لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

تست بارداری نمک

تست بارداری نمک || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

انواع مختلفی از تست های خانگی بارداری وجود دارد که هر کدام تا حدودی می توانند نتایج درستی را نشان دهند. بسیاری از زنان تست بارداری نمک را به عنوان یک روش DIY طبیعی برای تعیین باردار بودن در نظر می گیرند. متخصصان پزشکی نتایج تست بارداری نمک را تایید نمی کنند زیرا با وجود محبوبیت آن به دلیل سهولت استفاده، هیچ شواهد علمی مبنی برا صحت این تست وجود ندارد. به خواندن این مقاله از پزشکت ادامه دهید تا بدانید تست بارداری نمکی چگونه عمل می کند و آیا نتایج حاصل از آن دقیق است یا خیر.

نحوه انجام تست بارداری خانگی بانمک

برای انجام این آزمایش، به یک یا دو قاشق غذاخوری نمک معمولی، یک نمونه از اولین ادرار صبحگاهی و یک فنجان کوچک (ترجیحاً شفاف) نیاز دارید. به این صورت که ابتدا باید نمک را در یک فنجان بریزید. سپس مقدار کمی ادرار را در یک ظرف جداگانه جمع آوری کنید. پس از آن ادرار را روی نمک بریزید و منتظر هرگونه تغییر باشید. اگر حاصل این مخلوط شیری یا پنیری شد، می تواند نشان دهنده بارداری شما باشد.

تست بارداری با نمک چگونه عمل می کند؟

طرفداران این آزمایش بر این باورند که hCG با نمک ترکیب می شود و بافتی تغییر یافته یا منسجم ایجاد می کند. با این حال، هیچ مطالعه علمی برای توضیح چگونگی واکنش نمک با hCG برای ایجاد واکنش وجود ندارد.

تست نمک برای بارداری مانند هر آزمایش DIY دیگری برای بارداری دقیق یا قابل اعتماد نیست. زیرا هیچ مدرکی از مطالعات یا سازمان های پزشکی ندارد و هیچ متخصص پزشکی نیز صحت آن را تضمین نمی کند. تنها دو نتیجه ممکن وجود دارد و به احتمال 50 درصد احتمال دارد که حق با شما باشد.

تست بارداری با نمک چقدر دقیق است؟

درست مانند سایر تست های بارداری که شامل خمیر دندان ، شکر و وسایل مختلف خانه می شود تست بارداری با نمک به هیچ وجه دقیق نیست. هیچ شواهد قابل اعتمادی وجود ندارد – چه از مطالعات و چه از سوی سازمان‌های پزشکی بزرگ – که نشان دهد آزمایش بارداری نمکی می‌تواند دقیقاً به شما بگوید که آیا انتظار دارید یا خیر. به علاوه، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه نمک خود قادر به تشخیص hCG در ادرار یا واکنش با آن باشد، وجود ندارد.

مطالعه بیشتر:اقدمات قبل از بارداری

جهت مشاوره فوری و آسان با متخصص زنان آنلاین همین الان کلیک کنید.

تست بارداری با نمک || پزشکت

چه زمانی باید تست بارداری با نمک را انجام دهید؟

اکثر مردم بر این باورند که اولین ادرار صبحگاهی می تواند نتایج بهتری برای آزمایش نمک بدهد زیرا حاوی بالاترین سطح هورمون hCG است. شما باید درک کنید که تست نمک فقط یک نظریه است. بنابراین در صورت مثبت بودن تست نمک برای تایید بارداری باید به دنبال مشاوره پزشکی (برای آزمایش خون و ادرار) باشید.

بر اساس باورهای رایج، اجازه دادن به مخلوط نمک و ادرار برای مدتی می تواند به ارائه نتایج کمک کند. نتیجه آزمایش نمک مثبت، مخلوط را شیری یا پنیری نشان می دهد. در برخی موارد، ادرار ممکن است کف کند. نتیجه منفی هیچ تغییری را نشان نمی دهد به این صورت که مخلوط ادرار و نمک دست نخورده باقی می ماند.

مطالعه بیشتر: بهترین زمان برای تست بارداری

گزینه های جایگزین برای آزمایش بارداری

شما ممکن است برای تایید بارداری خود از کیت های تست بارداری بدون نسخه که به صورت آنلاین یا در داروخانه ها موجود هستند، استفاده کنید. پزشک همچنین می تواند با آزمایش نمونه خون و ادرار یا از طریق سونوگرافی بارداری را بررسی کند.

کیت های تست بارداری خانگی مقرون به صرفه، قابل اعتماد و نتایج را در چند دقیقه ارائه می دهند. آنها وجود هورمون hCG را در ادرار تشخیص می دهند. گاهی اوقات، نتایج این آزمایشات می تواند کاذب باشد. بنابراین برای به دست آوردن یک مطالعه دقیق، باید آزمایش ادرار بارداری را قبل از یک هفته پس از قاعدگی انجام دهید. همچنین لازم است، آزمایش را با استفاده از اولین ادرار در روز انجام دهید، زیرا دارای بالاترین سطح هورمون های بارداری است.

آزمایش های بالینی بارداری شامل آزمایش خون و آزمایش ادرار یا هر یک از آنها برای تشخیص بارداری است. روش آزمایش ادرار مشابه آزمایش بارداری خانگی عمل می کند، اما نمونه برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود. آزمایش خون نیز به دو صورت کیفی (وجود هورمون بارداری را بررسی می کند) و کمی (میزان هورمون hCG را بررسی می کند) می باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر مشکوک به بارداری هستید، بهتر است با پزشک زنان مشورت کنید. ممکن است علائم اولیه بارداری مانند درد شکم، خستگی، هوس یا بیزاری به غذا، حالت تهوع صبحگاهی، تکرر ادرار، تیره شدن ناحیه آرئول و موارد دیگر را تجربه کنید که همه این ها می تواند نشانه بارداری باشد. همچنین لازم است در صورت عدم قاعدگی برای دو دوره متوالی و منفی بودن تست بارداری خانگی به پزشک مراجعه کنید.

مطالعه بیشتر: بهترین زمان برای بارداری

آیا تست نمک جنسیت کودک را پیش بینی می کند؟

بر اساس افسانه های رایج رومانیایی، پاشیدن نمک روی یک زن باردار بدون اطلاع او می تواند جنسیت کودک را نشان دهد. اگر زن ناگهان بینی خود را بمالد دختر است. و اگر زن لب پایین خود را بمالد پسر است. به یاد داشته باشید که این نظریه هیچ پشتوانه علمی ندارد.

تست بارداری چقدر اعتبار دارد؟

احتمال تست بارداری به میزان درست یا اشتباه بودن نتایج تست بارداری اشاره دارد. چون نتایج به دست آمده از انواع تست های بارداری ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار بگیرد. برخی عوامل موثر بر تست باداری احتمال دارد منجر به نتایج منفی یا حتی مثبت کاذب شوند. تست های باداری یک راه تشخیصی برای تعیین و تایید باردار بودن محسوب می شوند. نتایج تست بارداری مثبت نشان دهنده باردار بودن زن است. نتایج منفی تست بارداری نشان می دهد که زن باردار نیست. تست‌های بارداری بر اساس شناسایی گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) ، هورمونی که بدن هنگام بارداری می‌سازد، بارداری را تشخیص می دهند.

دو نوع اصلی تست بارداری آزمایش ادرار و آزمایش خون هستند که احتمال درست یا اشتباه بودن هر تست با هم فرق دارند. اغلب، آزمایش ادرار در خانه  و با استفاده از تست خانگی انجام می شود. اما آزمایش خون برای بررسی بارداری در مطب و با نمونه گیری خون صورت می گیرد. اما با توجه به اینکه میزان اعتبار و احتمال صحیح بودن تست بارداری در زنان مختلف ممکن است متفاوت باشد، ما سعی کرده ایم در این مقاله از همکده احتمال تست بارداری از نظر منفی یا مثبت بودن نتایج را مورد بررسی قرار دهیم.

مطالعه بیشتر:کمرنگ بودن تست بارداری نشانه چیست؟

جهت ویزیت غیرحضوری و تلفنی با متخصص زنان آنلاین همین الان کلیک کنید.

تست بارداری || پزشکت

احتمال اشتباه بودن تست بارداری چقدر است؟

به نظر می رسد نتایج تست‌های بارداری خانگی هنگام استفاده در اولین روز از قاعدگی و بعد از آن تا حدود 99% صحیح باشند و احتمال اشتباه بودن آنها خیلی کم است. اما موضوع مهم در مورد اینکه آیا امکان دارد تست بارداری اشتباه باشد یا نه به این بستگی دارد که تست بارداری را در زمان مشخصی انجام دهید و در هنگام انجام دادن آن دستورالعمل های لازم را رعایت کنید. به طور کلی بهترین زمان در روز برای انجام تست بارداری صبح است که ادرار غلظت بیشتری داشته باشد. تست بارداری را نباید خیلی زود انجام دهید. باید تا چند روز بعد از لقاح برای انجام تست بارداری صبر کنید.

از طرفی هم برخی شرایط ممکن است احتمال اشتباه بودن تست بارداری را تحت تاثیر قرار دهند. به طور مثال اگر از داروهای باروری حاوی hCG استفاده می کنید، اگر یک بیماری نادر پزشکی (مانند کیست تخمدان) دارید یا اگر اخیراً زایمان یا سزارین داشته اید ممکن است  نتایج تست بارداری شما اشتباه باشد.

از طرفی هم اگر تست بارداری را خیلی زودتر از زمان موعود انجام دهید سطح hCG شما ممکن است برای تشخیص صحیح نتایج کافی نباشد و باعث اشتباه شدن نتایج تست بارداری شود.

سوالات متداول

  • آیا تست های بارداری خانگی قابل اعتماد هستند؟

تست‌های بارداری خانگی یا تست‌های DIY از نظر علمی پشتیبانی نمی‌شوند و ممکن است هر بار نتایج دقیقی ارائه دهند یا ندهند. از این رو، حتی اگر به نظر می رسد این آزمایش ها به درستی عمل می کنند لازم است نتایج توسط آزمایشات معتبری تایید شوند.

  • ادرار در بارداری چه رنگی است؟

رنگ ادرار در دوران بارداری به عواملی مانند کم آبی بدن و عفونت بستگی دارد که به ترتیب باعث تیره شدن و کدر شدن ادرار می شوند. بنابراین، به رنگ ادرار خود در دوران بارداری توجه کنید تا مطمئن شوید که سالم و هیدراته هستید.

تست بارداری نمک خانگی، که در آن نمک با hCG در ادرار مخلوط می شود تا بافتی تغییر یافته یا کشک شده ایجاد کند، می تواند یک روش ارزان قیمت برای تشخیص بارداری باشد. با این حال، هیچ مدرک علمی برای حمایت از آن وجود ندارد. در حالی که این آزمایش را می توان برای سرگرمی انجام داد، اما نباید به نتایج آن اعتماد کرد. در عوض، یک کیت تست بارداری خانگی بخرید و بارداری خود را با مراجعه به پزشک تأیید کنید.

  • آیا تست های خانگی دیگری برای تایید بارداری وجود دارند؟

مشابه تست بارداری نمکی، در سایر تست ها از مواد خام ساده ای استفاده می شود که به راحتی در خانه در دسترس هستند. این تست ها مقرون به صرفه هستند اما از نظر علمی دقیق نیستند و شما نباید براساس نتایج این تست ها عمل کنید.

سخن آخر

تست بارداری نمک یک تست بارداری خانگی است که برخی از زنان از آن استفاده می کنند تا بدانند باردار هستند یا خیر. این آزمایش شامل ریختن ادرار روی نمک است. طرفداران این آزمایش بر این باورند که hCG موجود در ادرار با نمک ترکیب می شود و یک محصول منسجم ایجاد می کند که نشانه تایید بارداری است.

با این حال، این آزمایش فاقد شواهد علمی است. از این رو، متخصصان پزشکی نتایج این آزمایشات را برای تایید بارداری قبول ندارند. از نظر پزشکی و علمی کیت های تست بارداری خانگی و تست های بالینی بارداری دقیق ترین و مطمئن ترین راه ها برای تایید بارداری هستند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز