لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

لکه های قرمز کف پا

لکه های قرمز کف پا | پزشکت

فهرست مطالب

لکه های قرمز کف پا

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


لکه های قرمز کف پا به احتمال زیاد واکنش به چیزی مانند آلرژن ها و نیش حشرات، عفونت قارچی یا شرایطی است که قبلاً تحت درمان قرار گرفته اید. اما به هر صورت مهم است که علت ایجاد لکه های قرمز در پاها را بررسی و برنامه ای را برای بهبود ایجاد کنید. به طور کلی، لکه های قرمز روی پا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مهمترین علل لکه های قرمز کف پا، عبارتند از:

پسوریازیس و لکه های قرمز کف پا

پسوریازیس یک بیماری التهابی مزمن است که پوست، ناخن ها و مفاصل را درگیر می کند. انواع مختلف علائم پسوریازیس وجود دارد. پسوریازیس مزمن پلاک شایع ترین است و 80 تا 90 درصد از بیماران مبتلا به پسوریازیس را تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت ممکن است خودش را در پاها به صورت مناطق قرمز و پوسته پوسته یا به عنوان پلاک های بزرگ که کف پا را می پوشاند، نشان دهد. پسوریازیس می تواند در بزرگسالان و کودکان رخ دهد. طیف وسیعی از درمان ها برای این بیماری در دسترس است که شامل کرم ها، پمادها و داروها است. درمان با اشعه ماوراء بنفش گزینه دیگری است. اکثر بیمارانی که به موقع اقدام می کنند، می توانند به تنهایی با درمان موضعی درمان شوند.

پای ورزشکار و لکه های قرمز کف پا

پای ورزشکار می تواند منجر به ایجاد لکه های قرمز روی پا شود. پای ورزشکار یک عفونت قارچی پوست پا است. معمولاً بین انگشتان پا و کف پا ایجاد می شود. پای ورزشکار می تواند به صورت پوستی خشک، پوسته پوسته و خارش دار ظاهر شود، گاهی شامل لکه های قرمز یا لکه هایی روی پا با کیسه های کوچک مایع بوده که شبیه جوش های کوچک است. گاهی اوقات، این بیماری به صورت یک پوست سفید مرطوب در بین انگشتان پا ظاهر می شود و ممکن است پوست کنده شود. این عفونت قارچی می تواند به ناخن های پا یا سایر قسمت های بدن انتشار یابد. پای ورزشکار به طور معمول از طریق معاینه بصری ضایعات، میکروسکوپ و کشت سلولی تأیید می شود. پای ورزشکار را معمولاً می توان با کرم، ژل، پودر یا اسپری بدون نسخه درمان کرد. اگر پای ورزشکار با این محصولات با موفقیت مدیریت نشود، ممکن است داروهای خوراکی در نظر گرفته شود.

گزش حشرات

لکه های قرمز کف پا | پزشکت

نیش حشرات به گزش و نیش ناشی از بندپایان اشاره دارد. نتایج گزش های بندپایان به دلیل آسیب دیدگی یا التهاب موضعی و حساسیت بیش از حد به بزاق بندپایان است. نیش ها معمولاً به صورت ضایعات دایره ای قرمز، ملتهب و برجسته ظاهر می شوند. آنها ممکن است به صورت انفرادی، گروه بندی شده در یک منطقه، یا عمومیت داشته باشند. برای نیش حشرات جزئی، ارزیابی آزمایشگاهی یا تصویربرداری معمولاً ضروری نیست.

اکثر نیش حشرات را می توان با مراقبت از محل زخم مدیریت کرد. کرم های استروئیدی ممکن است التهاب و خارش را تسکین کنند. کمپرس سرد می تواند التهاب را کاهش دهد. در صورت وجود، بالا بردن پا می تواند ادم را تسکین دهد. درد را می توان با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی کنترل کرد. توجه به این نکته ضروری است که شدت گزش حشرات می تواند از جزئی تا خطرناک متغیر باشد.

درماتیت تماسی آلرژیک

درماتیت تماسی آلرژیک در اثر واکنش حساسیت شدید هنگامی که پوست در معرض یک ماده خارجی قرار می گیرد، ایجاد می شود. لکه های قرمز، تورم، تاول، سوزش، خارش، درد و ترک در پا ممکن است ایجاد شود. مقدار کمی آلرژن می تواند باعث ایجاد واکنش التهابی شود. گسترش واکنش نیز ممکن است رخ دهد. رایج ترین آلرژن ها آنتی بیوتیک های موضعی، پارچه ها، عطرها، لوازم آرایشی، مرطوب کننده ها، نیکل و پیچک سمی هستند. اولین قدم برای درمان، درمان پوست تحریک شده است. مرطوب کننده ها و استروئیدهای موضعی برای مدیریت درماتیت تماسی استفاده می شوند. گام بعدی تعیین علت واکنش است تا از بروز آن در آینده جلوگیری شود.

درماتیت تماسی تحریک کننده

درماتیت تماسی تحریک کننده یک واکنش پوستی غیرآلرژیک دردناک است که در اثر آسیب پوست، اثرات مستقیم سمی یا التهاب ناشی از تماس با یک محرک ایجاد می شود. درد، تورم، قرمزی و خارش ممکن است رخ دهد، و این وضعیت می تواند در بزرگسالان و کودکان رخ دهد. درماتیت تماسی تحریک کننده شایع ترین نوع درماتیت تماسی است. 80٪ از موارد درماتیت تماسی را شامل می شود.

تشخیص درماتیت تماسی، تحریک کننده بودن آن از نظر بالینی است. مدت زمان، شدت و غلظت ماده از عواملی است که می تواند باعث ایجاد درماتیت تماسی تحریک کننده شود. مواد شوینده، صابون، پاک کننده ها و اسید باعث ایجاد درماتیت تماسی تحریک کننده می شوند. مدیریت لکه های قرمز شامل کمپرس سرد، کرم ها، استروئیدهای موضعی و پمادها است.

اگزما

لکه های قرمز کف پا | پزشکت

اگزما می تواند عامل ایجاد لکه های قرمز روی پا باشد. اگزما شایع ترین نوع درماتیت است. علل اگزما شامل عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی است. اگزما معمولاً در کودکان ایجاد می شود اما در بزرگسالان نیز قابل مشاهده است. به نظر می رسد پوست قرمز، خشک و خارش دار است که می تواند منجر به عفونت شود. خشکی پوست می تواند باعث ایجاد خارش و تبدیل پوست خشک به جوش شود. ضخیم شدن پوست نیز ممکن است رخ دهد. تشخیص بر اساس ظاهر بثورات و سابقه بیمار است. درمان ها شامل آبرسانی به پوست، کرم ها و پمادهای مرطوب کننده پوست و استروئیدهای موضعی برای التهاب است. اجتناب از آلرژن های محیطی نیز برای افرادی که مبتلا به اگزما هستند، مفید خواهد بود.

واسکولیت

واسکولیت التهاب رگ های خونی است که باعث ایجاد تغییراتی در دیواره رگ های خونی می شود که جریان خون را محدود کرده و باعث آسیب بافت می شود. این تغییرات شامل ضخیم شدن، ضعیف شدن، باریک شدن یا ایجاد زخم در رگ های خونی می شود. سیستم ایمنی نقش مهمی در آسیب بافتی مشاهده شده در واسکولیت دارد. به دلیل یک محرک ناشناخته “بیش فعال”  و منجر به التهاب در بافت های بدن می شود. التهاب در دیواره رگ های خونی منجر به تنگ شدن عروق و خونرسانی ناکافی به بافت خاصی می شود. واسکولیت انواع مختلفی دارد. بثورات کلاسیک واسکولیت “پورپورای قابل لمس” نامیده می شود. به صورت لکه های قرمز بنفش ظاهر می شود که معمولاً روی پاها دیده می شود. این لکه ها به دلیل نشت خون از طریق رگ های خونی آسیب دیده به پوست ایجاد می شود.

بیوپسی بافت درگیر شده، علت و وضعیت را مشخص می کند. استروئیدها داروهای خط اول هستند. درمان باید بر اساس شدت واسکولیت انجام شود.

عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی درمان نشده پا می تواند منجر به سلولیت، عفونت حاد پوست شود. قرمزی، درد، تورم و گرما از علائم بارز سلولیت است. زخم شدن پوست، نارسایی سیستم وریدی و پای ورزشکاران با افزایش خطر ابتلا به سلولیت در پا و یا ساق همراه است. بیماران مبتلا به عفونت بافت نرم مانند آبسه ممکن است نیاز به تخلیه ناحیه داشته باشند. نمونه ها باید برای کشت باکتریایی ارسال شوند. شرح حال، معاینه محلی ناحیه، علائم سیستمیک، آزمایشات آزمایشگاهی و بیوپسی همه می توانند در تأیید تشخیص مفید باشند. عفونت های باکتریایی با آنتی بیوتیک درمان می شوند. عفونت های کمتر شدید را می توان در محیط سرپایی با آنتی بیوتیک های خوراکی مدیریت کرد.

بیماری دست، پا و دهان

لکه های قرمز کف پا | پزشکت

بیماری دست، پا و دهان یک بیماری عفونی ویروسی مسری است که معمولاً در کودکان رخ می دهد. علائم شامل تب، گلو درد، از دست دادن اشتها، خستگی و بثورات لکه های قرمز روی دست، پا و دهان است. بیماری دست، پا و دهان طی 7 تا 10 روز برطرف می شود. عفونت می تواند به دیگران سرایت کند. رگهایی که این عفونت ویروسی را منتقل می کنند شامل بزاق، خلط، مخاط بینی، مایع ناشی از تاول یا زخم و مدفوع یا مدفوع است. هیچ درمان پزشکی خاصی برای این بیماری وجود ندارد. تسکین علائم در اولویت است، که شامل مصرف داروهای بدون نسخه برای تسکین تب و زخم های دردناک دهان است. با نوشیدن مایعات فراوان از کم آبی بدن جلوگیری کنید. با شستن دست ها به مدت 20 ثانیه از گسترش آن جلوگیری کنید.

انگشتان پا COVID-19

انگشتان پوستی شامل انگشتان پای بیماران مبتلا به COVID-19 به نام انگشتان پا COVID-19 در دست بررسی است و شامل مطالعات بیشتری می شود. این بیماری به عنوان انگشتان متورم، تغییر رنگ یافته با بثورات قرمز یا فوران هایی مانند کهیر در بیماران مبتلا به COVID-19 توصیف می شود. گزارش شده است که این یافته ها بیشتر در کودکان و بزرگسالان دیده می شود. عدم آزمایش کروناویروس یک چالش بزرگ برای پزشکان در تأیید ارتباط بین COVID-19 و این یافته های پوستی است. توجه به این نکته ضروری است که هر بیمار مبتلا به ویروس COVID-19 دچار ضایعات پوستی به ویژه در اندام تحتانی نمی شود.

تا زمانی که شواهد بیشتری مورد تجزیه و تحلیل قرار نگیرد، اظهارات مربوط به رابطه بین کروناویروس جدید و تظاهرات پوستی در اندام تحتانی مشخص نیست. هیچ تحقیق قطعی در مورد “انگشتان پا COVID” انجام نشده است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

لکه های قرمز کف پا | پزشکت

در صورت بروز لکه های قرمز کف پا در موارد زیر به پزشک متخصص مراجعه کنید:

  • علائم شدید است.
  • علائم بدتر شده یا گسترش می یابد.
  • علائم پس از 10 روز بهبود نمی یابد.
  • این ناحیه آلوده و بسیار دردناک است.
  • داروهای بدون نسخه کمکی نکرده است.
  • دچار تب شدید، سرفه و تنگی نفس می شوید.
  • فرزند شما دچار لکه های قرمز می شود و سیستم ایمنی ضعیفی دارد.
  • کودک شما دارای لکه های قرمز است و به اندازه کافی آب نمی نوشد تا هیدراته بماند.
سخن آخر

لکه های قرمز کف پا دلایل مختلفی دارد. بیشتر علل جزئی هستند. آلرژی، گزش حشرات، سوزش و عفونت همه می توانند باعث ایجاد لکه های قرمز در پا شوند. شناسایی علت ایجاد این لکه ها برای ایجاد درمان مناسب و موثر بسیار مهم است. اگر علائم با داروهای خانگی یا محصولات بدون نسخه بدتر شد یا بهبود نیافت، از پزشک متخصص کمک بخواهید.

منبع:

https://www.emedihealth.com/bones-joints/foot-health/red-spots-on-feet

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

1.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز