لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

لیزر لیپولیز چیست و چگونه عمل می کند؟

لیزر لیپولیز چیست و چگونه عمل می کند؟ | پزشکت

فهرست مطالب

لیزر لیپولیز چیست و چگونه عمل می کند؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


لیزر لیپولیز  كه به آن لیپولیزر هم گفته می شود، نوعی جراحی زیبایی است. در این تكنیك جراحی از انرژی لیزر برای تغییر شکل و فرم بدن شما استفاده می شود. به طور كلی لیزر لیپولیز متداول ترین روش جراحی است كه می تواند توده های سخت چربی شكم و پهلوها را از بین ببرد.

لیپولیزر رسوبات کم چربی را در قسمت های خاصی از بدن هدف قرار می دهد. بنابراین اگر بافت كمی از چربی در شکم، باسن یا ران خود داشته و می خواهید از شر آن خلاص شوید، لیپولیزر گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. این روش به طور معمول برای افراد چاق توصیه نمی شود.

اگر قصد انجام لیپولیز را دارید، قبل از هر چیز در مورد اهداف خود با یک جراح پلاستیک مشورت کنید. پزشك در مورد فوائد و عوارض احتمالی این عمل اطلاعات كافی را به شما می دهد.

تفاوت لیپولیزر با لیپوساكشن چیست؟

  • در عمل لیپولیز بیمار می تواند در طی 24 ساعت زندگی عادی خود را از سر بگیرد. در حالیكه در عمل لیپوساكشن بیمار به دوره نقاهت طولانی تری نیاز دارد.
  • لیپولیز به بی حسی موضعی نیاز دارد. بنابراین شما در هنگام عمل لیپولیز كاملا هوشیار خواهید بود. در حالیكه عمل لیپوساكشن تحت بیهوشی كامل انجام می شود.
  • عمل لیپوساكشن معمولا با خونریزی همراه است در حالیكه برعكس، عمل لیپولیز باعث جمع شدن پوست و عروق بدن می شود. به همین علت عمل لیپولیز بدون كوچكترین خونریزی است.
  • استفاده از روش لیپوساکشن برای مكش چربی های اضافه معمولا باعث افتادگی پوست می شود. از لیپولیز می توان برای درمان افتادگی های ایجاد شده در لیپوساكشن های قبلی استفاده كرد.
  • لیپولیز با استفاده از لیزر سلولهای چربی را از هم جدا كرده و باعث کاهش حجم بافت چربی می شود. همچنین استفاده از این تكنیك جراحی باعث سفت شدن پوست در ناحیه ای که درمان انجام شده نیز خواهد شد. لیزر باعث تحریك كلا‍ژن سازی پوست می شود. پس از عمل ممکن است متوجه شوید که پوست شما به دلیل گرمای لیزر سفت تر از قبل شده است.
  • لیپولیز نسبت به سایر روش های حذف چربی به خصوص لیپوساكشن مزایای نسبتا بیشتری دارد. لیپولیز یك روش غیر تهاجمی برای ذوب كردن چربی ها است. لیزرهای استفاده شده در این روش برای استفاده بالینی بی خطر بوده و احتمال سوختگی پوست بسیار كم است. در لیپولیز خطر آمبولی چربی وجود ندارد. همچنین خطر ابتلا به عفونت در ناحیه تحت درمان بسیار كم بوده و اسکار در آن حداقل است.
  • لیپولیز نسبت به جراحی های زیبایی مانند لیپوساکشن مزایای بیشتری دارد. لیپولیز یك عمل سرپایی است كه می توان آن را در مطب پزشک انجام داد، در حالیكه عمل لیپوساكشن تحت بی هوشی كامل انجام می شود. همچنین شما پس از عمل لیپوساکشن برای بهبودی به چند هفته استراحت نیاز خواهید داشت در حالیكه دوره بهبودی لیپولیز كوتاه تر است. در عمل جراحی لیپولیز معمولاً پس از گذشت چند روز می توانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.

هزینه عمل لیپولیز چقدر است؟

هزینه عمل بسته به منطقه ای که در آن زندگی می کنید و پزشک شما متفاوت خواهد بود.

قبل از رزرو وقت عمل مطمئن شوید که هزینه تقریبی شما چقدر خواهد بود. لیپولیز یک عمل جراحی زیبایی است، به همین علت تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد. بنابراین اگر توانایی پرداخت هزینه های مازاد خود را ندارید، در مورد گزینه های درمانی كم هزینه تر با پزشک خود صحبت کنید.

اقدامات پیش از عمل لیپولیز

لیزر لیپولیز چیست و چگونه عمل می کند؟ | پزشکت

پزشک در مورد نحوه آماده شدن برای عمل شما را راهنمایی می كند.

  • مصرف داروهای رقیق کننده خون و ضد التهاب را به مدت دو هفته قبل از عمل متوقف کنید. این داروها می توانند در روند بهبودی شما تداخل ایجاد کنند.
  • فعالیت هایی مانند اصلاح و برنزه كردن ممكن است باعث تحریك ناحیه تحت درمان شوند. بنابراین حداقل یک هفته قبل از عمل از انجام این فعالیت ها خودداری کنید.
  • پیش از عمل باید پزشك خود را در مورد وضعیت سلامتی یا داروهای مصرفی فعلی در جریان قرار دهید. در نتیجه پزشك می تواند در مورد در مورد اقدامات احتیاطی لازم به شما مشاوره بدهد.
  • پزشک پس از عمل دستورالعمل های دقیقی به شما می دهد که رعایت آن روند بهبودی شما را آسان تر می کند. بعد از عمل هر روز محل لیپولیز را به دقت بررسی كنید تا مطمئن شوید كه پوست شما به درستی بهبود می یابد.

بعد از عمل لیپولیز معمولا می توانید به سرعت کارهای روزمره خود را از سر بگیرید. اما با این حال بهتر است تا مدتی از انجام كارهای سنگین خودداری كنید. استراحت بیشتر باعث تسریع روند بهبودی می شود. در طول دوره نقاهت بهتر است تا حد امكان رانندگی نكنید.

  • جراحی لیپولیز معمولاً کمتر از یک ساعت طول می کشد و شما در تمام مدت عمل هشیار خواهید بود.
  • در بیشتر موارد، فقط به یک جلسه عمل نیاز است. حتی اگر تصمیم بگیرید كه این عمل را در مناطق مختلفی از پوست انجام دهید.
  • گاهی اوقات، برای رسیدن به نتایج بهتر، لیپولیز همراه با لیپوساکشن انجام می شود. این كار باعث می شود روند بهبودی شما طولانی تر شود.

نحوه آماده شدن برای عمل  لیپولیز:

لیزر لیپولیز چیست و چگونه عمل می کند؟ | پزشکت

  • ابتدا شما در یک محیط استریل، احتمالاً در مطب پزشک خود آماده می شوید. سپس یك برس اسکراب استریل همراه با روپوش به شما داده می شود.
  • پزشك قسمت هایی از بدن كه می خواهید چربی زدایی كنید را با گذاشتن علامت هایی مشخص می كند. سپس در ناحیه ای که قصد انجام لیپولیز دارید، بی حسی موضعی تزریق می شود.
  • پزشك در ناحیه ای که رسوبات چربی ناخواسته دارید، یک برش بسیار کوچک ایجاد می كند. ممكن است این برش فقط به اندازه یک میلی متر باشد. از محل این شكاف لیزر وارد بدن می شود.
  • پزشک از محل برش، یك فیبر نوری باریك را در زیر لایه بالایی پوست قرار داده و لیزر را از زوایای مختلف در زیر پوست شما حركت می دهد. در این مدت ممکن است کمی گرما یا حتی سرما را احساس کنید. در طول عمل به دلیل بی حسی موضعی، معمولا هیچ گونه ناراحتی یا دردی را احساس نمی كنید.
  • رسوبات چربی که توسط لیزر تجزیه می شوند، بسته به مقدار چربی ذوب شده می توانند به حال خود رها شوند. بدن به تدریج چربی های آب شده را سوزانده و مصرف می كند. اگر مقدار جربی ذوب شده زیاد باشد می توان با استفاده از ساكشن آنها را از بدن خارج كرد. اما استفاده از ساكشن باعث تهاجمی شدن عمل شما می شود.
  • پس از انجام عمل، می توانید بلافاصله از مطب پزشک خارج شوید. پزشك برای پیشگیری از عفونت داروهای آنتی بیوتیك را تجویز می كند. پس از عمل می توانید برخیزید، قدم بزنید و بیشتر فعالیت های روزمره خود را از سر بگیرید. با این حال بهتر است از فعالیت های سنگین خودداری كرده و برای پیشگیری از افتادگی پوست از گن های مناسب استفاده كنید.

عوارض جانبی لیپولیز چیست؟

لیزر لیپولیز چیست و چگونه عمل می کند؟ | پزشکت

بعد از عمل به احتمال زیاد تورم، کبودی و درد جزئی خواهید داشت. اگر بعد از عمل از محل لیزر به درستی مراقبت نكنید، ممکن است در معرض خطر عفونت و زخم قرار بگیرید. ابتلا به عفونت در موارد شدید، می تواند باعث ایجاد لخته خون شود. بنابراین در صورت مشاهده تورم، درد یا ترشح غیرمعمول حتما به پزشک مراجعه کنید. لیپولیز یک روش نسبتاً جدید است، به همین علت در مورد عوارض طولانی مدت آن هنوز اطلاعات کمی وجود دارد.

طول دوره بهبودی لیپولیز چقدر است؟

بعد از انجام لیپولیز، ممکن است برای پیشگیری از عفونت به مدت سه تا پنج روز نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشید. همچنین پزشك برای به حداکثر رساندن نتایج عمل، انجام ورزش های منظم یا تغییر در رژیم غذایی را به شما توصیه خواهد کرد.

دوره بهبودی هر فردی با دیگری متفاوت است. اما بهتر است حداقل تا هشت روز از انجام فعالیتهای سنگین خودداری كنید. برخی از اثرات لیپولیز بلافاصله پس از عمل مشخص می شود. به عنوان مثال ممکن است پوست شما سفت تر به نظر برسد. همچنین در ناحیه ای که لیپولیز انجام شده است، معمولا کمی کبودی، تورم و التهاب مشاهده می شود.

برای پیگیری روند بهبودی و بررسی وضعیت سلامت خود ناحیه عمل شده را به طور مرتب بررسی كنید. در صورت مشاهده تغییرات غیرمعمول مانند درد یا وجود ترشحات چركی، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

نتایج عمل لیپولیز چگونه است؟

اثرات لیپولیز بسته به انتظارات فردی شما بسیار متفاوت خواهد بود. یک بررسی در سال 2011 نشان داد که بسیاری از افراد از نتایج لیپولیز خود ناراضی هستند. این بررسی ها نشان داد که در 51 درصد موارد، حتی یک متخصص پوست نمی تواند تفاوت بین عکس های قبل و بعد از لیپولیز را تشخیص دهد.

لیپولیز ممکن است ظاهر بدن شما را تغییر دهد، اما در حقیقت رژیم و ورزش تعیین می کنند که آیا نتایج عمل دائمی است یا خیر. نتایج لیپولیز به شرطی که وزن اضافه نکنید به صورت دائمی باقی می ماند. اگر دچار چاقی شوید، نتایج حاصل از لیپولیز احتمالاً از میان می روند.

به طور كلی تغذیه و ورزش نقش بسیار مهمی در حفظ تناسب اندام دارند. این مساله به خصوص بعد از عمل لیپولیز اهمیت بیشتری پیدا می كند. در صورتی كه بعد از عمل لیپولیز به ورزش و تغذیه خود توجه بیشتری داشته باشید اثرات عمل برای مدت بیشتری باقی خواهند ماند. به طور كلی پزشكان توصیه می كنند كه با توجه به عوارض عمل های جراحی تا حد امكان با استفاده از ورزش و تغذیه از ابتلا به اضافه وزن پیشگیری كنید.

آیا می توان از لیپولیزر برای رفع ترك های پوستی استفاده کرد؟

لیپولیزر برای سفت شدن پوست شکم یا قسمت داخلی ران، عمل بسیار ایده آلی است. لیپو لیزر به دلیل شوک گرمایی که در حین درمان ایجاد می شود بر روی پوست بدن اثر انقباضی دارد. در واقع لیپولیزر با تحریك كلاژن سازی امکان بازسازی پوست را فراهم می كند. به طور كلی این تكنیك بیشتر برای رفع چربی های ناخواسته و سفت شدن پوست مناسب است. لیپولیز در رفع ترك های پوستی تاثیر چندانی ندارد. در واقع لیپولیز معمولا برای افراد سالمند كه در معرض شل شدن پوست قرار دارند، مناسب تر است.

لیپولیز چه مزایایی نسبت به لیپوساکشن دارد؟

لیزر لیپولیز چیست و چگونه عمل می کند؟ | پزشکت

  • عمل جراحی لیپولیزر در هر قسمت از بدن قابل استفاده است.
  • برش مورد نیاز در لیپولیز بسیار كم و در حدود یک میلی متر است.
  • در لیپولیز چربی های کم یا متوسط ​​ را می توان تحت بی حسی موضعی از بدن خارج كرد.
  • در صورت وجود نتایج نامطلوب در درمان های قبلی لیپوساکشن می توان آنها را با لیپولیزر اصلاح كرد.
  • در صورت زیاد بودن افزایش وزن می توان از لیزر لیپو به همراه لیپوساکشن برای برداشتن حجم زیاد چربی استفاده کرد.
  • لیپولیزر با انقباض یكدست بافت ها و تحریك پوست به كلاژن سازی مانع از شل شدن و تغییر شکل پوست پس از عمل می شود.
  • با توجه به اینکه لیپولیز یک درمان غیر تهاجمی است، عوارض بسیار كمتری داشته و در نتیجه دوره بهبودی به حداقل می رسد.
  • لیزر مورد استفاده در لیپولیز بر روی پوست و عروق بدن اثر انعقادی داشته و در نتیجه از هماتوم و خونریزی در بافت ها پیشگیری می کند.
  • در لیپوساکشن با استفاده از تكنیك مكش چربی های بین پوست و عضلات از بدن خارج می شود. در حالیكه روش لیپولیز اثری مانند ذوب كردن بر روی چربی ها ایجاد می كند.

منابع: 

https://www.healthline.com/health/lipolysis

https://www.topdoctors.co.uk/medical-articles/laser-lipo-vs-liposuction-what-are-the-advantages

[advisers limit=3 online =true skill=”21″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز