لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

چگونه ملانین بدن را افزایش دهیم؟

چگونه ملانین بدن را افزایش دهیم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

ملانین: 5 راهکار برای افزایش آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

ملانین یک رنگدانه همه کاره است که رنگ مشخصی به بافت مو، عنبیه چشم و رنگ پوست انسان و حیوانات می دهد. این ماده توسط سلول های رنگدانه ای به نام ملانوسیت ها در اپیدرم پوست، مو، چشم و سایر قسمت های بدن تولید می شود. به عنوان یک جامعه، مردان و زنان به طور یکسان در مورد برنزه شدن وسواس زیادی دارند. با این وسواس، مردم به سواحل می‌روند و از سالن‌های برنزه کردن استفاده می‌کنند. همه اینها به دنبال افزایش ملانین پوست خود هستند. سر و صدا در مورد جادوی ملانین در سراسر رسانه های اجتماعی و اینترنت به دلیل اثرات محافظتی آن بر روی پوست است.

رنگ پوست، پارامتری است که به طور گسترده ای برای شناسایی نژادها و قومیت های بشری در قرون گذشته مورد استفاده قرار گرفته است. تاریخ مملو از مواردی است که رنگ پوست انسان دلیل بسیاری از مناقشات بوده است. ملانین رنگدانه دلیل تنوع رنگ پوست است که جمعیت انسان دارد. علاوه بر این، رنگدانه ملانین همچنین به عنوان یک لایه محافظ بر روی پوست عمل می کند و از آن در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت می کند. کنجکاوی در مورد این رنگدانه از اثرات آرایشی، اجتماعی، و محافظتی آن بر روی رنگدانه‌ها ناشی می‌شود.

ملانین چیست؟

ملانین بر اثر اکسیداسیون اسید آمینه ای به نام تیروزین تولید می شود. این تنوع رنگ های زیبا که ملانین به آن وارد می شود عمدتاً شاخه ای از ترکیب ژنتیکی افراد است.

ملانین می تواند از رنگ های تیره سیاه و قهوه ای تا زرد و قرمز درخشان متغیر باشد. بسته به رنگ، ملانین به دو شکل ظاهر می شود:

  • Eumelanin شکل تیره ملانین است که معمولاً در انسان و حیوانات به رنگ های سیاه، قهوه ای یا خاکستری وجود دارد.
  • فئوملانین شکل پر رنگ تر ملانین است که در صورت وجود به وفور به موها رنگ قرمز، در برخی نژادها کک و مک و رنگ قرمز متمایل به زرد به پرهای پرندگان می دهد.

بر اساس ژنتیک، هر فرد در این سیاره تقریباً دارای تعداد مساوی ملانوسیت است. با بیان واضح، هر کس رنگ پوست متفاوتی دارد. در حالی که برخی پوست تیره دارند، برخی دیگر پوست روشن دارند و غیره.

این به دلیل فعال شدن نسبت بیشتری از ژن ها در ملانوسیت ها برای تولید مقدار اضافی ملانین از هر سلول اتفاق می افتد. این منجر به تولید ملانین فراوان از یک سلول می شود، نه اینکه تعداد ملانوسیت ها بیشتر از یک فرد با پوست روشن باشد. فردی که پوست روشن دارد نتیجه تولید کمتر ملانین از همان تعداد سلول است.

عوامل موثر بر تولید ملانین

چگونه ملانین بدن را افزایش دهیم؟ | پزشکت

بنابراین، دلیلی که ما را بر اساس رنگ متمایز می کند، تولید ملانین است. تولید این رنگدانه به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله:

ترکیب ژنتیکی: نوادگان نژادها و فرهنگ‌های مختلف از نظر ژنتیکی مستعد تولید مقدار و رنگ خاصی از ملانین به عنوان یک صفت ارثی هستند.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش: تولید ملانین تا حد زیادی به تحریک ملانوسیت ها توسط اشعه UV بستگی دارد. ملانین به عنوان یک سپر محافظ برای جلوگیری از آسیب پوست ناشی از اشعه UV عمل می کند. افرادی که در معرض نور خورشید قرار می گیرند احتمالا ملانین بیشتری تولید می کنند.

اندازه ملانوسیت ها: اندازه ملانوسیت ها می تواند در افراد متفاوت باشد. این می تواند تفاوت قابل توجهی در تولید ملانین در فرد ایجاد کند.

بیماری‌ها: برخی بیماری‌ها ممکن است بر تولید ملانین در فرد تأثیر بگذارند، مانند آلبینیسم، که یک بیماری ژنتیکی است که در آن فرد قادر به تولید ملانین نیست، و ویتیلیگو، که یک وضعیت خودایمنی است که با کاهش تدریجی ملانوسیت‌ها مشخص می‌شود. افراد مبتلا به آلبینیسم در برابر سرطان پوست آسیب پذیر هستند به خصوص اگر پوست آنها در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت نشده باشد.

چرا ملانین مهم است؟

ملانین به عنوان یک دفاع طبیعی در برابر آسیب های ناشی از اشعه های مضر UV خورشید عمل می کند. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش یک عامل محیطی است که به شروع سرطان های پوست مانند کارسینوم سلول سنگفرشی (SCC)، کارسینوم سلول بازال (BCC) و ملانوم بدخیم کمک می کند.

حتی به صورت گرانول در ملانوسیت ها تولید می شود و به جذب و توزیع انرژی نور از اشعه UV کمک می کند تا از مواد ژنتیکی در سلول ها محافظت کند. نوسانات در ترکیب هورمونی یا ژنتیکی یک فرد می تواند تولید و توزیع این رنگدانه را مختل کند و منجر به بیماری های پوستی مانند سوختگی پوست و سایر بیماری های بدخیم مانند سرطان و آلبینیسم شود.

چگونه ملانین در بدن شما افزایش می یابد؟

چگونه ملانین بدن را افزایش دهیم؟ | پزشکت

فرآیند پیچیده تولید ملانین، توسط عوامل مختلفی تحریک می شود که می تواند بر افزایش سطح ملانین در بدن شما تأثیر بگذارد. به غیر از نور ماوراء بنفش، چندین ماده مغذی مانند اسیدهای آمینه و ویتامین ها در تولید ملانین دخیل هستند که می تواند به تغییر رنگ پوست به سمت تیره تر کمک کند و از شما در برابر اشعه های مضر UV محافظت کند. بیایید به طور خلاصه موارد مختلفی را در برنامه روزانه شما که می تواند به افزایش ملانین در بدن شما کمک کند، مرور کنیم.

برنزه شوید.

راه قطعی برای افزایش سطح ملانین، قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. اگرچه دراز کشیدن و آفتاب گرفتن می تواند رنگ مشخصی به پوست شما بدهد، اما خطر ابتلا به سرطان پوست، مانند ملانوما را افزایش می دهد. خوشبختانه محصولات متعددی در بازار موجود است که می توان از آنها به عنوان محافظ برای پوشاندن اثرات مضر نور خورشید استفاده کرد.

به افرادی که مستعد آسیب نور خورشید هستند، افراد با پوست روشن و افرادی که تمایل به برنزه شدن دارند توصیه می شود همیشه هنگام بیرون رفتن از کرم ضد آفتاب استفاده کنند تا آسیب ناشی از اشعه ماوراء بنفش خورشید را تحمل کنند.

قرار دادن پوست برهنه در معرض آفتاب به مدت 15 دقیقه در روز می تواند به تولید آن کمک کند. شما همچنین می توانید منابع UV مصنوعی مانند اتاق های برنزه کننده و تخت های برنزه را انتخاب کنید.

غذاهای غنی از تیروزین بخورید.

ملانین از اکسیداسیون اسید آمینه تیروزین تشکیل می شود. علاوه بر این، تیروزین همچنین به تولید انتقال دهنده های عصبی مختلف کمک می کند که انتقال تکانه های عصبی را امکان پذیر می کند. از آنجایی که تیروزین پیش ساز ملانین است، از غذاهای حاوی تیروزین مانند تخم مرغ، گوشت، مرغ، پنیر، بوقلمون و غلات کامل استفاده کنید تا تولید ملانین در بدن شما افزایش یابد. همچنین می توانید برای دریافت مکمل غذایی غنی از تیروزین با پزشک خود مشورت کنید.

غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مصرف کنید.

چگونه ملانین بدن را افزایش دهیم؟ | پزشکت

آنتی اکسیدان ها می توانند به افزایش تولید ملانین کمک کنند. اگرچه برخی از مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان ها ممکن است کمک کنند، تحقیقات و آزمایشات بیشتری برای تایید اثربخشی آن مورد نیاز است. ریزمغذی ها مانند پلی فنول ها، فلاونوئیدها و ویتامین E آنتی اکسیدان های قوی هستند که می توانند در تولید آن نقش داشته باشند. در حالی که بسیاری از آنتی اکسیدان ها می توانند به ایجاد رنگ کمک کنند، برخی دیگر ممکن است به کاهش آن کمک کنند.

غذاهای غنی از ویتامین E بخورید.

ویتامین E به دلیل نقشی که در سلامت پوست از طریق خواص آنتی اکسیدانی اش دارد، مورد تجلیل قرار گرفته است. در حال حاضر هیچ مطالعه ای وجود ندارد که بتواند ارتباط بین ویتامین E و افزایش تولید این رنگدانه را مرتبط کند. برخی از مطالعات اثرات محافظتی ویتامین E را بر روی پوست در برابر آسیب های ناشی از نور خورشید نشان می دهد.

از غذاهای غنی از ویتامین E مانند آجیل (بادام، آجیل کاج، بادام هندی)، روغن های گیاهی (آفتابگردان، سویا، زیتون) و میوه هایی مانند کیوی ، انبه، آووکادو، آلو و انگور استفاده کنید.

بتاکاروتن دریافت کنید.

بتاکاروتن پیش ساز ویتامین A است. ویتامین A می تواند به بالغ شدن و عملکرد صحیح سلول های پوست کمک کند. هیچ مدرک علمی روشنی در مورد توانایی ویتامین A برای تولید ملانین وجود ندارد. فواید بهبود پوست ویتامین A می تواند به تولید ملانین و تقویت بافت پوست کمک کند، در نتیجه به عنوان یک عامل بالقوه برای پوشاندن اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش خورشید عمل می کند.

گنجاندن غذاهای غنی از بتاکاروتن مانند هویج، گوجه فرنگی، فلفل قرمز، اسفناج، پاپایا، کدو تنبل و خربزه در رژیم غذایی به حفظ سلامت پوست کمک می کند و به پوست شما برنزه ای طبیعی می بخشد که ماندگاری طولانی دارد.

توجه: مصرف بتاکاروتن با افزایش خطر سرطان های مرتبط با دخانیات مانند سرطان ریه مرتبط است. از این رو، توصیه می شود برای افرادی که سیگار می کشند، از مقدار معمول رژیم غذایی تجاوز نکنید.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد ملانین

چگونه ملانین بدن را افزایش دهیم؟ | پزشکت

مصرف بیش از حد ملانین عواقب نامطلوبی دارد، از جمله:

کمبود ویتامین D. سنتز ویتامین D توسط نور خورشید آغاز می شود، زیرا پیش ساز را به شکل فعال خود تبدیل می کند. افرادی که ملانین اضافی دارند بیشتر مستعد کمبود ویتامین D هستند و ملانین به عنوان محافظی عمل می کند که از جذب نور خورشید که برای تشکیل ویتامین D لازم است جلوگیری می کند. این همچنین می تواند باعث سایر بیماری ها مانند پوکی استخوان و راشیتیسم شود. ویتامین D علاوه بر اینکه برای حفظ استخوان ها و ساختار اسکلتی بدن مفید است، در جذب کلسیم و فسفر نیز نقش دارد. هنگام بیرون رفتن از برنزه کردن، باید سطح ویتامین D خود را بررسی کنید.

هایپرپیگمانتاسیون. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید به منظور افزایش سطح ملانین می تواند منجر به هایپرپیگمانتاسیون شود که باعث ایجاد لکه های تیره، ملاسما و لکه های پیری می شود.

سخن آخر

ملانین نقش اصلی را در دادن رنگ منحصر به فرد پوست شما و محافظت از آن در برابر اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش خورشید ایفا می کند. ملانین با چنین توانایی های محافظتی، جذابیت پوست برنزه را برای مبارزه با بدخیمی های پوستی ایجاد کرده است.

شما می توانید با مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان و تیروزین و قرار گیری در معرض آفتاب به مدت 15 دقیقه در روز، سطح ملانین خود را افزایش دهید.

برای جلوگیری از هیپرپیگمانتاسیون، همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید ، به خصوص اگر پوست شما مستعد آفتاب سوختگی است. برای جلوگیری از عوارض ملانین اضافی که کمبود ویتامین D است، سطح ویتامین D خود را بررسی کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.3 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

6

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

6 دیدگاه

  1. باسلام و وقت بخیر.بنده ۲۱سالمه تعدادی از موهای ریشم به رنگ طلایی مایل به نارنجی دراومده بااینکه موهای سرم و ریشم سیاه هستن و کلا ارثی سیاه هستن موهای چانه ام رفته رفته از سیاه به نارنجی تبدیل می‌شوند و بنده خیلی نگرانم،بی زحمت بنده رو راهنمایی کنین ممنون میشم

  2. سلام من ۴۱ سالمه رنگ پوستم سفید بود ولی الان چند سال هست کم کم رنگ به سمت زرد و کدر و تیره شده
    ممنون میشم راهنمایی کنید

  3. سلام وقت بخیر بنده ۱۷ سال سن دارم ودر ناحیه گردن دو لکه سفید رنگ بوجود اومده میخاستم ببینم علتش چیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز