لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

بهترین دارو های گیاهی برای باروری

باروری|| پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

افراد زیادی از فرهنگ های مختلف برای بهبود شانس باروری خود به دنبال راهکارهای مختلف هستند. یکی از این راهکارها شاید استفاده از دارو های گیاهی برای باروری است. حتی ممکن است درباره «گیاهان باروری برای مردان و زنان» که به صورت آنلاین به فروش می رسند چیزهایی را  شنیده باشید.

با این حال، هیچ مدرک علمی برای اینکه ثابت کند داروهای گیاهی بتوانند تا حد زیادی باروری در مردان و زنان را بهبود ببخشند وجود ندارد. پس بهتر است قبل از مصرف هر گونه گیاهان دارویی برای باروری خود حتما با پزشک مشورت کنید. اما برای شناخت بهترین گیاهان دارویی برای باروری مردان و زنان می توانید این مقاله از پزشکت را تا انتها بخوانید.

آیا داروهای گیاهی می توانند ناباروری را درمان کنند؟

هیچ مدرک قطعی برای اثبات اینکه داروهای گیاهی ناباروری را درمان می کنند وجود ندارد با این حال، از این گیاهان در بسیاری از فرهنگ ها برای حمایت از سلامت باروری استفاده شده است. طب های چینی و آیورودا همچنان استفاده از برخی گیاهان و ترکیبات گیاهی را برای حمایت از تعادل هورمونی و چرخه های باروری تشویق می کنند. علاوه براین از برخی از این گیاهان نیز، در ترکیب با لقاح آزمایشگاهی (IVF) و تلقیح داخل رحمی (IUI) استفاده شده است.

مطالعه بیشتر:راهکارهای طبیعی برای تقویت باروری

بهترین داروهای گیاهی برای زود باردار شدن

برخی از گیاهان دارویی که ممکن است در تقویت باروری موثر باشند، عبارتند از:

دونگ کوای (Angelica Sinensis)

این داروی گیاهی که به طور گسترده در طب چینی استفاده می شود، به نظر می رسد که مصرف آن قاعدگی و تخمک گذاری را تنظیم و به تقویت رحم کمک می کند. این دارو را همراه با داروهای رقیق کننده خون مصرف نکنید. هنگامی که اسهال، قاعدگی بیش از حد، یا خونریزی زیاد دارید مصرف آن را متوقف کنید. اعتقاد بر این است که اگر دونگ کوای به مدت شش ماه مصرف شود بی خطر است. با این حال، ممکن است پوست را به نور حساس تر کند و باعث فشار خون بالا شود.

یام وحشی (Dioscorea villosa)

از این گیاه در برخی از اقدامات پزشکی به عنوان یک داروی مقوی جنسی استفاده می شود. ممکن است مجبور شوید قبل از تخمک گذاری، یعنی نیمه اول سیکل قاعدگی از آن استفاده کنید. اگر سابقه سرطان های پاسخگو به استروژن را دارید، مصرف این گیاه توصیه نمی شود.

برای آشنایی بیشتر با تغذیه و رژیم مناسب برای افزایش باروری را در مقاله رژیم غذایی ناباروری بخوانید.

آشواگاندا برای باروری|| پزشکت

آشواگاندا دارو گیاهی برای باروری

اعتقاد بر این است که آشواگاندا که به آن راسایانا یا جوان کننده آیورودا نیز می گویند، به باروری کمک می کند. گفته می شود این گیاه با تقویت سیستم غدد درون ریز و تنظیم غدد آدرنال و تیروئید به تعادل هورمون های تولید مثل کمک می کند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد آشواگاندا باعث تقویت تخمدان ها، رحم و سیستم ایمنی بدن می شود. بررسی های صورت گرفته نشان می دهند که عصاره آشواگاندا ممکن است تعادل بین هورمون محرک فولیکولی و هورمون لوتئینیزه را بهبود بخشد و منجر به اثرات مثبت بر سلامت باروری زنان شود.

تمشک قرمز دارو گیاهی برای باروری

گفته می شود تمشک قرمز دارای خواص بسیاری برای افزایش باروری طبیعی است. تمشک قرمز یک گیاه مغذی و قابض است که ممکن است از سلامت و عملکرد طبیعی بافت های رحم حمایت کند. اما مصرف آن در برخی موارد احتمال دارد منجر به شل شدن مدفوع و حالت تهوع شود.

مطالعه بیشتر: انواع داروهای باروری را بشناسید.

شبدر قرمز (Trifolium)

این گیاه دارای استروژن های گیاهی است که می تواند به تقویت باروری در زنان مبتلا به کمبود استروژن کمک کند. همچنین ممکن است به دلیل خواص ضدالتهابی خود در اصلاح جای زخم لوله فالوپ موثر باشد. به نظر می رسد که مصرف این گیاه چرخه قاعدگی نامنظم را تنظیم می کند و می تواند یک گیاه حمایتی در ناباروری های بدون علت و غیرقابل توضیح باشد. اما با این حال باید بدانید که شبدر قرمز در بارداری و شیردهی منع مصرف دارد. بنابراین، اگر فکر می کنید که باردار شده اید، مصرف آن را متوقف کنید. همچنین استفاده از این گیاه در صورت ابتلا به سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز یا فیبروم رحم به دلیل خواصی که شبیه به استروژن هستند توصیه نمی شود.

اسب شاخدار کاذب (Chamalerium luteum)

اگرچه از این گیاه برای باروری استفاده می شود، اما فقط زمانی باید از آن استفاده کنید که یک متخصص یا ماما آن را تجویز کند. این گیاه می تواند قاعدگی را تنظیم کرده و پوشش رحم را تقویت کند. اما مصرف دوزهای زیاد این دارو می تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند تهوع و استفراغ شود.

درخت عفیف دارو گیاهی برای باروری

اعتقاد بر این است که این گیاه با تحریک هورمون لوتئین کننده و به حداقل رساندن ترشح هورمون محرک فولیکول، فرآیند تخمک گذاری را عادی می کند. همچنین تصور می شود که مصرف آن تولید استروژن و پروژسترون را در بدن متعادل می کند. درخت عفیف یک گیاه آهسته اثر است که به جای اینکه خودش هورمونی را تامین کند، از چرخه هورمونی بدن پشتیبانی می کند. این گیاه نباید همراه با داروهای تجویزی حاوی هورمون استفاده شود.

مطالعه بیشتر:اقدمات قبل از بارداری

کوهوش سیاه (Cimicifuga spp)

اعتقاد بر این است که این گیاه تقویت کننده از افتادگی رحم و فیبروم پیشگیری می کند. همچنین ممکن است سطح استروژن را در بدن افزایش دهد، که می تواند احتمال سقط جنین را در مراحل اولیه بارداری به حداقل برساند. از طرفی هم مصرف بیش از حد این گیاه می تواند منجر به ناراحتی معده و استفراغ شود.

گزنه دارو گیاهی برای بارداری

تصور می شود که این گیاه باعث تقویت عملکرد رحم می شود و در عین حال کلیه ها و غدد فوق کلیوی را تقویت می کند. همچنین سرشار از کلروفیل است (به عنوان سم زدا عمل می کند) که احتمال دارد به آماده سازی بدن شما برای بارداری کمک کند. با این حال، هیچ علمی وجود ندارد که از استفاده از این گیاه برای باروری حمایت کند.

مطالعه بیشتر: مشاوره آنلاین پزشک زنان

دارو گیاهی برای باروری|| پزشکت

Motherwort (Leonurus cardiac)

اعتقاد بر این است که این گیاه باعث تحریک رحم و بهبود لحن رحم می شود. همچنین تصور می‌شود چرخه قاعدگی را که ممکن است به دلیل استرس یا اضطراب به تعویق بیفتد، ایجاد کند. با این حال، هیچ تحقیقی برای توضیح تأثیر آن بر باروری وجود ندارد.

دامیانا (Turnera diffusa)

این ماده دارای خواص تقویت کننده میل جنسی است که ممکن است برای مردان و زنان مفید باشد. این گیاه همچنین احتمال دارد در بازیابی سلامت باروری و درمان انزال زودرس یا ناتوانی جنسی موثر باشد.

جینسینگ آمریکایی گیاه دارویی برای باروری

گفته می شود این گیاه تقویت کننده و تغذیه کننده دستگاه تناسلی مردان و درمان ناتوانی جنسی است. همچنین برای بهبود تعداد اسپرم، تحرک و غلظت تستوسترون نیز شناخته شده است. اما باید از ترکیب آن با داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید.

مطالعه بیشتر: واریکوسل و ناباروری مردان

ماکا پرو (Lepidium meyenii)

ماکا پرو میل جنسی، تعداد اسپرم و تحرک را بهبود می بخشد. این یک تقویت کننده فعال استقامت است که می تواند اختلال نعوظ را اصلاح کند. این گیاه ممکن است انرژی را افزایش دهد، بنابراین نباید قبل از خواب مصرف شود.

نخل اره (Serenoa repens)

از این گیاه به طور سنتی برای بهبود سلامت پروستات، کاهش میل جنسی و ناتوانی جنسی استفاده می شود. همچنین ممکن است سیستم تولید مثل مردان را نیز  تقویت کند. با این حال، نباید آن را همراه با سایر داروهای باروری یا PCOS مصرف کنید.

Tribulus (Tribulus terretris)

گفته می شود این گیاه به تقویت سیستم تولید مثل در مردان و زنان کمک می کند. همچنین ممکن است تعداد اسپرم، تحرک و اختلال نعوظ را بهبود بخشد. توجه داشته باشید مصرف این گیاه می تواند با داروهای قلب و فشار خون تداخل داشته باشد.

علف هرز بز شاخدار گیاه دارویی برای باروری

این گیاه به طور سنتی برای درمان ناتوانی جنسی استفاده می شود. اعتقاد بر این است که سطح تستوسترون را بهبود می بخشد، اعصاب حسی را تحریک می کند و تولید اسپرم سالم را افزایش می دهد. استفاده طولانی مدت این گیاه ممکن است منجر به استفراغ، حالت تهوع، سردرد، تشنگی و خشکی دهان، مشکلات تنفسی و اسپاسم اپیزودیک شود.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و تغذیه

گون برای باروری|| پزشکت

گون (Astragalus propinquus)

این گیاه امکان دارد به تقویت ایمنی، بهبود کیفیت و تحرک اسپرم کمک کند. شایع ترین عارضه این گیاه اسهال است. اما ممکن است بر سطح قند خون و فشار خون تأثیر بگذارد.

یوهیمبه (Pausinystalia yohimbe)

اعتقاد بر این است که یوهیمبه از گردش خون سالم در اندام های تولید مثل پشتیبانی می کند. بنابراین، ممکن است برای درمان اختلال نعوظ و بهبود میل جنسی استفاده شود. در صورت فشار خون پایین باید از مصرف این گیاه خودداری کنید زیرا مصرف آن در دوزهای بالا می تواند سمی باشد.

گوجی بری برای باروری

میوه خشک شده گوجی ممکن است از اسپرم در برابر گرمای بیش از حد (هیپرترمی) محافظت کند، بنابراین در حفظ کیفیت و کمیت اسپرم موثر است. همچنین احتمال دارد با حمایت از عملکرد کبد از تعادل هورمونی حمایت کند. اگر سطح قند خون و فشار خون شما پایین است باید از مصرف گوجی بری پرهیز کنید، زیرا می تواند آنها را بیشتر کاهش دهد.

توت شیساندرا دارو گیاهی برای باروری

اعتقاد بر این است که این گیاه به افزایش تولید اسپرم کمک می کند. همچنین این باور وجود دارد که ممکن است تولید آنزیم و سطح گلیکوژن را افزایش دهد، که می تواند برای سلامت غدد و کلیه ضروری باشد. با این حال، هیچ مطالعه علمی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

قبل از امتحان هر یک از این گیاهان باروری، با یک متخصص طبیعی، گیاه شناس یا ماما برای راهنمایی مشورت کنید. با این حال، اکثر پزشکان گیاهان دارویی را به عنوان درمان پیشنهاد نمی کنند.

آیا مصرف مکمل های گیاهی برای باروری بی خطر است؟

مکمل های گیاهی از سوی سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مورد تایید نیستند. آنها تحت بررسی علمی قرار نمی گیرند و میزان اثربخشی آنها به اندازه داروها مورد ارزابی قرار نمی گیرد و بررسی نمی شوند. بنابراین، گیاهان و مکمل‌های گیاهی، اگرچه «طبیعی» تلقی می‌شوند، اما ممکن است مصرف آنها عوارضی را به همراه داشته باشند. همیشه قبل از امتحان هر گونه داروی گیاهی با یک گیاه شناس یا متخصص مشورت کنید. 

مطالعه بیشتر: باورهای غلط درمان ناباروری و IVF 

سخن آخر

امروزه گیاهان مختلفی برای باروری مردان و زنان وجود دارد. اما هیچ تحقیق محکمی برای حمایت از حقایق در مورد تأثیر این گیاهان در افزایش باروری وجود ندارد. بنابراین، اگر علاقه مند به استفاده از گیاهان باروری هستید، می توانید با درک دلیل و هدف، اقدام به استفاده از آنها کنید. همچنین، بهتر است برای آگاهی از عملکرد این گیاهان با یک متخصص گیاه پزشکی یا متخصصین پزشکی مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز