لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

عمومی و داخلی

واکسن Pfizer برای ویروس کرونا

واکسن Pfizer برای ویروس کرونا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

واکسن Pfizer برای ویروس کرونا، یکی از چندین واکسنی است که می تواند انسان ها را در برابر COVID-19 محافظت کند. تحقیقات نشان می دهد که این واکسن در افراد 16 ساله و بالاتر دارای میزان اثربخشی بالایی است.

واکسن Pfizer برای COVID-19 در ایالات متحده و سایر کشورها موجود است. عوارض جانبی آن معمولاً خفیف و تا چند روز ماندگار هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد واکسن Pfizer، از جمله نحوه عملکرد، مواد تشکیل دهنده، اثربخشی و ایمنی، ادامه مطلب را بخوانید.

واکسن فایزر چیست؟

واکسن Pfizer ممکن است افراد را از ابتلا به COVID-19 محافظت کند. نام تجاری آن Comirnaty است. شرکت Pfizer Inc، یکی از بزرگترین شرکت های بیو داروایی جهان و BioNTech، یک شرکت بیوتکنولوژی آلمان، این واکسن را تولید کرده اند.

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، افراد این واکسن را در دو دوز دریافت می کنند، دوز دوم در حدود 21 روز بعد از اولین دوز تزریق می شود. با این حال، گاهی اوقات، ممکن است فرد دوز دوم را تا 6 هفته بعد از اولین بار دریافت نکند.

واکسن فایزر چگونه اثر می کند؟

واکسن Pfizer | پزشکت

این واکسن با معرفی یک مولکول به سلول ها، معروف به RNA پیام رسان (mRNA) کار می کند. این مولکول به سلول ها می آموزد که از ویروس عامل COVID-19 که SARS-CoV-2 است، پروتئینی بسازند.

بدن این پروتئین را تشخیص داده و پاسخ ایمنی بدن را تحریک می کند. این باعث ایجاد آنتی بادی و همچنین ایمنی طولانی مدت می شود که می تواند از عفونت های آینده SARS-CoV-2 جلوگیری کند.

سازمان غذا و دارو (FDA) بیان کنید که واکسن Pfizer حاوی موارد زیر است:

  • mRNA
  • لیپیدها ((4-هیدروکسی بوتیل) آزاندییل) بیس (هگزان -6،1-دییل) بیس (2-هکسی الدکانوات)، 2 [(پلی اتیلن گلیکول( -2000] -N، N-ditetradecylacetamide، 1،2-Distearoyl-sn- گلیسرو-3-فسفوکلین و کلسترول)
  • فسفات پتاسیم مونوبازیک و سدیم فسفات سدیم دو پایه، که به عنوان بافر عمل می کنند.
  • کلرید پتاسیم و کلرید سدیم که انواع نمک هستند.
  • ساکارز یا قند سفره

این واکسن حاوی مواد حساسیت زا مانند تخم مرغ، لاتکس یا مواد نگهدارنده نیست.

چه کسانی می توانند واکسن فایزر بزنند؟

FDA استفاده از واکسن Pfizer برای جلوگیری از COVID-19 در افراد مسن 12 سال سن و بالاتر را مجاز اعلام کرده است.

بیشتر بزرگسالان، واجد شرایط دریافت این واکسن خواهند بود. با این حال، برخی ممکن است به دلایل ایمنی لازم باشد از آن اجتناب کنند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می کند اگر افراد واكنش آلرژیك شدید یا فوری نسبت به هر ماده ای در واكسن mRNA COVID-19، مثلاً به پلی اتیلن گلیكول (PEG) یا پلی سوربات، نشان داده اند، واكسن Pfizer دریافت نمی كنند.

CDC واکنش آلرژیک فوری را به عنوان واکنشی تعریف می کند که در عرض 4 ساعت پس از مواجهه رخ می دهد و علائمی مانند:

افرادی که واکنش های آلرژیک به واکسن های دیگر را تجربه کرده اند باید قبل از استفاده از واکسن COVID-19 با یک متخصص بهداشت صحبت کنند.

همچنین اگر افراد یکی از شرایط های زیر را دارند  باید قبل از واکسن Pfizer با پزشک مشورت کنند:

  • تب
  • سابقه آلرژی های دیگر
  • واکسن COVID-19 دیگری دریافت کرده اند.
  • یک اختلال خونریزی یا استفاده از داروها برای رقیق کردن خون
  • زنانی که باردار هستند، قصد باردار شدن دارند یا شیردهی می دهند.
  • یک سیستم ایمنی ضعیف یا فرد داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن مصرف می کند که بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد.

واکسن فایزر چقدر موثر است؟

واکسن Pfizer | پزشکت

هنگام بررسی تأثیر واکسن Pfizer، مهم است که بین اثربخشی و کارایی آن تفاوت قائل شوید.

“کارآیی” به عملکرد واکسن در شرایط ایده آل و کنترل شده، مانند آزمایشات بالینی اشاره دارد. “اثربخشی” به عملکرد آن در موقعیت های دنیای واقعی اشاره دارد.

از کارآزمایی های بالینی شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد واکسن Pfizer از سطح بالایی از اثربخشی برخوردار است.

یک کارآزمایی با حضور 43،548 شرکت کننده، که توسط BioNTech و Pfizer تأمین مالی شده است، گزارش داد که 2 دوز واکسن آنها 95٪ محافظت در برابر COVID-19 را در افراد 16 ساله و بالاتر ایجاد می کند.

اما کارایی واکسن به گروه های سنی، جنسیت، نژادها، قومیت ها و وزن بدن و همچنین افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند و افرادی که قبلاً به عفونت SARS-CoV-2 مبتلا بوده اند بستگی دارد.

یک مطالعه بزرگ در مورد واکسن Pfizer که در آن حدود 1.2 میلیون نفر در اسرائیل شرکت داشتند، یافته های آزمایشات بالینی را تایید می کند. این نشان می دهد که دو دوز واکسن پس از 7 روز از دریافت دوز دوم، موارد علامت دار COVID-19 را تا 94٪ در تمام گروه های سنی کاهش می دهد. این واکسن همچنین بیماری شدید را تا 92٪ کاهش می دهد.

اثر بخشی انواع جدید واکسن ها چگونه است؟

در برخی از نقاط جهان، انواع جدید ویروس SARS-CoV-2 ظهور کرده است. اگرچه نگران کننده است، این طبیعی است زیرا ویروس ها با گذشت زمان تکامل می یابند.

این احتمال وجود دارد که واکسن Pfizer همچنان در برابر انواع فعلی موثر باشد. نشان می دهد که این واکسن فایزر هنوز هم در برابر آنها اثر می کند.

تحقیقات انجام شده تا به امروز نشان می دهد که واکسن Pfizer برای افرادی که واجد شرایط دریافت آن هستند بی خطر است.

عوارض احتمالی واکسن Pfizer چیست؟

واکسن Pfizer | پزشکت

برخی از افراد ممکن است پس از دریافت واکسن Pfizer عوارض جانبی موقت را تجربه کنند که ممکن است این علائم تا چند روز ادامه داشته باشد، برخی از آنها عبارتند از:

معمولاً این عوارض نشان می دهد که واکسن در حال اثرکردن است.

برخی عوارض دیگر وجود دارند که به ندرت بروز می کنند، از جمله:

  • درد عضلانی
  • درد مفصل
  • حالت تهوع
  • تورم غدد لنفاوی

عوارض جانبی بعد از دوز دوم نسبت به دوز اول بیشتر رایج هستند. اگر فردی بعد از واکسیناسیون عوارض جانبی را تجربه کند، باز هم می تواند برای مراقبت از خود گام بردارد. قرار دادن کمپرس خنک و ورزش بازو ممکن است درد و تورم را کاهش دهد و نوشیدن مایعات می تواند به کاهش تب کمک کند.

همچنین افراد می توانند درمورد استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند استامینوفن با پزشک یا داروساز مشورت کنند.

در موارد نادر، افراد می توانند واکنش آلرژیک شدیدی را تا حداکثر 60 دقیقه پس از دریافت واکسن تجربه کنند. علائم و نشانه های آن، عبارتند از:

  • ضعف
  • سرگیجه
  • مشکلات تنفسی
  • ضربان قلب سریع
  • بثورات در تمام بدن
  • تورم صورت و گلو

اگر شخصی علائم فوق را تجربه کرد، باید بلافاصله با مراکز درمانی تماس بگیرید.

ایمنی در دوران بارداری

بررسی های صورت گرفته بر روی حیوانات در مورد اثرات واکسن Pfizer هیچ خطری مستقیم یا غیرمستقیم برای بارداری یا سلامت جنین پیدا نکرد. واکسن mRNA دیگر توسط Moderna نیز نتایج مشابهی داشت.

در فوریه 2021، Pfizer و BioNTech اعلام کردند که آزمایشات انسانی را آغاز می کنند و واکسن COVID-19 خود را بر روی 4000 زن بزرگسال باردار سالم آزمایش می کنند. این آزمایشات هنوز ادامه دارد.

اگر کسی مطمئن نیست که باید واکسن Pfizer را در دوران بارداری مصرف کند یا نه، می تواند نگرانی های خود را با پزشک در میان بگذارد. COVID-19 خطر ابتلا به بیماری شدید در دوران بارداری را افزایش می دهد.

مقایسه واکسن Pfizer با سایر واکسن ها

واکسن Pfizer | پزشکت

در حال حاضر، مردم می توانند به سه واکسن COVID-19 در ایالات متحده دسترسی پیدا کنند: واکسن Pfizer، واکسن Moderna، یا واکسن جانسون.

واکسن های Moderna و Pfizer در کارآزمایی های بالینی دارای میزان کارآیی مشابهی هستند و شامل دریافت دو دوز با فاصله چند هفته هستند.

جدول زیر تفاوت ها را بیان می کند:

فایزر
مدرن
جانسن
سن
12 سال به بالا 18 سال به بالا 18 سال به بالا
مقدار مصرف
دو عکس ، با فاصله 21 روز دو عکس ، با فاصله 28 روز یک شات
اثر
95٪ بعد از دو دوز 92٪در 14 روز پس از اولین دوز مصرفی 85٪ در برابر بیماری شدید 28 روز پس از واکسیناسیون
ذخیره سازی
در یک فریزر بسیار سرد در -112 درجه فارنهایت تا -76 درجه فارنهایت (-80 درجه سانتیگراد تا -60 درجه سانتیگراد) ، یا در –25 درجه سانتیگراد تا -15 درجه سانتیگراد (-13 درجه فارنهایت تا
5 درجه فارنهایت)تا 2 هفته
در فریزر بین -13 درجه فارنهایت و 5 درجه فارنهایت یا در یخچال بین 36 درجه فارنهایت تا 46 درجه فارنهایت (2 درجه سانتیگراد و 8 درجه سانتیگراد) تا 30 روز در یخچال در دمای -4 درجه فارنهایت (-20 درجه سانتیگراد) یا در یخچال بین 36 درجه فارنهایت و 46 درجه فارنهایت (2 درجه سانتیگراد و 8 درجه سانتیگراد) تا 3 ماه

آزمایشات بالینی در مقیاس بزرگ برای دو واکسن COVID-19 دیگر AstraZeneca و نواواکس در حال انجام است.

واکسن AstraZeneca دارای یک اثر 63.09٪ علیه COVID-19 علامت دار است. به دو دوز، با فاصله 8-12 هفته، نیاز دارد. فاصله بیشتر بین دوزها با اثربخشی بیشتری ارتباط دارد.

Novavax گزارش داد كه كانديداي واكسن COVID-19 آنها 3/89 درصد كارايي را در آزمايش هاي فاز سه انگلستان نشان مي دهد. تحقیقات نشان می دهد که اثر واکسن ممکن است 86٪ باشد.

COVID-19 تأثیرات گسترده ای بر بدن دارد. برای برخی، این یک بیماری خفیف کوتاه مدت است. اما در برخی از بیماران، بیماری ممکن است شدید باشد. برخی از افراد همچنین تجربه طولانی مدت COVID را دارند که ممکن است هفته ها یا ماه ها ادامه داشته باشد.

واکسیناسیون گسترده همچنین ممکن است به افراد اجازه دهد دوستان و خانواده خود را ببینند یا زودتر به کار خود برگردند. با این حال، هیچ واکسنی COVID-19 به طور حتم ٪100  موثر نیست، بنابراین هنوز هم خطری برای کسانی که واکسن دریافت می کنند وجود دارد.

علاوه بر آن، افرادی که واکسن را دریافت کرده اند باید دستورالعمل های زیر را رعایت کنند:

  • فاصله فیزیکی
  • شستن دست ها
  • استفاده از ماسک

در صورت عدم واکسن چه اتفاقی میفتد؟

دریافت واکسن اجباری نیست. با این وجود، افرادی که واکسن نمی زنند، در مقایسه با افرادی که واکسن تزریق می کنند، در معرض خطر ابتلا به COVID-19 قرار دارند.

برخی از افراد به دلایل بهداشتی قادر به دریافت واکسن COVID-19 نیستند. ممکن است افراد دیگر ترجیح دهند که این کار را نکنند. افرادی که واکسن نمی زنند باید مراقب رعایت نکات ایمنی برای کاهش خطر باشند.

سخن آخر

به نظر می رسد واکسن Pfizer برای ویروس کرونا ویروس جدید، SARS-CoV-2، در آزمایشات بالینی و شرایط واقعی موثر باشد. شواهد موجود نشان می دهد که برای اکثر بزرگسالان بی خطر است.

عوارض جانبی شایع شامل لرز، تب، خستگی، سردرد و درد یا تورم در محل تزریق است. این فقط باید چند روز طول بکشد.

افراد می توانند درباره واکسن های مختلف و ایمنی آنها با یک متخصص بهداشت و درمان صحبت کنند. افراد هنوز هم باید ماسک بزنند، فاصله فیزیکی را رعایت و دستورالعمل های بهداشتی را دنبال کنند تا از انتقال آن جلوگیری شود تا زمانی که خلاف آن توصیه شود.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/pfizer-vaccine-for-coronavirus

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز