لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

بعد از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می افتد؟

بعد از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می افتد؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بسیاری از افراد، از این می ترسند که بهبود سلامتی و بهتر شدن حال کلی شان پس از ترک سیگار، به زمان زیادی نیاز داشته باشد. اما زمان بندی مورد نیاز برای مشاهده مزایای واقعی ترک سیگار، سریعتر از آن است که اکثر مردم تصور می کنند. بنابراین، بهتر است که هرچه زودتر، استعمال دخانیات را کنار بگذارید. فواید ترک سیگار، از یک ساعت پس از مصرف آخرین سیگار، شروع شده و با گذشت زمان، بیشتر و بیشتر می شود.

حقایقی در مورد ترک سیگار

در این قسمت از مقاله، چند نکته کلیدی در مورد ترک سیگار آورده شده است. جزئیات و اطلاعات بیشتر درباره ترک سیگار، در ادامه مقاله ذکر شره است. ترک سیگار به معنای شکستن چرخه اعتیاد و اساسا ایجاد نظم مجدد در مغز برای متوقف شدن هوس مصرف نیکوتین است. برای موفقیت، افراد سیگاری که می خواهند سیگار را ترک کنند، باید برنامه ای برای مقابله با هوس ها و محرک ها داشته باشند.

فواید ترک سیگار، تنها پس از 1 ساعت از استعمال آخرین سیگار شروع می شود. هرچه زودتر، یک فرد سیگاری، مصرف دخانیات ترک کند، خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی و ریوی و سایر بیماری های مربوط به سیگار کشیدن، بیشتر کاهش می یابد.

مزایای ترک مصرف سیگار، تقریباً فوری است. به محض اینکه فرد سیگار را ترک می کند، بدن او به روش های زیر، شروع به بهبود می کند:

ترک سیگار بعد از 1 ساعت

در کمتر از 20 دقیقه پس از استعمال آخرین سیگار، ضربان قلب کاهش یافته و به حالت عادی برمی گردد. فشار خون شروع به کاهش کرده و گردش خون ممکن است نسبت به قبل، بهبود پیدا کند.

ترک سیگار بعد از 12 ساعت

سیگار های مختلف، حاوی بسیاری از سموم شناخته شده، از جمله مونوکسید کربن، هستند. مونوکسید کربن، یکی از گازهای موجود در دود سیگار است. این گاز در دوزهای بالا می تواند مضر یا کشنده باشد. مونوکسید کربن، از ورود اکسیژن به ریه ها و خون جلوگیری می کند.

هنگامی که مونوکسید کربن، در دوزهای زیاد و در مدت زمان کوتاه استنشاق می شود، ممکن است در اثر کمبود اکسیژن، خفگی ایجاد شود. به طور کلی، تنها 12 ساعت پس از ترک سیگار، بدن فرد، خود را از مونوکسید کربن اضافی سیگار پاک می کند. سطح مونوکسید کربن به حالت عادی باز می گردد و به همین علت، سطح اکسیژن بدن افزایش می یابد.

ترک سیگار بعد از 1 روز

تنها 1 روز پس از ترک سیگار، خطر حمله قلبی کاهش می یابد. سیگار کشیدن، با کاهش کلسترول خوب، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را افزایش می دهد. این شرایط، انجام خون رسانی قلبی را دشوارتر می کند. سیگار کشیدن فشار خون را افزایش داده و لخته شدن خون را بیشتر می کند. علاوه براین، مصرف سیگار‌ خطر بروز سکته مغزی را افزایش می دهد.

در کمتر از 1 روز پس از ترک سیگار، فشار خون فرد شروع به کاهش می کند. به این ترتیب، خطر ابتلا به بیماری قلبی ناشی از فشار خون بالا، که خود ناشی از مصرف سیگار است، کاهش می یابد. در این مدت کوتاه، سطح اکسیژن فرد افزایش می یابد. به این ترتیب، انجام فعالیت بدنی و ورزش آسان تر شده و سلامتی قلب ارتقا می یابد.

ترک سیگار  بعد از 2 روز

سیگار کشیدن، به انتهای عصبی مسئول حس بویایی و چشایی آسیب می رساند. در کمتر از 2 روز پس از ترک، ممکن است فرد با بهبود این اعصاب، متوجه افزایش کیفیت حس بویایی و چشایی خود شود.

ترک سیگار بعد از 3 روز

3 روز پس از ترک سیگار، سطح نیکوتین در بدن فرد کاهش می یابد. به طور کلی، بدون نیکوتین، بدن سالم تر خواهد بود. این کاهش اولیه می تواند باعث ترک وابستگی فرد به نیکوتین شود. تقریباً 3 روز پس از ترک، اکثر افراد با تنظیم مجدد نظم بدن، دچار کج خلقی و تحریک پذیری، سردردهای شدید و هوس مصرف سیگار می شوند.

یک ماه بعد از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن میفتد؟

بعد از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می افتد؟ | پزشکت 

بعد از 1 ماه. در کمتر از 1 ماه، عملکرد ریه فرد شروع به بهبود می کند. با بهبود ظرفیت ریه ها، افراد سیگاری سابق ممکن است متوجه سرفه کمتر و کاهش تنگی نفس شوند. استقامت ورزشی افزایش می یابد و سیگاری های سابق ممکن است متوجه توانایی جدیدی در فعالیت های قلبی عروقی مانند دویدن و پریدن شوند.

بعد از 1-3 ماه. در چند ماه آینده پس از ترک، گردش خون همچنان بهبود می یابد.

بعد از 9 ماه. نه ماه پس از ترک سیگار، ریه ها به طور قابل توجهی خود را ترمیم خواهند کرد. ساختارهای ظریف و مویی داخل ریه ها که به مژک معروف است، از آسیب هایی که دود سیگار بر آنها وارد کرده بود، بهبود می یابند. این ساختارها، به بیرون راندن خلط از ریه ها و مبارزه با عفونت ها کمک می کنند.

در همین زمان، بسیاری از سیگاری های سابق متوجه کاهش شدت ابتلا به عفونت های ریه می شوند. زیرا مژک های بهبود یافته، می توانند کار خود را به راحتی انجام دهند.

یک سال بعد از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن میفتد؟

بعد از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می افتد؟ | پزشکت

یک سال پس از ترک سیگار، خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب به نصف کاهش می یابد. این ریسک همچنان با گذر از مرز 1 سال، کاهش می یابد.

بعد از 5 سال. سیگار حاوی بسیاری از سموم شناخته شده است که باعث تنگی و آسیب عروق خونی می شوند. همین سموم نیز احتمال ایجاد لخته شدن خون را افزایش می دهند. پس از 5 سال عدم مصرف سیگار، بدن خود را به اندازه کافی بهبود داده است تا شریان ها و عروق خونی دوباره شروع به بزرگ شدن کنند.

این افزایش به این معنی است که احتمال لخته شدن خون کمتر بوده و خطر سکته مغزی کاهش می یابد. با بهبودی بیشتر بدن، خطر سکته مغزی، در 10 سال آینده، کاهش می یابد.

بعد از 10 سال. پس از 10 سال، احتمال ابتلای فرد به سرطان ریه و مرگ ناشی از آن، در مقایسه با فردی که به سیگار کشیدن ادامه می دهد، تقریباً نصف می شود. علاوه براین، پس از گذشت این زمان، احتمال ابتلا به سرطان دهان، گلو یا پانکراس به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

بعد از 15 سال. پس از 15 سال ترک سیگار، احتمال ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب معادل یک فرد غیر سیگاری خواهد بود. به طور مشابه، خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده در فرد سیگاری سابق، به میزان مورد انتظار در یک فرد غیر سیگاری کاهش خواهد یافت.

بعد از 20 سال. پس از 20 سال، خطر مرگ ناشی از عوامل مرتبط با سیگار کشیدن، از جمله بیماری ریوی و سرطان، به میزان فردی کاهش می یابد که در زندگی خود هرگز سیگار نکشیده است. همچنین، خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده، به میزان مورد انتظار در افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند، کاهش پیدا خواهد کرد.

مضرات استعمال سیگار

بعد از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می افتد؟ | پزشکت

سیگار کشیدن، یک عادت مضر است که می تواند منجر به بروز عوارض شدید در سلامتی و مرگ شود. هنگامی که فردی، سیگار را ترک می کند، بدن به طور طبیعی شروع به بهبود می کند. فرد ترک کننده سیگار، به مرور زمان نشاط یک فرد غیر سیگاری را به دست می آورد.

برخی از فواید ترک سیگار، مانند کاهش فشار خون، تقریباً بلافاصله مشاهده می شود. اثرات دیگر، مانند خطرات ایجاد سرطان ریه، بیماری قلبی و سایر بیماری های مربوط به ریه، سال ها طول می کشد تا به سطح افراد غیر سیگاری برسد. با این حال، هر سال عدم مصرف سیگار، خطرات را کاهش داده و سلامت کلی را بهبود می بخشد.

همین موضوع است که ترک سیگار را برای افرادی که این عادت را شروع کرده اند، به یک انتخاب عالی تبدیل می کند. علاوه بر این موارد، باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که ترک سیگار، ممکن است سلامت روانی فرد را بهبود بخشد. علاوه براین، باید بدانید که ترک سیگار روی سلامت روان تأثیر منفی نمی گذارد.

بر اساس نتایج یک بررسی سیستماتیک، ترک سیگار ممکن است در عرض چند هفته، اثرات مثبتی در سلامتی افراد ایجاد کند. این بررسی نشان داد افرادی که سیگار را ترک کرده اند. در مقایسه با افرادی که به مصرف سیگار ادامه می دهند. اضطراب، افسردگی و علائم  مربوط به استرس کم تری را بروز می دهند.

به طور کلی، در صورت صحت بررسی انجام شده، این یافته ها می تواند به انگیزه یابی میلیون ها نفر کمک کند که به دنبال علل و فواید بیشتری برای ترک سیگار بوده و یا از ترک آن به دلیل ترس از تاثیر منفی آن بر سلامت روانی یا آثار اجتماعی، اجتناب می کنند.

سیگار و خطر مرگ و میر

هر ساله، کشیدن سیگار، جان انسان های زیادی را می گیرد. به عنوان مثال، بیش از 480 هزار نفر، فقط در ایالات متحده، و بیش از 8 میلیون نفر، سراسر جهان، به خاطر مصرف سیگار، می میرند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، سیگار کشیدن عامل اصلی بروز بیماری های قابل پیشگیری، فقر و مرگ در سراسر جهان است.

میزان سیگار کشیدن در 50 سال گذشته بطور قابل توجهی کاهش یافته است، به ویژه در کشورهای پر درآمد. در مقابل این آمار، باید به این نکته هم اشاره کرد که این میزان، در افرادی که دارای مشکلات روانی هستند، سرسختانه بالا (36.7 درصد) باقی می ماند.

برخی معتقدند که سیگار کشیدن، فوایدی برای سلامت روان آن ها دارد، مانند کاهش استرس و اضطراب. حدود 40 تا 45 درصد از متخصصان سلامت روان، تصور می کردند که ترک سیگار برای بیماران آنها مفید نخواهد بود.

برخی نیز معتقدند که علائم روانی افراد، در صورت ترک سیگار، بدتر می شود. بسیاری از افراد سیگاری نگران این هستند که با ترک سیگار، روابط اجتماعی خود را از دست بدهند. چه به دلیل تحریک پذیری که ممکن است در اوایل ترک سیگار ایجاد شود و چه به این دلیل که سیگار را بخش مهمی از زندگی اجتماعی خود می دانند.

با توجه به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)، تقریبا 40 میلیون نفر در آمریکا، همچنان به کشیدن سیگار ادامه می دهند. به همین دلیل است که گروهی از محققان به دنبال بررسی نحوه تأثیر دقیق سیگار بر سلامت روان هستند. بررسی آن ها در کتابخانه کاکرین منتشر می شود.

فواید روانی ترک سیگار

بعد از ترک سیگار چه اتفاقی در بدن می افتد؟ | پزشکت

سیگاری ها اغلب معتقدند که سیگار، عصای مورد نیاز آن ها در هنگام احساس ضعف است. اما دلیل خوبی وجود دارد که فکر کنیم سیگار کشیدن در واقع حال آن ها را بدتر می کند. چرخه روزانه بیدار شدن با هوس مصرف سیگار، برآورده کردن هوس از طریق سیگار کشیدن و بازگشت هوس سیگار در عرض چند ساعت، تأثیر قابل توجهی بر سلامتی روانی‌ افراد دارد.

به طور کلی، سلامتی روانی فرد پس از ترک سیگار، بسیار بهتر از زمان مصرف این مخدر خواهد بود. رابطه بین ترک سیگار و خلق و خوی آن ها، در طیف وسیعی از افراد، مشابه است. از همه مهم تر، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد افرادی که اختلالات روانی دارند، در صورت ترک سیگار، وضعیت بدتری را تجربه خواهند کرد.

اگر این یافته ها تأیید شود، می تواند به میلیون ها نفر از افرادی که از ترک سیگار، به دلیل ترس از بدتر شدن علائم سلامت روانی، می ترسند، امید داد. دانستن این نکته که ترک سیگار می تواند در طول چند هفته، بهزیستی روانی و اجتماعی را بهبود بخشد، می تواند به افزایش انگیزه افراد در دوران ترک کمک کند.

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/quitting-smoking-may-improve-mental-well-being

https://www.medicalnewstoday.com/articles/317956

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

  1. سلام ممنون بابت مطلب مفیدتون در خصوص ترک سیگار من از جمله کسانی هستم که سیگارو بعد از ۱۷ سال تونستم که کنار بزارم علائم تحریک پذیری رو هم پشت سر گذاشتم و حال خوبی دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز