لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

نوع پوست من چیست؟

نوع پوست من چیست؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


نوع پوست به میزان سبوم تولید پوست بستگی دارد. سبوم اساساً مواد روغنی است که غدد چربی شما تولید می کنند. از پوست شما در برابر عفونت محافظت می کند و آن را هیدراته نگه می دارد. همه محصولات روی همه انواع پوست یکسان عمل نمی کنند. بنابراین، شما باید یک رژیم مراقبت از پوست متناسب نوع پوست خود داشته باشید. این مقاله به تعیین نوع پوست و نحوه مدیریت صحیح آن کمک می کند.

طبق آکادمی پوست آمریکا (AAD)، پنج نوع پوست اصلی، عبارتند از:

  • معمولی
  • خشک
  • روغنی
  • ترکیبی
  • حساس

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که آکنه می تواند هر نوع پوستی را تحت تاثیر قرار دهد. در اینجا نحوه تعیین نوع پوست خود در خانه، به علاوه نکات متخصص پوست در مورد نحوه مراقبت از پوست منحصر به فرد خود آورده شده است.

چرا شناخت نوع پوست مهم است؟

واکنش انواع پوست به محصولات آرایشی و مراقبتی متفاوت است. نحوه واکنش پوست شما ممکن است بر اساس شرایط آب و هوایی و فصول تغییر کند. استفاده از محصولات مراقبت از پوست نامناسب ممکن است باعث واکنش هایی مانند راش و جوش شود. اغلب اوقات، محصولات مراقبت از پوست اشتباه نمی توانند نگرانی های پوستی شما را برطرف کنند و هیچ نتیجه ای را ارائه نمی دهند.

به همین دلیل است که شما نیاز به درک کامل پوست خود و نحوه رفتار آن دارید. این به شما کمک می کند تا محصولات مناسبی را انتخاب کنید که متناسب با نوع پوست و نیاز شما باشد.

چگونه می توانم نوع پوست خود را تشخیص دهم؟

نوع پوست من چیست؟ || پزشکت

مراجعه به یک متخصص زیبایی یا متخصص پوست می تواند به تعیین نوع پوست شما کمک کند. اما می‌توانید آزمایش نوع پوست را در خانه انجام دهید.

تست صورت برهنه

با شستن صورت خود با یک پاک کننده ملایم شروع کنید. به آرامی آن را با یک حوله نرم و تمیز خشک کنید. بعد از 30 دقیقه نوبت به بررسی سرنخ های نوع پوست می رسد.

  • پوست معمولی. شما متوجه قرمزی، لکه های خشک یا لکه های چرب نمی شوید.
  • خشک. پوست شما سفت شده و پوسته پوسته یا پوسته پوسته به نظر می رسد.
  • پوست چرب. صورت شما چرب به نظر می رسد و احساس می کنید چرب است.
  • پوست ترکیبی. منطقه T شما (ناحیه بینی و پیشانی) براق به نظر می رسد، اما بقیه قسمت های صورت شما خشک است.
  • پوست حساس. پوست شما قرمز، خارش دار یا ملتهب است.

تست ورق بلاتینگ

این تست بسیار ساده است، اما برای شناسایی پوست حساس مفید نیست. فقط یک ورقه لکه بر روی قسمت های مختلف صورت خود فشار دهید. سپس ورق را روی یک چراغ نگه دارید تا ببینید چقدر روغن جذب شده است.

  • پوست معمولی. مقدار کمی از روغن باقی مانده است.
  • خشک. باقی مانده روغن کمی وجود دارد.
  • پوست چرب. مقدار زیادی روغن باقی مانده است.
  • پوست ترکیبی. باقیمانده روغن از ناحیه T وجود دارد، اما از بقیه قسمت‌های صورت شما مقدار کمی باقی مانده است.

نوع پوست معمولی

پوست معمولی دارای ویژگی های مشترک است. نه خیلی چرب نه خیلی خشک. پوست معمولی به هیچ ماده ای بیش از حد واکنش نشان نمی دهد. تولید روغن و سبوم متعادلی دارد و معمولا سالم است.

علائم پوست طبیعی، عبارتند از:

  • منافذ ریز
  • یک چهره صاف و شفاف
  • عدم حساسیت به مواد شیمیایی یا آلرژن های پوستی فوق العاده

اگر مراقبت منظم از پوست را رعایت می کنید، پوست شما باید حالت جامد داشته باشد . دکتر جرمی فنتون، متخصص پوست دارای مجوز هیئت مدیره مستقر در شهر نیویورک، می گوید: “من به طور کلی توصیه می کنم به افرادی که پوست معمولی دارند، در تابستان یا ماه های مرطوب تر از یک رژیم پوست چرب و در زمستان یا ماه های خشک تر از یک رژیم پوستی خشک پیروی کنند.” زیاد نباید پوست معمولی را تحریک کنید.

نوع پوست خشک

اگر پوست شما سفت، پوسته پوسته شدن زیاد و احساس خارش دارید، پوست خشکی دارید. پوست خشک برای سالم ماندن و چاق ماندن به مرطوب کننده های زیادی نیاز دارد.

پوست خشک نسبت به سایر انواع پوست چربی کمتری تولید می کند. می تواند منجر به پوسته پوسته شدن، ترک خوردگی یا خارش پوست شود. علائم خشکی پوست، عبارتند از:

  • منافذ بسیار تنگ
  • بافت پوست خشن
  • صورت کدر یا لکه دار
  • مستعد تحریک یا عفونت است.
  • پوست سفت شده و خاصیت ارتجاعی ندارد.
چگونه پوست خشک را درمان کنیم؟

فنتون می‌گوید: «کسانی که پوست خشک دارند باید از پاک‌کننده‌های ملایم پوست استفاده کنند که معمولاً کف نمی‌کنند». او همچنین استفاده از کرم های مرطوب کننده را به جای لوسیون ها توصیه می کند. برخی از ترکیبات عالی که باید به آنها توجه کرد عبارتند از گلیسیرین، سرامیدها و اسید هیالورونیک.

مواد خشک کننده مانند الکل ها، کلرید سدیم، عطرهای مصنوعی، بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک و مواد نگهدارنده را حذف کنید.

نوع پوست چرب

نوع پوست من چیست؟ || پزشکت

پوست چرب معمولا دارای منافذ پوستی بزرگ و غدد چربی بیش از حد فعال است که سبوم اضافی یا روغن های طبیعی ترشح می کنند. در مقایسه با سایر انواع پوست، پوست های چرب مستعد جوش های مکرر آکنه هستند. شما می توانید پوست چرب را به دلیل فعالیت بیش از حد غدد سباسه مقصر بدانید. برای برخی افراد ارثی است. اما تغییرات هورمونی، محصولات مراقبت از پوست، و رژیم غذایی نیز می تواند عاملی باشد.

علائم پوست چرب، عبارتند از:

  • پوست چرب یا براق
  • پوست ضخیم یا چاق به نظر می رسد.
  • منافذ بزرگ یا مسدود شده
  • جوش های سرسیاه مکرر، جوش های سرسفید و سایر مشکلات جوش
چگونه پوست چرب را درمان کنیم؟

فنتون می گوید: «کسانی که پوست چرب دارند باید به دنبال محصولاتی باشند که با پاکسازی کمی تهاجمی تر باشند، زیرا پوست می تواند آن را تحمل کند و به جلوگیری از آکنه کمک می کند. اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک و رتینول همه گزینه‌های عالی هستند. وقتی نوبت به مرطوب‌کننده‌ها می‌رسد، فنتون لوسیون‌های سبک یا ژل‌دار را پیشنهاد می‌کند.

از مواد کمدوژنیک مانند ژله نفتی (معروف به وازلین )، کره کاکائو، ایزوپروپیل ایزواستئارات، سدیم لورت سولفات و اسید کاپریک دوری کنید. همچنین باید مراقب روغن های طبیعی مانند سویا، نارگیل، آووکادو، زیتون یا روغن گل مغربی باشید .

نوع پوست مختلط

پوست مختلط یک نوع پوست واقعی نیست و دارای ویژگی های پوست خشک و چرب است. کسانی که پوست مختلط دارند اغلب دارای ناحیه T چرب و گونه های خشک هستند. همچنین بر اساس فصل تغییر می کند و در تابستان ها چرب و در زمستان ها خشک می شود.

پوست مختلط ترکیبی از پوست های چرب و خشک است. برخی از قسمت های صورت بیش از حد سبوم تولید می کنند در حالی که سایر قسمت ها به اندازه کافی سبوم تولید نمی کنند.

علائم پوست مختلط، عبارتند از:

  • یک منطقه T روغنی
  • خشکی پوست اطراف گونه ها، چشم ها و دهان
  • گرفتگی پوست یا منافذ بزرگ روی پیشانی، بینی یا چانه
نحوه درمان پوست مختلط

مراقبت از پوست ترکیبی می تواند کمی مشکل باشد. فنتون می‌گوید: «شما باید یا محصولات مختلف را در نواحی مختلف صورت بمالید یا کمترین خشک‌کننده‌ترین محصولی را که پوست‌تان می‌تواند تحمل کند، استفاده کنید. همچنین باید لایه‌بردارهای خود را هوشمندانه انتخاب کنید. قبل از مصرف اسید سالیسیلیک یا رتینول با اسید گلیکولیک شروع کنید.

از محصولاتی استفاده نکنید که برای شادابی پوست شما خشن هستند. این شامل الکل، عطرها و مواد نگهدارنده مانند پارابن است. آنها می توانند قسمت های روغنی پوست شما را چرب تر و لکه های خشک را خشک تر کنند.

نوع پوست حساس

پوست حساس مستعد تحریک و التهاب است. اغلب به مواد متعدد، به ویژه مواد خشن (مانند الکل) واکنش نشان می دهد و زمانی که در معرض محرک هایی مانند گرما و اصطکاک قرار می گیرد، تحریک می شود. افرادی که پوست حساسی دارند مستعد مشکلاتی مانند آکنه کیستیک، درماتیت تماسی و روزاسه هستند.

یک مطالعه در سال 2019 گزارش داد که 70 درصد از زنان و 60 درصد از مردان درجاتی از پوست حساس دارند. این می تواند از پوست بسیار خشک یا آسیب دیده ناشی شود که بیشتر مستعد واکنش است. همچنین می تواند نشانه ای از اختلالات پوستی مانند روزاسه، اگزما، یا درماتیت تماسی آلرژیک باشد.

علائم پوست حساس، عبارتند از:

  • قرمزی پوست
  • شما فقط می توانید محصولات مراقبت از پوست بسیار ملایم را تحمل کنید.
  • پوست شما خارش می کند، می سوزد و به راحتی سرخ می شود.
چگونه پوست های حساس را درمان کنیم؟

دکتر فنتون می گوید که باید از پاک کننده های ملایم استفاده کنید. همچنین باید مرطوب کننده هایی را انتخاب کنید که برای پوست های بسیار حساس طراحی شده اند. محصولاتی که حاوی مواد فعال یا معطر هستند می توانند پوست حساس را تحریک کنند. همچنین باید مراقب مواد ضد پیری مانند رتینوئیدها باشید.

نکات مراقبت از پوست بر اساس نوع پوست شما

مدیریت پوست معمولی کار سختی نیست. به TLC اولیه و روتین مراقبت از پوست با محصولات مناسب نیاز دارد. یک روال روزانه CTM (پاک کننده-تونینگ-مرطوب کننده) را دنبال کنید. همیشه هنگام بیرون آمدن از خانه از ضد آفتاب استفاده کنید و از سرم ضد پیری استفاده کنید (اگر پوست بالغ دارید).

پوست چرب

دو بار در روز صورت خود را تمیز کنید و هفته ای یک بار لایه برداری کنید. یک روال اولیه CTM را دنبال کنید. تونینگ برای پوست چرب بسیار مهم است زیرا به کاهش ظاهر منافذ کمک می کند و تولید چربی اضافی را کنترل می کند. همیشه از مرطوب کننده و سرم مبتنی بر آب (یا بر پایه ژل) استفاده کنید. محصولات غیر کومدون زا را انتخاب کنید.

پوست خشک

محصولاتی را انتخاب کنید که حاوی الکل و سولفات نباشند زیرا چربی طبیعی پوست را از بین می برند. از گرفتن دوش فوق العاده گرم خودداری کنید. در عوض، از آب ولرم یا با دمای اتاق برای پاکسازی صورت خود استفاده کنید. اگر در مناطق سردتر زندگی می کنید، از یک مرطوب کننده برای حفظ تعادل رطوبت پوست استفاده کنید. از محصولات حاوی کره های طبیعی و روغن های گیاهی استفاده کنید تا پوست خود را هیدراته نگه دارید.

پوست مختلط

پوست مختلط به ترکیبی از محصولات نیاز دارد تا هم نواحی چرب و هم مناطق خشک صورت را برطرف کند. یک روال اولیه CTM را دنبال کنید. بسته به وضعیت پوست خود در آن زمان، محصولات را انتخاب کنید. از محصولات ملایم و آبرسانی استفاده کنید که پوست را تحریک نکنند.

پوست حساس

از محصولات ارگانیک و گیاهی که برای پوست های حساس ساخته شده اند استفاده کنید. اگر بیماری هایی مانند روزاسه یا درماتیت دارید، محصولاتی را انتخاب کنید که به رفع این نگرانی ها کمک می کند. همیشه قبل از امتحان کردن هر محصولی یک پچ تست روی گردن یا دست خود انجام دهید. از محصولات عاری از مواد شیمیایی، الکل، عطرهای مصنوعی و مواد نگهدارنده و روغن‌های ضروری استفاده کنید. از آزمایش محصولات مراقبت از پوست خودداری کنید. برای پیشنهاد محصول با یک متخصص پوست مشورت کنید.

سایر شرایط پوستی

دانستن نوع پوست شما مهم است زیرا به شما امکان می دهد محصولاتی را انتخاب کنید که تمام نیازهای مراقبت از پوست شما را برآورده می کند و نتایج قابل مشاهده را ارائه می دهد. اگر پوست شما سفت و پوسته پوسته است، پوست خشکی دارید. از طرفی اگر پوست شما براق و مستعد آکنه است، پوست چرب دارید. برای تعیین نوع پوست خود، می توانید روش خوب قدیمی بلاتینگ را امتحان کنید تا میزان چربی روی آن را ببینید. اگر در مورد نوع پوست خود مطمئن نیستید، برای ارزیابی و اطلاعات بیشتر به متخصص پوست مراجعه کنید. امیدواریم این مقاله به تمام سوالات شما در مورد نوع پوست من و نحوه مراقبت از آن پاسخ دهد.

پوست مستعد آکنه

پوست مستعد آکنه می تواند در هر سنی بروز پیدا کند و در هر نوع پوستی ظاهر شود. برخی عواملی که می توانند خطر بروز آن را افزایش دهند عبارتند از:

  • ژن ها. تحقیقات نشان می دهد که آکنه می تواند جنبه ژنتیکی داشته باشد.
  • روغن اضافی. سبوم اضافی یکی از عوامل رایج آکنه است.
  • رژیم غذایی. مطالعات نشان می دهد که کاهش مصرف لبنیات و شکر ممکن است علائم آکنه را بهبود بخشد.
  • داروها. برخی از داروها مانند کورتیکواستروئیدها یا قرص های ضد بارداری می توانند باعث شعله ور شدن آن شوند.
  • آلودگی. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که آلودگی محیطی می تواند باعث آکنه التهابی شود.
  • هورمون ها. آکنه هورمونی در دوران بلوغ، PMS، بارداری و حتی در دوران پیش از یائسگی و یائسگی به دلیل نوسانات هورمونی شایع است.
چگونه پوست مستعد آکنه را درمان کنیم؟

بهترین دارو بدون نسخه برای پوست مستعد آکنه، اسید سالیسیلیک و رتینول است. آنها می توانند به کاهش چربی و جلوگیری از مسدود شدن منافذ کمک کنند. روغن‌ها، عطرها، سیلیکون، لانولین و سدیم لورت سولفات می‌توانند باعث ایجاد جوش شوند.

بنابراین باید از استفاده آنها خودداری کنید. اگر درمان های خانگی کارساز نبود، وقت آن است که با یک متخصص پوست صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا یک رژیم مراقبت از پوست دوپ ایجاد کنید تا جوش‌هایتان را جمع‌آوری کنید.

پوست کم آب

این را با پوست خشک اشتباه نگیرید. پوست کم آب ربطی به نوع پوست شما ندارد. این فقط به این معنی است که پوست شما تشنه است و به رطوبت بیشتری نیاز دارد.

پوست کم آب می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • کمبود خواب
  • زندگی در آب و هوای خشک
  • ننوشیدن آب کافی
  • دوش آب گرم یا حمام مکرر
  • استفاده از مواد خشن مراقبت از پوست

برخی از علائمی که باید مراقب آنها باشید:

  • خارش پوست
  • چشم های گود رفته
  • کدر شدن چهره
  • خطوط و چین و چروک های محسوس تر
چگونه پوست کم آب را درمان کنیم؟

از آنجایی که کم آب شدن پوست یک مشکل هیدراتاسیون است، صرف نوشیدن آب بیشتر یا خوردن غذاهای آبرسان مانند سوپ، میوه ها و سبزیجات کمک کننده است. همچنین می‌توانید مراقبت‌های پوستی را امتحان کنید که لایه بالایی پوست شما را هیدراته می‌کند. مرطوب کننده های حاوی سرامید، اسید لینولنیک، اسید هیالورونیک را امتحان کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. من فکر میکردم پوستم چربه و محصولات پوست چرب رو استفاده میکردم و الان هم جوش دارم هم منافذ باز
    ولی با خوندن مقاله شما متوجه شدم پوستم معمولیه
    این طبیعیه که جوش و منافذ دارم؟
    باید چیکار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز