لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

سرطان پستان سه گانه منفی

سرطان پستان سه گانه منفی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سرطان پستان سه گانه منفی یک نوع غیر معمول سرطان سینه است که در آن تست سلول های سرطانی برای سه نشانگر رایج، گیرنده استروژن (ER)، گیرنده پروژسترون (PR) و پروتئینی که در رشد سلولی به نام HER2 نقش دارد، منفی است. وضعیت سه گانه منفی یک سرطان به این معنی است که درمان های ضد هورمونی و درمان های هدفمند علیه پروتئین HER2 موثر نیستند. حدود 10٪ -20٪ از همه پستان سرطان سه گانه منفی هستند. پزشکان معمولاً سرطان پستان سه گانه منفی را با جراحی، شیمی درمانی و در بسیاری از موارد پرتودرمانی درمان می کنند.

سرطان‌های سه‌گانه منفی نسبت به سایر سرطان‌های پستان سیر تهاجمی‌تری دارند و احتمال عود آن در چند سال اول پس از تشخیص بیشتر است. بعد از 5 سال، احتمال عود کاهش می یابد. اکثر موارد سرطان پستان در زنان دارای جهش BRCA-1 (جهش ارثی در ژن حساسیت به سرطان پستان -1) سه گانه منفی است.

سرطان پستان سه گانه منفی به این معنی است که سرطان سه نشانگر رایج را که اغلب در سلول های سرطانی پستان یافت می شود را بیان نمی کند. آنها عبارتند از:

  • گیرنده استروژن (ER)
  • گیرنده پروژسترون (PR)
  • پروتئینی که در رشد سلولی به نام HER2 نقش دارد.

برای مطالعه فاکتورهای خطر و درمان سرطان سینه روی لینک کلیک کنید.

علل خطر سرطان سینه سه گانه منفی

اگرچه عوامل خطر شناخته شده ای برای ایجاد هر نوع سرطان پستان وجود دارد، اما پزشکان علت دقیق سرطان پستان را نمی دانند. سلول های طبیعی به دلیل تغییرات یا جهش در DNA به سلول های سرطانی تبدیل می شوند.در حالی که افراد برخی تغییرات DNA را به ارث می برند، برخی دیگر این تغییرات DNA را در طول زندگی فرد به دست می آورند.

موارد زیر علل و عوامل خطر برای هر نوع سرطان سینه از جمله سرطان پستان سه گانه منفی است:

  • افزایش سن
  • مصرف الکل
  • اضافه وزن و  چاقی
  • بافت پستان متراکم
  • قرار گرفتن در معرض تابش
  • زنانی که هرگز زایمان نکرده
  • سابقه خانوادگی سرطان پستان
  • سابقه شخصی سرطان پستان
  • سن کم در قاعدگی  یا یائسگی دیررس
  • استفاده از هورمون درمانی پس از یائسگی
  • عوامل خطر ژنتیکی (جهش BRCA-1 و BRCA-2)
  • انواع خاصی از بیماری خوش خیم پستان (هیپرپلازی غیر معمول)

احتمال بروز آن در زنان جوان‌تر بیشتر است. حدود 70 درصد از سرطان هایی که در زنان با جهش BRCA-1 رخ می دهد سه گانه منفی هستند.

مطالعه بیشتر: بوی سرطان چیست؟

سرطان پستان سه گانه منفی | پزشکت

علائم و نشانه های سه گانه منفی سرطان پستان چیست؟

سرطان سینه سه گانه منفی ممکن است اصلاً هیچ علامتی ایجاد نکند. هنگامی که آنها علائم و نشانه هایی را ایجاد می کنند، توده سخت بدون درد در پستان شایع ترین علامت است. علائم و نشانه های دیگر کمتر شایع هستند و می توانند شامل موارد زیر شوند:

سلامت بانوان
  • تغییرات در پوست پستان
  • توده ها یا توده هایی که در زیر بغل احساس می شود.
  • تغییرات در نوک پستان، از جمله وارونگی نوک پستان و ترشحات نوک پستان

آزمایش های تشخیصی سرطان سینه سه‌گانه منفی 

تشخیص سرطان سینه سه گانه منفی مستلزم نمونه برداری از بافت پستان است که به آن بیوپسی پستان می گویند .متخصصان پزشکی ممکن است بیوپسی را با استفاده از تکنیک های تصویربرداری مانند ماموگرافی یا سایر روش ها برای راهنمایی انجام دهند. اگر بیوپسی سرطان را نشان دهد، ممکن است آزمایش‌های دیگری را روی نمونه بیوپسی (یا نمونه‌ای از تومور که با جراحی برداشته شده) انجام دهند تا نوع دقیق سرطان را تعیین کنند.

به طور خاص، آنها معمولاً آزمایشاتی را برای بیان گیرنده استروژن (ER)، گیرنده پروژسترون (PR) و پروتئین HER2 به عنوان اولین مرحله انجام می دهند. اگر این تست ها همه منفی باشند، سرطان را به عنوان سرطان پستان سه گانه منفی طبقه بندی می کنند.

مرحله بندی سرطان سینه سه گانه منفی چیست؟

مرحله بندی، فرآیند تعیین میزان سرطان و انتشار آن در بدن است. همراه با نوع سرطان، مرحله بندی به تعیین درمان مناسب و پیش بینی میزان طول عمر بیمار کمک می کند. برای تعیین اینکه آیا سرطان انتشار یافته است یا نه، متخصصان پزشکی ممکن است از چندین تکنیک تصویربرداری مختلف از جمله اشعه ایکس، سی تی اسکن، اسکن استخوان و اسکن PET استفاده کنند. مرحله بندی به اندازه تومور و میزان انتشار آن به غدد لنفاوی یا نقاط و اندام های دوردست بدن بستگی دارد.

انجمن سرطان آمریکا 4 مرحله سرطان پستان را تعریف می کند. مرحله I پایین ترین مرحله است، در حالی که مرحله IV بالاترین مرحله است و به تومورهایی اشاره دارد که متاستاز داده اند یا به نواحی دور از پستان انتشار یافته اند.

مطالعه بیشتر: خطر مصرف مکمل ها در سرطان پستان

سرطان پستان سه گانه منفی | پزشکت

درمان سرطان سینه سه گانه منفی

اکثر پزشکان به طور خاص درمان های سرطان سینه را با نوع سرطان و گروه مرحله تنظیم می کنند.

عمل جراحی

بسیاری از زنان مبتلا به سرطان پستان نیاز به جراحی دارند. به طور کلی، درمان های جراحی برای سرطان پستان شامل جراحی حفظ پستان (ومپکتومی، یا برداشتن جزئی پستان) و ماستکتومی (حذف کامل پستان) است.

پرتو درمانی

پرتودرمانی با پرتوهای پر انرژی سلول های سرطانی را از بین می برد. پزشکان معمولاً پس از جراحی سرطان پستان، معمولاً پس از لامپکتومی، پرتودرمانی را برای بیماران انجام می دهند.

شیمی درمانی

پزشکان معمولاً شیمی درمانی را برای درمان سرطان های سه گانه منفی پستان بزرگتر از 0.5 سانتی متر توصیه می کنند. بر خلاف سرطان هایی که گیرنده های هورمونی (ER وPR) یا HER2 را بیان می کنند، درمان ضد هورمونی یا درمان هدفمند HER2 موثر نیست. متخصصان پزشکی شیمی درمانی را با تزریق داخل وریدی یا از طریق دهان انجام می دهند.

انواع شیمی درمانی شامل موارد زیر است:

  • شیمی درمانی کمکی: شیمی درمانی است که پس از جراحی برای برداشتن سرطان یا پس از ماستکتومی انجام می شود .
  • شیمی درمانی نئوادجوانت: شیمی درمانی است که قبل از جراحی انجام می شود. اگرچه به نظر می‌رسد هیچ مزیتی در طولانی‌مدت وجود ندارد، چه بیمار درمان را قبل یا بعد از جراحی دریافت کند، ممکن است در برخی موارد انجام شیمی‌درمانی قبل از جراحی برای بررسی اینکه آیا سرطان پاسخ می‌دهد یا نه و قبل از برداشتن جراحی کوچک کردن سرطان مفید باشد.
  • شیمی درمانی برای سرطان پیشرفته: اگر سرطان به نقاط دوردست بدن متاستاز داده باشد، می توان از شیمی درمانی برای درمان استفاده کرد. داروی ایمونوتراپی atezolizumab (Tecentriq) در ترکیب با داروی شیمی درمانی Abraxane نیز برای برخی موارد متاستاتیک سرطان پستان سه گانه منفی استفاده می شود.

در مارس 2019، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) درمان ترکیبی جدیدی را برای سرطان پستان سه گانه منفی متاستاتیک متشکل از ترکیبی از یک داروی ایمونوتراپی و شیمی درمانی تایید کرد.

مطالعه بیشتر: مصرف شیر و خطر سرطان سینه

سرطان پستان سه گانه منفی | پزشکت

شانس زنده ماندن در سرطان سینه سه گانه منفی چقدر است؟

شانس زنده ماندن برای بحث در مورد پیش آگهی و میزان طول عمر بیمار بعد از تشخیص سرطان است. بیشترین تعداد ذکر شده بقای 5 ساله است. بسیاری از بیماران بسیار طولانی‌تر عمر می‌کنند و برخی زودتر به دلایلی غیر از سرطان پستان می‌میرند. با تغییر مداوم و بهبود درمان ها، این اعداد نیز تغییر می کنند. آمار بقای 5 ساله کنونی بر اساس بیمارانی است که حداقل 5 سال پیش تشخیص داده شده اند و ممکن است درمان های متفاوتی نسبت به امروز دریافت کرده باشند.

در زیر آمار پایگاه داده SEER موسسه ملی سرطان برای بقای همه بیماران مبتلا به سرطان پستان، بر اساس مرحله تومور آمده است:

5-Year Survival Rate by Stage
Stage 5-Year Survival Rate
I 100%
II 93%
III 72%
IV 22%

بیماران مبتلا به سرطان سینه سه گانه منفی پیش آگهی بدتری دارند. اگرچه انجمن سرطان آمریکا آمار بقای خاصی را در مواد بیماران خود برای افراد مبتلا به سرطان پستان سه گانه منفی گزارش نمی کند.

یک مطالعه در سال 2007 نشان داد که 77 درصد از زنان مبتلا به این نوع سرطان حداقل به مدت 5 سال زنده ماندند، در حالی که این رقم در زنان مبتلا به سایر انواع سرطان پستان، 93 درصد بود.

یک مطالعه در سال 2009 روی تعداد کمتری از بیماران، تفاوتی در بقای بین انواع سرطان پستان نشان نداد. تحقیقات اخیر بر روی گروهی از سرطان‌های سه‌گانه منفی پستان متمرکز شده است تا بتوان زیرگروه‌هایی از این گروه را که ممکن است پیش‌آگهی مطلوب‌تری داشته باشند، شناسایی کرد.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی برای سرطان پستان

سرطان پستان سه گانه منفی | پزشکت

آیا سرطان پستان سه گانه منفی برمی گردد؟

احتمال عود این سرطان یا عود مجدد پس از درمان، بیشتر از سایر سرطان های پستان است. این خطر عود در حدود 3 سال پس از تشخیص بیشتر است.

عودها در سالهای اولیه بیشتر از سایر انواع سرطان پستان در ریه ها یا مغز و کمتر در استخوان ها رخ می دهد. با این حال، خطر عود دیرهنگام بعد از 5 سال در سایر انواع سرطان پستان بیشتر است و در افراد مبتلا به سرطان سه گانه منفی کمتر است.

آیا می توان از سرطان سینه سه گانه منفی پیشگیری کرد؟

هیچ راه تضمینی برای پیشگیری از سرطان سینه وجود ندارد، اما اصلاح عوامل خطر در سبک زندگی (ورزش، حفظ وزن بدن سالم و غیره) می تواند به کاهش خطر کمک کند. پیروی از دستورالعمل‌های انجمن سرطان آمریکا برای غربالگری و تشخیص زودهنگام می‌تواند به شناسایی سرطان‌ها در مراحل اولیه که درمان مؤثرتر است کمک کند.

زنان با سابقه خانوادگی قوی سرطان پستان باید تحت آزمایش ژنتیک قرار گیرند. در برخی موارد، پس از مشاوره با متخصص مراقبت های بهداشتی و ملاقات با مشاور ژنتیک، ممکن است استفاده از داروها یا جراحی برای پیشگیری از سرطان پستان در زنان پرخطر در نظر گرفته شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز