لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فتق اپی گاستر چقدر خطرناک است؟

فتق اپی گاستر چقدر خطرناک است؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

قبل از پاسخ به سوال، فتق اپی گاستر چقدر خطرناک است؟ باید بدانیم که فتق یک برآمدگی است که از فشار بافت بدن از طریق عضله اطراف ایجاد می شود. اکثریت فتق ها در شکم اتفاق میفتند و انواع مختلفی از فتق های شکمی وجود دارد، از جمله آنهایی که به عنوان فتق اپی گاستر شناخته می شوند.

فتق اپی گاستر ممکن است باعث درد و حساسیت شود. آنها توده ها یا برآمدگی هایی هستند که در قسمت بالایی دیواره شکم – در ناحیه ای به نام اپی گاستر، که بالای ناف و درست زیر استخوان سینه قرار دارد، ایجاد می شوند.

فتق اپی گاستر می تواند از بدو تولد وجود داشته باشد. اندازه آنها ممکن است متفاوت باشد و ممکن است همزمان بیش از یک فتق اپی گاستریک داشته باشید.

به طور معمول، فتق اپی گاستر کوچک است و تنها پوشش داخلی شکم از بافت اطراف می شکند. با این حال، فتق‌های بزرگ‌تر ممکن است باعث شود بافت چربی یا بخشی از معده به سمت داخل حرکت کند. برای بسیاری از افراد، فتق‌های کوچک مشکلی ایجاد نمی‌کنند، ممکن است فقط در زمان‌های خاصی ظاهر شوند و در هنگام دراز کشیدن قابل توجه نباشند. بسیاری از افراد از ابتلا به فتق اپی گاستر غافل هستند.

علل و عوامل خطر فتق اپی گاستر

فتق اپی گاستر معمولا از بدو تولد وجود دارد. این در نتیجه ضعف در عضلات دیواره شکم یا بسته شدن ناقص بافت شکم در طول رشد ایجاد می شود. برخی از عواملی که ممکن است باعث ایجاد یا تشدید فتق اپی گاستریک شوند عبارتند از:

  • چاقی
  • بارداری
  • سرفه
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • کار فیزیکی
  • تمرین یا ورزش فشرده

فتق اپی گاستر زمانی رخ می دهد که بافت های دیواره شکم در طول رشد به طور کامل بسته نشوند. تحقیقات برای جستجوی علل خاص این نوع فتق ادامه دارد.

علائم فتق اپی گاستر

برآمدگی قابل مشاهده شکم ممکن است نشانه فتق اپی گاستر باشد. افراد مبتلا به فتق اپی گاستر اغلب هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. برخی از افراد دوران کودکی و نوجوانی را سپری می کنند غافل از اینکه به فتق اپی گاستریک مبتلا هستند. با این حال، بسیاری از کودکان علائم را از سنین پایین تجربه می کنند.

علائم در بزرگسالان و کودکان، عبارتند از:

  • درد
  • برآمدگی شکمی که قابل مشاهده و احساس است.
  • اعمال خاصی مانند زور زدن، گریه کردن، یا اجابت مزاج ممکن است باعث ایجاد یا تشدید این علائم شوند.
  • فتق اپی گاستر معمولاً باعث ایجاد برآمدگی در ناحیه زیر جناغ یا استخوان سینه و بالای ناف می شود. این برآمدگی ناشی از توده چربی است که از طریق فتق فشار آورده است. ناحیه برجسته ممکن است همیشه یا فقط هنگام سرفه، عطسه یا خنده قابل مشاهده باشد. این برجستگی یا توده می تواند رشد کرده و در برخی موارد بزرگتر شود. شما می توانید همزمان بیش از یک فتق اپی گاستریک داشته باشید.
  • فتق اپی گاستر همچنین می تواند باعث حساسیت و درد در ناحیه اپی گاستر شود. با این حال، معمول است که فتق اپی گاستر هیچ علامتی نشان ندهد.

تشخیص فتق اپی گاستر

فتق اپی گاستر بر اساس معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود. پزشک سابقه پزشکی، سابقه خانوادگی و فهرست علائم را می گیرد. آنها روی شکم فشار می آورند و ممکن است از فرد بخواهند در موقعیت های مختلف بنشیند، دراز بکشد یا بایستد.

تکنیک های تصویربرداری مانند سی تی اسکن یا سونوگرافی شکم نیز ممکن است برای بررسی عوارض یا سایر شرایط استفاده شود. پزشک ممکن است فتق اپی گاستر را به عنوان فتق حبس شده تشخیص دهد، به این معنی که در وضعیت “خارج” گیر کرده است. اگرچه یک اورژانس نیست، اما نیاز به مراقبت پزشکی دارد. اگر فتق خون کافی نداشته باشد، نیاز به درمان اضطراری برای جلوگیری از آسیب بافتی دارد. به این فتق خفه شده می گویند.

جراحی برای درمان فتق اپی گاستر

فتق اپی گاستر به خودی خود بهبود نمی یابد و به افرادی که فتق اپی گاستریک دارند توصیه می شود که جراحی را در نظر بگیرند. ترمیم فتق علائم را کاهش می دهد و خطر عوارضی مانند آسیب بافتی یا فتق بزرگ را کاهش می دهد.

قبل از عمل جراحی

ارزیابی قبل از پذیرش قبل از جراحی انجام می شود. آزمایشات شامل:

  • آزمایشات خون
  • یک کاردیوگرام
  • رادیوگرافی قفسه سینه
  • برای کاهش هر گونه عوامل خطر، پزشک ممکن است از فرد بخواهد که وزن اضافی خود را کاهش دهد یا قبل از جراحی سیگار را ترک کند.

جراحی فتق اپی گاستر ممکن است به صورت بستری یا سرپایی انجام شود. اگر دلایل پزشکی برای انجام این کار وجود داشته باشد، ممکن است فرد یک روز قبل از جراحی بستری شود یا ممکن است لازم باشد شب بعد از عمل در بیمارستان بماند یا هر دو. با این حال، در بیشتر موارد، فرد در روز جراحی بستری می شود و اجازه دارد عصر همان روز به خانه برود.

در حین جراحی

ترمیم جراحی را می توان با بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی، بسته به ترجیح فرد و توصیه جراح انجام داد. هنگامی که داروی بیهوشی مسیر خود را طی کرد، جراح برشی در فتق ایجاد می کند و لاپاراسکوپ را وارد می کند. این دستگاه یک لوله نازک با نور است که به جراح اجازه می دهد تا به اندام های شکمی و فتق نگاه کند. سپس جراح برش دیگری برای ابزار جراحی ایجاد می کند.

جراح کیسه فتق (بخشی از بافت که به بیرون رانده می شود) را به موقعیت صحیح خود حرکت می دهد. آنها همچنین عضلات دیواره شکم را تقویت می کنند. اگر ناحیه ای که باعث ضعف عضلانی می شود کوچک باشد، جراح ممکن است آن را بخیه بزند. این بخیه های دائمی به نام بخیه شناخته می شوند و از فشار مجدد فتق جلوگیری می کنند.

مناطق بزرگی از ضعف عضلانی ممکن است به یک تکه مش نایلونی نیاز داشته باشند که برای پوشاندن سوراخ در جای خود دوخته شده است. با این حال، این ممکن است برای کسانی که قبلا ایمپلنت های جراحی دیگر را رد کرده اند، مناسب نباشد.

هنگامی که کیسه فتق در موقعیت صحیح قرار گرفت و بخیه یا مش در جای خود قرار گرفت، جراح لاپاراسکوپ را برمی دارد و برش جراحی را می بندد. معمولاً برای بستن زخم از بخیه های قابل حل استفاده می شود. سپس جراح زخم را با یک پانسمان ضد آب می پوشاند.

بعد از جراحی

فتق اپی گاستر چقدر خطرناک است؟ || پزشکت

نوشیدن مایعات و هیدراته ماندن بلافاصله پس از جراحی توصیه می شود. مقداری درد، ناراحتی، تورم و کبودی بعد از عمل در ناحیه شکم طبیعی است. پزشکان ممکن است تسکین درد را برای 48 ساعت اول توصیه کنند. ممکن است بعد از جراحی همچنان برآمدگی وجود داشته باشد. این احتمالاً ناشی از بخیه ای است که برای بستن دیواره شکم استفاده می شود و باید به مرور زمان کاهش یابد.

پس از جراحی، افراد باید در اسرع وقت شروع به نوشیدن مایعات کنند. اگر بتوانند مایعات را تحمل کنند، ممکن است بتوانند یک رژیم غذایی سبک را شروع کنند.

از آنجایی که یبوست و زور زدن متعاقب آن می تواند باعث مشکلات بعد از عمل شود، مصرف فیبر کافی و هیدراته ماندن اهمیت دارد. زمانی که زخم به اندازه کافی مهر و موم شده است، معمولاً ظرف 5 تا 10 روز، پزشک تعویض پانسمان را توصیه می کند. در این زمان افراد می توانند حمام یا دوش بگیرند.

اگر چه افراد نباید به مدت حداقل 28 روز هیچ فشاری بر روی زخم وارد کنند، اما باید به فعالیت های سبک بپردازند که به مرور زمان می تواند به تدریج افزایش یابد. زمانی که انجام آن راحت شد، می توان فعالیت جنسی را از سر گرفت. افراد باید حداقل به مدت 7 روز از رانندگی خودداری کنند.

یک شخص باید بسیار مراقب باشد زمانی که:
  • عطسه کردن
  • سرفه کردن
  • اجابت مزاج
  • استفراغ
  • حرکت از یک وضعیت به حالت دیگر

اکثر افراد می توانند ظرف 2 تا 4 هفته پس از جراحی به سر کار بازگردند. با این حال، افرادی که مشاغلی دارند که به بلند کردن اجسام سنگین یا فعالیت های شدید نیاز دارند، باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند. افراد در صورت تجربه هر یک از موارد زیر باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشند:

  • تب
  • استفراغ
  • حالت تهوع
  • ترشح از زخم
  • خونریزی مداوم
  • افزایش سطح درد، قرمزی یا تورم در اطراف زخم

درمان برای کودکان

کودکان معمولاً مانند بزرگسالان تحت عمل جراحی قرار می گیرند. ممکن است توصیه شود که جراحی برای نوزادان مبتلا به فتق اپی گاستر تا زمان رشد مناسب و توانایی تحمل جراحی را داشته باشند به تعویق بیفتد. این ممکن است در موارد اضطراری امکان پذیر نباشد. مراقبت ویژه برای آماده سازی کودکان برای جراحی فتق اپی گاستریک انجام می شود و جراح اطفال معمولا این عمل را انجام می دهد.

پیش آگهی اکثر افراد پس از جراحی فتق اپی گاستر به راحتی بهبود می یابند. در حالی که خطر عود وجود دارد، این احتمال کم است، و برخی تخمین ها آن را بین 1 تا 5 درصد قرار می دهند. برخی تحقیقات نشان می دهد که بارداری ممکن است خطر عود را افزایش دهد. بررسی ها نشان می دهد که ترمیم مش ممکن است احتمال عود را در زنان با بارداری بعدی افزایش دهد.

پیش آگهی فتق اپی گاستر

ترمیم جراحی فتق اپی گاستر یک روش رایج است و چشم انداز بسیار مثبتی دارد. اکثر افراد می توانند در همان روزی که جراحی انجام می شود به خانه بروند.

حتی ممکن است بتوانید ظرف یک یا دو روز با محدودیت های جزئی به محل کار یا مدرسه بازگردید. به طور خاص، بیشتر جراحان نمی خواهند وزنه ای سنگین تر از یک گالن شیر را برای شش تا هشت هفته بلند کنید.

پزشک به شما می گوید که چقدر سریع باید به فعالیت های عادی خود بازگردید. معمولاً محدودیت‌های شما شامل عدم بلند کردن اجسام سنگین و انجام فعالیت‌های شدید یا ورزش برای مدت کوتاهی نخواهد بود.

سخن آخر

فتق یک اصطلاح عمومی برای سوراخ ناشی از یک نقطه ضعیف در دیواره شکم شما است. فتق اپی گاستریک نوعی فتق در ناحیه اپی گاستر دیواره شکم است. بالای ناف و درست زیر جناغ قفسه سینه شما قرار دارد. این نوع فتق یک بیماری تا حدودی شایع در بزرگسالان و کودکان است.

در بیشتر مواقع، شما هیچ علامتی ندارید یا فقط علائم جزئی با فتق اپی گاستریک خواهید داشت. فقدان علائم به این معنی است که این وضعیت تمایل دارد گزارش نشود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز