لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

علت خارش پوست بعد از اصلاح

علت خارش پوست بعد از اصلاح | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


علت خارش بعد از اصلاح ممکن است نشانه سوختگی تیغ یا فولیکولیت باشد. اصلاح می تواند پوست را تحریک کند، که ممکن است منجر به برجستگی های قرمز و خارش دار و دردناک شود. اصلاح اشتباه، استفاده از تیغ کسل کننده یا اصلاح ناحیه حساس پوست می تواند باعث تحریک پوست شود. استفاده از محصولات اصلاح کننده که حاوی رایحه های مصنوعی و مواد شیمیایی سخت مانند الکل است، می تواند پوست را تحریک کرده و در ایجاد خارش موثر باشد.

هنگامی که از تیغ برای خلاص شدن از شر مو های قابل مشاهده روی پوست خود استفاده می کنید، در واقع همه مو های خود را از بین نمی برید، فقط موهای نزدیک به محل رشد از بین برده می شوند. فولیکول های مو به رشد خود در زیر پوست ادامه می دهند و اصلاح باعث تحریک آن فولیکول ها می شود. این تحریک می تواند منجر به خارش  بعد از شود.

سوختگی و برجستگی ایجاد شده در پوست ناشی از تیغ

خارش بعد از اصلاح ممکن است نشانه سوختگی تیغ یا فولیکولیت باشد. سوختگی با تیغ نوعی تحریک پوست است که بلافاصله پس از اصلاح ایجاد می شود. روش های نادرست اصلاح می تواند پوست را تحریک کرده و باعث ایجاد جوش های قرمز و خارش دار شود.

سوختگی با تیغ لزوما به معنای آلوده بودن پوست نیست. این می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که افراد اصلاح خشک می کنند، این اصلاح بدون استفاده از کرم یا ژل است. برجستگی های تیغ نیز پس از اصلاح ایجاد می شوند. با این حال، اینها در نتیجه موهای رشد کرده رخ می دهند.

بسته به جایی که اصلاح می کنید (خط بیکینی، ناحیه تناسلی، زیر بازوها، پاها و غیره)، ناحیه ای که  اصلاح کنید به ویژه حساس یا مستعد تحریک شدن می شود. ناحیه شرمگاه یکی از مستعد ترین نقاط بدن برای احساس خارش و ” سوزش ریش تراش ” است. زیرا برای بیشتر افراد یک منطقه بسیار حساس بوده و موهای آن ناحیه معمولاً ضخیم تر است، به همین دلیل وقتی احساس ناخوشایند می کند دوباره رشد می کند.

فولیکولیت

علت خارش پوست بعد از اصلاح | پزشکت

خارش بعد از اصلاح نیز می تواند نشانه فولیکولیت باشد. این یک بیماری پوستی است که در اثر عفونت باکتریایی، قارچی یا به ندرت، ویروسی فولیکول مو در زیر پوست ایجاد می شود. اغلب منجر به لکه های قرمز مانند آکنه و پوستی خارش دار و دردناک می شود. طبق آکادمی پوست آمریکا (AAD)، باکتری استافیلوکوکوس اورئوس اغلب باعث فولیکولیت می شود.

برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به فولیکولیت هستند. اصلاح در جهت مخالف روش رشد مو ممکن است خطر ابتلا به فولیکولیت را در فرد افزایش دهد.

نحوه اصلاح

اصلاح می تواند فولیکول های مو را تحریک کند. تراشیدن با تیغ ناخالص  می تواند باکتری ها را در فولیکول های مو وارد کند که منجر به عفونت می شود.

سوختگی با تیغ، برجستگی های تیغ و فولیکولیت از نظر فنی می تواند روی هر قسمت از بدن تأثیر بگذارد. با این حال، آنها معمولاً در مناطقی از پوست، مانند پاها، ناحیه شرمگاه و صورت ایجاد می شوند که افراد مرتباً آنها را می تراشند.

تماس با لباس با محل اصلاح

هنگامی که ناحیه ای از پوست خود را می تراشید، تماس لباس  با پوست تراشیده  شما می تواند، علت خارش پوست بعد از اصلاح شده و احساس تحریک در پوست را ایجاد کند. صابون های معطر و مواد شیمیایی سختی که روی پوست  قبل از اصلاح استفاده می شود نیز می تواند پوست  تحریک یا خشکی و حتی خارش شود.

راهکارهای اصلاح مناطق خاص

علت خارش پوست بعد از اصلاح | پزشکت

مناطق بسیار حساس مانند ناحیه موهای شرمگاه و صورت ممکن است بیشتر از پاها و قفسه سینه تحریک شوند.

پاها

 استفاده از یک مرطوب کننده تسکین دهنده ممکن است به سوختگی تیغ پا کمک کند. پوست پاها حساسیت کمتری نسبت به برخی مناطق دیگر مانند ناحیه شرمگاه دارد.

افراد می توانند سوختگی تیغ بر روی پاهای خود را با استفاده از موارد زیر برطرف کنند:

  • جلوگیری از تراشیدن پاها تا زمان بهبودی پوست
  • استفاده از کمپرس خنک بلافاصله پس از اصلاح برای رفع تحریک و کاهش التهاب
  • با استفاده از یک مرطوب کننده تسکین دهنده، مانند ماده ای که حاوی آلوئه ورا است.
  • تسکین دهنده التهاب با پمادهای موضعی مانند کرم هیدروکورتیزون و آنتی بیوتیک ها، اگر پزشک فولیکولیت را تشخیص داده باشد.

افراد هرگز نباید هنگام خشک بودن پاهای خود را تراشند. استفاده از کرم ها و ژل های اصلاح ملایم پوست را مرطوب نگه می دارد.

موی عانه یا شرمگاهی

پوست اطراف ناحیه شرمگاه بسیار حساس است، بنابراین افراد باید هنگام اصلاح در این ناحیه احتیاط کنند. دلایل زیادی وجود دارد که پوست در ناحیه شرمگاه مستعد تحریک است.

ناحیه کشاله ران مستعد رطوبت بیش از حد و ایجاد ساییدگی است که می تواند منجر به تحریک پوست شود. این امر به ویژه در آب و هوای گرم مشکل ساز است. موهایی که در این ناحیه رشد می کنند نسبت به سایر موهای بدن ضخیم تر، موج دارتر و درشت ترند، که این امر باعث حساسیت بیشتر آن در رشد داخلی می شود.

همچنین ممکن است افراد این ناحیه را اغلب اصلاح کنند زیرا موهای شرمگاهی به سرعت رشد می کنند. تراشیدن بیش از حد مکرر باعث تحریک پوست می شود.

افراد می توانند از دستورالعمل های زیر برای جلوگیری از تحریک پوست هنگام اصلاح موهای شرمگاهی استفاده کنند:

  • با دقت از یک قیچی یا ناخن گیر برای اصلاح هرچه بیشتر موها قبل از اصلاح استفاده کنید.
  • محل را در آب گرم خیس کنید تا پوست و مو نرم شود.
  • یک کرم یا ژل اصلاح کننده بزنید.
  • به آرامی با یک دست پوست را محکم بگیرید.
  • به آرامی در همان جهتی که مو رشد می کند اصلاح کنید. موهای عانه به سمت دستگاه تناسلی رشد می کنند.
  • بعد از اتمام، محل را با آب گرم بشویید و با حوله تمیز خشک کنید.
  • برای جلوگیری از تحریک، از یک مرطوب کننده بدون عطر استفاده کنید.

افرادی که دارای پوست حساس هستند ممکن است بخواهند از دستگاه برش برقی استفاده کنند زیرا فاصله تیغه با پوست بیشتر از تیغ های سنتی است.

بیضه و کیسه بیضه

موهای کمتری در کیسه بیضه نسبت به ناحیه شرمگاه رشد می کند اما اصلاح این ناحیه می تواند باعث تحریک شود زیرا پوست کیسه بیضه لطیف است. بعضی از آقایان ممکن است استفاده از موبر گزینه بهتری باشد.

هنگام اصلاح کیسه بیضه، همان مراحل اصلاح موهای شرمگاهی را دنبال کنید. با این حال، فرد همیشه باید به یاد داشته باشد:

  • بدون ایجاد درد، پوست را تا حد ممکن محکم نگه دارید.
  • برای جلوگیری از بریدن پوست فشار ملایمی وارد کنید.
  • اصلاح در همان جهتی که مو رشد می کند.
  • از استفاده از تیغ دست دوم خودداری شود.
صورت

علت خارش پوست بعد از اصلاح | پزشکت

 شستشو با آب گرم قبل از اصلاح می تواند به نرمی پوست کمک کند. موهای صورت مردانه با زاویه کم و نزدیک به پوست رشد می کنند، که می تواند خطر رشد موهای زائد و تحریک پوست را افزایش دهد.

Pseudofolliculitis barbae نوعی بیماری است که موهای ریش به سمت داخل فر می شود و به داخل پوست نفوذ می کند و در نتیجه التهاب ایجاد می کند. در حالی که این وضعیت معمولاً صورت و گردن را تحت تأثیر قرار می دهد، اما ممکن است در مناطق دیگر ظاهر شود. داشتن موهای فر دار می تواند شانس ابتلا به پسودوفولیکولیت را در فرد افزایش دهد.

یک متخصص پوست، رابرت آنولیک، MD، FAAD، نکات زیر را برای اصلاح موهای صورت در بیانیه مطبوعاتی از AAD به اشتراک می گذارد:

  • بعد از هر بار تیغ را بشویید.
  • پوست و مو را با آب نرم کنید.
  • مرطوب کننده و ضد آفتاب بزنید.
  • بعد از اصلاح صورت را با آب سرد بشویید.
  • در جهتی که مو رشد می کند اصلاح کنید.
  • کرم اصلاح بزنید و اجازه دهید 2-3 دقیقه روی پوست بماند.

این متخصص پوست همچنین به افراد توصیه می کند که تیغ های خود را در جای خشک نگهداری کنند. گذاشتن تیغ بر روی سطح مرطوب، مانند دوش یا کنار سینک، باعث رشد باکتریها روی تیغه ها می شود. این ممکن است منجر به افزایش خطر ورود باکتری به پوست و ایجاد تحریک شود.

چگونه می توان خارش را پس از اصلاح متوقف کرد؟

علت خارش پوست بعد از اصلاح | پزشکت

اگر قبلا اصلاح کرده اید و دچار خارش ناراحت کننده ای هستید، در اینجا چند ایده برای نحوه درمان آن در خانه آورده شده است:

کرم هیدروکورتیزون را امتحان کنید.

بررسی ها نشان داده  که  کرم های استروئیدی تحریک، التهاب و خارش را کاهش می دهد. در حالی که این کرم ها با نسخه پزشک  در دسترس هستند، می توانید آن را با غلظت کمتر و بدون نسخه نیز خریداری کنید. در حقیقت، شما احتمالاً انواعی از آنها را در خانه خود دارید. مراقب باشید فقط از کرم هیدروکورتیزون به صورت موضعی استفاده کنید و از استفاده در ناحیه واژن خودداری شود.

کمپرس گرم را روی برجستگی های اصلاح قرار دهید.

با استفاده از یک کمپرس آب گرم و مرطوب می توانید ناحیه ای را که احساس ناراحتی می کنید فشار دهید. افزودن مقدار کمی نمک دریا به محلول آب روی پارچه شستشو نیز ممکن است روند درمان را بهبود بخشد و خارش را کاهش دهد.

از مرطوب کننده کاملا طبیعی استفاده کنید.

برای تسکین پوست خود پس از اصلاح، سعی کنید از یک مرطوب کننده خنک کننده و ضد حساسیت استفاده کنید که دارای مواد کاملا طبیعی باشد. آلوئه ورا دارای خواص درمانی  است  که آن را به یک ماده عالی برای این منظور تبدیل می کند. فندق دارای خاصیت قابض و ضد باکتری است. اگر در معرض ابتلا به موهای فرو رفته باشید، ممکن است از باکتری محافظت کرده و از عفونت پوستی جلوگیری کند. هم آلوئه ورا و هم فندق باعث تسکین پوست و تحریک آرام می شود.

برای کاهش التهاب از کیسه های چای استفاده کنید.

علت خارش پوست بعد از اصلاح | پزشکت

کیسه های چای حاوی اسید تاننیک است که یک ماده ضد التهابی است. مطمئن شوید که هر کیسه چای که روی پوست خود استفاده می کنید کاملاً سرد شده باشد. حتی می توانید برای یك اثر خنك كننده، آن ها را در یخچال خنك كنید. کیسه های چای را روی پوست خود نگه دارید تا زمانی که قرمزی و تحریک شروع به کاهش می کند.

تا زمانی که خارش شما متوقف نشود، پوست را بدون پوشش نگه دارید یا لباس گشاد بپوشید. پوشاندن پوست بلافاصله پس از اصلاح باعث دو اتفاق می شود. یک، پوست تراشیده و تمیز شما در حال تماس مستقیم با پارچه هایی است که باعث تعریق یا خارش شما می شوند. دو، مواد شوینده ای که برای تمیز کردن لباس های خود استفاده می کنید اکنون بر روی پوست شما قرار می گیرد و احتمالاً خارش را حتی بیشتر می کند. بعد از تراشیدن تا مدتی پارچه های طبیعی و قابل تنفس و طبیعی بپوشید. تا زمانی که خارش شما فروکش نکند و خارش شما برطرف نشود، دیگر اصلاح نکنید.

چگونه می توان از خارش بعد از اصلاح پیشگیری کرد؟

علت خارش پوست بعد از اصلاح | پزشکت

پیشگیری بهترین راه برای رفع خارش مکرر پس از اصلاح است. در اینجا چند مرحله ذکر شده است که می توانید هر زمان اصلاح پاها، خط بیکینی یا نواحی دستگاه تناسلی خود آنها را انجام دهید تا از سوختگی و خارش تیغ جلوگیری کند. قبل از اینکه ناحیه ای از پوست خود را اصلاح کنید، هر نوع موی بلندتر از نیم اینچ را با قیچی کوچک  اصلاح کنید.

پوست خود را هرگز خشک نکنید دوش خود را داغ بگیرید و بگذارید حداقل دو دقیقه در حالی که پوست خود را زیر آب خیس می کنید بخار زیاد شود. این کار به پوست شما رطوبت اضافی می بخشد، منافذ پوست را باز کرده و اصلاح موها را راحت می کند.

تا جای ممکن از تیغ تازه استفاده کنید. انواع مختلف تیغ ها ماندگاری متفاوتی دارند. اما برای بهترین نتیجه، هر بار مناطق حساس را با تیغ کاملاً جدید اصلاح کنید.

از کرم اصلاح  طبیعی و یا یک نرم کننده مو قبل از اصلاح  استفاده کنید که مخصوص پوست های حساس است. از ژل مخصوص دوش یا صابون مخصوص روی موهایی که می خواهید اصلاح شوند استفاده نکنید.

پوست خود را کشیده و در جهتی که موهایتان رشد می کند اصلاح را انجام دهید. به خودتان فرصت دهید تا با دقت و صحیح تراشیده شود. اگر عجله نکنید، احتمال خارش و ناراحتی پس از آن کاهش می یابد.

بلافاصله پس از اصلاح، از یک ژل خنک کننده مانند آلوئه ورا خالص یا فندق جادوگر استفاده کنید. همچنین می توانید برای تسکین پوست خود پس از اصلاح روغن یا لوسیون ضد حساسیت استفاده کنید.

در تحریک محل اصلاحچه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

تحریک محل اصلاح، برجستگی و خارش از علائم رایجی است که اکثر افراد پس از اصلاح احساس می کنند. کمی صبر در آماده سازی کمک زیادی به جلوگیری از این علائم می کند.

اگر خارش یا قرمزی طی سه روز پس از اصلاح از بین نرود، یا اگر در اطراف ناحیه ای که موهای شما رشد می کند پوسته، خون یا چرک مشاهده کردید، ممکن است به عفونت پوستی مبتلا شده باشید. اگر شک دارید خارش ناشی از اصلاج باشد، با پزشک خود تماس بگیرید.

سخن آخر

برای بسیاری از افراد، اصلاح با اثر جانبی خارش ناراحت کننده، همراه است. برجستگی های قرمز ناشی از التهاب نزدیک منافذ موی شما، به نام فولیکولیت، نیز پس از تراشیدن، از بین می روند. اصلاح به پوست شما جلوه و طراوت می دهد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز