لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کلسیفیکاسیون پستان چیست؟

کلسیفیکاسیون پستان چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کلسیفیکاسیون پستان، رسوبات کوچکی از کلسیم در بافت سینه است. آنها اغلب در ماموگرافی خود را نشان می دهند و بیشتر در زنان بالای 50 سال دیده می شوند. کلسیفیکاسیون به طور معمول غیر سرطانی یا خوش خیم است. با این حال، برخی از اشکال می تواند نشان دهنده سرطان سینه باشد. در این مقاله به علل ایجاد کلسیفیکاسیون سینه می پردازیم و در مورد آنچه احتمال دارد در آزمایش غربالگری ظاهر شوند صحبت می کنیم.

کلسیفیکاسیون ها رسوبات کوچک کلسیمی هستند که در سینه ها ایجاد می شوند. آنها علائمی ایجاد نمی کنند و پزشک نمی تواند آنها را از طریق معاینه معمول تشخیص دهد.

در عوض، آنها معمولاً در ماموگرافی – اشعه ایکس از سینه ها – به صورت نقاط سفید ظاهر می شوند. سایر اسکن‌های سینه، مانند سونوگرافی یا اسکن MRI ، کلسیفیکاسیون را نشان نمی‌دهند. آنها بیشتر بعد از یائسگی ایجاد می شود.

بیشتر کلسیفیکاسیون های پستان خوش خیم هستند، اما مجموعه ای از رسوبات کلسیم می تواند سرطان اولیه پستان را نشان دهد . دربرخی بررسی ها ۱۲/7 تا 41.2 درصد از زنان در برنامه های غربالگری، کلسیفیکاسیون پستان را به عنوان تنها علامت هشدار دهنده سرطان نشان می دهند .

در حالی که کلسیفیکاسیون ها به سرطان تبدیل نمی شوند، می توانند نشان دهند که یک فرآیند زمینه ای در حال رخ دادن است که احتمال دارد به سرطان پستان مرتبط باشد.

انواع کلسیفیکاسیون پستان کدامند؟

دو نوع کلسیفیکاسیون  ماکروکلسیفیکاسیون و میکروکلسیفیکاسیونمی تواند در ماموگرافی ظاهر شود. برخی از زنان ترکیبی از هر دو را دارند.

ماکروکلسیفیکاسیون ها

ماکروکلسیفیکاسیون ها به صورت نقاط سفید بزرگی ظاهر که به طور تصادفی در سراسر بافت سینه حس می شوند. آن ها بیشتر از 0.5 میلی متر قطر دارند و معمولا رایج ترین نوع بوده و با سرطان مرتبط نیستند و نیازی به پیگیری ندارند.

ماکروکلسیفیکاسیون ها بسیار شایع هستند و پزشکان معمولا آنها را خوش خیم می دانند. در نتیجه، افراد مبتلا به ماکروکلسیفیکاسیون در پستان معمولاً نیازی به آزمایشات دیگر ندارند.

میکروکلسیفیکاسیون ها

میکروکلسیفیکاسیون ها به صورت لکه ها یا دانه های سفید ریز ظاهر می شوند. در حالی که می توانند به طور تصادفی پراکنده شوند، گاهی اوقات با هم گروه بندی و می توانند نشانه سرطان باشند. اگر ماموگرافی میکروکلسیفیکاسیون ها را پیدا کند، پزشک هر گونه تغییر در ظاهر آنها را در طول زمان بررسی و احتمالاً آزمایش های بیشتری را تجویز می کند.

در بسیاری از موارد میکروکلسیفیکاسیون ها خوش خیم هستند. با این حال، اگر دارای ویژگی های خاصی هستند، احتمال دارد نشان دهنده سرطان سینه باشند.پزشکان معمولاً میکروکلسیفیکاسیون ها را مشکوک می دانند و در صورت داشتن ویژگی های زیر نیاز به بررسی بیشتر دارند:

سلامت بانوان
  • در اندازه و شکل متفاوت هستند.
  • قطر آنها کمتر از 0.5 میلی متر است.
  • به صورت خوشه ای در یک ناحیه از سینه رخ می دهند.

یک خوشه به طور کلی شامل پنج یا بیشتر کلسیفیکاسیون است۰ اگرچه این عدد قطعی نیست. خوشه های شل بیشتر از خوشه های فشرده خوش خیم هستند.

کلسیفیکاسیون خارج از بافت اصلی پستان

گاهی اوقات، در ماموگرافی احتمال دارد کلسیفیکاسیون خارج از بافت اصلی سینه نشان داده شود. اینها ممکن است روی پوست یا داخل رگ های خونی ظاهر شوند.

موارد روی پوست می تواند به دلیل باقی مانده دئودورانت یا پودر باشد که به صورت نقاط سفید در نتایج اشعه ایکس ظاهر شود.

هنگامی که رادیولوژیست مکان را به عنوان خارج از بافت پستان تایید کرد، این نوع کلسیفیکاسیون ها نیازی به آزمایش بیشتری ندارند.

علل و عوامل خطر کلسیفیکاسیون سینه

کلسیفیکاسیون پستان چیست؟ || پزشکت

کلسیفیکاسیون می تواند در بافت پستان در نتیجه موارد زیر ایجاد شود:

  • عفونت
  • سرطان سینه مهاجم
  • پرتودرمانی برای سرطان سینه
  • ضربه ناشی از جراحت یا جراحی
  • نکروز چربی یا سلول های چربی مرده
  • فیبروآدنوم، یک تومور خوش خیم پستان
  • کیست پستان، کیسه های پر از مایع در سینه
  • اکتازی مجرای پستانی یا گرفتگی مجاری شیر
  • تجمع کلسیم در پستان، مشابه تصلب شرایین در عروق خونی
  • کارسینوم مجرای، سرطان سلول هایی که مجاری شیر را می پوشانند.

هر یک از عوامل فوق می تواند باعث ایجاد کلسیفیکاسیون پستان شود. عوامل دیگری که باعث افزایش خطر می شوند عبارتند از:

  • سابقه شخصی سرطان سینه
  • سابقه خانوادگی سرطان سینه
  • یک استعداد ژنتیکی برای سرطان سینه، مانند داشتن جهش BRCA1 و BRCA2

دئودورانت ها، لوسیون ها یا پودرها می توانند به صورت کلسیفیکاسیون در ماموگرافی ظاهر شوند. به همین دلیل افراد باید قبل از غربالگری از استفاده هرگونه محصول پوستی خودداری کنند.خوردن غذاهای غنی از کلسیم باعث ایجاد کلسیفیکاسیون سینه نمی شود.

تشخیص و زمان مشورت با پزشک

کلسیفیکاسیون پستان چیست؟ || پزشکت

آزمایش هایی وجود دارد که ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلسیفیکاسیون پستان که در ماموگرافی غربالگری معمول یافت شده است، درخواست کند. این ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ماموگرافی تشخیصی: این ماموگرافی،دقیق‌تر از ماموگرافی قبلی است که برای غربالگری معمول انجام می‌شود. احتمال دارد تصاویری از قسمت آسیب دیده سینه از زوایای مختلف گرفته شود تا رادیولوژیست نگاه دقیق تری داشته باشد. این معمولاً اولین آزمایشی است که پزشک برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلسیفیکاسیون پستان تجویز می کند. اگر کلسیفیکاسیون ها خوش خیم (غیر سرطانی) باشند، احتمالاً آنها سرطانی نیستند.
  • اولتراسوند: اولتراسوند روشی است که در آن از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از بافت پستان استفاده می شود. این روش غیر تهاجمی و بدون درد است و معمولاً فقط برای کلسیفیکاسیون‌های مرتبط با توده‌ای که در ماموگرافی دیده می‌شود اختصاص دارد.
  • MRI: تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یک آزمایش پیچیده‌تر است که از آهن‌ربا و امواج رادیویی برای دریافت تصویری دقیق‌تر از بافت استفاده می‌کند. این یک روش بدون درد و معمولاً به عنوان یک آزمایش خط اول برای ارزیابی کلسیفیکاسیون انجام نمی شود.
  • داکتوگرافی: داکتوگرافی شامل تزریق رنگ برای تجسم بهتر بافت در مجاری پستان است. این آزمایش فقط در بیمارانی که با ترشحات جدید از نوک پستان مراجعه می کنند انجام می شود.
  • بیوپسی: این روش شامل استفاده از تصویربرداری برای برداشتن مقدار کمی از بافت پستان است تا توسط آسیب شناس معاینه شود. این کار را می توان با سوزن انجام داد، یا اگر ناحیه ای که باید نمونه برداری شود بزرگتر است، شاید نیاز به یک برش جراحی کوچک باشد. از آنجایی که کلسیفیکاسیون پستان به بهترین وجه در ماموگرافی مشخص می شود، از راهنمایی ماموگرافی برای چنین بیوپسی استفاده می شود که به آن بیوپسی استریوتاکتیک پستان می گویند.

بیوپسی سوزنی هسته استریوتاکتیک

در طول بیوپسی سوزنی هسته استریوتاکتیک، پزشک از بی‌حس کننده موضعی روی سینه استفاده می‌کند. سپس برش کوچکی در پوست ایجاد و یک سوزن وارد می کنند.با استفاده از تصاویر کامپیوتری، سوزن را به ناحیه بافت حاوی کلسیفیکاسیون هدایت می کنند.سپس قطعه کوچکی از این بافت را برمی دارند و سوزن را از روی پوست خارج می کنند.

بیوپسی جراحی

کلسیفیکاسیون پستان چیست؟ || پزشکت

در طول بیوپسی جراحی، جراح یک بی حس کننده موضعی را روی پوست اعمال می کند. گاهی احتمال دارد فرد نیاز به بیهوشی عمومی داشته باشد. جراح نمونه بافت غیر طبیعی را برمی دارد و برای بررسی زیر میکروسکوپ به آزمایشگاه می فرستد.

پزشکان معمولاً تنها در صورتی بیوپسی جراحی را انجام می دهند که بیوپسی با سوزن مرکزی ناموفق یا نتایج قطعی نباشد.افراد باید قبل از انجام بیوپسی جراحی، هرگونه نگرانی در مورد جای زخم، بیهوشی یا بهبودی را با جراح خود در میان بگذارند.

اگر کلسیفیکاسیون در ماموگرافی ظاهر شود، رادیولوژیست تصمیم خواهد گرفت که آیا بررسی های بیشتری لازم است یا خیر. به طور کلی، ماکروکلسیفیکاسیون ها را مشکوک نمی دانند.

با این حال، اگر کلسیفیکاسیون های بزرگ به صورت خوشه ای یا در کنار میکروکلسیفیکاسیون ها رخ دهد، رادیولوژیست احتمال دارد تست بیشتر توصیه کند.اگر کلسیفیکاسیون ها را مشکوک بدانند، شاید:

  • پرونده را به پزشک ارجاع دهد.
  • برای مشاهده دقیق تر کلسیفیکاسیون ها، ماموگرافی دیگری انجام دهد.
  • تصاویر ماموگرافی قبلی را بررسی تا به دنبال تغییرات در خصوصیات کلسیفیکاسیون باشید.

یک پزشک می تواند:

  • اسکن ام آر آی سینه را توصیه کند.
  • تصاویر اشعه ایکس و گزارش رادیولوژی را بررسی کند.
  • بیوپسی را برای آزمایش بافت پستان از نظر علائم سرطان انجام دهد.
  • توصیه می شود هر 6 ماه یکبار غربالگری را انجام دهید تا تغییرات کلسیفیکاسیون را بررسی کند.

افرادی که سابقه سرطان سینه دارند یا در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان هستند، در صورت مشاهده کلسیفیکاسیون در ماموگرافی باید به پزشک مراجعه کنند. یک پزشک این عوامل خطر را در هنگام تصمیم گیری در مورد آزمایش بیشتر در نظر می گیرد.

آیا ماموگرافی در تشخیص کلسیفیکاسیون پستان نادرست است؟

گاهی اوقات توده ها یا کیست های غیرسرطانی احتمال دارد با کلسیفیکاسیون در ماموگرافی اشتباه گرفته شوند، مانند پودرها، کرم ها یا دئودورانت هایی که روی پوست نزدیک سینه ها استفاده می شود. به همین دلیل است که از بیماران خواسته می شود از دئودورانت برای ماموگرافی استفاده نکنند یا قبل از شروع آزمایش آن را پاک کنند.

کلسیفیکاسیون سینه چگونه درمان می شود؟

کلسیفیکاسیون پستان چیست؟ || پزشکت

اکثر موارد کلسیفیکاسیون پستان نیازی به درمان ندارند. در هر ماموگرافی، رادیولوژیست می تواند تصاویر را با تصاویر قبلی مقایسه تا مشخص کند که آیا تغییر کرده اند یا خیر.

با این حال، اگر یک یا چند مورد از آزمایش‌های بعدی نشان دهد که کلسیفیکاسیون‌ها ممکن است سرطانی باشند، پزشک شما را به پزشک متخصص سرطان ارجاع می‌دهد. شایع ترین نوع سرطانی که در ارتباط با کلسیفیکاسیون پستان ایجاد می شود، کارسینوم مجرای درجا است که اغلب به اختصار DCIS نامیده می شود.

مانند همه سرطان‌ها، گزینه‌های درمانی شامل مشاهده دقیق بافت برای دیدن اینکه آیا در طول زمان تغییر می‌کند، برداشتن بافت بیشتری از سینه با جراحی، یا شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی است.

اگر کلسیفیکاسیون ها به یک بیماری دیگر – مانند اکتازی مجرای پستانی – مرتبط باشند، پزشک اطلاعات بیشتری در مورد این بیماری و درمان های موجود در اختیار فرد قرار می دهد.

اگر کلسیفیکاسیون ها نشان دهنده سرطان سینه باشد، فرد به درمان برای پیشگیری از انتشار سرطان و از بین بردن سلول های سرطانی نیاز دارد. درمانی که فرد احتیاج دارد به نوع سرطان سینه، اندازه و مرحله آن و سایر عوامل بستگی دارد.درمان های بالقوه سرطان سینه عبارتند از:

آیا می توان از کلسیفیکاسیون سینه پیشگیری کرد؟

اگرچه نمی توان از کلسیفیکاسیون سینه پیشگیری کرد، اما تشخیص زودهنگام از طریق ماموگرافی در درمان سرطان احتمالی، مهم است.

اگر کلسیفیکاسیون پستان در طول ماموگرافی یافت شود، ممکن است برای آزمایشات بالینی به پزشک خود ارجاع شوید. مهم است که با افزایش سن به ماموگرافی های معمول ادامه دهید و در مورد هرگونه نگرانی در مورد کلسیفیکاسیون پستان با پزشک خود مشورت کنید.

سخن اخر

کلسیفیکاسیون پستان می تواند نشان دهنده سرطان پستان در مراحل اولیه باشد، که اهمیت انجام منظم ماموگرافی غربالگری را نشان می دهد. با این حال، بیشتر کلسیفیکاسیون ها خوش خیم هستند و نیازی به بررسی یا درمان بعدی ندارند.

اگر رادیولوژیست کلسیفیکاسیون ها را مشکوک بداند، ماموگرافی دیگری انجام می دهد و احتمال دارد بیوپسی را توصیه کند.

کلسیفیکاسیون سینه مجموعه‌ای از کلسیم است که در پستان ایجاد می‌شود. معمولاً بدون درد هستند و در ماموگرافی های معمولی یافت می شوند. این وضعیت در زنان بالای 50 سال شایع‌تر است. کلسیفیکاسیون می‌تواند نشانه‌ای باشد که یک زن در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز