لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

فهرست مطالب

پوست کم آب: علل و نحوه مراقبت از آن

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

شناخت پوست کم آب علل و نحوه مراقبت از آن، می تواند راهنمای خوبی در تشخیص کم آبی پوست از پوست خشک باشد. آیا پوست من خشک است یا کم آب است؟ در زندگی روزمره، اصطلاح پوست کم آب اغلب به جای “پوست دهیدراته” استفاده می شود. در حالی که هر دو ممکن است علائم مشابهی داشته باشند، در مجموع دو وضعیت متفاوت هستند.

به عبارت ساده، پوست دهیدراته پوستی است که رطوبت ندارد و به خوبی هیدراته نمی شود. این یک باور غلط است که فقط پوست های خشک کم آب می شوند. زیرا همه انواع پوست از جمله پوست های بسیار چرب ممکن است دچار کم آبی شوند.

هر کدام از ما نوع پوست متفاوتی مانند چرب، معمولی، مختلط یا خشک داریم. اما با افزایش سن، شرایط محیطی و آب و هوا تغییر می کند. صرف نظر از نوع پوست شما، سلول‌های پوست شما می‌توانند به آب نیاز داشته باشند. آن وقت است که آب بدنشان کم می شود. برخلاف پوست های کم آب، خشکی پوست عمدتاً ناشی از کم کاری غدد سباسه است. به عبارت دیگر، زمانی که غدد چربی شما به اندازه کافی روغن طبیعی برای حفظ تعادل رطوبت پوست شما تولید نمی کنند، پوست خشک می شود.

پوست دچار این اختلال خشک به نظر می رسد و تمام علائم مشابه پوست خشک را نشان می دهد. اما بر خلاف پوست خشک، پوست می تواند باعث مشکلات پوستی شدید شود که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. چند عامل وجود دارد که پوست خشک و کم آب را متمایز می کند.

پوست خشک در مقابل پوست کم آب: تفاوت های کلیدی

پوست کم آب | پزشکت

یادگیری تفاوت های اساسی بین پوست خشک و دهیدراته بسیار مهم است. هر دو علائم مشابهی مانند لایه برداری، پوسته پوسته شدن و ناراحتی ایجاد می کنند. در حالی که پوست خشک می تواند پوسته پوسته، خارش و بسیار ناراحت کننده باشد، علائم و نشانه های پوست کم آب می تواند کمی متفاوت باشد. در صورت داشتن پوست کم آب ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • تنگی
  • سرخی
  • التهاب
  • خارش پوست
  • چشمهای گود رفته
  • حساسیت پوست
  • بافت پوسته پوسته و خشن
  • دایره ها یا لکه های تاریک و تیره
  • خطوط ظریف، خطوط بیان و چین و چروک های برجسته

کم آبی شدید نیز ممکن است باعث بروز علائم زیر شود:

  • ضعف
  • سرگیجه
  • سبکی سر
  • خشکی دهان
  • تکرر ادرار یا ادرار زرد تیره

به غیر از این موارد، اگر علائم زیر را نیز تجربه می کنید، ممکن است دچار کم آبی شده باشید:

  • بوی بد دهان
  • کاهش بزاق دهان
  • یبوست (کم آبی آن را بدتر می کند).
  • مشکلات خلقی (افسردگی و اضطراب)

در این صورت باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. کم آبی بدن در صورت نادیده گرفتن می تواند به یک مشکل جدی برای سلامتی تبدیل شود. اگر نمی دانید پوستتان خشک است یا کم آب، یک راه ساده برای تشخیص آن وجود دارد.

چگونه می توان تشخیص داد که پوست شما کم آب است؟

پوست کم آب | پزشکت

شما می توانید با یک آزمایش ساده (به نام تست پینچ) متوجه شوید که آیا پوست شما دچار این اختلال شده است یا خیر. در اینجا نحوه انجام این کار به شرح زیر است:

قسمت کوچکی از پوست گونه خود را نیشگون بگیرید. ممکن است متوجه چند چروک شوید. اگر هنگامی که آن را رها می کنید به حالت طبیعی برنگردد، پوست شما دچار این اختلال شده است.

یک آزمایش ساده دیگر نیز وجود دارد که می توانید انجام دهید تا بفهمید آیا بدنتان دچار این اختلال شده است یا خیر. معمولاً وقتی بستر ناخن خود را فشار می دهید، سفید می شود و وقتی فشار را رها می کنید، خون جریان پیدا می کند. اگر دچار این اختلال هستید، بستر ناخن شما بیشتر طول می کشد تا دوباره صورتی یا قرمز شود. برای انجام این تست:

  • دست را (که روی آن آزمایش را انجام خواهید داد) درست بالای سینه خود نگه دارید.
  • با استفاده از دست دیگر، بستر ناخن را فشار دهید تا کاملا سفید شود.
  • سپس آن را رها کنید. ببینید چند ثانیه طول می کشد تا دوباره به حالت عادی برگردد (یا دوباره صورتی شود).

اگر تازه متوجه شدید که دچار این اختلال شده اید و پوست شما فاقد رطوبت طبیعی است، نترسید. شما می توانید پوست خود را بهبود بخشید و دوباره آن را درخشان کنید.

مراقبت از پوست کم آب

هنگامی که متوجه شدید که پوست شما دچار این اختلال است و خشک نیست، می توانید مراحل زیر را برای جبران سطح آبرسانی آن انجام دهید:

نوشیدن مقدار زیادی آب. با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص کند چه مقدار برای شما مناسب است (بر اساس سطح فعالیت و وزن بدن). همچنین بسیار مهم است که آب بیش از حد ننوشید زیرا ممکن است باعث از بین رفتن مواد معدنی ضروری بدن شما شود.

  • الکل و سیگار را ترک کنید.
  • مصرف کافئین را کاهش دهید.
  • به طور منظم ورزش کنید و در حین تمرین آب بنوشید.
  • سبزیجات، میوه ها، حبوبات و غذاهای گیاهی بیشتری مصرف کنید.

جدای از این تغییرات سبک زندگی، این نکات مراقبت از پوست را برای مراقبت از پوست کم آب خود دنبال کنید.

به طور مرتب لایه برداری کنید.

سلول های مرده پوست، زمانی که تجمع پیدا می کنند، بر سرعت جذب رطوبت پوست تأثیر می گذارند. شما باید حداقل دو بار در هفته پوست خود را لایه برداری کنید تا از تجمع سلول های مرده پوست جلوگیری کنید.

از یک سرم آبرسان استفاده کنید.

قبل از اینکه مرطوب کننده را روی پوست خود قرار دهید، از یک سرم استفاده کنید. یک سرم حاوی هیالورونیک اسید دریافت کنید. پوست شما به طور طبیعی این اسید را تولید می کند و پر کردن آن با سرم کلیدی برای کاهش کم آبی است.

یک مرطوب کننده بزنید.

یک مرطوب کننده سنگین، بدون چربی و غیر کومدون زا از از دست دادن رطوبت جلوگیری می کند. پوست شما را مرطوب نگه می دارد و در هنگام خواب آن را ترمیم می کند.

استفاده از محصولات نامناسب می تواند پوست کم آب شما را بدتر کند. بنابراین، مطمئن شوید که محصول مناسب پوست خود را انتخاب کرده اید. هنگام انتخاب محصولات برای پوست خود، به مواد تشکیل دهنده آن توجه کنید. برخی از مواد تشکیل دهنده ممکن است باعث عدم تعادل پوست و بدتر شدن وضعیت شما شوند. در اینجا چند نکته وجود دارد:

  • از سرم ها و مرطوب کننده های حاوی آنتی اکسیدان استفاده کنید.
  • همیشه از پاک کننده های ملایم روی صورت خود استفاده کنید (ترجیحاً بدون صابون).
  • از محصولاتی که دارای مواد تشدید کننده پوست هستند مانند نعناع، ​​الکل، منتول و عطرها اجتناب کنید. اینها می توانند پوست شما را بیشتر خشک کنند.
  • از استفاده از ترکیبات اشتباه محصولات خودداری کنید. اگرچه موادی مانند لایه بردارهای ویتامین C، AHA و BHA و رتینول برای پوست شما عالی هستند، اما استفاده روزانه از این محصولات می تواند پوست شما را کم آب تر نشان دهد. از آنها در حد متوسط ​​استفاده کنید.

مدیریت پوست کم آب کار غیر ممکنی نیست. ایجاد چند تغییر در شیوه زندگی و عادات مراقبت از پوست می تواند به مصیبت شما پایان دهد. اما با وجود انجام تمام اقدامات احتیاطی، اگر وضعیت شما ادامه داشت، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

چگونه کم آبی پوست را درمان کنیم؟

پوست کم آب | پزشکت

 اگر می خواهید پوستتان به بهترین شکل ظاهر و احساس شود، باید هم آبرسانی و هم مرطوب کنید. با این حال، کسانی که پوست کم آب دارند ممکن است بتوانند مرطوب کننده ها را حذف کنند، در حالی که پوست های خشک ممکن است با آبرسانی تنها پوستشان بدتر شود.

اگر می خواهید ازهر دو استفاده کنید، ابتدا از مواد آبرسان استفاده کنید و سپس اقدامات لازم را انجام دهید.

برای تفکیک مواد بر اساس نوع یا شرایط پوست، به جدول زیر نگاه کنید.

جزء
برای پوست خشک یا کم آب کدام بهتر است؟
اسید هیالورونیک هر دو: حتما از یک روغن یا مرطوب کننده برای قفل کردن آن استفاده کنید
گلیسرین کم آب شده
آلوئه کم آب شده
عسل کم آب شده
روغن آجیل یا دانه، مانند نارگیل، بادام، کنف خشک
کره شی خشک
روغن های گیاهی مانند اسکوالن، جوجوبا، رز هیپ، درخت چای خشک
موسین حلزون کم آب شده
روغن معدنی خشک
لانولین خشک
اسید لاکتیک کم آب شده
اسید سیتریک کم آب شده
سرامید هر دو: سرامیدها سد پوست را تقویت می کنند تا از از دست دادن رطوبت جلوگیری کنند

 سخن آخر

پوست کم آب یک بیماری پوستی است که زمانی رخ می دهد که کمبود آب در پوست وجود داشته باشد. این ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، صرف نظر از نوع پوست، افرادی که پوست چرب یا مختلط دارند همچنان ممکن است کم آبی را تجربه کنند. پوست کم آب معمولا کدر به نظر می رسد و می تواند علائم پیری زودرس مانند چین و چروک های سطحی و از دست دادن خاصیت ارتجاعی را نشان دهد.

برای پوست های کم آب، هیدراتاسیون و خوردن آب کافی، ضروری است زیرا آب را از داخل به پوست اضافه می کند. همچنین می توانید غذاهای غنی از آب مانند هندوانه، توت فرنگی، خیار و کرفس را در رژیم غذایی خود بگنجانید. 

برای پوست های خشک، مرطوب کننده را ادامه دهید. این فرآیند به پوست خشک کمک می کند تا آب را بهتر حفظ کند و سطح مناسبی از هیدراتاسیون را حفظ کند. کلید رفع خشکی پوست، یافتن محصولاتی است که به شما کمک می کند رطوبت را به خصوص در طول شب حفظ کنید. سعی کنید از یک مرطوب کننده مخصوصا در ماه های زمستان استفاده کنید و برای تقویت بیشتر از ماسک استفاده کنید.

منابع:

https://www.stylecraze.com/articles/dehydrated-skin/

https://www.healthline.com/health/beauty-skin-care/dry-vs-dehydrated#Dehydrated-skin-and-dry-skin-need-different-treatments

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز