لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان خانگی پینه پا

درمان های خانگی برای پینه های پا | پزشکت

فهرست مطالب

درمان خانگی پینه پا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قبل از درمان خانگی پینه پا لازم هست تا بدانیم، پینه، قسمتی از پوست است که به دلیل اصطکاک مکرر، فشار یا تحریک مدوام آن، ضخیم و سفت شده است.در این شرایط بدن باعث ایجاد لایه های اضافی پوست در محل اصطکاک می شود تا آن را از پارگی پوست یا قرار گرفتن در معرض مواد تحریک کننده محافظت کند.

پینه در مناطقی از بدن ایجاد می شود که تحت اصطکاک مداوم یا مکررباشد. برخی از نقاط شایع، شامل پا، مخصوصاً در پاشنه پا و زیر انگشت شست است كه قسمت های استخوانی پا با كفش ها تماس پیدا می کند. علاوه بر آن پینه در کف دست و نوک انگشتان هم دیده می شود.

برخلاف میخچه، پینه معمولاً هنگام فشار دادن درد نمی کند. همچنین، پینه از نظر اندازه و شکل متفاوت است اما اندازه آنها معمولاً از میخچه بزرگتر است.

علت پینه پا

پینه پا به طور معمول به دلیل خشکی پوست یا اصطکاک بیش از حد در یک ناحیه مانند مالش مکرر ناشی از کفش نامناسب رخ می دهد. کفش های پاشنه بلند بدترین عامل برای بروز پینه پا هستند. حتی پوشیدن کفش یا صندل بدون جوراب می تواند باعث ایجاد پینه شود. استفاده از ابزار دستی از دلایل اصلی ایجاد پینه در کف دست یا نوک انگشتان دست است.

عوامل خاصی وجود دارد که ممکن است خطر ایجاد پینه را افزایش دهد، مانند خار استخوان در پاشنه پا که می تواند باعث فشار مداوم داخل کفش شما شوند. همچنین، افرادی که دیابت و سایر بیماری زمینه ای دارند که باعث جریان ضعیف خون در پا می شوند، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد پینه هستند.

علائم پینه پا

علاوه بر پوست ضخیم و سفت، پینه ها ممکن است لکه های پوستی زرد خشکی را ایجاد کنند. آنها معمولاً دردناک نیستند اما نسبت به پوست اطراف حساسیت کمتری نسبت به لمس و درد دارند.

با وجود این، پینه می تواند هنگام ایجاد هر نوع فشار به آن، مانند هنگام راه رفتن، ناراحتی ایجاد کند. همچنین ممکن است گاهی باعث احساس سوزش شود.

اگرچه این مشکل به طور کلی جدی نیست، اما در صورت عدم درمان می تواند به موارد دیگری مانند زخم، عفونت، حساسیت، درد و التهاب شود.

درمان های خانگی پینه پا

درمان های خانگی برای پینه های پا | پزشکت

کفش مناسب را انتخاب کنید.

وقتی صحبت از درمان پینه می شود، از بین بردن منبع اصطکاک یا فشار ضروری است. این امر خصوصاً در مورد پینه پا که اغلب به دلیل پوشیدن کفش های نامناسب و پاشنه بلند ایجاد می شود، خیلی مهم است. پوشیدن چنین کفشی باعث افزایش درد پا و همچنین افزایش ضایعات هایپرکراتوتیک مانند میخچه و پینه می شود.

شما باید سعی کنید به دنبال کفش هایی با پاشنه کوتاه و رویه ی نرم و مناسب انگشتان پا باشید. مطمئن شوید که سایز کفش ها برای پای شما نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک هستند.

برای انتخاب سایز مناسب کفش، بهتر است بعد از ظهر به خرید کفش بروید. چون ممکن است در طول روز پاهای شما کمی التهاب داشته باشد و این به شما کمک می کند تا کفشی که مناسب پای شما ست را انتخاب کنید. قبل از تصمیم نهایی، هر دو کفش را امتحان کنید و کمی راه بروید تا ببینید راحت هستند یا نه. برای محافظت بیشتر همیشه از جوراب های نخی مناسب استفاده کنید.

از بالشتک استفاده کنید.

بسیاری از متخصصان پوست توصیه می کنند از نوعی بالشتک در پاهای پینه بسته استفاده کنید. این کاربه شما کمک می کند تا پینه در هنگام فشار تحریک نشود و زخم زودتر بهبودی پیدا کند.

پدهای متاتارس برای پینه های ناشی از فشارهای تحمل وزن توصیه می شوند. این پدها به راحتی در بازار موجود است. شما باید هر پد را به دو قطعه نیمه دایره برش داده و آنها را در اطراف پینه قرار دهید.

ناحیه آسیب دیده را در آب گرم قرار دهید.

درمان های خانگی برای پینه های پا | پزشکت

یکی از ساده ترین راه های درمان پینه پا خیساندن ناحیه آسیب دیده در آب گرم است. این روش بهبودی توسط آکادمی پوست آمریکا بسیار توصیه می شود. خیساندن در آب گرم به نرم شدن ناحیه کمک می کند و بدون آسیب رساندن زخم، پوست سفت شده را از بین می برد، بنابراین از خطر عفونت جلوگیری می کند.

مقداری آب گرم در وان بریزید. در صورت تمایل می توانید کمی نمک به آب اضافه کنید. پاها را به مدت 10 دقیقه در این محلول خیس کنید. با یک برس نرم برای چند دقیقه ناحیه آسیب دیده را با حرکت دورانی مالش دهید. پاها را با آب تمیز بشویید تا سلول های مرده پوست از بین بروند. پا را خشک کنید و یک لوسیون روی قسمت پینه پا بمالید. این روش درمانی را در صورت لزوم تکرار کنید تا پینه کاملاً بهبود یابد.

با استفاده از سرکه سیب لایه برداری کنید.

برای درمان پینه می توانید از سرکه سیب نیز استفاده کنید. سرکه سیب غنی از اسید مالیک است و به لایه برداری سلول های مرده پوست کمک می کند و روند بهبودی را تسریع می کند. همچنین دارای خاصیت ضد باکتری است که خطر عفونت را کاهش می دهد.

یک پنبه را در سرکه سیب خیس کنید و قبل از خواب آن را روی پینه خود بچسبانید. بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد، ناحیه آسیب دیده را با سنگ پومیس لایه برداری کنید. برای مرطوب نگه داشتن محل، مقداری روغن زیتون یا روغن نارگیل بزنید. این کار را هر روز یک بار تکرار کنید تا اینکه پینه شما از بین برود.

از سنگ پا استفاده کنید.

درمان های خانگی برای پینه های پا | پزشکت

یکی دیگر از درمان های خانگی ساده و در عین حال موثر که توسط آکادمی پوست آمریکا توصیه می شود، استفاده از سنگ پا است که برای از بین بردن پوست مرده و دور نگه داشتن پاها از پینه و میخچه بسیار مفید است.

ابتدا پاها را به مدت 10 دقیقه در آب گرم قرار دهید و سنگ پومیس را در آب فرو ببرید. پاهایتان را از آب خارج کرده و با استفاده از سنگ به آرامی پینه را با حرکات دورانی ماساژ دهید. در آخر، پاها را با آب تمیز بشویید و خشک کنید و یک لایه ضخیم از کرم بزنید. این کار را 2-3 بار در هفته انجام دهید. اما در صورت ابتلا به دیابت، از این روش استفاده نکنید.

آسپرین را امتحان کنید.

آسپرین می تواند به نرم شدن پوست سفت شده اطراف پینه کمک کند. این عمدتا به دلیل وجود اسید سالیسیلیک در آن است که به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک می کند. سالیسیلیک اسید به عنوان دارویی برای از بین بردن لایه خارجی پوست استفاده می شود و از این رو می تواند برای درمان پینه و همچنین میخچه، زگیل، پسوریازیس، آکنه غیره استفاده شود.

پنج یا شش قرص آسپرین را به صورت پودر خرد کنید. یک قاشق چای خوری آب لیمو و ¼ قاشق چای خوری آب به پودر اضافه کنید و اینها را خوب مخلوط کنید. این خمیر را به ناحیه آسیب دیده بمالید و قسمت را با کیسه پلاستیکی بپوشانید. محل را با حوله گرم به مدت 10 دقیقه بپیچید. پوشش ها را برداشته و محل را با آب گرم بشویید. سلول های مرده پوست را با سنگ پا جدا کنید. برای چند روز یک بار این کار را تکرار کنید.

پا را با روغن کرچک مرطوب کنید.

درمان های خانگی برای پینه های پا | پزشکت

 روغن های طبیعی مانند روغن کرچک نیز درمان خوبی برای انواع مختلف مشکلات پا، از جمله پینه است. روغن کرچک یک روان کننده چسبناک و ضخیم است که به مرطوب سازی پوست خشک و خشن کمک می کند و همین امر باعث نرم شدن پینه ها می شود.

علاوه بر این، روغن کرچک به تحریک گردش خون در اطراف منطقه دچار آسیب کمک می کند. از آنجا که مشکلات مربوط به گردش خون یا لنفاوی شما را در معرض خطر ابتلا به پینه قرار می دهد، این خاصیت مفید می تواند در کنترل این بیماری موثر باشد.

پاهایتان را به مدت 10 دقیقه در آب گرم خیس کنید و سپس محل را با سنگ پا تمیز کنید. ناحیه آسیب دیده را با یک پنبه آغشته به روغن کرچک بپوشانید. پنبه را با یک تکه کوچک نوار محکم کنید. این کار را روزانه ادامه دهید تا پینه از بین برود.

مقدار مساوی از روغن کرچک و سرکه سیب را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید. مخلوط را گرم کنید تا راحت تر حل شود. پاها را حداقل به مدت 10 دقیقه در مخلوط گرم خیس کنید. سپس با آب گرم بشویید و با استفاده از سنگ پومیس پوست مرده را پاک کنید. این کار را یک بار در روز به مدت سه یا چهار روز انجام دهید.

جوش شیرین را امتحان کنید.

 جوش شیرین دارای خواص سایشی طبیعی است. از این رو، درمان بسیار خوبی برای پینه است. کریستال های جوش شیرین به لایه برداری پوست سفت شده کمک می کند. 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین را به وان پر از آب گرم اضافه کنید. کاملا هم بزنید و حداقل 10 دقیقه پاها را در آن خیس کنید. پاها را بشویید و پوست نرم شده را با سنگ پومیس تمیز کنید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

در یک کاسه، 1 قاشق غذاخوری آب لیمو و 2 قاشق چای خوری روغن زیتون بریزید و به درستی مخلوط کنید. سپس، 1 قاشق غذاخوری جوش شیرین اضافه کرده و دوباره مخلوط کنید. یک پنبه را در خمیر خیس کنید و آن را روی پوست آسیب دیده قرار دهید. این کار را هر روز یک بار تکرار کنید تا پینه از بین برود.

پیشگیری از پینه پا

درمان های خانگی برای پینه های پا | پزشکت

  • پاهای خود را مرتبا مرطوب کنید تا نرم و بدون پینه شوند.
  • می توانید یک شب روی پوست پینه را با پوست موز بپوشانید.
  • ناخن های پا را مرتباً کوتاه کنید تا از تحریک بیش از حد جلوگیری شود.
  • استفاده از آب لیمو بر روی ناحیه آسیب دیده چند بار در روز نیز می تواند موثر باشد.
  • روزانه لوسیون یا کرم مرطوب کننده به محل مورد نظر بمالید تا به تدریج میخچه و پینه نرم شود.
  • هرگز سعی نکنید پینه ها را با برش دادن از بین ببرید زیرا خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.
  • مقدار کمی نشاسته ذرت را در قسمت داخلی کفش خود بپاشید. این کار به شما کمک می کند تا پاهای شما خشک و عاری از عفونت باشد.

حتی می توانید از کلاهک پینه موجود در داروخانه استفاده کنید. کلاه های کالوس حاوی اسید سالیسیلیک است که سلول های مرده پوست را از بین می برد. اگر به دیابت یا هرگونه مشکل گردش خون مبتلا هستید، برای مراقبت مناسب از پا با پزشک خود مشورت کنید.

ضرورت مراجعه به پزشک در پینه پا

 در بیشتر موارد، پینه هیچ آسیب و عوارض خاصی ندارد؛ اما اگر ترشحات چرکی از ناحیه آسیب دیده یا علائم تغییر رنگ و خونریزی مشاهده کردید، باید به دنبال مراقبت پزشکی باشید. همچنین، اگر به دیابت مبتلا هستید و پینه دارید، توصیه می شود شرایط خود را به پزشک اطلاع دهید. یک مورد ساده از پینه در بیماران دیابتی می تواند به یک مشکل جدی تر در پا تبدیل شود.

در بیشتر مواقع، پینه نشان دهنده یک بیماری نیست و نیازی به درمان پزشکی ندارد. با استفاده از چند روش درمانی ساده و برخی تغییرات در سبک زندگی می توانید به راحتی مشکل را در خانه درمان کنید. اگر پینه شما به این درمان های خانگی پاسخ نمی دهد یا اگر پوست شما دردناک یا ملتهب است به پزشک مراجعه کنید.

منبع:

https://www.top10homeremedies.com/home-remedies/home-remedies-calluses-feet.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

5 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز