لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

برآمدگی پوست سر و علل آن

برآمدگی پوست سر و علل آن | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برآمدگی پوست سر می تواند علل مختلفی مانند فولیکولیت، آکنه، شپش سر و اگزما داشته باشد. بسیاری از علل ایجاد برآمدگی در این ناحیه بی ضرر هستند، اما دریافت تشخیص و درمان سریع می تواند هر گونه نگرانی را برطرف کرده و مشکل را به سرعت حل کند. در این مقاله، در مورد شرایط سلامتی که می تواند منجر به برآمدگی در پوست سر شود و زمان تماس با پزشک آشنا شوید.

در اینجا خلاصه‌ای از عوامل و علائم شایع‌تر برآمدگی‌های روی پوست سر آورده شده است. اطلاعات بیشتر در مورد هر شرایط در ادامه آمده است.

علائم علل
برجستگی های خارش دار کوچک کهیر، شوره سر، شپش
برجستگی های قرمز کوچک آکنه پوست سر، سرطان پوست
لکه های پوسته پوسته بزرگ با برجستگی های کوچک پسوریازیس پوست سر
برجستگی هایی که ترشح یا چرک دارند فولیکولیت
برجستگی های بزرگ و گنبدی شکل بدون درد کیست های ستونی

آکنه پوست سر

آکنه هایی که روی پوست سر ایجاد می شود می تواند شبیه آکنه در نواحی دیگر باشد. ممکن است فردی برآمدگی ها، جوش های سرسفید یا جوش های سرسیاه را ایجاد کرده باشد که ممکن است خارش، درد یا حساسیت داشته باشد.

آکنه پوست سر زمانی اتفاق می‌افتد که منافذ یا فولیکول‌های مو با سلول‌های مرده پوست یا چربی مسدود می‌شوند. اگر فردی موهای چرب داشته باشد یا محصولات خاصی را به موهای خود اضافه کند، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به آکنه پوست سر باشد.

عواملی که ممکن است به آکنه پوست سر کمک کنند عبارتند از:

  • تجمع محصولات مو
  • شستن نادرست یا بی اثر موها
  • عرق کردن در کلاه، مقنعه یا باقالی
  • تاخیر منظم بین تمرین و شستن مو

اگر آکنه پوست سر به طور مداوم ایجاد می شود، موها را با دقت بیشتری بشویید و محصولات موی ضد حساسیت را امتحان کنید. اگر مشکل ادامه پیدا کرد یا بدتر شد، برای راهنمایی خاص با یک متخصص پوست تماس بگیرید.

فولیکولیت

فولیکولیت یک عفونت شایع است که در فولیکول های مو ایجاد می شود. ممکن است شبیه آکنه به نظر برسد و باعث برآمدگی، گرد، ملتهب و خارش شود. عفونت زمانی ایجاد می شود که باکتری وارد فولیکول های آسیب دیده می شود و علت اصلی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تراشیدن، کندن یا اپیلاسیون
  • گذراندن زمان در یک جکوزی که به درستی تمیز نشده است.
  • پوشیدن لباس های تنگ یا سر
  • مصرف داروهای خاص
  • افزایش وزن

برای تسکین هرگونه درد و کمک به التیام پوست، روزی سه یا چهار بار و هر بار به مدت 20 دقیقه کمپرس گرم را روی آن ناحیه قرار دهید .اگر مشکل بدتر شد یا علت آن نامشخص است، با یک متخصص پوست تماس بگیرید.

شپش سر

خارش شایع ترین علامت شپش سر است، اما برجستگی روی پوست سر نیز می تواند نشان دهنده وجود آن باشد. از شخصی بخواهید که این ناحیه را از نظر وجود تخم های سفید یا شپش های متحرک از نزدیک بررسی کند. درمان شپش سر معمولاً شامل استفاده از شامپوی دارویی و شانه کردن ناحیه برای از بین بردن و حذف حشرات و تخم‌های آنها است.

اگزما

برآمدگی پوست سر و علل آن | پزشکت

انواع مختلفی از اگزما وجود دارد که دو نوع آن می توانند روی پوست سر تاثیر بگذارند:

درماتیت آتوپیک

این نوع اگزما می تواند در هر جایی از بدن از جمله پوست سر ایجاد شود. باعث می شود پوست ملتهب شود. در فردی با پوست تیره تر، نواحی آسیب دیده ممکن است تیره تر، خاکستری یا ارغوانی شوند. آنهایی که پوست روشن‌تری دارد، ممکن است این نواحی قرمز شوند. در کودکان، معمولاً دست‌ها، پشت زانوها، داخل آرنج‌ها، پوست سر و صورت را درگیر می‌کند.

درماتیت سبورئیک

بزرگسالان مبتلا به این شکل مزمن اگزما در پوست سر ممکن است متوجه تغییرات رنگی مانند قرمزی، و همچنین تورم و پوسته پوسته شدن چربی شوند.

فراتر از پوست سر، درماتیت سبورئیک می تواند بر موارد زیر تأثیر بگذارد:

  • ابروها
  • زیر بغل
  • کشاله ران
  • بینی و گاهی اوقات فقط طرفین

برای اگزمای پوست سر، شامپوها، کرم ها یا پمادهای دارویی را امتحان کنید.

پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس پوست سر یک مشکل رایج است که باعث ایجاد لکه های ملتهب و گاهی ضخیم پوست می شود که با پوسته های سفید نقره ای پوشیده شده است. ترکیبی از استراتژی های مراقبتی، شامپوهای دارویی و پمادهای موضعی می تواند کمک کننده باشد.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی زمانی رخ می دهد که پوست با یک ماده حساسیت زا یا محرک تماس پیدا کند. هنگامی که این مشکل روی پوست سر ایجاد می شود، محصولات مو حاوی عطر یا مواد شیمیایی خاص ممکن است مسئول باشند. هنگامی که پوست سر به یک ماده محرک یا حساسیت زا مانند یک ماده شیمیایی واکنش نشان می دهد، می تواند باعث خارش، احساس سوزش و گاهی اوقات تاول شود.

واکنش می تواند در عرض چند دقیقه پس از تماس با محرک رخ دهد. مهم است که از تماس بیشتر با محصولاتی که ممکن است مسئول هستند خودداری کنید. همچنین، پزشک ممکن است استروئیدهای موضعی را تجویز کند.

کیست های پیلار

این کیست های پر از مایع  در فولیکول های مو تشکیل می شوند و حاوی کراتین اضافی هستند، پروتئینی که در مو، ناخن و پوست وجود دارد. کیست ها معمولاً بزرگ و صاف هستند و ممکن است حساس باشند. گاهی اوقات، بیش از یک مورد در یک منطقه رخ می دهد. کیست های پیلار معمولاً خود به خود از بین می روند. برای کاهش تورم و هر گونه حساسیت، سعی کنید یک پارچه گرم و تمیز روی آن ناحیه بمالید.

اگر کیست عفونی شود، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. همچنین، پزشک ممکن است برداشتن کیست را با جراحی توصیه کند.

کندوها

کهیر جوشی است که از برجستگی های خارش دار و برجسته تشکیل شده است. بثورات به عنوان بخشی از یک پاسخ آلرژیک ایجاد می شود و می تواند هر قسمت از بدن از جمله پوست سر را درگیر کند. کهیر معمولاً در عرض چند روز خود به خود از بین می رود . با این حال، پزشک می تواند آنتی هیستامین ها یا کورتیکواستروئیدها را تجویز کند.

کرم حلقوی روی پوست سر

برآمدگی پوست سر و علل آن | پزشکت

کرم حلقوی یک عفونت قارچی پوست است و می تواند روی پوست سر ایجاد شود. متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است از آن به عنوان کچلی سر یاد کنند.

علائم عبارتند از:

  • ریزش مو
  • خارش پوست
  • راش حلقه ای شکل
  • پوست ملتهب، پوسته پوسته، ترک خورده

کچلی سر در کودکان نسبت به بزرگسالان رایج تر است. کرم ها، پودرها و لوسیون ها برای کرم حلقوی روی پوست سر استفاده نکنید. در عوض، پزشک یک داروی ضد قارچ خوراکی تجویز می کند که فرد باید به مدت 1 تا 3 ماه مصرف کند.

سرطان پوست

ملانوم می تواند روی پوست سر ظاهر شود، مانند:

  • کارسینوم سلول سنگفرشی: این توده ها می توانند گوشتی رنگ با درجات مختلف پوسته پوسته شدن، پوسته پوسته شدن، زخم شدن و ضخیم شدن پوست باشند.
  • سرطان سلول بازال: این نوع سرطان می تواند باعث ایجاد برآمدگی صاف و مرواریدی شود.
  • کارسینوم سلول مرکل: این شکل نادر از سرطان پوست می تواند به صورت لکه های برجسته، قرمز یا بنفش پوستی ظاهر شود که به سرعت در حال رشد، بدون درد و سفت است.

بر خلاف سایر برجستگی ها یا لکه هایی که در بالا توضیح داده شد، توده های ناشی از سرطان پوست به تغییر شکل و اندازه ادامه می دهند. اگر هرگونه برآمدگی روی پوست سر ممکن است نشان دهنده سرطان باشد، فوراً با متخصص پوست تماس بگیرید. پس از تشخیص، پزشک درمان‌ها شامل گزینه‌های جراحی و غیرجراحی را شرح می‌دهد.

چه زمانی با پزشک تماس بگیرید؟

یک فرد می‌تواند بسیاری از مشکلات سلامتی که باعث ایجاد برآمدگی‌های روی پوست سر می‌شود را در خانه با استراتژی‌های مراقبتی مانند استفاده از کمپرس گرم یا تعویض شامپو و داروهای بدون نسخه درمان کند. با این حال، در مورد هر گونه رشد غیرعادی یا علائم کرم حلقوی یا درماتیت آتوپیک با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی تماس بگیرید. همچنین، اگر مشکل پوست سر باقی ماند یا بدتر شد، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

5 دلیل برآمدگی های بدون درد پوست سر

برآمدگی پوست سر و علل آن | پزشکت

این فهرست شامل توصیه های پزشکی نمی شود و ممکن است به درستی بیانگر آنچه شما دارید نباشد.

کیست پوستی

کیست یک کیسه یا توده کوچک پر از مایع، هوا، چربی یا مواد دیگر است که بدون هیچ دلیل مشخصی در جایی از بدن شروع به رشد می‌کند. این  کیستی است که درست در زیر پوست ایجاد می شود. اعتقاد بر این است که کیست های پوستی در اطراف سلول های کراتین به دام افتاده تشکیل می شوند – سلول هایی که لایه بیرونی نسبتاً سخت پوست را تشکیل می دهند.

این کیست ها مسری نیستند. هر کسی ممکن است به کیست پوستی مبتلا شود، اما این کیست در افرادی که بالای 18 سال سن دارند، آکنه دارند یا پوست آسیب دیده اند، شایع تر است. علائم شامل ظاهر شدن یک توده کوچک و گرد در زیر پوست است. کیست ها معمولاً بدون درد هستند مگر اینکه عفونی شوند، زمانی که قرمز و دردناک می شوند و حاوی چرک هستند.

تشخیص از طریق معاینه فیزیکی انجام می شود. یک کیست کوچک را می توان به حال خود رها کرد، اگرچه اگر نامناسب یا به اندازه کافی بزرگ باشد که در حرکت اختلال ایجاد کند، می توان آن را با یک روش ساده که در مطب پزشک انجام می شود، خارج کرد. کیست عفونی باید درمان شود تا عفونت گسترش نیابد.

لیپوم

لیپوما کلمه ای است که به عنوان “تومور چرب” ترجمه می شود، اما لیپوم سرطان نیست. این به سادگی رشد چربی بین لایه ماهیچه ای و پوست بالای آن است. علت دقیق آن مشخص نیست. این عارضه در خانواده ها دیده می شود و با سایر سندرم های غیرمعمول مانند آدیپوز دولوروسا، که مشابه است، همراه است. لیپوم ها اغلب پس از 40 سالگی ظاهر می شوند.

علائم شامل یک توده نرم و به راحتی قابل حرکت در زیر پوست، حدود دو اینچ است. لیپوم بدون درد است مگر اینکه رشد آن باعث تحریک اعصاب اطراف آن شود. آنها اغلب در پشت، گردن و شکم و گاهی اوقات در بازوها و قسمت بالایی پاها دیده می شوند.

این ایده خوبی است که هر گونه رشد جدید یا غیرعادی را توسط یک ارائه دهنده پزشکی بررسی کنید، فقط برای اطمینان از خوش خیم بودن آن.

تشخیص از طریق معاینه فیزیکی، بیوپسی و تصویربرداری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن انجام می شود. اغلب اوقات، درمان ضروری نیست، مگر اینکه لیپوم ناخوشایند باشد یا با سایر ساختارها تداخل داشته باشد. می توان آن را از طریق جراحی یا لیپوساکشن برداشت.

آبسه پوستی

آبسه پوستی یک پاکت بزرگ از چرک است که درست در زیر پوست ایجاد شده است. این بیماری در اثر ورود باکتری ها به زیر پوست، معمولاً از طریق یک بریدگی یا خراش کوچک، و شروع به تکثیر ایجاد می شود. بدن با هجوم گلبول‌های سفید خون مبارزه می‌کند که برخی از بافت‌های عفونی را از بین می‌برند اما در حفره باقی‌مانده چرک ایجاد می‌کنند.

علائم شامل یک توده چرک بزرگ، قرمز، متورم و دردناک در هر نقطه از بدن در زیر پوست است. ممکن است تب، لرز و بدن درد ناشی از عفونت وجود داشته باشد. اگر درمان نشود، خطر بزرگ شدن آبسه، گسترش و ایجاد بیماری جدی وجود دارد. تشخیص از طریق معاینه فیزیکی انجام می شود.

یک آبسه کوچک ممکن است به خودی خود و از طریق سیستم ایمنی بدن بهبود یابد. اما برخی از آنها باید در مطب پزشک تخلیه شوند یا با دهانه دندان استفاده شوند تا چرک پاک شود. معمولا آنتی بیوتیک تجویز می شود. تمیز نگه داشتن پوست و استفاده از لباس ها و حوله های تمیز به اطمینان از عدم عود آبسه کمک می کند.

خال غیر معمولی

خال ها رشد روی پوست هستند. آنها زمانی اتفاق می‌افتند که سلول‌های رنگدانه در پوست، به نام ملانوسیت، به صورت خوشه‌ای رشد می‌کنند. برخی خال‌های خاص به دلیل اندازه و ویژگی‌هایشان «غیر معمول» در نظر گرفته می‌شوند، که نیاز به تماشای دقیق و احتمالاً بیوپسی برای نظارت بر توسعه سرطان دارند.

زگیل

زگیل‌ها که زگیل‌های معمولی یا verrucae نیز نامیده می‌شوند، زائده‌های کوچک، خشن و گرد در لایه بالایی پوست هستند. آنها ممکن است به تنهایی یا به صورت خوشه ظاهر شوند. زگیل های معمولی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند و از طریق تماس مستقیم قابل مسری هستند. آنها ممکن است به سادگی از طریق لمس از یک نقطه روی بدن به مکان دیگر پخش شوند.

آمار بررسی علائم برآمدگی پوست سر بدون درد

برآمدگی پوست سر و علل آن | پزشکت

افرادی که برآمدگی بدون درد سر را تجربه کرده اند نیز این موارد را تجربه کرده اند:

  • 18% برآمدگی پوست سر
  • 13 درصد سردرد
  • 9% خارش پوست سر

افرادی که برآمدگی بدون درد پوست سر را تجربه کرده‌اند، اغلب با موارد زیر مطابقت داشتند:

  • 100% آبسه پوستی

افرادی که برآمدگی بدون درد پوست سر را تجربه کرده‌اند، علائم زیر را داشتند:

  • 43 درصد در طول یک ماه
  • 27 درصد کمتر از یک هفته
  • 13 درصد کمتر از یک روز
سخن آخر

برجستگی‌های روی پوست سر می‌تواند ناشی از انواع بیاری ها مانند آکنه، اگزما، پسوریازیس، کیست‌های ستونی، کهیر یا کرم حلقوی باشد. برخی از علل برآمدگی، مانند سرطان پوست، نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. اما اغلب، یک فرد می تواند این مشکل را در خانه حل کند.

اگر هر توده، برآمدگی یا لک روی پوست سر نگران کننده است، یا اگر مراقبت های خانگی بی اثر است، با یک متخصص پوست یا متخصص مراقبت های بهداشتی دیگر تماس بگیرید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.6 / 5. تعداد رای ها: 5

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز