لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

عوارض  لیزر موهای زائد چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


لیزر موهای زائد در میان افرادی که به دنبال راه حلی برای از بین بردن موهای زائد هستند، ماندگارتر از برخی روش های دیگر است. استفاده از لیزر برای از بین بردن مو با پیشگیری از رشد موهای جدید فولیکول های مو اثر می کند. علی رغم آثار مفید لیزر گاهی با عوارض  لیزر موهای زائد مواجه می شویم

با این حال، قبل از شروع درمان، افراد باید در مورد برخی عوارض جانبی لیزر موهای زائد و همچنین برخی باورهای غلط های پیرامون این روند آگاه لازم را کسب کنند. برای اکثر افراد، لیزر موهای زائد یک روش مطمئن برای از بین بردن موها در قسمت های ناخواسته به طور دائمی یا به مدت طولانی است.

لیزر موهای زائد معمولاً بی خطر است. چند عارضه جانبی مختلف می تواند پس از لیزر موهای زائد ظاهر شود. بیشتر عوارض جانبی جزئی و موقتی است. هر کسی که عوارض جانبی طولانی مدت را تجربه می کند، باید با متخصص پوست خود مشورت کند. برخی از شایع ترین عوارض جانبی لیزر موهای زائد، عبارتند از:

قرمزی و تحریک پوست

لیزر موهای زائد به فولیکول های موهای هدف، آسیب می رساند. بدن به این واکنش نشان می دهد و بسیاری از افراد در مناطق آسیب دیده قرمزی و تحریک را تجربه می کنند. پوست ممکن است حالت سوزن سوزن شدن داشته باشد یا احساس لطافت کند و حتی ممکن است کمی متورم شود.

این علائم معمولاً کوتاه مدت هستند. ناحیه آسیب دیده ممکن است شبیه پوستی باشد که به تازگی واکس یا کنده شده است. برخی از متخصصان پوست از ماده بی حس کننده موضعی برای کاهش واکنش پوست فرد به این فرآیند استفاده می کنند.

تحریک باید پس از واکنش اولیه، معمولاً طی چند ساعت پس از درمان کاهش یابد. تورم و قرمزی ممکن است به خوبی به بسته های یخ یا حمام خنک پاسخ دهد.

پوسته پوسته شدن ناحیه لیزر شده

پوست برخی از افراد ممکن است در ناحیه آسیب دیده پوسته پوسته شود. این به طور معمول یک مسئله جزئی است اما می تواند ناخوشایند باشد. پوسته پوسته شدن گاهی منجر به پوسته ریزی یا زخم شدن می شود. با مراقبت از ناحیه تحت درمان پس از لیزر، مانند استفاده از مرطوب کننده، فرد ممکن است از بروز مشکلات مدوام در این درمان پیشگیری کند.

تغییر در رنگ پوست

برخی از افراد ممکن است تغییرات جزئی رنگ در ناحیه تحت درمان پوست را مشاهده کنند. به دنبال لیزر موهای زائد، احتمال دارد پوست کمی تیره یا روشن شود. افرادی که پوست روشن تری دارند ممکن است تغییرات رنگدانه ای تیره تری را تجربه کنند. افرادی که رنگ پوست تیره دارند ممکن است در معرض تغییرات رنگدانه های روشن تری باشند. این تغییرات با گذشت زمان از بین می روند و پوست به حالت طبیعی برمی گردد.

آسیب دیدگی چشم

عوارض  لیزر موهای زائد چیست؟ | پزشکت

روش حذف مو شامل استفاده از لیزرهای قدرتمند است. این بدان معناست که خطر آسیب جدی چشم، به ویژه هنگامی که یک پزشک روی صورت یک فرد کار می کند، وجود دارد. هم فرد تحت درمان و هم پزشک باید از تجهیزات محافظتی چشم برای جلوگیری از آسیب دیدگی هنگام انجام این روش استفاده کند.

خطر عفونت پوست

همانند سایر روش های آرایشی موهای زائد، آسیب رساندن به فولیکول های مو با لیزر می تواند خطر عفونت ایجاد کند. ناحیه آسیب دیده در حین بهبودی باید به عنوان زخم درمان شود. افراد باید هرگونه علامت عفونت را به متخصص پوست گزارش دهند.

سرانجام، آنها نباید در صورت بروز عفونت، کرم های آنتی بیوتیکی بدون نسخه (OTC) را در مناطق وسیعی از پوست استفاده کنند.

عوارض جانبی نادر

عوارض  لیزر موهای زائد چیست؟ | پزشکت

عوارض جانبی کمتر رایج بدنبال لیزر موهای زائد می تواند شامل موارد زیر باشد:

سوختگی و تاول زدن محل لیزر

اگر لیزر موهای زائد به درستی انجام نشود خطر سوختگی و تاول وجود دارد. با این حال، هنگامی که یک پزشک واجد شرایط فرایند را انجام می دهد، سوختگی و تاول به ندرت اتفاق میفتد. لیزر موهای زائد از لیزرهای با حرارت بالا استفاده می کند. یک پزشک می تواند درست قبل از استفاده از لیزر، دستگاه خنک کننده را روی پوست فرد بمالد. این به پیشگیری از سوختن پوست توسط لیزر کمک می کند.

جای زخم

جای زخم به طور معمول از عوارض جانبی لیزر موهای زائد نیستند. با این حال، اگر تمرین کننده خطایی ایجاد کند، ممکن است زخم ایجاد شود. در صورت عدم مراقبت صحیح از ناحیه تحت درمان، ممکن است جای زخم ایجاد شود. آنها باید از پوست آسیب دیده مراقبت کندد   تا از آسیب بیشتر جلوگیری کند. این به معنای مرطوب نگه داشتن، محافظت در برابر نور و بررسی منظم علائم عفونت می تواند موثر باشد.

آیا لیزر موهای زائد بی خطر است؟

اکثر افرادی که از آن استفاده می کنند می دانند که لیزر موهای زائد بی خطر است و به خوبی تحمل می شود. به نظر نمی رسد که در درازمدت خطرات سلامتی مرتبط با این روش وجود داشته باشد.

با این حال، برخی از افراد ممکن است پس از لیزر موهای زائد، عوارض جانبی جزئی را تجربه کنند. افراد باید از متخصص پوست خود بخواهند که قبل از انجام این عمل در ناحیه وسیع تری از پوست، چگونگی واکنش یک پوست کوچک به درمان را آزمایش کند. افرادی که مایل به درمان با لیزر موهای زائد هستند باید همیشه از یک پزشک کاملاً واجد شرایط استفاده کنند.

آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟

عوارض  لیزر موهای زائد چیست؟ | پزشکت

برای چند روز پس از درمان، پوست آسیب دیده ممکن است قرمز و لطیف شود. بسیاری از افراد احساس را شبیه آفتاب سوختگی می دانند، با این حال، روند کار معمولاً دردناک نیست.

آیا لیزر موهای زائد موثر است؟

درمان لیزر موهای زائد موثر است، اما بندرت می تواند به طور دائمی تاثیر داشته باشد. با این حال لیزر درمانی می تواند رشد مو را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. پس از اولین درمان، بسیاری از افراد فقط برای چند ماه بدون مو می مانند. موها سرانجام دوباره رشد می کنند، اگرچه اغلب ظریف تر، سبک تر و کمتر از قبل مورد توجه قرار می گیرند. بسیاری از افراد برای دستیابی به یک راه حل دائمی یا رضایت بخش تر برای موهای ناخواسته به جلسات بیشتری نیاز دارند. هر جلسه بعدی ممکن است موها سبک و نازک تر شوند. پس از درمان های کافی، ممکن است به طور کلی رشد مجدد را متوقف کند.

موهای زائد با لیزر نیز ممکن است در موهای تیره موثرتر باشد. افرادی که دارای موهای بور، قرمز یا خاکستری هستند ممکن است تغییر زیادی مشاهده نکنند، زیرا نورهای لیزر جذب موهای تیره می شوند و اغلب در موهای روشن موفقیت آمیز نیستند.

لیزر موهای زائد در دوران بارداری

هیچ مطالعه ای در مورد اثر لیزر موهای زائد در دوران بارداری انجام نشده است. متخصصان لیزر موهای زائد را برای افرادی که باردار هستند توصیه نمی کنند. دلیل این امر آنست که دانشمندان هیچ مطالعه انسانی در مورد اثبات ایمنی لیزر موهای زائد در دوران بارداری انجام نداده اند.

حاملگی باعث تغییرات هورمونی در بدن فرد می شود. این امر معمولاً می تواند باعث رشد موهای اضافی در مکان های ناخواسته شود. گرچه این رشد ممکن است شرم آور باشد، اما موها اغلب به خودی خود از بین می روند.

اگر موها بدون درمان از بین نروند، ممکن است فرد بخواهد بعد از بارداری لیزر درمانی را انجام دهد. پزشکان ممکن است از آنها بخواهند قبل از درمان چند هفته پس از زایمان صبر کنند.

باورهای غلط در مورد لیزر موهای زائد

عوارض  لیزر موهای زائد چیست؟ | پزشکت

لیزر موهای زائد باعث سرطان می شود.

این باور غلط که درمان لیزر موهای زائد می تواند باعث سرطان شود بی اساس است. لیزرها به طور خاص برای عبور از سلول های پوست و هدف قرار دادن فقط فولیکول های مو در اعماق پوست طراحی شده اند. لیزرهای مورد استفاده در لیزر موهای زائد مقدار کمی تابش ایجاد می کنند. با این حال، تصور نمی شود که این اشعه مضر باشد و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد لیزر درمانی موهای زائد باعث سرطان پوست می شود .

لیزر موهای زائد باعث ناباروری می شود.

باز هم، هیچ مدرکی وجود ندارد که لیزر موهای زائد باعث ناباروری شود، لیزرها فقط به پوست نفوذ می کنند و به هیچ اندام دیگری نمی رسند و بر آنها تأثیر نمی گذارند. لیزر موهای زائد معمولاً حتی در مناطق حساس مانند کشاله ران نیز بی خطر است.

کیت های خانگی به اندازه مراجعه به متخصص، موثر هستند.

کیت های لیزر خانگی برای افرادی که می خواهند بدون مراجعه به متخصص پوست موهای ناخواسته را از بین ببرند، در دسترس است. بسیاری از افراد ممکن است با استفاده از این کیت ها، مانند موهای سبک یا ریز، نتایج متوسطی را تجربه کنند. با این حال، کیت های خانگی همان تجهیزات پزشکی قدرتمندی نیستند که توسط پزشکان واجد شرایط استفاده می شود.

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

افرادی که در اثر لیزر موهای زائد واکنش های نامطلوبی را تجربه کند، باید به پزشک خود مراجعه کند. آنها معمولاً می توانند علائمی مانند قرمزی و تورم را در خانه کنترل کنند، اما همیشه باید علائم عفونت های پوستی را به پزشک یا متخصص پوست گزارش دهند. گزارش علائم به موقع امکان درمان سریع را فراهم می کند و ممکن است به پیشگیری از هرگونه تغییر دائمی کمک کند.

خانم هایی که قصد بارداری دارند قبل از انجام لیزر موهای زائد باید با پزشک خود مشورت کند. پزشک می تواند در مورد گزینه های دیگر مشاوره دهد، زیرا لیزر موهای زائد اغلب به جلسات متعددی نیاز دارد که نباید در دوران بارداری انجام شود.

پیش آگهی لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد در صورت انجام صحیح برای اکثر افراد مطمئن و موثر است. ممکن است چندین روش درمانی طول بکشد تا موهای ناخواسته به طور کامل از بین برود، و حذف موهای دائمی همیشه تضمین نمی شود. برخی از افراد احتمال دارد بعد از درمان عوارض جانبی جزئی مانند قرمزی، تورم و تحریک را تجربه کنند و معمولاً می توانند این موارد را در خانه درمان کنند. افرادی که علائم عفونت پوستی را مشاهده می کند باید به پزشک مراجعه کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز