لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان های طبیعی برای اختلال دوقطبی

درمان های طبیعی برای اختلال دوقطبی | پزشکت

فهرست مطالب

درمان های طبیعی برای اختلال دوقطبی 

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برخی درمان های طبیعی برای اختلال دوقطبی وجود دارند که می توانند در کنترل علائم فرد و پیشگیری از عوارض مفید و موثر باشند. اختلال دو قطبی شامل تغییرات شدید در خلق و خو، انرژی و سطح فعالیت است. داروها می توانند به افراد در مدیریت علائم کمک کنند، اما اینها می توانند عوارض جانبی زیادی داشته باشند.

اتحاد ملی بیماری های روانی (NAMI) تخمین می زند که حدود 2.6 درصد از مردم ایالات متحده  به اختلال دوقطبی مبتل هستند و تقریباً 83 درصد موارد آنها شدید است. به طور متوسط ​​، این اختلال از 25 سالگی شروع می شود.

فرد مبتلا به اختلال دو قطبی دچار افسردگی شدید و اوقات شیدایی یا خلق و خوی “بالا” می شود. خطرات ناشی از روحیه پایین شامل عدم توانایی در کار و سایر زمینه های زندگی است.

در هنگام شیدایی، ممکن است فرد در معرض تصمیم گیری های غلط قرار بگیرد. اگر خلق و خو بیش از حد زیاد یا کم شود، روان پریشی رخ می دهد. هیچ درمانی برای اختلال دو قطبی وجود ندارد، اما درمان های طبیعی افراد را قادر می سازد آن را مدیریت کنند. برخی از سازگاری ها با سبک زندگی نیز می توانند در کنار دارو درمانی موثر باشندو.

تغییر سبک زندگی

مشاوره، درمان شناختی رفتاری (CBT) و طیف وسیعی از تغییر در سبک زندگی می تواند به افراد مبتلا به اختلال دوقطبی کمک کند تا علائم خود را کنترل کرده و کیفیت زندگی کلی آنها را بهبود ببخشند.

خواب منظم و کافی

درمان های طبیعی برای اختلال دوقطبی | پزشکت

خواب منظم برای افراد مبتلا به اختلال دو قطبی مهم است. اختلال دو قطبی می تواند خواب فرد را مختل کند. در طی یک مرحله شیدایی، ممکن است یک فرد خیلی کم بخوابد، اما در یک مرحله کم، ممکن است برای مدت طولانی بخوابد. کمبود خواب می تواند باعث تغییر روحیه شود و داشتن خواب کافی برای کنترل روحیه ضروری است.

بهداشت خواب می تواند افراد مبتلا را به داشتن خواب منظم ترغیب کند. افراد مبتلا به اختلال دو قطبی که مشکل خواب دارند باید با پزشک خود مشورت کنند.

رژیم غذایی مفید

یک رژیم غذایی مفید، یک عادت مهم در سبک زندگی برای فرد مبتلا به اختلال دو قطبی است. مطالعه ای در سال 2011 نشان داد که بیش از 68 درصد افرادی که به دنبال درمان اختلال دوقطبی هستند دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. افراد مبتلا به اختلال دو قطبی همچنین در معرض خطر بیشتری از بیماری های مختلف دیگر، از جمله دیابت، تراکم کم استخوان و بیماری های قلبی عروقی بودند. یک رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش خطر ابتلا به این شرایط کمک کند.

در سال 2013، مطالعه دیگری نشان داد که افراد مبتلا به اختلال دوقطبی بیش از جمعیت عمومی به پرخوری مبتلا می شوند. این ممکن است یک عارضه جانبی دارو باشد یا به دلیل پرخوری در دوره های افسردگی باشد. اضافه وزن می تواند بهبودی را پیچیده و خطر دیابت، فشار خون بالا و اضطراب را افزایش دهد.

عادت های غذایی منظم می تواند به افراد مبتلا به اختلال دو قطبی کمک کند تا سالم بمانند و از اضافه وزن جلوگیری کنند. پزشکان نمی دانند که چه عواملی باعث اختلال دو قطبی می شود، اما ممکن است به دلیل عدم تعادل مواد شیمیایی در مغز باشد. این مواد شیمیایی که انتقال دهنده های عصبی نیز نامیده می شوند، نورآدرنالین، دوپامین و سروتونین هستند. سروتونین همچنین می تواند اشتها را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است وقتی سطح سروتونین پایین است، مردم هوس کربوهیدرات و غذاهای شیرین را تجربه کنند.

نکاتی برای حفظ یک رژیم غذایی سالم در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، عبارتند از:
  • رعایت رژیم غذایی منظم
  • اطمینان از اینکه رژیم متنوع، متعادل و دارای مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه است.
  • تهیه یک برنامه غذایی برای هفته، تهیه یک لیست قبل از رفتن به فروشگاه مواد غذایی، و پایبند بودن به آن

یادگیری و تمرین دستور العمل های جدید در هنگام خلق و خوی مثبت ممکن است به فرد کمک کند تا این عادت های مثبت را تقویت کند.

ورزش

درمان های طبیعی برای اختلال دوقطبی | پزشکت

ورزش متوسط ​​و منظم می تواند به تعادل روحیه کمک کرده و از تعدادی از مشکلات سلامتی مانند چاقی و بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کند. کمبود شواهد نشان می دهد که فعالیت بدنی می تواند به طور خاص به افراد مبتلا به اختلال دوقطبی کمک کند، اما برخی تحقیقات نشان می دهد که ممکن است به بهبود خلق و خو در مرحله پایین کمک کند. یک بررسی 2015 از مطالعات نشان داد که ورزش ممکن است یک استراتژی مناسب و موثر برای مقابله با مرحله افسردگی اختلال دو قطبی باشد.

برای کشف این که فرد چقدر باید ورزش کند، شدت تمرینات ورزشی تا چه حدی باید باشد بررسی های بیشتری لازم است، خصوصاً اینکه اختلال دوقطبی شامل برخی عوامل جسمی و روانی است.

پیشگیری از رفتارهای پرخطر

افراد مبتلا به اختلال دو قطبی بیشتر در معرض رفتارهای اعتیادی قرار دارند. یک مطالعه نشان داد که 56 درصد از افراد مبتلا به این بیماری در برخی از زمان ها اعتیاد داشته اند که شامل الکل یا مواد مخدر بوده است.

مدارهای خاصی در مغز در پیگیری تجربیات ارزشمند نقش دارند. یک بررسی نشان داده است که افراد مبتلا به اختلال دو قطبی در این مدارها فعال تر می شوند. این ممکن است همان چیزی باشد که فرد را به سمت رفتارهای پرخطر سوق می دهد.

به گفته نویسندگان تحقیق، جنبه مثبت این امر این است که افراد را ترغیب می کند تا با انرژی در جهت اهداف خود تلاش کنند. از طرف دیگر، ممکن است فرد خطرات احتمالی بلند مدت را نادیده می گیرد، کاملاً بر پاداش های کوتاه مدت تصمیم گیری تمرکز می کند.

نکاتی برای پیشگیری از این مشکلات عبارتند از:

  • در صورت وجود مشکلی، به دنبال کمک باشید.
  • نسبت به انجام هرگونه تمایل به انجام رفتارهای پرخطر هوشیار باشید.
  • از دوستان و عزیزان بخواهید که از هرگونه تصمیم گیری برای پیشگیری از رفتارهای مخرب یا اعتیاد آور حمایت کنند.

مدیریت فاز شیدایی

پیشگیری از یک دوره جنون یا شیدایی همیشه ممکن نیست، اما با پیشرفت شرایط، فرد و دوستان و خانواده آنها ممکن است علائم تغییر خلق و خو را مشاهده کنند.

  • حالات و احساسات خود را ثبت کنید.
  • از مصرف الکل و سایر مواد خودداری کنید.
  • یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و به اندازه کافی ورزش کنید.
  • برنامه درمانی خود را دنبال کنید زیرا ممکن است داروها به تنظیم نیاز داشته باشند.
  • سعی کنید یک الگوی خواب منظم داشته باشید و در صورت امکان از استرس های بی مورد جلوگیری کنید.
  • اگر اولین بار درمان خود را قطع کرده اید یا اینکه درمان نتیجه نمی دهد، به پزشک مراجعه کنید.

درمان های جایگزین اختلال دوقطبی

درمان های طبیعی برای اختلال دوقطبی | پزشکت

سایر روش های درمانی جایگزین برای اختلال دو قطبی که شامل استفاده از داروهای سنتی نیستند شامل مکمل ها و مشاوره است.

گیاهان و مکمل ها و اختلال دوقطبی

برخی از افراد مبتلا به اختلال دوقطبی برای رفع علائم خود از گیاهان یا مکمل های غذایی استفاده می کنند، از جمله:

امگا 3

روغن ماهی عصاره امگا 3 ممکن است در تسکین علائم افراد مبتلا به اختلال دو قطبی موثر باشد. بررسی ها نشان می دهد اختلال دو قطبی در کشورهایی که مردم ماهی زیادی مصرف می کنند کمتر دیده می شود. افراد مبتلا به افسردگی همچنین ممکن است میزان کمتری امگا 3 در خون داشته باشند.

اسیدهای چرب امگا 3  فواید بی شماری برای سلامتی دارد، اما بهتر است آنها را به شکل طبیعی خود بخورید. ماهی های آب سرد، آجیل ها و روغن های گیاهی منابع خوبی برای اسیدهای چرب امگا 3   هستند.

منیزیم

برخی دانشمندان معتقدند منیزیم در تنظیم خلق و خو و دوره های افسردگی نقش مهمی دارد. در نتیجه، برخی از پزشکان ممکن است مکمل های منیزیم را توصیه کنند. درباره مکمل های منیزیم با پزشک خود مشورت کنید. مصرف یک مولتی ویتامین شامل دوز منیزیم توصیه شده روزانه است.

ویتامین ها

برخی افراد پیشنهاد می کنند که ویتامین ها، به ویژه ویتامین C و اسید فولیک، می تواند در تسکین علائم اختلال دو قطبی موثر باشد. اما محققان شواهد ضعیفی را در رابطه با ویتامین C پیدا کرده اند. اما هیچ یک از آنها از استفاده از اسیدفولیک به ویژه برای اختلال دو قطبی پشتیبانی نمی کنند.

شواهدی وجود دارد که اسید فولیک از سلامت شناختی حمایت می کند. اما مشخص نیست که این ویتامین یا سایر ویتامین ها می توانند به اختلال دو قطبی کمک کنند. به طور کلی، مشخص نیست که مکمل های غذایی می توانند به افراد مبتلا به اختلال دو قطبی کمک کنند. برای تأیید مزایای هر مکمل، مطالعات بیشتری لازم است.

یکی از درمان های طبیعی برای اختلال دوقطبی استفاده از مواد مغذی در رژیم غذایی می باشد.

درمان های طبیعی برای اختلال دوقطبی | پزشکت

یک رژیم غذایی که مواد مغذی متنوعی را از طریق غذاهای تازه تأمین می کند، می تواند به محافظت از فرد در برابر مشکلات سلامتی کمک کند. سبزیجات برگ سبز دارای اسید فولیک زیادی هستند و مرکبات منبع خوبی از ویتامین C هستند.

هر کسی که مبتلا به اختلال دوقطبی است و تصمیم به استفاده از داروی مکمل دارد باید جلسات دارودرمانی تجویز شده خود را ادامه دهد و قبل از استفاده از مکمل ها یا درمان جایگزین باید با پزشک خود مشورت کند.

درمان های طبیعی برای اختلال دوقطبی را با دقت انتخاب کنید.

افراد گاهی اوقات از گیاه خار مریم برای درمان علائم افسردگی استفاده می کنند، اما ممکن است خطر شیدایی را افزایش داده و با داروهای ضد افسردگی تداخل داشته باشند. بر همین اساس افراد مبتلا به اختلال دو قطبی نباید از خار مریم استفاده کنند.

همیشه قبل از انجام هر روش درمانی طبیعی یا جایگزین با پزشک صحبت کنید. برخی از آنها می توانند با داروهای دیگر تداخل داشته باشند و ممکن است اثرات سوئی داشته باشند. FDA به طور رسمی مکمل ها و فرآورده های گیاهی را تایید نمی کند، بنابراین  مردم دقیقاً نمی دانند چه چیزی را می خرند و مصرف می کنند.

مشاوره و CBT

تحقیقات نشان می دهد CBT می تواند به افراد در مدیریت چالش های اختلال دو قطبی کمک کند. به عنوان مثال مشاوره، درمان شناختی رفتاری (CBT) در مدیریت علائم اختلال دو قطبی مفید باشد.

بررسی ها نشان داده که CBT در کاهش میزان عود و بهبود علائم افسردگی، شدت شیدایی و عملکرد روانی اجتماعی موثر است. اثرات آن خفیف تا متوسط بوده و اگر فردی در جلسات 90 دقیقه ای یا بیشتر شرکت کند، این پیشرفت ها بیشتر قابل توجه است. CBT می تواند به افراد کمک کند تا عادات و رفتارهای منفی و مخرب را شناسایی کرده و آنها را به عادات مثبت تغییر دهند.

داروها

پزشک ممکن است داروهای تثبیت کننده خلق و خو را در طی یک دوره شیدایی تجویز کند. اگر فردی روان پریشی را تجربه کند، ممکن است به داروی ضد روان پریشی نیز نیاز داشته باشد.

پزشکان معمولاً داروهای ضد افسردگی را به تنهایی برای فرد مبتلا به اختلال دوقطبی تجویز نمی کنند.  زیرا می توانند باعث یک دوره جنون شوند. به همین دلیل، فرد به طور معمول از داروی ضد افسردگی با تثبیت کننده خلق یا ضد روان پریشی استفاده خواهد کرد. اگر یک بیمار در معرض روان پریشی باشد یا اگر علائم ممکن است خطری برای خود یا افراد دیگر باشد، ممکن است بستری در بیمارستان را توصیه کند.

سخن آخر

اختلال دو قطبی نیاز به درمان مادام العمر دارد. حتی اگر بیماران با این اختلال احساس بهتری داشته باشند. با این حال، برخی از ملاحظات مربوط به سبک زندگی می تواند به کنترل بیشتر وضعیت کمک کند.

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/314435#takeaway

[advisers limit=3 online =true skill=”11″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز