لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چگونه قرمزی صورت را از بین ببریم؟

چگونه قرمزی صورت را از بین ببریم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

قرمزی صورت می تواند برای چند دقیقه، چند روز، هفته یا ماه در برخی موارد ادامه یابد. در بیشتر موارد، قرمزی صورت فقط یک مشکل زیبایی بوده که با مراقبت و درمان های ساده قابل حل است. با این حال، هنگامی که مشکل پایدار است، احتمال دارد نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد. پوست صورت یکی از حساس ترین قسمت‌های بدن و مستعد مشکلات مختلف است. یکی از مشکلات رایج پوستی، که افراد با آن مواجه می شوند، قرمزی روی صورت است.

علائم قرمزی صورت

قرمزی صورت می تواند با علائم مختلفی همراه باشد که در بین افراد و با توجه به علت قرمزی متفاوت است. این علائم عبارتند از:

  • گرما
  • التهاب
  • عروق خونی قابل مشاهده
  • برافروختگی چانه، گونه ها، بینی، پیشانی و گردن
  • برآمدگی یا جوش در ناحیه آسیب دیده، گاهی همراه با احساس سوزش

علل قرمزی صورت

چگونه قرمزی صورت را از بین ببریم؟ | پزشکت

دانستن علل مختلف احتمالی قرمزی صورت می تواند در شناسایی مشکل زمینه ای و جستجوی درمان مناسب کمک کند. شایع ترین علل قرمزی صورت عبارتند از:

  • خشکی: کمبود رطوبت می تواند منجر به خشکی پوست شود که اغلب با قرمزی پوست همراه است.
  • غذای تند: مصرف غذای گرم با مقدار زیاد ادویه ممکن است که صورت را برای چند دقیقه قرمز کند.
  • دما: معمولاً به دلیل تغییرات دما، چه در هوای بسیار سرد یا گرم، قرمزی موقت روی صورت را تجربه می کنید.
  • درماتیت سبورئیک: درماتیت یک بیماری التهابی پوستی غیر مسری است. درماتیت سبورئیک علائمی مانند خارش پوست ، بثورات و قرمزی روی صورت را نشان می دهد.
  • روزاسه: روزاسه یک اختلال پوستی مزمن است و با قرمزی، جوش و شکستگی عروق خونی مشخص و معمولاً در سنین 30 تا 60 سالگی دیده می شود.
  • اگزما: اگزما که به عنوان درماتیت آتوپیک شناخته و با خارش پوست ، خشکی، التهاب و قرمزی پوست مشخص می شود.
  • لوپوس: لوپوس یک اختلال التهابی خود ایمنی است که باعث التهاب در اندام ها و پوست شده و اغلب به صورت قرمزی در سطح پوست ظاهر می شود.
سایر علل قرمز شدن پوست، عبارتند از:
  • ورزش: ورزش به طور طبیعی دمای بدن را بالا می برد و جریان خون را در سطح پوست افزایش می دهد. این ممکن است به صورت برافروختگی پوست و قرمزی صورت مشاهده شود، به خصوص اگر رنگ پوست روشن تری دارید.
  • لایه برداری بیش از حد: شستن مکرر صورت، به خصوص شستشو یا مالش آن، می تواند پوست را تحریک کرده و منجر به قرمزی شود. همین امر در مورد ماساژ شدید یا مکرر پوست صورت نیز صدق می کند.
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید نیز می تواند باعث قرمزی پوست صورت و آفتاب سوختگی شود.
  • آکنه: آکنه یا جوش‌های سرسیاه مشکلات پوستی رایجی هستند که افراد در هر سن و جنس را تحت تاثیر قرار می‌دهند. قرمزی صورت یک علامت رایج مرتبط با جوش های آکنه است.
  • واکنش به دارو: برخی داروها و کرم های دارویی می توانند باعث قرمزی صورت به دلیل آلرژی، افزایش حساسیت شوند که احتمال دارد در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد شود. داروهای آکنه و لایه بردارها می توانند خشک کننده باشند و باعث تحریک و قرمزی شوند. استفاده بیش از حد از داروهایی مانند استروئیدهای قوی می تواند منجر به آتروفی پوست و قرمزی پوست شود.
  • آلرژی: قرمزی صورت می تواند نشانه یک واکنش آلرژیک باشد که از نظر پزشکی به عنوان درماتیت تماسی شناخته می شود، پوست ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض محرک هایی مانند صابون، مواد شیمیایی، مواد شوینده یا غذاهایی که به آنها حساسیت دارید قرمز شود.

درمان دارویی قرمزی صورت

چگونه قرمزی صورت را از بین ببریم؟ | پزشکت

درمان قرمزی پوست به عوامل ایجاد کننده آن بستگی دارد. پس از تشخیص علت قرمزی صورت، پزشک بسته به سن و شدت بیماری، درمان خاص بیماری را پیشنهاد می کند.

درمان های مختلف مورد استفاده برای مدیریت قرمزی صورت عبارتند از:

ضد آفتاب

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه UV خورشید می تواند باعث التهاب پوست شده که اغلب به صورت قرمزی ظاهر می شود. بنابراین، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF 30 و بالاتر و حاوی اکسید روی و تیتانیوم می‌تواند به پیشگیری و مدیریت قرمزی ناشی از آفتاب کمک کند.

توصیه می شود حداقل 15 دقیقه قبل از بیرون آمدن از کرم ضدآفتاب استفاده و اگر زیر نور مستقیم خورشید هستید، هر ساعت یک بار آن را تجدید کنید.

لوسیون کالامین

لوسیون کالامین حاوی اکسید آهن و روی می تواند به درمان قرمزی و خارش صورت مرتبط با بیماری های مختلف پوست کمک کند.

کرم ها و مرطوب کننده های ضد قرمزی

کرم ها و مرطوب کننده های مخصوص ضد قرمزی حاوی مواد مرطوب کننده، تسکین دهنده و ضد التهابی پوست هستند که می توانند به کنترل قرمزی صورت کمک و همچنین سد پوستی را تقویت کنند.

توصیه می شود کرم ها و مرطوب کننده های حاوی ویتامین B12، اسید هیالورونیک، سرامیدها، نیاسینامید، گوگرد، بلغور جو دوسر کلوئیدی، ویتامین E و عصاره شیرین بیان را انتخاب کنید.

داروهای آگونیست آلفا آدرنرژیک

داروهای آگونیست آلفا آدرنرژیک به طور کلی برای درمان روزاسه استفاده می شوند و بنابراین می توانند به کاهش قرمزی صورت نیز کمک کنند.

اسیدهای دی کربوکسیلیک

قرمزی صورت ناشی از شرایط التهابی مانند روزاسه، اگزما و آکنه را می توان با ژل ها و کرم های اسید دی کربوکسیلیک کنترل کرد که به مدیریت غلظت گونه های فعال اکسیژن و در نتیجه کنترل التهاب کمک می کند.

لیزر درمانی

اگر قرمزی صورت شدید باشد، پزشک احتمال دارد درمان های لیزری زیر را برای کمک به درمان مشکل و پیشگیری از تشدید آن پیشنهاد کند.

پیدایش لیزر: این روش سریع از یک لیزر با طول موج 1064 نانومتر برای گرم کردن درم استفاده و در نتیجه قرمزی پوست را درمان می کند و برای افراد مبتلا به روزاسه بسیار مفید است.

لیزر رنگی پالسی: اگر قرمزی پوست ناشی از شکستگی عروق خونی یا مویرگ ها باشد، ممکن است با لیزرهای رنگی پالسی درمان شوید. این لیزرهای نور زرد، رگ های شکسته را هدف قرار داده و حل می کنند و پوست اطراف را بدون تأثیر می گذارد.

نور درمانی LED

از یک چراغ LED غیر حرارتی به عنوان یک روش برای تقویت جوانسازی و ترمیم پوست استفاده می شود. این شکل از درمان غیر تهاجمی می تواند برای درمان علل مختلف قرمزی صورت مانند آکنه، آسیب آفتاب و روزاسه مفید باشد.

تشخیص علت قرمزی صورت

در حالی که قرمزی صورت به طور کلی منبع نگرانی نیست، در برخی موارد ممکن است مداوم باشد، که نشان دهنده یک بیماری زمینه ای است. بنابراین، بهتر است با یک پزشک یا متخصص پوست مشورت و تشخیص مناسب را دریافت کنید.

برای تشخیص علت قرمزی صورت، پزشک احتمال دارد در مورد سابقه پزشکی شما بپرسد و یک معاینه فیزیکی برای ارزیابی علائم و نشانه‌های مرتبط انجام دهد. اگر پزشک مشکوک به لوپوس اریتماتوز سیستمیک باشد، شاید آزمایش خون را تجویز کند.

درمان های خانگی برای قرمزی صورت

چگونه قرمزی صورت را از بین ببریم؟ | پزشکت

موارد خفیف قرمزی صورت را می‌توان با درمان‌های خانگی که از مواد طبیعی برای تسکین پوست استفاده می‌کنند، درمان کرد.

بلغور جو دوسر

بلغور جو دوسر می تواند به مدیریت قرمزی پوست کمک کند. حتی سرشار از avenanthramides است که از تولید ترکیبات التهابی در پوست پیشگیری و بنابراین به کنترل و کاهش قرمزی صورت کمک می کند.

علاوه بر این، بلغور جو دوسر به عنوان یک عامل ضد التهابی و آنتی اکسیدانی عمل می کند و اغلب برای درمان بیماری های التهابی پوست مانند درماتیت آتوپیک، خارش، جوش های آکنه ای و عفونت های ویروسی استفاده می شود.

نحوه استفاده:

بلغور جو دوسر نپخته را با آب مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید .خمیر را به ناحیه آسیب دیده بمالید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک ماده مراقبت از پوست است که اغلب برای کنترل قرمزی و التهاب صورت استفاده می شود. محتوای بالای ویتامین و مواد معدنی آن پوست را تسکین می دهد و به بهبودی کمک می کند.

نحوه استفاده:

ژل آلوئه ورا تازه را روی پوست تمیز بمالید و اجازه دهید تا خشک شود.از طرف دیگر، می‌توانید با استفاده از ژل آلوئه ورا، پک‌های صورت طبیعی درست کنید.

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک مرطوب کننده عالی پوست و حاوی اسید لوریک که دارای اثرات ضد قارچی است، بنابراین به درمان قرمزی صورت ناشی از عفونت کمک می کند. علاوه بر این، روغن نارگیل یک مرطوب‌کننده عالی پوست است که می‌تواند پوست را تسکین و آبرسانی کرده  و به کنترل قرمزی پوست کمک کند.

نحوه استفاده:

مقداری روغن نارگیل بکر را کمی گرم کنید.روغن را با استفاده از پنبه روی نواحی آسیب دیده بمالید.بعد از یک ساعت استفاده صورت خود را بشویید.

عسل

عسل به دلیل ماهیت مرطوب کننده اش شناخته شده که می تواند با خشکی پوست مبارزه  و پوست را تسکین دهد. همچنین حاوی خواص آنتی بیوتیکی است که عفونت را کنترل کرده و به بهبود پوست کمک می کند.

ماهیت چسبناک عسل همچنین به پاکسازی پوست از آلودگی ها کمک می کند. علاوه بر این، چندین بررسی آزمایشگاهی نشان داد که عسل به تعدیل سیستم ایمنی پوست کمک می کند.

نحوه استفاده:

صورت خود را با آب ولرم بشویید.عسل خام، ارگانیک یا درجه پزشکی را روی ناحیه آسیب دیده بمالید وبعد از 30 دقیقه آن را بشویید.

چای بابونه

چای بابونه می تواند به کنترل قرمزی پوست کمک کند. حتی دارای خواص ضد التهابی است که می تواند قرمزی پوست را کنترل و همچنین اثرات ضد میکروبی و بهبود زخم را نشان می دهد. خواص ضد التهابی چای بابونه عمدتاً به ترکیبات فعال آن از جمله الکل های سسکوی ترپن، α-بیزابولول، کامازولن و فلاونوئیدها نسبت داده می شود.

نحوه استفاده:

2 عدد چای کیسه ای بابونه را در چند فنجان آب جوش دم کنید.بگذارید چای خنک شود و از آن برای شستن صورت خود استفاده کنید.

ماسک خیار

خیار بسیار مرطوب کننده است و می تواند قرمزی صورت مرتبط با خشکی را بهبود بخشد. علاوه بر این، ماهیت آنتی اکسیدانی آن می تواند به کنترل التهاب پوست کمک کند.

نحوه استفاده:

یک خیار را پوره کنید و روی صورت تمیز بمالید.بعد از چند دقیقه ماسک را بشویید ویک کرم یا روغن بمالید تا رطوبت را ببندد.

تغییرات سبک زندگی

چگونه قرمزی صورت را از بین ببریم؟ | پزشکت

علاوه بر درمان‌های قرمزی صورت، گنجاندن تغییرات سبک زندگی و عادات مراقبت از پوست در برنامه روزانه برای کمک به بهبودی و پیشگیری از بدتر شدن وضعیت بسیار مهم است. این ها شامل موارد زیر است:

از وسایل ضد آفتاب استفاده کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست  در برابر آسیب نور خورشید و قرمزی صورت حیاتی است. علاوه بر این، می توانید با استفاده از عینک آفتابی محافظ و کلاه لبه پهن، از پوست صورت خود در برابر اشعه های شدید UV محافظت کنید.

روزانه پوست را مرطوب کنید. برای هیدراته نگه داشتن پوست و پیشگیری از قرمزی صورت ناشی از خشکی، مرطوب کردن روزانه پوست ضروری است. از مرطوب کننده هایی استفاده کنید که سد پوستی را تقویت می کنند. اگر به طور کلی پوست خشکی دارید، کرم های مرطوب کننده حاوی عوامل آبرسانی بخرید که مخصوص پوست های خشک ساخته شده اند.

از لایه برداری بیش از حد خودداری کنید. بیش از دو بار در هفته پوست خود را لایه برداری نکنید زیرا می تواند باعث خشکی پوست شود و سد محافظ پوست را به خطر بیندازد.

استرس را مدیریت کنید. استرس می تواند از طریق تغییرات هورمونی و شیمیایی باعث قرمزی صورت شود. بنابراین، توصیه می شود از تکنیک های مدیریت استرس مانند میانجی گری و درمان برای کمک به کاهش سطح استرس خود پیروی کنید.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد؟

موارد طولانی قرمزی صورت می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای و نیاز به درمان پزشکی داشته باشد. علاوه بر این، اگر قرمزی صورت با علائم زیر همراه است، همیشه با پزشک مشورت کنید:

  • تعریق
  • اسهال
  • افزایش ضربان قلب
  • سوزش در اطراف چشم
  • ترشح یا پوسته پوسته شدن پوست
  • پوسته های چرب در اطراف بینی
  • التهاب اطراف دهان، لب‌ها و چشم‌ها یا گرفتگی گلو
  • جوش یا برجستگی روی صورت که نشان دهنده روزاسه است.
حرف اخر

قرمزی صورت یک مشکل شایع پوستی است که می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. در حالی که معمولاً خفیف  و به خودی خود بهبود می یابد، ولی در برخی موارد، قرمزی می تواند برای مدت طولانی ادامه داشته باشد که نشان دهنده یک بیماری پزشکی است که نیاز به درمان دارد.

بهتر است در مورد علت و درمان قرمزی صورت خود با پزشک مشورت کنید. همچنین می توانید از متخصص در مورد نکات مراقبت از پوست برای کمک به مدیریت بهتر وضعیت خود بخواهید. علاوه بر این توصیه می شود برای پیشگیری از قرمزی پوست، تغییرات لازم در سبک زندگی را انجام دهید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

1 دیدگاه

  1. از همینجا بهتون میگم هیچوقت هیچوقت زیاد لایه برداری نکنید حداکثر هفته ای یبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز