لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

درمان های خانگی روزاسه

درمان های خانگی روزاسه | پزشکت

فهرست مطالب

درمان های خانگی روزاسه

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


گونه های صاف و عاری از جوش از اعصار گذشته یکی از موارد زیبایی در بین خانم ها بوده است. افزایش ناگهانی آدرنالین نیز می تواند باعث سرخ شدن صورت شما با گونه های برافروخته شود. روزاسه یک بیماری پوستی است که به پوست شما ظاهر سرخ شده ای می دهد که برای سال ها باقی می ماند. روزاسه خود را روی صورت، به ویژه در گونه ها، بینی، چانه و پیشانی به عنوان التهاب پوست نشان می دهد. این به دلیل بزرگ شدن رگ های خونی ریز (مویرگ ها) روی سطح پوست اتفاق می افتد که ظاهری برافروخته می دهد و اغلب منجر به آکنه و جوش می شود. اگرچه هیچ درمان قطعی برای روزاسه وجود ندارد، اما درمان‌های خانگی روزاسه می‌توانند علائم آن را کاهش دهند.

اگرچه روزاسه می تواند هر کسی را مبتلا کند، اما در زنان شایع تر و در مردان شدیدتر است. معمولاً بین سنین 30 تا 50 سالگی با گرگرفتگی مکرر به عنوان اولین علامت ظاهر می شود. همانطور که قرمزی مداوم می شود، مویرگ ها بزرگ می شوند و برجستگی هایی روی سطح صورت ایجاد می شود.

راه های ساده برای مقابله با روزاسه در خانه

اگرچه هیچ درمان قطعی برای روزاسه وجود ندارد، اما درمان‌های خانگی ساده می‌توانند علائم آن را کاهش دهند.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

تغییرات رژیم غذایی می تواند از مدیریت روزاسه حمایت کند. عدم تعادل در میکرو فلور روده می تواند منجر به بدتر شدن علائم روزاسه شود. رژیم غذایی خود را با غذاهایی غنی کنید که می توانند به سلامت روده کمک کنند:

  • آب
  • سبزیجات
  • پروبیوتیک ها
  • غذاهای تخمیر شده
  • غذاهای پر فیبر مانند عدس، کلم پیچ، چغندر، لوبیا، سبزیجات چلیپایی، انجیر، آلو، و مارچوبه

از غذاهایی تند، قندی و نشاسته ای، مرکبات اجتناب کنید.

چای سبز را روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

چای سبز با خواص آنتی اکسیدانی، ضد سرطان، ضد التهابی و محافظت کننده از نور، می تواند از ایجاد پوسچول در سطح پوست آسیب دیده جلوگیری کند. یک فنجان چای سبز آماده کنید. به مدت نیم ساعت در یخچال نگهداری کنید. یک پارچه شستشو را در آن خیس کنید و آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. این کار باعث شل شدن پوست و کاهش قرمزی و التهاب می شود. چای سبز را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. آن را دو بار در روز بنوشید.

بلغور جو دوسر مصرف کنید.

درمان های خانگی روزاسه | پزشکت

خواص ضد التهابی بلغور جو دوسر می تواند با کاهش قرمزی، التهاب و خارش، مزیت را از بین ببرد. به 1/2 فنجان پودر جو دوسر، 1/4 فنجان آب اضافه کنید. این مخلوط را روی نواحی آسیب دیده بمالید. بعد از 20 دقیقه صورت را با آب سرد بشویید. تکرار این کار دو بار در روز می تواند نتایج شگفت انگیزی داشته باشد.

خود را با شیرین بیان درمان کنید.

خواص ضد التهابی قوی شیرین بیان ممکن است قرمزی و تحریک پوست را کاهش دهد. علاوه بر این، عصاره شیرین بیان می تواند تولید سلول های جدید پوست را افزایش دهد، که می تواند به حفظ علائم مرتبط با روزاسه کمک کند. 1 قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا و عسل و 1 قاشق غذاخوری پودر شیرین بیان را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بعد از 15 دقیقه صورت را با آب ولرم بشویید و محل را خشک کنید. این مخلوط را به مدت 4-8 هفته دو بار در روز برای گرفتن بهترین نتیجه استفاده کنید.

روزاسه خود را با روغن اسطوخودوس بهبود دهید.

روغن اسطوخودوس که به دلیل خواص ضد التهابی خود شناخته شده است، در درمان مشکلات پوستی فوق العاده است. خواص ضد عفونی کننده روغن اسطوخودوس به طور بالقوه می تواند با کاهش بار باکتریایی پوست با تشدید روزاسه مقابله کند.

برای استفاده از روغن اسطوخودوس برای روزاسه، آن را در روغن نارگیل یا روغن حامل دیگری رقیق کنید و مخلوط روغن را روی نواحی آسیب دیده روزاسه بمالید. به 1 قاشق غذاخوری روغن بادام، یک قطره روغن اسطوخودوس اضافه کنید. از این مخلوط برای ماساژ ملایم پوست صورت خود استفاده کنید. بگذارید یک شب روی آن بماند. صبح روز بعد صورت خود را با آب ولرم بشویید. این راه حل را تا زمانی که تغییری را مشاهده کنید دنبال کنید.

توجه: همیشه از روغن اسطوخودوس با درجه درمانی خالص استفاده کنید. همیشه قبل از استفاده از آن پچ تست انجام دهید زیرا ممکن است در برخی موارد باعث تحریک پوست شود.

ماساژ عسل بدهید.

خواص ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی طبیعی که در هر قطره عسل نهفته است، ستودنی است. عسل دارای خواص مرطوب کنندگی است که می تواند از بروز روزاسه و جوش ها و آکنه جلوگیری کند. صورت خود را با عسل خام ارگانیک ماساژ دهید. بگذارید 20 دقیقه بماند. آن را با آب ولرم بشویید. این کار را دو بار در هفته امتحان کنید.  به 2 قاشق غذاخوری عسل، 1 و نیم قاشق چایخوری شیر کامل و 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید. این مخلوط را روی صورت خود بمالید. بعد از 10 دقیقه آن را با آب ولرم بشویید. این کار را دو تا سه بار در هفته انجام دهید.

سطوح استرس خود را مدیریت کنید.

سطح استرس می تواند خود را به شکل تحریک پوست، روزاسه، واکنش های آلرژیک، جوش های آکنه و التهاب نشان دهد. خود را درگیر فعالیت هایی کنید که می تواند سطح استرس شما را کاهش دهد. شما می توانید سطح استرس خود را با گنجاندن مدیتیشن، یوگا، موسیقی و هنر در برنامه روزانه خود مدیریت کنید.

به جادوی آلوئه ورا اعتماد کنید.

درمان های خانگی روزاسه | پزشکت

آلوئه ورا ارزش تمام ستایش هایی را دارد که برای جوان سازی و تسکین پوست شما به میان می آید. خواص ضد التهابی و درمانی آن می تواند سطوح قرمزی و تحریک مربوط به روزاسه را کاهش دهد. استفاده خوراکی از آلوئه ورا به عنوان راهی برای سم زدایی بدن و افزایش روند بهبودی توصیه می شود. ۱ قاشق غذاخوری آب آلوئه ورا را به ۱ لیوان آب اضافه کنید. این مخلوط را دو بار در روز بنوشید.  ژل آلوئه ورا را روی نواحی آسیب دیده بمالید و تا خشک شدن ژل صبر کنید. ناحیه آسیب دیده را با آب ولرم بشوئید. این درمان را دو بار در روز انجام دهید.

زردچوبه مصرف کنید.

استفاده از زردچوبه به عنوان یک درمان از قدیم الایام ثبت شده است. خواص ضد التهابی و ضد میکروبی قوی آن می تواند علائم اولیه قرمزی و التهاب را از بین ببرد. شیر زردچوبه بنوشید. ۱ قاشق چایخوری زردچوبه را با ۱ لیوان شیر مخلوط کنید. این شیر را روزانه بنوشید. یک ماسک زردچوبه 1 قاشق چایخوری زردچوبه را با 1 قاشق غذاخوری ماست و 1 قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. ناحیه آسیب دیده را تمیز کرده و خشک کنید. ماسک را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. بگذارید 20 دقیقه بماند.

از خیار استفاده کنید.

خیار پر از آب است و مملو از ویتامین C است. این ترکیب آن را به گزینه ای ایده آل برای تسکین پوست و کاهش التهاب صورت تبدیل می کند. یک خیار را به ورقه های نازک برش دهید و در یخچال بگذارید. این برش های نازک را روی سطح پوست آسیب دیده بمالید تا قرمزی آن کاهش یابد. یک خیار متوسط را تکه تکه کنید و آن را به صورت پوره درآورید. پوره را با پارچه صاف کنید. آب خیار را با 1 قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. این مخلوط را در یک بطری تمیز بریزید. یک تکه پنبه را با این مخلوط خیس کنید و هر روز صبح و عصر آن را روی ناحیه آسیب دیده بمالید و بعد از نیم ساعت صورت را بشوئید.

سایر درمان خانگی روزاسه

درمان‌های زیر نه توسط شواهد علمی پشتیبانی می‌شوند و نه توسط کارشناسان سلامت ما بررسی می‌شوند. با این وجود، تعدادی از کاربران عمومی بهبود وضعیت خود را با استفاده از این درمان های حکایتی گزارش کرده اند.

ترکیب غنی ترپنوئیدها و فلاونوئیدها در بابونه آن را به یک آرامش بخش طبیعی تبدیل می کند. خواص ضد التهابی بابونه علاوه بر آرامش بر روی پوست، التهاب و قرمزی مرتبط با آن را هدف قرار می دهد.1 فنجان چای کیسه ای بابونه را بگذارید 10 دقیقه دم بکشد. یک پارچه تمیز را در محلول بابونه سرد شده آغشته کنید. پارچه مرطوب را روی پوست ملتهب قرار دهید تا سرد شود. این کار را 3-4 بار در روز امتحان کنید. برای کاهش خطر واکنش آلرژیک، تست پچ را انجام دهید.

دانه کتان بخورید.

دانه‌های کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به کاهش و کنترل التهاب مرتبط با روزاسه کمک می‌کنند. دانه کتان را در رژیم غذایی خود بگنجانید. می توانید یک قاشق غذاخوری روغن بذر کتان مصرف کنید یا از دانه کتان برای روی سالاد خود استفاده کنید، آن را در اسموتی ها مخلوط کنید یا با یک لیوان شیر بخورید.

توجه: پس از 1 تا 2 ساعت مصرف بذر کتان از مصرف دارو خودداری کنید.

آیا روزاسه باعث زخم می شود؟

اگرچه علائم ممکن است با افزایش سن با افزایش قرمزی و رگ های خونی قابل مشاهده تشدید شوند، روزاسه با زخم دائمی همراه نیست.

قرمزی صورت از چند دقیقه تا چند ساعت در ابتدا گذرا است اما با پیشرفت بیماری دائمی می شود.

چگونه می توانید از تشدید بیماری روزاسه جلوگیری کنید؟

درمان های خانگی روزاسه | پزشکت

در حال حاضر، روزاسه قابل درمان نیست، اما می‌توانید با پیروی از اقدامات خاصی که با هدف مسدود کردن محرک‌های خاص و جلوگیری از شعله‌ور شدن در موارد موجود، از تشدید روزاسه جلوگیری کنید:

  • پوست خود را مرطوب نگه دارید.
  • همیشه از ضد آفتابی استفاده کنید که دارای SPF 30 یا بالاتر باشد.
  • مصرف غذاهای تند و غذاهای فرآوری شده را که می توانند وضعیت شما را تشدید کنند، قطع کنید.
  • از قرار دادن صورت خود در معرض نور خورشید بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر خودداری کنید.
  • با محرک هایی که می توانند باعث تشدید بیماری در پوست شما شوند آشنا شوید و سابقه آن را حفظ کنید. در روزهایی که متوجه علائم می شوید، به عادات غذایی و سبک زندگی خود توجه کنید. می توانید از این برای مشورت با پزشک خود برای تشخیص بهتر محرک های خود و اجتناب از آنها در آینده استفاده کنید.
  •  محصولات سازگار با پوستتان را مصرف نکنید. فرآورده های محرک پوست استفاده نکنید. از چيدن پوست خود و همچنين شستشوي صورت خود در هنگام تحریک پوست خودداري كنيد.
  • مراقب چشمان خود باشید. پلک های خود را به آرامی با محصولی که برای چشم ساخته شده است بشویید. چند بار در روز از یک پارچه گرم و مرطوب استفاده کنید. اگر احساس می کنید چشمان شما خشک است از اشک مصنوعی استفاده کنید یا با پزشک خود در مورد دارویی که می توانید برای چشم خود استفاده کنید صحبت کنید.

علل بروز روزاسه

عوامل خاصی می توانند با هدایت جریان خون افزایش یافته به سطح پوست در ایجاد روزاسه نقش داشته باشند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • باد شدید
  • فعالیت بدنی
  • سطح استرس بالا
  • عدم تعادل عاطفی
  • درجه حرارت شدید
  • محصولات آرایشی و بهداشتی
  • نوشیدنی های گرم و غذاهای تند
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • میکرو فلور روده به نام هلیکوباکتر پیلوری
  • کنه هایی که ناقل Bacillus oleronius هستند.

علائم و نشانه های روزاسه

درمان های خانگی روزاسه | پزشکت

به غیر از قرمزی قابل مشاهده که روی چشم ها، بینی، گونه ها، چانه و پیشانی مداوم است، سایر علائم روزاسه عبارتند از:

  • خشکی پوست
  • پوست ضخیم
  • عروق خونی قابل مشاهده
  • صورت متورم (ادم لنفاوی)
  • فوران جوش های آکنه مانند
  • قرمزی، التهاب و درد در چشم
  • پوست حساس – سوزش، خارش و درد
  • بینی قرمز پیازی شکل

درمان روزاسه

از آنجایی که روزاسه می تواند خود را به اشکال مختلف نشان دهد، درمان خانگی و تغییرات رژیم غذایی کافی نیست. توصیه می شود برای درمان مناسب به متخصص پوست مراجعه کنید. بدون هیچ آزمایش تشخیصی واضحی برای روزاسه، پزشک صورت شما را معاینه خواهد کرد. برای تأیید علت اصلی روزاسه، او علائم را می‌پرسد و سابقه پزشکی شما را در نظر می‌گیرد. ممکن است علائم متفاوتی وجود داشته باشد که مستلزم یک روش درمانی متفاوت برای هر فرد باشد. برخی از روش های درمانی استاندارد برای کاهش روزاسه عبارتند از:

داروهای موضعی و خوراکی که روزاسه چشمی را درمان و جوش و قرمزی را کنترل کند. روش های جراحی برای

    • اصلاح فرم بینی
    • پاکسازی پلک ها
    • جایگزینی اشک در چشم
    • درمان رگ های خونی شکسته از طریق لیزر درمانی

عوامل خطر مرتبط با روزاسه

اگرچه روزاسه می تواند هر نوع پوستی را تحت تاثیر قرار دهد، برخی از پوست ها در برابر این بیماری آسیب پذیر هستند:

  • استعداد ژنتیکی
  • افراد روشن پوست با چشمان آبی که تبار انگلیسی یا اروپای شرقی دارند.
  • افرادی که از داروهایی استفاده می کنند که می توانند رگ های خونی را گشاد کنند، مانند داروهای فشار خون

عوارضی که می تواند روزاسه را تشدید کند:

قرمزی دائمی همراه با التهاب صورت می تواند عوارضی را در ظاهر شما ایجاد کند که به شکل زیر ظاهر می شود:

  • ورم ملتحمه یا التهاب ملتحمه (غشای چشم)، ایجاد ظاهری خونی و احساس خشکی و خارش در چشم
  • رینوفیما. به ویژه در مردان ظاهر می شود. بینی ملتهب و قرمز می شود.
  • از دست دادن عزت نفس و کاهش تعامل اجتماعی
سخن آخر

روزاسه می تواند به صورت گونه های قرمز شروع شود و تمام صورت شما را در سایه ای از رنگ قرمز بپوشاند. همراه با قرمزی و التهاب دائمی صورت، روزاسه می تواند بر چشم ها، بینی و در نتیجه اعتماد به نفس شما تأثیر بگذارد. اگرچه هیچ روش درمانی نهایی برای روزاسه وجود ندارد، این وضعیت نیاز به درمان مناسب دارد. با افزایش سن و تشدید روزاسه، تعیین و اجتناب از علل احتمالی و کاهش علائم روزاسه از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع: https://www.top10homeremedies.com/home-remedies/home-remedies-rosacea.html

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز