لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

آکنه شانه، علل و گزینه های درمان

آکنه شانه، علل و گزینه های درمان | پزشکت

فهرست مطالب

آکنه شانه، علل و گزینه های درمان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

آکنه شانه به دلیل مسدود شدن منافذ، به طور کلی توسط عرق و روغن ایجاد می شود. در مردان شایع تر از زنان است. آکنه شانه شباهت زیادی به آکنه روی صورت دارد، اما ممکن است دردناک تر باشد زیرا ضایعات به دلیل منافذ بازتر بزرگتر هستند. خوشبختانه، آکنه را می توان به راحتی با داروها و یک روال مراقبت از پوست خوب درمان کرد. آکنه یک مشکل رایج پوستی است که اغلب صورت را درگیر می کند. با این حال، آکنه می تواند در هر جایی از بدن، از جمله شانه ها ایجاد شود. شانه های شما دارای غلظت بالایی از فولیکول های مو و بنابراین غدد چربی و عرق هستند که آن را مستعد تشکیل آکنه می کند.

علل آکنه شانه

آکنه شانه، علل و گزینه های درمان | پزشکت

عوامل زیادی در ایجاد آکنه روی پوست، مانند روی شانه ها، نقش دارند، از جمله:

پوست شما حاوی غدد چربی است که روغن های طبیعی به نام سبوم را آزاد می کند که مسئول حفظ رطوبت پوست است. با این حال، تولید بیش از حد سبوم ممکن است برای پوست مضر باشد زیرا منافذ را می بندد و احتمال ایجاد جوش را افزایش می دهد. از طرفی آکنه یک مشکل رایج در افرادی است که تحت تغییرات هورمونی قرار دارند، مانند نوجوانان، زنان باردار و زنانی که در دوره قاعدگی خود هستند. نوسانات هورمونی به طور کلی تولید سبوم را افزایش می دهد و منجر به آکنه می شود.

پوشیدن لباس های تنگ. لباس‌های تنگ که به پوست می‌چسبند می‌توانند عرق و باکتری‌های مولد آکنه را به دام بیندازند و احتمال مسدود شدن منافذ و جوش‌ها را افزایش دهند. این خطر زمانی که چنین لباس هایی را در حین تمرین یا ورزش می پوشید افزایش می یابد زیرا بدن در طول فعالیت بدنی فعال عرق و گرمای بیشتری آزاد می کند.

مصرف استروئیدها. استروئیدها می توانند سطح آندروژن را در بدن شما افزایش دهند و غدد چربی را تحریک کنند تا روغن بیشتری تولید کنند. این اثر تا حد زیادی در شانه ها و پشت دیده می شود و خطر آکنه در این نواحی را افزایش می دهد.

استفاده از محصولات مو. اگر موهای بلندی دارید، محصولات مو مانند روغن‌ها و موم‌ها می‌توانند روی شانه‌های شما ساییده شوند، منافذ را مسدود کرده و منجر به شعله‌ور شدن آکنه شوند.

چاقی. افرادی که اضافه وزن دارند یا سیستم ایمنی ضعیف تری دارند بیشتر در معرض آکنه شانه هستند.

اپیلاسیون یا اصلاح. تحریک ناشی از اپیلاسیون و اصلاح می تواند شانس ایجاد آکنه را افزایش دهد، به خصوص اگر این روش های حذف مو به اشتباه انجام شوند.

درمان آکنه شانه

آکنه شانه، علل و گزینه های درمان | پزشکت

درمان آکنه شانه ترکیبی از داروهایی است که با باکتری های مولد آکنه مبارزه کرده و علائم مرتبط مانند قرمزی، درد و التهاب را مدیریت می کند. می توانید از داروهای بدون نسخه استفاده کنید یا برای داروهای تجویزی با پزشک خود مشورت کنید.

درمان موضعی

داروهای موضعی رایج برای آکنه عبارتند از:

  • بنزوئیل پراکسید. کرم های مبتنی بر بنزوئیل پراکسید، التهاب و در نتیجه دفعات شعله ور شدن آکنه شانه را کاهش می دهند.
  • رتینول. رتینول مشتقی از ویتامین A است که سلول های مرده پوست را لایه برداری می کند و همچنین گردش سلولی پوست را افزایش می دهد. این اقدامات از مسدود شدن منافذ سلول های مرده پوست جلوگیری می کند و همچنین با آشکار ساختن سلول های جدید و جوان تر، اسکارهای آکنه موجود را درمان می کند.
  • کلیندامایسین. کلیندامایسین یک آنتی بیوتیک است که عفونت های باکتریایی را مهار می کند و تورم ناشی از آکنه شانه را کنترل می کند.
  • کرم های نادوکسین. نادوکسین آنتی بیوتیک دیگری است که با مسدود کردن سنتز پروتئین های باکتریایی لازم برای رشد و بقا، از تکثیر باکتری های مولد آکنه جلوگیری می کند.
  • کرم های ضد قارچ. پزشک ممکن است کرم های موضعی ضد قارچ را همراه با کرم های ضد باکتری برای فولیکولیت پیتیروسپوروم تجویز کند . این کرم ها همچنین تورم، قرمزی، خارش و ناراحتی مرتبط با این بیماری را کاهش می دهند.
لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی به طور کلی یک درمان در مطب است، اما می توانید کیت هایی را برای استفاده در خانه نیز پیدا کنید. پزشک ممکن است برای درمان آکنه، لایه برداری شیمیایی با استفاده از اسید سالیسیلیک یا اسید گلیکولیک تجویز کند. این کارها با لایه برداری ملایم پوست و از بین بردن لایه اپیدرمی بالا عمل می کنند و لایه پوستی جدید و سالم تری را نشان می دهند. آنها همچنین با نفوذ به عمق پوست به باز کردن منافذ پوست کمک می کنند. این به پاک کردن آکنه و جای جوش نیز کمک می کند.

اگر آکنه کیستیک مزمن دارید که با هیچ درمان موضعی دیگری بهبود نمی یابد، ممکن است به شما توصیه شود که لایه برداری اسید تری کلرواستیک (TCA) انجام دهید. لایه‌برداری TCA نه تنها باکتری‌ها و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد، بلکه زخم‌ها و رنگدانه‌های آکنه را نیز کاهش می‌دهد.

داروهای خوراکی

بسته به شدت آکنه شانه، داروهای خوراکی زیر نیز ممکن است برای درمان آکنه شانه تجویز شود:

ایزوترتینوئین: یکی دیگر از مشتقات ویتامین A، ایزوترتینوئین با کاهش تولید چربی، کنترل رشد باکتری ها و بهبود گردش سلولی پوست برای جلوگیری از مسدود شدن منافذ، آکنه را درمان می کند.

آنتی بیوتیک های خوراکی: آنتی بیوتیک های خوراکی تنها در صورتی تجویز می شوند که داروهای موضعی بهبودی نشان ندهند. مطمئن شوید که دوره آنتی بیوتیک را کامل کرده و از مصرف بیش از حد آن برای جلوگیری از ایجاد مقاومت اجتناب کنید.

نحوه مدیریت و پیشگیری از آکنه شانه

آکنه یک مشکل شایع پوستی است که به شکل شیوع ضایعات روی پوست رخ می دهد. حتی می تواند هر قسمتی از بدن مانند صورت و شانه ها را درگیر کند. آکنه عموماً به دلیل مسدود شدن منافذ پوست یا فولیکول های مو با کثیفی، سلول های مرده پوست و چربی ایجاد می شود. سپس منافذ مسدود شده به عنوان محل رشد باکتری های مولد آکنه عمل می کنند.

علاوه بر این، ممکن است به دلیل عوامل ارثی که می تواند بر پاسخ ایمنی بدن شما در برابر پروپیونی باکتریوم آکنه، یک باکتری رایج ایجاد کننده آکنه، تأثیر بگذارد، مستعد شیوع آکنه باشید.

آکنه شانه در مردان شایع تر است و اغلب نشان دهنده حساسیت پوستی، بهداشت ضعیف یا استرس است. نکته خوب این است که تغییرات کوچک در سبک زندگی می تواند وضعیت را بهبود بخشد و از شیوع آن جلوگیری کند.

تغییر سبک زندگی برای مدیریت آکنه شانه

آکنه شانه، علل و گزینه های درمان | پزشکت

آکنه به دلیل بسته شدن منافذ و به خطر افتادن سلامت پوست شکل می گیرد که هر دو می توانند در نتیجه عوامل متعددی رخ دهند. بنابراین، مراقبت از پوست در داخل و خارج بسیار مهم است.

مراقبت خوب از پوست کلید حفظ سلامت و وضعیت مطلوب پوست است. برای جلوگیری از مشکلات پوستی مانند آکنه شانه، مراحل زیر را در برنامه مراقبت از پوست خود بگنجانید:

لایه برداری هفتگی

هر روز هنگام دوش گرفتن از یک شوینده یا شوینده ملایم بدن استفاده کنید تا گرد و غبار، کثیفی و چربی روی پوست شما پاک شود و از ته نشین شدن آنها در منافذ پوست جلوگیری شود. حتما از آب ولرم یا سرد استفاده کنید. از دوش گرفتن با آب داغ خودداری کنید زیرا می تواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و پوست را خشک کند و در نهایت باعث افزایش تولید سبوم و در نتیجه خطر آکنه شود.

لایه برداری پوست یک تا دو بار در هفته با استفاده از یک لایه بردار شیمیایی یا فیزیکی ملایم می تواند بقایای پوست را از بین ببرد و همچنین گردش سلولی پوست را افزایش دهد. احتمال ایجاد آکنه را کاهش می دهد. با این حال، از لایه برداری روزانه و استفاده از لایه بردارهای خشن خودداری کنید زیرا این مواد می توانند به پوست آسیب برسانند.

رطوبت بهینه پوست برای تقویت سد محافظ پوست شما، جلوگیری از ورود یا عمل باکتری ها و محرک های مولد آکنه ضروری است. توصیه می شود پوست خود را بعد از حمام، در حالی که هنوز کمی مرطوب است، مرطوب کنید، با استفاده از یک مرطوب کننده سبک، تا رطوبت آن قفل شود. از لوسیون سنگین استفاده نکنید زیرا می تواند پوست شما را چرب کند و منافذ را مسدود کند.

از ضد آفتاب استفاده کنید.

قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به ویژه هنگامی که لباس هایی می پوشید که شانه های شما را در معرض دید قرار می دهند، ضد آفتاب را روی شانه های خود بمالید، زیرا اشعه ماوراء بنفش می تواند به پوست شما آسیب برساند. برای جلوگیری از تجمع عرق و چربی در منافذ، پس از هر فعالیتی که عرق‌ساز است، مانند ورزش، دوش بگیرید. مطمئن شوید که موها، پشت و شانه های خود را به درستی بشویید.

از اپیلاسیون خودداری کنید.

اپیلاسیون پوست در هنگام بروز آکنه، یا حتی در موارد دیگر، می تواند پوست را تحریک کرده و باعث التهاب شود. علاوه بر این، از آنجایی که اپیلاسیون موها را از ریشه می‌کشد و لایه بالایی سلول‌های پوست را از بین می‌برد، منافذ پوست شما را در معرض دید قرار می‌دهد و احتمال شعله‌ور شدن آکنه به دلیل محرک یا حساسیت را افزایش می‌دهد.

رختخواب خود را تمیز نگه دارید.

پتو، روبالشی یا ملحفه‌های شما ممکن است به مرور زمان کثیفی، چربی، سبوم و سلول‌های مرده پوست را جمع کنند. برای جلوگیری از انتقال مجدد آن ها به پوست، حتماً به طور دوره ای ملافه خود را تمیز کنید و آن را با آب گرم و مواد شوینده بشویید.

رژیم غذایی خود را بهبود بخشید.

آنچه می خورید روی پوست شما منعکس می شود. به همین دلیل است که مصرف یک رژیم غذایی متعادل و مغذی برای سلامت پوست شما مهم است. توصیه می شود از غذاهای کم گلیسمی مانند حبوبات، غلات کامل و میوه ها و سبزیجات تازه پر کربوهیدرات استفاده کنید. علاوه بر این، غذاهای ضد التهابی و آنتی اکسیدانی حاوی روی، ویتامین A و ویتامین E را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

نکاتی برای پیشگیری از آکنه شانه

آکنه شانه، علل و گزینه های درمان | پزشکت

آکنه شانه را می توان به راحتی با چند اقدام مراقبت از خود مانند:

  • پوشیدن لباس مناسب: پوشیدن لباس های گشاد به خصوص هنگام ورزش بهتر است. لباس هایی را انتخاب کنید که از پارچه های عرق گیر مانند پنبه ساخته شده اند. از استفاده از سفید کننده برای شستن لباس خودداری کنید زیرا باعث تحریک پوست و تشدید آکنه می شود. در عوض از نرم کننده های پارچه برای جلوگیری از اصطکاک لباس استفاده کنید.
  • کاهش فشار روی شانه ها: از استفاده از کوله پشتی یا بالشتک های شانه ای که می توانند به شانه های شما فشار بیاورند و بر روی شانه ها مالیده شوند و باعث آکنه شوند، خودداری کنید.
  • اجتناب از محصولات مراقبت از پوست تحریک کننده: محصولاتی را که پوست شما به آنها حساس است شناسایی کنید و از استفاده از آنها خودداری کنید. این محصولات شامل صابون ها و ژل های بدن حاوی رایحه های مصنوعی است که پوست را تحریک می کند.

آیا آکنه شانه به خودی خود برطرف می شود؟

مانند سایر اشکال آکنه، آکنه شانه می تواند خود به خود برطرف شود، مشروط بر اینکه از پوست مراقبت شود و از عوامل تشدید کننده اجتناب شود. با این حال، هنوز هم بهتر است برای بهبودی سریعتر به دنبال درمان های آکنه باشید. بسته به نوع درمان، ممکن است 4 تا 6 هفته طول بکشد تا آکنه شما برطرف شود.

سخن آخر

آکنه روی شانه ها یک مشکل رایج و به ندرت یک نگرانی جدی پزشکی است. به راحتی با داروهای بدون نسخه یا نسخه قابل درمان است. با این حال، به همان اندازه مهم است که از پوست خود مراقبت کنید. یک روتین خوب مراقبت از پوست همچنین در وهله اول از ایجاد آکنه جلوگیری می کند. اگر آکنه با وجود مراقبت مناسب از بین نرفت، دردناک بود یا گسترش یافت، با پزشک خود مشورت کنید.

آکنه شانه، در حالی که بسیار شبیه به سایر انواع آکنه است، به دلیل محل آن می تواند بسیار ناراحت کننده باشد. لباس های شما ممکن است دائماً روی پوست آسیب دیده ساییده شود و مشکل را تشدید کند. بنابراین، بهتر است به موقع به دنبال درمان آکنه شانه خود باشید.

برای مدیریت مشکل می توانید از کرم های موضعی بدون نسخه استفاده کنید. حفظ بهداشت خوب پوست نیز حیاتی است. اگر درمان مؤثر نبود، برای داروهای موضعی و خوراکی قوی با پزشک خود مشورت کنید. انجام اقدامات پیشگیرانه نیز برای جلوگیری از تشکیل آکنه در آینده مهم است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز