لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

ناخن سیاه پا

سیاه شدن ناخن پا، علل و راهکارهای درمانی | پزشکت

فهرست مطالب

سیاه شدن ناخن پا، علل و راهکارهای درمانی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


سیاه شدن ناخن پا، ممکن است ناخوشایند و گاهی دردناک باشند. در حالی که چندین علت بالقوه برای سیاهی ناخن وجود دارد، درمان بسیاری از آنها آسان است یا ممکن است خود به خود از بین برود. در این مقاله، علاوه بر گزینه های درمانی و نکاتی برای پیشگیری، به علت بالقوه ناخن سیاه پا می پردازیم. ناخن‌های سیاه پا معمولاً زمانی که در نتیجه ضربه یا تغییر رنگ رنگدانه‌ها باشند، مشکلات بیشتری برای کسی ایجاد نمی‌کنند.

در صورت درمان مناسب، عفونت های قارچی نیز مشکل دیگری ایجاد نمی کنند. با این حال، در صورت عدم درمان، عفونت های قارچی ممکن است به سایر قسمت های پا و بدن سرایت کنند. اگر فردی مبتلا به ملانوم تشخیص داده شود، بسته به مرحله و شدت بیماری، ممکن است انواع درمان های سرطان را دریافت کند. در بیشتر موارد، ناخن های سیاه پا نسبتاً بی ضرر هستند، به حداقل درمان نیاز دارند و هیچ مشکل اضافی ایجاد نمی کنند.

شایع ترین علل سیاه شدن ناخن پا

دلایل مختلفی برای سیاه شدن ناخن های پا وجود دارد و بسیاری از دلایل به راحتی قابل درمان هستند. علت سیاه شدن ناخن پا ممکن است خوش خیم یا کاملا جدی باشد. درک برخی از علل احتمالی برای فردی که ناخن پایش سیاه می شود بسیار مهم است. بهترين راه حل مراجعه به متخصص پزشکی است که بتواند مشکل را تشخیص دهد و یک برنامه درمانی موثر ایجاد کند.

ضربه های مکرر

سیاه شدن ناخن پا، علل و راهکارهای درمانی | پزشکت

هنگامی که فردی کفش های نامناسب می پوشد، ممکن است به دلیل ضربه های مکرر در معرض خطر ابتلا به ناخن های سیاه پا باشد. فشار طولانی مدت به انگشتان پا ناشی از کفش های نامناسب می تواند باعث ایجاد طیفی از مشکلات از تاول های کوچک گرفته تا تاول های خونی زیر ناخن شود. در موارد خفیف، ناخن سیاه پا به مرور زمان بدون درمان رشد می کند. در موارد شدید، مانند زمانی که ناخن شروع به جدا شدن از بستر می کند، فرد باید به دنبال درمان پزشکی باشد.

نیروی بلانت

تروما شایع ترین علت سیاهی ناخن پا است.تروما می تواند ناگهانی یا در طول زمان ایجاد شود. گاهی اوقات یک ضربه ناگهانی، مانند افتادن یک جسم سنگین روی انگشت پا، یا کوبیدن پای شما در حین بازی فوتبال، باعث پارگی رگ های خونی در بستر ناخن و کبودی گوشت مجاور می شود. ساییدگی ضربه های مکرر، مانند گیرکردن مداوم انگشت شست پا به انتهای کفش، دویدن در طول یک نیمه ماراتن، به همین ترتیب می تواند رگ های خونی زیر ناخن پا را بشکند. (اصطلاح پزشکی برای شرایط هموراژیک حاصل، هماتوم زیر ناخنی است).

در برخی موارد، تروما ممکن است یک آسیب یکباره با نیروی بلانت باشد، به عنوان مثال، اگر فردی جسم سنگینی را روی پا یا انگشتان پا بیاندازد. هنگامی که این اتفاق می افتد، رگ های خونی در بستر ناخن می شکند و باعث تجمع خون در آن می شود. انگشت آسیب دیده شروع به درد می کند و خون را تقریباً در زیر پوست جمع می کند. تجمع خون باعث می شود انگشت پا احساس درد و التهاب کند. پزشک می تواند این عارضه را با تخلیه خون با سوزن درمان کند.

در بیشتر موارد ناخن سیاه پا، درمان دارویی ممکن است ضروری نباشد. ناحیه سیاه به سادگی رشد کرده و ناپدید می شود. اما اگر هماتوم زیر ناخنی باعث درد قابل توجهی برای شما می شود، وقت آن است که به متخصص پا مراجعه کنید. پزشک می‌تواند سوراخ‌های کوچکی روی ناخن ایجاد کند، سوراخ کند یا بسوزاند. این روزنه ها اجازه می دهد تا خون جمع آوری شده از بین برود. این روش باعث کاهش فشار زیر ناخن می شود و به بازگرداندن ثبات به خود بستر ناخن کمک می کند.

ملانوما

در موارد نادر، ناخن سیاه پا ممکن است به دلیل ملانوما ایجاد شود.ملانوما تهاجمی ترین شکل سرطان پوست است.ملانوما باعث می شود که پوست یک یا چند لکه از پوست تیره و نامنظم ایجاد کند. در برخی موارد، لکه تیره پوست در زیر بستر ناخن رشد می کند. ملانوما به آرامی و بدون علائم دیگر ایجاد می شود، بنابراین اغلب در مراحل اولیه متوجه آن نمی شود، به خصوص اگر منشا آن زیر ناخن پا باشد.

تغییر رنگدانه

سیاه شدن ناخن پا، علل و راهکارهای درمانی | پزشکت

رنگ پوست افراد به طور طبیعی در طول زمان تغییر می کند. برای افرادی که پوست تیره‌تری دارند، ممکن است لکه‌ای تیره در زیر ناخن‌های پا ایجاد شود. تغییرات رنگدانه معمولاً یکنواخت است، بنابراین اگر روی انگشت یک پا تأثیر بگذارد، معمولاً روی انگشت همسان پای دیگر تأثیر می گذارد. ناخن‌ها نیز ممکن است لکه‌های تیره‌تری در زیر خود ایجاد کنند.

بیماری های زمینه ای

چند بیماری وجود دارد که ممکن است باعث سیاه شدن ناخن های پا شود، از جمله:

  • دیابت
  • کم خونی
  • بیماری قلبی
  • بیماری کلیوی

در بیشتر موارد، کنترل شرایط زمینه ای به ناخن کمک می کند تا رنگ اصلی خود را به دست آورد.

قارچ سیاه ناخن پا (با نام مستعار اونیکومیکوزیس)

تعداد زیادی از انواع قارچ عملا در هر محیطی وجود دارد. بیشتر انواع قارچ ها تا زمانی که به زیر پوست شما نرسند بی ضرر هستند. نیروی ضربه ای، چه به خودی خود یا در ترکیب با انبساط ناشی از تجمع خون در زیر ناخن، می تواند بین ناخن و بستر آن را مختل کند. ضربه بعدی می تواند یک نقطه دسترسی در صفحه ناخن برای قارچ مهاجم ایجاد کند. قارچ همچنین می تواند از طریق تاول ها، بریدگی های جزئی و خراشیدگی در گوشت مجاور به ناخن پا حمله کند. سایر عوامل خطر شامل محیط های مرطوب، کفش ها و جوراب های با تهویه ضعیف و پابرهنه رفتن در مکان های عمومی است.

زمانی که قارچ در زیر ناخن پا رشد مي كند، علائم ناشی از آن ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • بوی بد ممکن است بوی نامطبوع و عجیب از ناخن نشات بگیرد.
  • ناخن های ضخیم پا. ناخن ضخیم و شکننده می شود. ممکن است قسمت هایی از ناخن بشکند و سطح ناخن پوسته پوسته شود.
  • تغییر رنگ ناخن پا. عفونت های قارچی می توانند باعث شوند که ناخن پای آسیب دیده زرد، آبی، سبز، قهوه ای یا بنفش و همچنین سیاه شود.
درمان عفونت قارچی

سیاه شدن ناخن پا، علل و راهکارهای درمانی | پزشکت

درمان عفونت قارچی با راهکارهای خانگی دشوار است. برخی از رویکردهای رایج‌تر برای موارد خفیف شامل پمادهای موضعی و داروهای خوراکی، چه بدون نسخه یا با نسخه است. این درمان های ضد قارچی اثربخشی قابل توجهی دارند. اما این داروها ممکن است عوارض جانبی قابل توجهی نیز ایجاد کنند. برای عفونت های قارچی شدید ناخن، پزشک ممکن است برداشتن کل ناخن را توصیه کند. این روش نسبتا ساده را می توان تحت بی حسی موضعی در یک مطب انجام داد. آخرین تکنیک پیشرفته در واقع درمانی به نام لیزر Q-Clear™ است.. این لیزر مادون قرمز میانی بدون درد به ناخن پا نفوذ کرده و قارچ های مخرب را از بین می برد. بیمار می تواند بلافاصله به فعالیت عادی بازگردد.

درمان ناخن سیاه شده پا

بارزترین علامت انگشت سیاه ناشی از ضربه، تغییر رنگ خود ناخن است. هر یک از انواع ضربه به ناخن پا نیز می تواند باعث کبودی، التهاب و درد شود. درمان ناخن سیاه پا بسته به علت آن متفاوت است. در موارد آسیب نیروی بلانت، پزشک ممکن است با استفاده از سوزن، سوراخ کوچکی در ناخن ایجاد کند. این سوراخ اجازه می دهد تا خون تخلیه شود و فشار زیادی را که در طول زمان ایجاد شده است کاهش دهد. در موارد شدیدتر که عفونت ایجاد شده است، پزشک ممکن است نیاز به تجویز داروهای اضافی برای کمک به بهبود آسیب داشته باشد.

اگر فردی آسیب های مکرر داشته باشد، مانند پوشیدن کفش های نامناسب، احتمالاً پزشک استراحت دادن به پا و تعویض کفش را توصیه می کند. شرایط زمینه‌ای مانند دیابت ابتدا باید توسط پزشک معالجه شود، او همچنین ممکن است رژیم درمانی منظم فرد را تنظیم کند. یک فرد ممکن است بتواند عفونت قارچی را در خانه درمان کند. کرم ها و پمادها می توانند برای از بین بردن قارچ و بهبود ناخن کافی باشند. اما اگر عفونت پس از چند روز برطرف نشد، فرد باید با پزشک مشورت کند. در مواردی که ناخن سیاه پا سرطانی است، پزشک تمام گزینه های درمانی موجود را بررسی می کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

سیاه شدن ناخن پا، علل و راهکارهای درمانی | پزشکت

اگر فردی دچار سیاهی ناخن ناگهانی و غیرقابل توضیح شد، یا اگر با گذشت زمان و درمان های خانگی خوب نشد، باید به پزشک مراجعه کند. در موارد ضربه یا آسیب، قسمت تغییر رنگ یافته ناخن با رشد ناخن ناپدید می شود. عفونت قارچی معمولاً در خانه قابل درمان است و ممکن است نیازی به تشخیص پزشک نداشته باشد.

پیشگیری از سیاهی ناخن پا

جلوگیری از سیاه شدن ناخن های پا همیشه امکان پذیر نیست. با این حال، اقدامات زیادی وجود دارد که یک فرد می تواند برای کاهش خطر ابتلا به ناخن های سیاه پا انجام دهد. این مراحل عبارتند از:

  • درمان شرایط پزشکی زمینه ای
  • ناخن های پای خود را کوتاه و صاف نگه دارید .
  • پوشیدن کفش مناسب هنگام استفاده از دوش عمومی
  • مشکلات ناخن را در اولین مراحل ممکن درمان کنید.
  • در صورت نیاز به جابجایی اجسام سنگین در خانه کمک بگیرید.
  • کفش و جوراب تمیز بپوشید و اجازه دهید کفش شما بین استفاده خشک شود.
  • ناخن ها و پاهای خود را خشک و تمیز نگه دارید تا از عفونت قارچی جلوگیری کنید.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب و اجتناب از قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش
  • کفش‌هایی بپوشید که بین جلو و بلندترین انگشت شما فاصله‌ای به اندازه انگشت شست ایجاد کند.
  • اگر با وسایل سنگینی کار می کنید که ممکن است انداخته شوند، از کفش های محافظ استفاده کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز