لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

رزماری، 10 مزیت برتر برای سلامتی

رزماری، 10 مزیت برتر برای سلامتی | پزشکت

فهرست مطالب

رزماری، 10 مزیت برتر برای سلامتی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


رزماری، 10 مزیت برتر برای سلامتی دارد که با شناخت فواید و نحوه مصرف آن می توانید از این مزیت های رزماری برای بهبود سلامت خود بهره بگیرید. این همراه با سایر روغن‌های غنی از آنتی‌اکسیدان، به بازسازی سلول‌های پوست کمک می‌کند و رادیکال‌های آزاد مضر را که عامل پیری زودرس پوست هستند، دفع می‌کند. اما فواید دیگری هم دارد که ما در این مقاله سعی کرده ایم 10 مزیت برتر آن را بررسی کنیم. در اینجا 10 مزیت برتر رزماری برای سلامتی آورده شده است.

10 مزیت برتر رزماری، تقویت حافظه

رزماری به عنوان یک محرک شناختی موثر عمل می کند و برای بهبود حافظه و تمرکز ذهنی مفید است. حتی در افزایش فعالیت‌های امواج مغزی و محافظت در برابر شرایط تخریب‌کننده اعصاب مانند بیماری آلزایمر خوب است. در یک بررسی محققان دریافتند که قرار گرفتن در معرض عطر رزماری می تواند عملکرد شناختی و خلق و خوی را بهبود بخشد. مطالعه‌ای که در سال 2003 در مجله بین‌المللی علوم اعصاب منتشر شد، خواص رزماری تقویت‌کننده حافظه را نیز برجسته کرد.

با اضافه کردن 2 یا 3 قطره از این روغن به دستمال یا پخش کننده اتاق خود، عطر روغن رزماری را تنفس کنید. همچنین می توانید نوشیدن چای رزماری تهیه شده از برگ های تازه یا خشک را شروع کنید. برای تهیه چای، 1 یا 1 ½ قاشق چایخوری از گیاه را به 1 فنجان آب داغ اضافه کنید، روی آن را بپوشانید و بگذارید 5 دقیقه دم بکشد.

رزماری و بهبود سلامت مغز و اعصاب

رزماری، 10 مزیت برتر برای سلامتی | پزشکت

رزماری به دلیل محتوای اسید کارنوزیک دارای درجه خاصی از خواص محافظت کننده عصبی است. این اسید با مقابله با آسیب های مغزی ناشی از رادیکال های آزاد به شکل استرس اکسیداتیو و تحریک بیش از حد سلول های عصبی به محافظت از سیستم عصبی کمک می کند. علاوه بر این، رزماری پتانسیل محافظت از بخش‌های خاصی از مغز را در برابر آسیب بافتی مانند آسیب ایسکمیک، بهبود بافت‌های عصبی و جلوگیری از لخته شدن خون نشان داده است.

چیزی که رزماری را به عنوان یک عامل محافظت کننده عصبی جذاب می کند این است که بدون عوارض جانبی مضری است که مشخصه داروهای معمولی مورد استفاده برای درمان بیماری های عصبی است.

تحریک رشد مو

این گیاه شگفت‌انگیز ممکن است با بهبود بالقوه گردش خون در پوست سر، رشد مو را تحریک کند، که به مواد مغذی بیشتری اجازه می‌دهد به فولیکول‌های مو برسد و در نتیجه موهای شما را به رشد بلند و قوی تشویق می‌کند .برای افزودن بیشتر به قدرت تقویت مو، گیاه رزماری حاوی یک ماده فعال به نام اسید کارنوزیک است که به معکوس کردن آسیب بافتی و عصبی کمک می کند. به دلیل این فعالیت درمانی، رزماری ممکن است در جوانسازی اعصاب پوست سر نیز موثر باشد و به نوبه خود رشد مو را بازیابی کند.

بنابراین، اسانس رزماری به عنوان یک ترمیم کننده ریزش مو در درجه اول به دلیل اثرات بهبود دهنده گردش خون و بهبود اعصاب مورد استفاده قرار می گیرد. بررسی ها نشان می دهد رایحه درمانی رزماری می تواند برای درمان آلوپسی آره آتا استفاده شود. علاوه بر این، کیفیت آنتی باکتریال آن به آرامی موها را تمیز می کند و از خارش و شوره سر جلوگیری می کند.

نحوه مصرف رزماری برای تحریک رشد مو

یک مشت رزماری تازه را به ۲ تا ۳ فنجان آب داغ اضافه کنید و بگذارید ۱۵ دقیقه دم بکشد. سبزی را بردارید و بگذارید مایع خنک شود. چند بار در هفته از آن به عنوان آبکشی مو استفاده کنید. از طرف دیگر، چند قطره اسانس آن را به روغن زیتون یا نارگیل گرم اضافه کنید و ۲ یا ۳ بار در هفته پوست سر خود را با آن ماساژ دهید. حتی می توانید قبل از شستن موهای خود چند قطره اسانس رزماری به شامپوی خود اضافه کنید.

 4 قاشق چایخوری روغن هسته انگور، ½ قاشق چایخوری روغن جوجوبا، 3 قطره روغن رزماری و اسطوخودوس و 2 قطره روغن آویشن و چوب سرو را با هم ترکیب کنید. با این مخلوط پوست سر خود را ماساژ دهید. موهای خود را با یک حوله گرم بپیچید. بگذارید یک شب یا حداقل 40 دقیقه بماند. صبح روز بعد، موهایتان را طبق معمول شامپو بزنید. این رژیم را ۲ یا ۳ بار در هفته دنبال کنید.

تسهیل جریان خون

با توجه به این واقعیت که رزماری طبیعتاً گرم کننده و محرک است، می تواند به تقویت حرکت خون کمک کند. این به نوبه خود به تامین مواد مغذی حیاتی برای تمام اندام های حیاتی و افزایش فعالیت های متابولیک در بدن شما کمک می کند.

تا حدودی به دلیل همین توانایی در افزایش گردش خون، به ویژه در سر است که رزماری به عنوان یک محرک شناختی و تقویت کننده حافظه شناخته می شود.  برای تقویت گردش خون به طور منظم چای رزماری بنوشید. اگر مرتباً به دلیل گردش خون ضعیف از سردی اندام رنج می برید، اندام آسیب دیده را با روغن آن ماساژ دهید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

رزماری، 10 مزیت برتر برای سلامتی | پزشکت

رزماری یک دفاع قدرتمند در برابر بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زای مختلف که ممکن است بر سیستم ایمنی شما تأثیر منفی بگذارد، ارائه می‌کند.

حاوی مواد شیمیایی گیاهی از جمله رزمارینیک اسید، اسید بتولینیک، کارنوسول و اسید کافئیک با خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطانی و ضد التهابی است. این ترکیبات نقش مهمی در خنثی کردن رادیکال های آزاد دارند که می توانند باعث استرس اکسیداتیو و آسیب سلولی شوند. روزانه 1 تا 2 فنجان چای رزماری بنوشید تا از سرماخوردگی، سرفه و سایر مشکلات سلامتی سالم بمانید.

پیشگیری از آسیب کبدی

کبد شاید یکی از حیاتی ترین اندام های بدن است که در مورد سم زدایی سیستم ما بیشترین مسئولیت را بر عهده دارد. بنابراین، هرگونه آسیب به کبد، پیامدهای گسترده ای برای کل بدن دارد و حتی می تواند منجر به خاموش شدن کامل عملکردهای بدن شود. چیزی که اوضاع را بدتر می کند این واقعیت است که بهبودی کبد به زمان بسیار طولانی نیاز دارد زیرا یکی از کندترین اندام ها برای بهبودی است.

با این حال، رزماری می تواند در این زمینه کمک کند زیرا با کاهش خطر سیروز و تسریع بهبودی کبد مرتبط است. یکی دیگر از خواص محافظتی این گیاه در محافظت از کبد این است که آنزیم های کبدی پلاسما را کاهش می دهد که ممکن است باعث دیابت نوع 2 شود.

علاوه بر این، محتوای کارنوزول آن در جلوگیری از انحراف بافت کبد موثر است و همچنین تصور می‌شود که از کاهش گلیکوژن کبد، مولکول‌های ذخیره انرژی، جلوگیری می‌کند. روزانه یک فنجان چای رزماری بنوشید. با این حال، همیشه قبل از شروع با این مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

کاهش التهاب و سردرد

رزماری به دلیل خواص ضد التهابی و ضد درد برای کاهش درد و التهاب مفید است. به تسکین درد آرتریت، درد عصب سیاتیک، درد نقرس، کمردرد و سفتی گردن کمک می کند. این گیاه به دلیل خاصیت ضد اسپاسم خود به کاهش دردهای قاعدگی نیز کمک می کند.

رزماری دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است. رزماری مدت‌هاست که به‌عنوان درمان سردرد استفاده می‌شود، اما سایر قسمت‌های بدن که از درد رنج می‌برند نیز ممکن است مفید باشند.

به عنوان مثال، حمام رزماری برای قرن ها برای درمان مفاصل سفت و دردناک استفاده می شود. بنابراین، می تواند به درمان سردرد کمک کند. حتی می تواند به کاهش درد میگرن کمک کند.  به سادگی پیشانی و شقیقه های خود را با چند قطره روغن رزماری مخلوط در 1 قاشق غذاخوری روغن حامل ماساژ دهید.

تسکین سردرد

رزماری، 10 مزیت برتر برای سلامتی | پزشکت

برای سردردهای مرتبط با سرماخوردگی یا احتقان بینی، چند قطره روغن رزماری را به یک وان آب داغ اضافه کنید و بخار آن را استنشاق کنید.  برای درد آرتروز، 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون را در مایکروویو برای چند ثانیه گرم کنید. 2 تا 3 قطره روغن رزماری را در آن مخلوط کنید. ناحیه مورد نظر را با این روغن به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید. این کار را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید تا زمانی که تسکین پیدا کنید.

 1 تا 2 فنجان دمنوش رزماری درست کنید. یک پارچه شستشو را در آن خیس کنید. دستمال را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی ناحیه قرار دهید. این کار را چند بار در روز برای درمان درد عضلانی انجام دهید.

مبارزه با اضطراب و استرس

رایحه شیرین رزماری در پاکسازی ذهن و تسکین استرس موثر است. طبیعت آرام بخش آن حتی به شل شدن عضلات منقبض کمک می کند. در یک بررسی محققان اثرات استنشاق روغن رزماری را بر احساسات ذهنی و فعالیت های سیستم عصبی مورد مطالعه قرار دادند. رزماری حتی می تواند به عنوان یک کمک خواب طبیعی برای بهبود کیفیت و مدت خواب کار کند.

محققان همچنین دریافتند که قرار گرفتن در معرض روغن رزماری برای حدود 1 ساعت به شرکت کنندگان کمک می کند تا احساس شادابی و هوشیاری و شادابی داشته باشند. برای مبارزه با استرس و اضطراب، چند قطره اسانس رزماری را در پخش کننده رایحه درمانی یا بخارساز اضافه کنید. آن را در اتاق خواب خود در فاصله ای مطمئن قرار دهید تا بخارات آرام بخش به خواب عمیق و آرام کمک کند.

پیشگیری از افزایش قند خون

رزماری در کمک به تنظیم سطح قند خون نویدبخش است. عصاره رزماری می تواند سطح گلوکز و کلسترول پلاسما ناشتا را کاهش دهد و به مدیریت دیابت نوع 2 و سایر شرایط متابولیک کمک کند.

مطالعه ای در سال 2014 که در مجله شیمی کشاورزی و مواد غذایی منتشر شد، به خواص ضد دیابتی گیاهان دارویی از جمله رزماری و پونه کوهی اشاره کرد. این گیاهان آنزیم دی پپتیدیل پپتیداز IV را مهار می کنند که باعث ترشح انسولین می شود.

احتیاط: همیشه قبل از نوشیدن این چای با پزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید که سطح قند خون خود را پس از آن کنترل می کنید. همچنین، شروع این درمان کمکی به این معنا نیست که می‌توانید داروهای تجویز شده توسط پزشک را کمتر جدی بگیرید. به شدت به روال دارویی که پزشکتان تعیین کرده است پایبند باشید.

محافظت در برابر دژنراسیون ماکولا

رزماری، 10 مزیت برتر برای سلامتی | پزشکت

یکی دیگر از مزایای رزماری، پتانسیل آن برای مقابله با یکی از شایع ترین بیماری های چشمی در ایالات متحده، یعنی دژنراسیون ماکولا است. این ادعا توسط مطالعه ای به رهبری دکتر استوارت لیپتون، دکترا، و همکارانش در موسسه تحقیقات پزشکی سنفورد-برنهام و منتشر شده در Investigative Ophthalmology & Visual Science پشتیبانی می شود. این مطالعه توانایی اسید کارنوزیک، یکی از اجزای اصلی رزماری، را در ارتقای چشمگیر سلامت چشم برجسته کرد.

بنابراین، کاربرد بالینی رزماری حتی ممکن است برای درمان بیماری‌هایی که بر روی شبکیه خارجی تأثیر می‌گذارند، مانند دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن، مناسب باشد. رزماری را به عنوان ادویه به غذا اضافه کنید یا 30-40 قطره عصاره رزماری ارگانیک با کیفیت بالا را 2 تا 5 بار در روز به چشمان خود بریزید.

چگونه از رزماری استفاده کنیم؟

رزماری اغلب به عنوان بخشی از تزئین دسته گل یا بسته ای از گیاهان و ادویه جات برای غنی کردن طعم سوپ ها، خورش ها و کاسرول ها استفاده می شود.  این گیاه مخصوصاً برای پخت و پز ایتالیایی ضروری است، به طوری که افزودن شاخه های رزماری بوداده به سبزیجات ریشه یا نان ایتالیایی مانند فوکاچیا دلیل اصالت و طعم متمایز آنهاست. علاوه بر این، معمولاً برای چاشنی گوشت، مرغ و شکار و هم زدن چاشنی و سس ماهی، بره و مرغ استفاده می شود.

 هنگامی که از برگ های تازه برای بیرون آوردن بهترین غذاها استفاده می کنید، برگ ها یا شاخه ها را می چینند و پس از پختن دور می اندازند.  استخراج رزماری خشک شده به همین روش می تواند بسیار دشوار باشد، بنابراین اگر قبل از اضافه کردن به ظرف خود آن را خرد کنید، بهترین کار است.

چای رزماری

اگرچه رزماری تازه یا خشک شده بیشتر به عنوان چاشنی برای آماده سازی گوشت خوش طعم استفاده می شود، اما می توان از رزماری تازه یا خشک برای دم کردن یک فنجان چای خوشمزه و سالم استفاده کرد. یک شاخه تازه از بوته رزماری خود را به قوری حاوی یک فنجان آب جوش اضافه کنید.

 اگر چای خود را ملایم و معطر ترجیح می دهید، بگذارید 3 تا 5 دقیقه دم بکشد. با این حال، اگر از دم‌نوشی قوی‌تر و تلخ‌تر مخالف نیستید، بهتر است برگ‌ها را تا 10 دقیقه دم بکشید، زیرا روغن‌های سالم و مواد مغذی بیشتری را که فواید چای را به حداکثر می‌رسانند از بین می‌برد. در مورد شاخه های تازه، می توانید با گذاشتن سوزن های رزماری روی ساقه، از فیلتر کردن چای جلوگیری کنید.

 با این حال، اگر می خواهید از رزماری خشک استفاده کنید، قانون کلی این است که 1 قاشق چای خوری در هر فنجان آب جوش بخورید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز