لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

نقش مردان در دوران بارداری زنان

نقش مردان در دوران بارداری زنان | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


نقش مردان در دوران بارداری زنان می تواند، خیلی موثر باشد. آن ها می توانند اطلاعات مربوط تغییرات دوران بارداری و جزئیات تقویم بارداری زنان را کسب کنند تا ببینید دقیقا در این دوران چه اتفاقی برای یک زن باردار و جنین رخ می دهد.

تغییرات مادر تا هفته 14 بارداری

در هفته های اولیه (تا حدود 14 هفته بارداری) زنان باردار ممکن است احساس خستگی و بیماری را تجربه کنند. بو و غذاهای های خاص در زنان باردار می تواند منجر به حالت تهوع شود و زن در این شرایط فقط دوست دارد استراحت کند و بخوابد. زن ممکن است نسبت به برخی موارد خیلی کوچک که برای دیگران بی ارزش است تحریک پذیر شود. در بسیاری از زنان بعد از گذشت حدود 14 هفته بخش اعظمی از انرژی آنها باز می گردد و ممکن است این علائم از بین بروند و او دیگر نیازی به استراحت نداشته باشد.

تغییرات مادر از هفته 14 بارداری

در پایان دوران بارداری (حدود 27 تا 40 هفته) زن ممکن است احساس سنگینی کند و خستگی و تحریک پذیری هفته های اولیه دوباره برمی گردند و معمولا برخی از زنان احساس نگرانی و تنهایی و یا وحشت از تولد (توکوفوبیا) می کنند. در این شرایط زنان بارداری که دچار اضطراب شده اند باید به دنبال درمان باشند و در مورد احساسات خود با ماما، همسر یا اعضاء خانواده یا یک دوست نزدیک صحبت کنند.

مطالعه بیشتر: مواد غذایی ممنوعه در بارداری

نقش مردان در دوران بارداری زنان | پزشکت

پشتیبانی مردان در دوران بارداری

مردان برای حمایت های عملی از همسران خود در دوران بارداری می توانند در انجام کارهای منزل شریک شوند و در کارهای خانه به همسران خود کمک کنند.

مردان می توانند از برای حمایت عملی خود، راهکارهای زیر را در نظر بگیرند:

کمک در پخت و پز

در ماه های اولیه ممکن است بوی غذا حتی در هنگام پخت و پز برای زنان باردار آزار دهنده باشد و حتی اشتها آن ها را از بین ببرد. در این شرایط مردان بهتر است با کمک در پخت و پز، فرصت کافی را برای استراحت همسران خود فراهم آورند.

کمک در خرید

  • بلند کردن اجسام در دوران بارداری می تواند فشار زیادی به زنان وارد کند.
  • بنابراین بهتر است مردان در این دوران مسئولیت کلیه خرید های خانه را به عهده بگیرند.

همچنین مردان برای کمک به حفظ سلامتی خود و همسرشان می توانند توصیه های اساسی زیر را در نظر بگیرند:

  • حفظ رژیم غذایی سالم می تواند در سلامت مادر و جنین نقش موثری داشته باشد. پس با تامین موادهای غذایی مغذی بهتر است از کمبود های ناشی از ویتامین ها و ریزمغذی ها در زنان باردار جلوگیری شود.
  • دود سیگار برای نوزادان بسیار خطرناک است، بنابراین مردان سیگاری باید در نزدیکی شریک زندگی خود سیگار نکشند چون قرار گرفتن در معرض دود دست دوم می تواند برای زنان به اندازه خود سیگار کشیدن مضر و خطرناک باشد.
  • در صورت نگرانی در شریک زندگی خود به پزشک مراجعه کرده یا حتماً در اولین فرصت با او صحبت کنید.
  • مردان بهتر است در هنگام انجام اسکن و یا سونوگرافی در دوران حاملگی شریک زندگی خود، در کنار او باشند و کودک خود را هنگام سونوگرافی از روی صفحه مانیتور مشاهده کنند.
  • مردان توجه داشته باشند که حمایت و پشتیبانی مردان در هنگام انجام آزمایش های جانبی زنان در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مطالعه بیشتر: ورزش در بارداری

برای مشاوره آنلاین با متخصصان روانشناسی در پزشکت کلیک کنید.

نقش مردان در دوران بارداری زنان | پزشکت

آزمایش غربالگری در دوران بارداری

در برخی مواقع همزمان با آزمایش خون در اوایل دوران بارداری برای تشخیص ریسک ابتلا جنین به بیماری های ارثی یا ژنتیکی مانند کم خونی سلول داسی، تالاسمی یا فیبروز کیستیک ممکن است از مردان هم خواسته شود آزمایش خون بدهند. همچنین پزشک می تواند در مورد تاریخچه و سابقه خانوادگی بیماری های مختلف سوالاتی را از زنان بپرسد. پس مردان بهتر است برای کمک به همسر خود قبل از انجام این معاینات و آزمایشات  در مورد آزمایش های غربالگری در دوران بارداری، از جمله غربالگری سلول های داسی و تالاسمی و سندرم داون اطلاعات بیشتری کسب کنند.

آموزش قبل از تولد و زایمان برای مردان

مردان برای حمایت همسران خود در این دوران بهتر است در کلاس های قبل از تولد و زایمان برای زوج ها اطلاعات لازم را کسب و حتی الامکان در این کلاس ها شرکت کنند. همچنین در مورد انتظارات همسرشان از آن ها و برنامه های که برای زایمان خود و تولد نوزاد دارد حتما با او صحبت کرده تا بدانید که او دقیقا چه چیزی می خواهد و چگونه می تواند در رسیدن به اهداف و برنامه های او کمک کنید.

مردان به این نکته توجه داشته باشند که بهتر است در این دوران انعطاف پذیر باشند و اگر زن در حین زایمان نظر خودش را در مورد برنامه ریزی های تولد تغییر داد باز هم از او حمایت کنند. چون سلامتی مادر و جنین چه از بعد روانی و چه جسمی از همه چیز مهمتر است و باید در اولویت باشد.

مطالعه بیشتر: دردهای بارداری

نقش مردان در دوران بارداری زنان | پزشکت

احساسات همسران خود را درک کنید.

شاید برخی مردان فکر کنند که بارداری همسرانشان تاثیری بر روی آن ها ندارد و مرد نمی تواند نقشی در آن داشته باشد. اما واقعیت این است که بارداری زنان ممکن است ماه ها و حتی سال ها، طیف وسیعی از احساسات زنان را تحت تاثیر قرار دهد. تولد نوزاند به معنای مسئولیت های جدیدی است که احتمال دارد زنان برای قبول این مسئولیت ها آمادگی لازم را نداشته باشند. به طور کلی اولین بارداری در زنان می تواند زندگی مشترک را تغییر دهد و حتی ممکن است وحشتناک باشد.

پس مردان باید با درک این دوران و احساسات همسران خود سعی کنند پشتیبان و حامی خوبی برای شریک زندگی خود باشند و مشکلات و شرایط احتمالی زیر را در این دوران حساس پیش بینی کنند.

حتی می توانند راهکارهای زیر را برای رفع آن ها در نظر بگیرند:

نگرانی های مالی

یکی از نگرانی های اصلی در دوران بارداری زنان و تولد نوزادان، مشکلات مالی مردان می باشد.

رابطه جنسی در بارداری

طبیعی است که میل جنسی زنان در بارداری تغییر کند و به طور کلی هیچ دلیلی برای جلوگیری از رابطه جنسی در دوران بارداری وجود ندارد، اما باید در نظر داشت که:

  • سینه های زنان ممکن است در هفته های اولیه بارداری بسیار لطیف حساس شوند.
  • در صورت خونریزی یا درد زنان بهتر است از برقراری رابطه جنسی جلوگیری شود.
  • در هنگام برقراری رابطه جنسی در بارداری بهتر است موقعیت های در نظر گرفته شوند که زن احساس راحتی بیشتری داشته باشد و با پیشرفت دوران بارداری، موقعیت های مختلفی امتحان شوند.

بعضی از مردان عشق ورزی در دوران بارداری را دشوار می دانند. اما آن ها باید در این دوران نسبت به احساسات همسران خود حساس باشند. چون اکثر زنان در این دوران از تغییرات و شکل ظاهری بدن خود احساس ناراحتی کرده و ممکن است فکر کنند که همسرش دیگر او را دوست ندارد و از این موضوع رنج ببرند.

مطالعه بیشتر: بهترین موقعیت رابطه جنسی در بارداری

نقش مردان در دوران بارداری زنان | پزشکت

آمادگی برای تولد نوزاد

مردان بهتر است در روز های آخر بارداری همسران خود، با در نظر گرفتن راهکارهای زیر برای تولد فرزند خود آمادگی لازم را به دست آورند:

همیشه با همسر خود در ارتباط باشید.

  • زنان باردار چه از نظر جسمی و چه از روانی دچار تغییراتی می شوند که درک آن ها برای مردان دشوار است، چون بیشتر این تغییرات از هورمون های بدن در طول دوران بارداری ناشی می شوند که می توانند تأثیر زیادی در روحیه و رفتار آنها داشته باشد. یک زن باردار ممکن است در یک لحظه روحیه خوب و شادی داشته باشد و دقیقه بعد احساس عصبانیت کنند. مردان باید صبور باشند و احساس آن ها را درک کنند.
  • هر لحظه برای انتقال همسرخود به زایشگاه یا مرکزدرمانی آماده باشید و در این زمینه تمهیدات و تصمیمات لازم را در نظر داشته باشید.
  • هر هفته وقت بگذارید و در کنار همسر خود بنشینید. با کودک خود صحبت کنید. کودک خود را در شکم مادر لمس کنید.
  • یک کتاب یا وب سایت پیدا کنید و در مورد مهارت های رشد کودک اطلاعات لازم را کسب کنید تا با مراحل رشد طبیعی و دوران رشد جنین در شکم مادر آشنایی لازم را داشته باشد. این کار می تواند یک راه عالی برای برقراری رابطه بهتر با شریک زندگی شما باشد و با این کار به او اطمینان بدهید که همچنان او را دوست دارید و درکنار او هستید.

واکنش نشان ندهید، فقط گوش دهید.

  • وقتی شریک زندگی تان می گوید چه چیزی او را ناراحت کرده و از چه چیزی ناراحت شده بدون هیچ قضاوتی به حرف های او گوش کنید و واکنش خاصی را نشان ندهید.
  • رابطه چهره به چهره با او برقرار کنید و با تمام وجود به او توجه داشته باشید. بعضی اوقات زن فقط به کسی احتیاج دارد که به حرف های او گوش دهد.

هوس های بارداری وی را تامین کنید.

  • زنان باردار ویار و هوس های خاصی را دارند. هوس آن ها را زیر سوال نبرید و بهتر است آن ها را بر طرف کنید این کار منجر به احساس عشق در زنان می شود.
  • نشریات زیادی در مورد بارداری، نوزادان و کودکان وجود دارد. در دوران بارداری، مردان باید در حد امکان کتاب ها و وبلاگ های زیادی راجع به بارداری و نوزادان بخوانند. این اطلاعات به مردان کمک می کند تا مراحل مختلف زندگی کودک خود را درک کنند.

تعطیلات را در کنار همسر خود بمانید.

در سه ماهه اول بارداری زنان، زوج ها باید سعی کنند تعطیلات خوبی داشته باشند چون ممکن است هر نوع سفر و رفتن به تعطیلات و تفریحی در شش ماه بعدی بارداری برای زنان خطرناک باشد.

از همسر خود تعریف کنید.

مردان عاشق زنان باردار هستند، اما زنان باردار بعضی اوقات خود را دوست ندارند.

مردان باید به همسر خود یادآوری کنند که آن ها همچنان زیبا و دوست داشتنی هستند. یک تعریف ساده می تواند به یک زن باردار کمک کند تا اعتماد به نفس خودش را دوباره به دست آورد.

نقش مردان در دوران بارداری زنان | پزشکت

حمایت از مادر بعد از تولد نوزاد

مردان بهتر است حمایت های خود را از همسر شان در هفته های بعد از تولد نوزاد همچنان ادامه بدهند.

در این دوران بهتر است مردان راهکارهای زیر را در نظر بگیرند:

بازدیدهای بیش از حد از زنان پس از زایمان ممکن است مادر را خسته کند، مردان در این شرایط می تواند ساعاتی از روز را از کودک مراقبت کنند تا مادر بتواند استراحت کافی و خوبی داشته باشد.

  • به عنوان یک پدر کارهای اصلی خانه را به عهده بگیرید و سعی کنید از این فرصت برای آشنایی با کودک خود استفاده کنید عوض کردن پوشک را یاد بگیرید و او نوازش کرده و با او بازی کنید. در صورتی که کودک از شیر مادر تغذیه می کند، برای کمک به تغذیه مناسب مادر سعی کنید میان وعده و یا نوشیدنی برای او بیاورید.
  • برای برقراری رابطه جنسی صبور باشید ممکن است همسر شما برای برقراری رابطه جنسی بعد از زایمان به هفته ها یا ماه ها زمان نیاز داشته باشد تا بتواند آمادگی لازم را به دست آورد.

در صورت مشاهده علائم افسردگی پس از زایمان فورا با روانشناس آنلاین در پزشکت تلفنی مشورت کنید.

نقش مردان در دوران بارداری زنان | پزشکت

افسردگی بعد از زایمان را بشناسید.

برخی از زنان ممکن است بعد از زایمان خود دچار افسردگی یا اضطراب شوند که در این صورت به حمایت عملی و عاطفی بیشتری نیاز پیدا می کنند. به عنوان پدر سعی کنید علائم افسردگی پس از زایمان و راه های درمانی و مقابله با آن را تشخیص داده و در صورت لزوم برای درمان از مشاور و یا روان شناس کمک بگیرید.

علائم افسردگی خفیف، عبارتند از:

  • اضطراب
  • غمگینی
  • گریه کردن
  • تحریک‌پذیری
  • مشکل خواب
  • نوسانات خلقی
  • مشکلات اشتها
  • احساس غرق شدن

علائم افسردگی پس از زایمان

  • ناامیدی‌
  • گریه بیش از حد‌
  • مشکل در مراقبت از کودک
  • نگرانی از انجام وظایف مادری‌
  • افکار مکرر مرگ یا خودکشی
  • تحریک پذیری شدید و عصبانیت
  • بی خوابی یا خوابیدن بیش از حد‌
  • خستگی زیاد یا از بین رفتن انرژی‌
  • افکار آسیب رساندن به خود یا کودک
  • بی‌قراری‌، اضطراب شدید و حملات هراس‌
  • کاهش ارتباط عاطفی با خانواده و دوستان‌
  • خلق و خوی افسرده یا نوسانات شدید خلقی‌
  • کاهش توانایی در تفکر، تمرکز یا تصمیم گیری‌
  • احساس بی ارزشی‌، شرم‌، گناه یا عدم کفایت‌
  • از دست دادن اشتها یا خوردن خیلی بیشتر از حد معمول‌
  • کاهش علاقه و لذت در فعالیت هایی که زنان قبلاً از آن ها لذت می برده است.

عوامل خطر در افسردگی پس از زایمان

تعدادی از عوامل می‌توانند خطر افسردگی پس از زایمان را در زنان افزایش دهند‌، از جمله:

  • تنها زندگی کردن
  • وجود مشکلات ملی
  • مشکل در شیردهی
  • نبود حمایت اجتماعی
  • سابقه اختلال دو قطبی
  • درگیری و اختلافات زناشویی
  • وجود مشکلات جسمی در کودک
  • بارداری بدون برنامه‌ریزی یا ناخواسته
  • در صورت وجود دوقلویی یا سه قلویی یا بالاتر
  • سابقه افسردگی قبل از بارداری یا در دوران بارداری
  • مشکل با همسر یا سایر اشخاص مهم در زندگی
  • وجود سابقه افسردگی یا اختلالات خلقی در خانواده‌
  • سن بارداری، هرچه  زن جوان تر باشد‌ احتمال ابتلا بیشتر است.
  • وجود اختلال کج خلقی قبل از قاعدگی (سندرم قبل از قاعدگیPMDD)
  • هرچه تعداد فرزندان بیشتر باشد‌، در دوران بارداری بعدی احتمال افسردگی بیشتر خواهد شد.
  • وجود حوادث استرس زا در طول سال گذشته از قبیل عوارض بارداری‌، بیماری یا از دست دادن شغل

حتی این امکان هم وجود دارد که برخی از مردان بعد از تولد فرزند خود دچار افسردگی شوند. برای پیشگیری از وقوع آن بهتر است که آن ها احساسات خود را نادیده نگیرند و در این موارد با همسر خود صحبت کنند و در صورت بروز علائم افسردگی و اضطراب با مشاور مشورت کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز