لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

نکروز چربی پستان چیست؟

نکروز چربی پستان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


نکروز چربی پستان یک توده غیر سرطانی در پستان است که از بافت مرده یا آسیب دیده پستان ایجاد می شود. هنگامی که بافت سینه آسیب می بیند، سلول های چربی در بافت می میرند و روغن هایی آزاد می کنند که کیسه های کوچکی به نام کیست را تشکیل می دهند. با گذشت زمان، این کیست ها می توانند سفت و منجر به تشکیل بافت زخم شوند.

نکروز چربی معمولاً پس از جراحی سینه، پرتودرمانی یا سایر آسیب‌های ضربه‌ای به سینه ایجاد می‌شود. در حالی که توده ها در ابتدا می توانند باعث نگرانی شوند، اما از نظر سلامت کلی شما بی ضرر هستند و خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهند. توده های ناشی از نکروز چربی نیز به ندرت دردناک هستند، اما ممکن است تا زمانی که سرطان سینه یا سایر مشکلات به عنوان علت توده رد نشود، اضطراب داشته باشید.

این وضعیت بی ضرر زمانی ایجاد می شود که بافت چربی سینه آسیب دیده باشد. نکروز چربی سینه یک وضعیت خوش خیم  است که می تواند در اثر آسیب به بافت سینه یا اقدامات پزشکی رخ دهد. این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد توده‌هایی شود که شبیه سرطان سینه هستند و در ماموگرافی شبیه تومور می شود.

همچنین این توده ها می توانند در هر سنی و در هر جایی از سینه ظاهر شوند، اما در خانم هایی که چاق هستند یا سینه های بسیار بزرگی دارند شایع تر است. نکروز یک اصطلاح پزشکی است که برای توصیف بافت آسیب دیده یا مرده استفاده می شود.

مطالعه بیشتر: سرطان پستان سه گانه منفی چیست؟

علائم نکروز چربی سینه چیست؟

نکروز چربی باعث ایجاد یک توده یا توده سفت در سینه شما می شود. معمولاً بدون درد است، اما شاید برای برخی افراد حساس شود. همچنین احتمال دارد متوجه قرمزی یا کبودی در اطراف توده شوید، اما به ندرت علائم دیگری وجود دارد. تشخیص تفاوت بین توده نکروز چربی و توده سرطان سینه با معاینه فیزیکی یا حتی با ماموگرافی تقریباً غیرممکن است.

اگر توده ای در سینه خود پیدا کردید، مهم است که فوراً به پزشک مراجعه کنید. در حالی که تشخیص تفاوت بین نکروز چربی و سرطان سینه بدون بیوپسی دشوار است، علائمی وجود دارد که احتمالا در سرطان سینه ظاهر شوند که با توده ناشی از نکروز چربی نخواهید داشت. علائم احتمالی سرطان سینه می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ترشح از نوک سینه
  • التهاب غدد لنفاوی زیر بازو یا استخوان ترقوه
  • تغییرات در نوک پستان، مانند چرخش به سمت داخل
  • پوسته پوسته شدن یا ضخیم شدن پوست سینه (که به آن پیو نارنجی نیز می گویند).

نکروز چربی زمانی ایجاد می شود که بدن سلول های آسیب دیده را با بافت زخم سفت جایگزین کند.

اثرات و علائم آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

درد: این وضعیت معمولاً بدون درد است، اما سینه شما ممکن است در ناحیه اطراف نکروز حساس یا دردناک باشد.

توده ها: یک توده شاید سفت و گرد یا شبیه به قسمتی از پوست ضخیم باشد. گاهی اوقات سلول های چربی به بافت زخم تبدیل می شوند یا مجموعه ای کیسه مانند از مایع روغنی به نام کیست روغنی را تشکیل می دهند که احتمال دارد مانند یک توده صاف و نرم (مشابه یک انگور کوچک) به نظر برسد.

تغییر ظاهر: پوست اطراف توده احتمالا قرمز و کبود به نظر برسد. احتمال دارد مقداری تخلیه از نوک پستان که نزدیکترین ناحیه کبودی است مشاهده کنید. نوک پستان شاید کمی به سمت داخل کشیده شود یا پوست سینه ممکن است بالای توده نکروز چربی فرو رود.

توده ها اغلب پری آرئول هستند که در اطراف هاله که خارج از نوک پستان است در زیر پوست احساس می شود. کیست های روغنی همچنین می توانند باعث ایجاد توده در سینه شوند و گاهی همراه با نکروز چربی ایجاد شوند. کیست‌های روغنی کیسه‌های غیرسرطانی و پر از مایع هستند. آنها زمانی تشکیل می‌شوند که روغن‌های حاصل از تجزیه سلول‌های چربی به جای سفت شدن به بافت زخم در یک مکان جمع شوند. کیست‌های روغنی معمولاً خود به خود از بین می‌روند، اما پزشک می‌تواند مایع داخل کیست را تخلیه کند. آسپیراسیون سوزنی اگر برای شما درد ایجاد می کند باعث تخلیه کیست می شود.

علائم نکروز پستان می تواند مانند علائم سرطان سینه باشد. مهم است که به دنبال مراقبت های پزشکی برای تعیین علت علائم خود باشید. پس از ظاهر شدن ناحیه نکروز چربی پستان، ممکن است اندازه آن افزایش، کاهش یا ثابت بماند. شاید سال‌ها باقی بماند یا برطرف شود و فیبروز و کلسیفیکاسیون را که احتمال دارد در ماموگرافی دیده می‌شود بر جای بگذارد.

مطالعه بیشتر: بیماری فیبروکیستیک سینه چیست؟

نکروز چربی پستان || پزشکت

علل بوجود آمدن نکروز سینه چیست؟

نکروز به معنای مرگ سلولی است که زمانی اتفاق می افتد که سلول ها اکسیژن کافی دریافت نکنند. هنگامی که بافت چربی سینه آسیب می بیند، توده ای از بافت مرده یا آسیب دیده می تواند تشکیل شود. بافت چربی سینه لایه بیرونی سینه در زیر پوست است. چند دلیل برای نکروز چربی وجود دارد. شایع ترین علت تروما است و به دنبال آن جراحی همراه با پرتودرمانی بعد از عمل است که در 4 تا 25 درصد افراد اتفاق می افتد.

جراحت

بافت چربی سینه ممکن است پس از هر نوع آسیب تروماتیک سینه آسیب ببیند. به عنوان مثال در اثر برخورد با یک توپ یا بسته شدن توسط کمربند ایمنی یا کیسه هوا در طی یک تصادف رانندگی احتمالا آسیب می ببند. اما گاهی اوقات نکروز چربی بدون هیچ ضربه ای ایجاد می شود.

پرتودرمانی

استفاده از پرتوهای یونیزان برای درمان سلول های سرطانی ممکن است گاهی باعث ایجاد ناحیه ای از نکروز چربی شود که می تواند با عود سرطان سینه اشتباه گرفته شود. به نظر می رسد که این وضعیت در افرادی که تشعشعات جزئی تسریع شده دارند بیشتر شایع است.

جراحی سینه

هر نوع جراحی سینه می تواند به بافت چربی آسیب برساند. از جمله این عمل ها، عبارتند از:

  • کاهش
  • بیوپسی
  • بازسازی
  • لیپومدلینگ (یا انتقال چربی)

نکروز چربی در افرادی که جراحی سرطان سینه و شیمی درمانی انجام می دهند کمکی دریافت می کنند که برای پیشگیری از عود تومور اصلی انجام می شود، شایع تر است. این وضعیت با پیوند چربی در طول بازسازی بیشتر نگران کننده است. زیرا افتراق نکروز چربی از عود سرطان سینه می تواند دشوار باشد.

مطالعه بیشتر: سرطان پستان التهابی

نکروز چربی پستان || پزشکت

نکروز چربی پستان چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص نکروز چربی دشوار است. زیرا اغلب شبیه بسیاری از انواع دیگر توده های سینه به نظر می رسد. هم در طول معاینه پستان بالینی و هم در ماموگرافی، سونوگرافی یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، توده ممکن است مانند یک تومور بدخیم پستان به نظر برسد.اگر توده ای را احساس کنید احتمالا به تنهایی نکروز چربی را پیدا کنید، یا احتمال دارد در ماموگرافی معمولی شما ظاهر شود.

اگر خودتان متوجه توده ای شدید، پزشک معاینه پستان و سپس ماموگرافی یا سونوگرافی انجام می دهد تا تشخیص دهد که آیا این توده به دلیل نکروز چربی یا تومور ایجاد شده است. آنها همچنین شاید بیوپسی سوزنی انجام دهند تا ببینند آیا سلول های سرطانی در توده وجود دارد. اگر پزشک شما این توده را در ماموگرافی پیدا کند، آن را با سونوگرافی یا بیوپسی پیگیری میکند. معمولاً برای تشخیص قطعی نکروز چربی بیش از یک آزمایش لازم است.

MRI می تواند میزان واکنش التهابی، چربی مایع و درجه فیبروز را تشخیص دهد. نکروز چربی در پستان ممکن است به صورت لیپوم یا لیپوسارکوم آتیپیک به نظر برسد، انواع تومورهایی که به ندرت در بافت پستان یافت می شوند. اگر چربی به مایع تبدیل شود، در سونوگرافی می تواند شبیه کیست باشد.

نکروز چربی در طول زمان می تواند ظاهر متفاوتی پیدا کند، بنابراین ماموگرافی های بعدی تغییر در توده را نشان خواهند داد. برای تشخیص نکروز چربی، اغلب نیاز به بیوپسی است. کیست های روغنی معمولاً با آسپیراسیون سوزنی تشخیص داده می شوند. آسپیراسیون سوزنی یکی از روش های بیوپسی است که در آن نمونه ای از مایع از طریق یک سوزن نازک و توخالی از توده خارج می شود و سپس به صورت میکروسکوپی بررسی می شود.

مطالعه بیشتر: سلولیت پستان چیست؟

راه های پیشگیری نکروز چربی سینه چیست؟

نکروز چربی معمولاً نیازی به درمان ندارد و به مرور زمان خود به خود برطرف می شود. اگر در اطراف توده درد یا حساسیت دارید، داروهای ضد التهابی بدون نسخه مانند ایبوپروفن (ادویل، موترین) می توانند کمک کنند. همچنین می توانید آن ناحیه را ماساژ دهید یا از کمپرس گرم استفاده کنید. توده‌های بزرگ‌تر که باعث ناراحتی بیشتری می‌شوند را می‌توان با جراحی برداشت، اما این کار چندان رایج نیست. اگر نکروز چربی منجر به تشکیل کیست روغنی شده باشد، پزشک می تواند مایع را با سوزن تخلیه کرده و کیست را تخلیه کند.

بیماری های خوش خیم پستان مانند نکروز چربی اغلب بدون توضیح ایجاد می شوند. بنابراین واقعا نمی توان از آنها پیشگیری کرد. اما شما می توانید خطر ابتلا به آنها را کاهش دهید. در مورد هر توده ای که در سینه خود احساس می کنید در اسرع وقت با پزشک مشورت کنید. آنها می توانند یک معاینه انجام دهند و هر گونه آزمایش لازم را انجام دهند تا به شما بگویند که این توده نکروز چربی یا سرطان است. بیشتر اوقات، نکروز چربی خود به خود از بین می رود و هر گونه درد یا حساسیت ناشی از نکروز قابل درمان است.

نکروز چربی پستان || پزشکت

چه کسانی در معرض خطر نکروز چربی سینه هستند؟

معمولا، زنان بیشتر در معرض خطر هستند. نکروز چربی پستان در سنین قبل از یائسگی (حدود 50 سالگی) و دارای سینه های آویزان هستند. سینه‌های آونگ دار شکل بلندتری دارند و بیشتر از سایر سینه‌ها به سمت پایین می‌افتند. سایر عوامل جمعیت شناختی، مانند نژاد، با خطر بالاتر نکروز چربی مرتبط نیستند.

نکروز چربی بیشتر پس از جراحی سینه یا پرتودرمانی رخ می دهد، بنابراین ابتلا به سرطان سینه خطر نکروز چربی را افزایش می دهد. بازسازی سینه پس از جراحی سرطان نیز ممکن است خطر نکروز چربی را افزایش دهد. نکروز چربی می تواند باعث ایجاد یک توده غیرسرطانی در سینه شما شود. این توده ها شاید ناراحت کننده باشند یا باعث نگرانی شوند، اما به ندرت باعث درد می شوند یا نیاز به درمان دارند.

در بیشتر موارد، این توده ها خود به خود از بین می روند و بر نمی گردند. توده ای که در اثر نکروز چربی ایجاد می شود، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد یا مشکلات طولانی مدت دیگری ایجاد نمی کند. پزشک شما ممکن است نیاز به بیوپسی سینه داشته باشد تا مطمئن شود که توده شما ناشی از نکروز چربی است نه سرطان سینه، بنابراین مهم است که هر زمان متوجه تغییراتی در بافت سینه خود شدید با پزشک مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز