لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان خانگی انسداد لوله های فالوپ

درمان خانگی انسداد لوله های فالوپ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان خانگی انسداد لوله های فالوپ بر اساس شواهد علمی تایید نشده اما راهکارهای ساده ای هستند که ارزش امتحان کردن را دارند. در سیستم تولید مثل، لوله های فالوپ، مکانی هستند که لقاح انجام می شود. جایی است که اسپرم با تخمک بهم دیگر برخورد می کنند. از طریق لوله های فالوپ، زیگوت لقاح یافته به رحم منتقل شده و لانه گزینی می کند و به جنین تبدیل می شود. اگر یکی از لوله های فالوپ مسدود شده باشد، هنوز امکان بارداری وجود دارد زیرا تخمک می تواند از طرف دیگر بدن عبور کند زیرا دو تخمدان وجود دارد. با این حال، اگر هر دو لوله به طور کامل مسدود شده باشند، تا زمانی که یکی یا هر دو انسداد برطرف نشود، امکان بارداری طبیعی وجود ندارد.

لوله های فالوپ ممکن است به دلایل زیر مسدود شوند:

  • آندومتریوز، که می تواند باعث تجمع بافت در لوله ها شود.
  • بیماری التهابی لگن، بیماری که می تواند باعث ایجاد بافت زخم شود.
  • فیبروم ها، رشدهایی هستند که می توانند لوله فالوپ را مسدود کنند.
  • اسکار که می تواند در اثر حاملگی خارج از رحم یا جراحی شکم ایجاد شود.
  • برخی از عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا و سوزاک

اگر در تلاش برای باردار شدن هستید و لوله های فالوپ مسدود شده دارید ، ممکن است به دنبال درمان های طبیعی برای رفع انسداد آنها باشید. هدف بسیاری از درمان ‌های طبیعی خانگی برای انسداد لوله های فالوپ، کاهش التهاب در لوله ‌ها است. در حالی که این درمان‌های طبیعی محبوب هستند و برخی ادعای موفقیت دارند، از نظر علمی ثابت نشده ‌اند.

ویتامین C

درمان خانگی انسداد لوله های فالوپ || پزشکت

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که می تواند با کمک به عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن، التهاب را کاهش دهد. به همین دلیل، تصور می‌شود که جای زخم را التیام می‌بخشد و می‌تواند تأثیر مثبتی در لوله‌های فالوپ داشته باشد. به گفته دفتر مکمل های غذایی، بهتر است تمام ویتامین C خود را از رژیم غذایی خود دریافت کنید. با این حال، می توان آن را به صورت مکمل نیز مصرف کرد. ویتامین C در بدن ذخیره نمی شود، بنابراین باید هر روز مصرف شود.

ویتامین C در مقادیر زیاد می تواند باعث اسهال و معده درد شود. در غیر این صورت، هیچ عارضه جانبی جدی وجود ندارد. متأسفانه، ویتامین C هرگز برای توانایی آن در رفع انسداد لوله ها آزمایش نشده است. ما فقط نمی دانیم که آیا این یک درمان موثر است یا خیر. با این وجود، مهم است که اطمینان حاصل کنید که ویتامین C کافی برای سلامت کلی خود مصرف می کنید.

زردچوبه

زردچوبه یک ضد التهاب طبیعی است. کورکومین، ماده فعال زردچوبه، نشان داده است که التهاب را کاهش می دهد. می توانید کورکومین را به شکل مکمل مصرف کنید، زردچوبه را به غذای خود اضافه کنید یا یک نوشیدنی زردچوبه بخورید.

هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای از زردچوبه زمانی که در دوزهای کم مصرف شود وجود ندارد. اما در دوزهای بیش از 8 گرم در روز می تواند اثر نامطلوبی داشته باشد. حتما دوز صحیح زردچوبه را مصرف کنید یا بهتر است ادویه را به آشپزی خود اضافه کنید. در حالی که زردچوبه فواید زیادی دارد، هیچ مطالعه ای در مورد اینکه آیا می تواند به رفع انسداد لوله ها کمک کند یا خیر وجود ندارد.

زنجبیل

زنجبیل یک ضد التهاب طبیعی دیگر است. یک مقاله در سال 2014 نشان داد که جینجرول، ماده فعال زنجبیل، هم آنتی اکسیدان و هم ضد التهاب است. هیچ مدرک علمی وجود ندارد که زنجبیل بتواند لوله های فالوپ را باز کند.

سیر

سیر اغلب به عنوان راهی برای تقویت باروری و رفع انسداد لوله ها پیشنهاد می شود. یک مطالعه در سال 2004 در مورد فواید باروری سیر نشان داد که ممکن است بتواند باروری را بهبود بخشد. برای تایید این موضوع به شواهد بیشتری نیاز است. فراتر از این مطالعه قدیمی، هیچ مدرکی وجود ندارد که سیر بتواند باروری را بهبود بخشد. با این حال، مقدار متوسطی از سیر کاملا بی خطر است، بنابراین ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد و افزودن سیر به رژیم غذایی فواید سلامتی دیگری نیز دارد.

سلامت بانوان

جینسینگ

درمان خانگی انسداد لوله های فالوپ || پزشکت

برخی از پزشکان طبیعی و شرقی جینسینگ را برای افزایش باروری توصیه می کنند. در حالی که به نظر می رسد جینسینگ دارای تعدادی فواید بالقوه است، شواهدی وجود ندارد که بتواند باروری زنان را بهبود بخشد، چه رسد به درمان لوله های فالوپ مسدود شده.

بخار دادن واژن

یک درمان جایگزین که اخیراً محبوبیت پیدا کرده است، بخاردادن واژن است که ظاهراً چندین بیماری، از دردهای قاعدگی گرفته تا ناباروری را درمان می‌کند. همچنین توسط برخی به عنوان درمانی برای رفع انسداد لوله های فالوپ توصیه می شود.

متأسفانه هیچ مدرکی پشت این ادعاها وجود ندارد. به نظر نمی رسد که بخار از طریق دهانه رحم وارد لوله های فالوپ شود. علاوه بر این، بخار دادن واژن ممکن است منجر به سوختگی یا عفونت شود. این در واقع می تواند به باروری شما آسیب برساند.

ماساژ باروری

برخی از پزشکان جایگزین، ماساژهای باروری را برای رفع انسداد لوله‌های فالوپ پیشنهاد می‌کنند. اینها معمولاً شامل ماساژ روغن گرم در ناحیه شکم هستند. هیچ مدرک علمی دال بر کارکرد آن وجود ندارد.

روغن کرچک

روغن کرچک یک درمان خانگی محبوب برای ناباروری و انسداد لوله ها است. همچنین معمولاً برای القای زایمان استفاده می شود، اگرچه بررسی سال 2009 نشان می دهد که از این نظر مضر یا مفید نیست.

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند روغن کرچک انسداد لوله های فالوپ را باز می کند. با این حال، هیچ خطری در ارتباط با استفاده موضعی از روغن کرچک وجود ندارد، بنابراین ممکن است ارزش امتحان کردن را داشته باشد و می تواند پوست شما را مرطوب کند.

ورزش

درمان خانگی انسداد لوله های فالوپ || پزشکت

ورزش تغییری در سبک زندگی است که گاهی اوقات اعتقاد بر این است که باروری را بهبود می بخشد و لوله های فالوپ را باز می کند. یک بررسی که بر روی 3628 زن مورد مطالعه قرار گرفت، نشان داد که ورزش می تواند سطح باروری را بهبود بخشد. اما تاکنون هیچ مطالعه ای در مورد ارتباط بین ورزش و انسداد لوله های فالوپ انجام نشده است.

ترک الکل

نوشیدن الکل به طور مستقیم با لوله های فالوپ مسدود نشده است. با این حال، اگر در تلاش برای باردار شدن هستید، ارزش آن را دارد که الکل را کنار بگذارید. این تغییر سبک زندگی می تواند سلامت کلی و باروری شما را بهبود بخشد.

یوگا

بسیاری از افرادی که در تلاش برای بچه دار شدن هستند، یوگا انجام می دهند. برخی افراد حتی آن را برای درمان انسداد لوله های فالوپ توصیه می کنند.

بر اساس مرکز ملی سلامت، یوگا می تواند راهی موثر برای کاهش استرس باشد. استرس می تواند باروری را کاهش دهد، بنابراین اگر می خواهید باردار شوید، ممکن است ارزش داشته باشد که تکنیک های کاهش استرس مانند یوگا را امتحان کنید. متأسفانه، هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند یوگا انسداد لوله های فالوپ را باز می کند.

مدیتیشن

بر این اساس، مدیتیشن نیز مانند یوگا، از نظر علمی برای کاهش استرس ثابت شده است. مدیتیشن ممکن است ابزار مفیدی برای بهبود باروری شما باشد. با این وجود، هیچ مطالعه ای در مورد اینکه آیا مدیتیشن بر لوله های فالوپ تأثیر می گذارد یا خیر، انجام نشده است.

بهبود رژیم غذایی و درمان خانگی انسداد لوله های فالوپ

در حالی که رژیم غذایی در مورد باروری مهم است، هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط رژیم غذایی با لوله های فالوپ مسدود شده وجود ندارد. هنوز هم ایده عاقلانه ای است که رژیم غذایی متنوعی داشته باشید و هیدراته بمانید تا بدن شما مواد مغذی کافی داشته باشد در حالی که در حال تلاش برای باردار شدن هستید.

شما باید یک سال قبل از بارداری از ویتامین های دوران بارداری استفاده کنید. زیرا اسید فولیک کم، ماده مغذی موجود در سبزیجات برگ سبز، با بیفیدای ستون فقرات و سایر مشکلات مشابه مرتبط است.

چگونه بفهمیم لوله های فالوپ انسداد دارند؟

درمان خانگی انسداد لوله های فالوپ || پزشکت

پزشک شما ممکن است از هیستروسالپنگوگرافی (HSG) استفاده کند، که نوعی اشعه ایکس است که برای تشخیص انسداد لوله های فالوپ استفاده می شود. پزشک شما رنگی را به رحم و لوله های فالوپ اضافه می کند که به نمایان شدن انسداد در عکس اشعه ایکس کمک می کند.

روش دیگر، پزشک شما ممکن است از لاپار اسکوپی برای تشخیص انسداد لوله‌های فالوپ استفاده کند، اما به احتمال زیاد ابتدا از HSG استفاده می‌کند. لاپاراسکوپی یک جراحی است اما کم تهاجمی است و تنها به برش های کوچک نیاز دارد. عوارض جانبی HSG و لاپاراسکوپی نادر است.

درمان های پزشکی برای رفع انسداد لوله های فالوپ

در صورت مسدود شدن لوله‌ها، درمان‌های پزشکی وجود دارد که می‌توانید آن را دنبال کنید. به عنوان مثال، لاپاراسکوپی نه تنها انسداد را تشخیص می دهد. همچنین گاهی اوقات می توان از آن برای رفع هرگونه انسداد استفاده کرد. از طرف دیگر، جراح می‌تواند قسمت‌های آسیب‌دیده لوله‌ها را بردارد و دو قسمت سالم را در طول جراحی به هم متصل کند. در حالی که این گزینه‌های درمانی معمولاً گران‌تر از درمان‌های طبیعی برای رفع انسداد لوله‌های فالوپ هستند، اما نرخ موفقیت بالاتری دارند.

با این حال، اگر بخش‌های بزرگی از لوله‌ها آسیب دیده یا مسدود شده باشند، ممکن است رفع انسداد ممکن نباشد.

سخن آخر

اگر هیچ یک از درمان های طبی یا طبیعی فوق موثر نبود، تعدادی روش جایگزین برای باردار شدن وجود دارد. این شامل:

  • لقاح آزمایشگاهی (IVF) با استفاده از تخمک های خودتان
  •  IVF با استفاده از تخمک اهدایی
  • رحم جایگزین

اگر برای باردار شدن مشکل دارید، در مورد برنامه باروری با پزشک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز