لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

علت چین و چروک در نوجوانان چیست؟

علت چین و چروک در نوجوانان چیست؟ | پزشکت

فهرست مطالب

علت چین و چروک در نوجوانان

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برای بررسی، علت چین و چروک در نوجوانان، باید بدانیم که برای نوجوانان ایجاد چین و چروک عمیق یا حتی خطوط ریز غیرمعمول است. سال های نوجوانی پر از چالش ها و تغییرات است. نوجوانان علاوه بر کنترل استرس فزاینده در مدرسه و فشار همسالان، باید با تغییرات فیزیکی کنار بیایند. چین و چروک های نوجوانی به ندرت می تواند نگران کننده باشند و معمولاً می توان با تغییر سبک زندگی مناسب آن را برطرف کرد. محصولات بدون نسخه نیز می توانند کمک کننده باشند و به ندرت به درمان های زیبایی نیاز است. برای آشنایی با علل، درمان های خانگی، درمان ها و اقدامات پیشگیرانه برای چین و چروک های نوجوانان، ادامه مطلب را بخوانید.

معمولا برای نوجوانان ایجاد چین و چروک عمیق یا حتی خطوط ریز غیر معمول است. درم، لایه میانی پوست، حاوی فیبرهایی به نام الاستین و پروتئینی به نام کلاژن  است. الاستین و کلاژن کافی مسئول ایجاد پوستی صاف، انعطاف پذیر و بدون چین و چروک هستند. درم با افزایش سن این مواد را از دست می دهد و به همین دلیل است که با افزایش سن دچار چین و چروک می شویم. با این حال، الاستین و کلاژن کافی در پوست در سال های نوجوانی وجود دارد و چین و چروک در این مرحله غیر معمول است.

بروز زودرس چین و چروک در نوجوانان می تواند به دلیل عوامل متعددی مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی، استرس، خشکی پوست و حتی حالات صورت باشد.

چه چیزی باعث چین و چروک نوجوانان می شود؟

علت چین و چروک در نوجوانان چیست؟ | پزشکت

موقعیت ها و انتخاب های سبک زندگی زیر می تواند منجر به چین و چروک در نوجوانان شود.

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید معمولاً شایع ترین علت چین و چروک های زودرس است. نوجوانانی که از استفاده از کرم ضد آفتاب در خارج از منزل زیر نور مستقیم خورشید غافل می شوند، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد چین و چروک های زودرس هستند.

اشعه مضر UV خورشید باعث ایجاد رادیکال های آزاد در پوست می شود. این رادیکال‌های آزاد به فیبر الاستین پوست آسیب می‌رسانند که منجر به ایجاد چین و چروک می‌شود. استفاده از تخت های برنزه کننده اشعه ماوراء بنفش نیز می تواند به اثرات مشابهی منجر شود.

خوردن قند اضافی

مطالعات نشان می دهد که مصرف قند اضافی می تواند روند پیری پوست را تسریع کند. در بدن ما، قند دچار گلیکاسیون می شود، یک واکنش شیمیایی بین قند آزاد و پروتئین ها یا لیپیدها. این بر عملکرد پروتئین تأثیر می گذارد، خاصیت ارتجاعی پوست را ضعیف می کند و در نتیجه چین و چروک و سایر علائم پیری زودرس پوست را ایجاد می کند.

استرس بیش از حد

نوجوانان ممکن است به دلیل چندین تجربه مرتبط با مدرسه یا فشار همسالان، استرس را تجربه کنند. استرس شدید یا دائمی باعث افزایش سطح کورتیزول می شود، هورمونی که توسط غدد فوق کلیوی ترشح می شود زمانی که بدن استرس را تجربه می کند. این هورمون تمام علائم پیری زودرس را در بدن افزایش می دهد، از جمله ایجاد چین و چروک های زودرس پوست.

کم خوابی

مطالعات نشان داده اند که خواب ناکافی می تواند بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر بگذارد، که می تواند بر تولید کلاژن تأثیر بگذارد.. کمبود خواب می تواند بر توانایی بدن در ترمیم مولکول های کلاژن آسیب دیده تأثیر بگذارد. کلاژن ناکافی می تواند بر یکپارچگی پوست تأثیر بگذارد و منجر به پیری زودرس شود.

کمبود خواب همچنین می تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد و منجر به چین و چروک های زودرس در نوجوانان شود.

سیگار کشیدن یا قرار گرفتن در معرض دود

علت چین و چروک در نوجوانان | پزشکت

دود تنباکو می تواند تمام قسمت های بدن از جمله پوست را تحت تاثیر قرار دهد. ترکیبات موجود در دود تنباکو می تواند با ممانعت از تولید کلاژن، علائم پیری پوست مانند چین و چروک را تسریع کند. ترکیبات دود تنباکو همچنین می توانند کلاژن را تخریب کنند. تخریب کلاژن موجود و اختلال در تولید کلاژن جدید در نهایت منجر به چین و چروک های زودرس می شود.

نیکوتین موجود در دود تنباکو می تواند رگ های خونی را منقبض کند و از رسیدن اکسیژن کافی به تمام لایه های پوست جلوگیری کند. انقباض عروق خونی می تواند به الاستین آسیب برساند و باعث شل شدن پوست و افزایش خطر ایجاد چین و چروک شود. کشیدن سیگار شامل جمع کردن لب ها می شود که می تواند باعث ایجاد چین و چروک در اطراف دهان شود.

حالات تکراری صورت

حرکات و حالات مکرر صورت، مانند انقباض، بالا بردن ابروها و جمع کردن لب ها، می تواند باعث انقباض مکرر عضلات زیرین شود. این می تواند باعث ایجاد چین و چروک های پوستی شود که در دراز مدت ممکن است به چین و چروک تبدیل شود.

قرار گرفتن در معرض آلودگی

ذرات آلاینده موجود در هوا می تواند باعث استرس اکسیداتیو شود که باعث علائم پیری پوست مانند چین و چروک های زودرس می شود. آلاینده های هوا می توانند به الاستین و کلاژن آسیب برسانند و خطر چین و چروک را افزایش دهند. برخی از ذرات معلق ممکن است از طریق فولیکول های مو به پوست نفوذ کنند و آسیب زودرس پوست را بیشتر کنند.

خشکی پوست

کمبود رطوبت کافی می تواند باعث چروک شدن سلول های پوست و افزایش ظاهر خطوط و چین و چروک شود. پوست خشک ممکن است به عنوان یک سد ضعیف در برابر عوامل دیگر مانند آلاینده ها عمل کند که منجر به پیری زودرس می شود.

مصرف کم آب

مصرف ناکافی آب می تواند باعث نرسیدن آب ناکافی به سلول های پوست شود. در نهایت می تواند باعث خشکی و پوسته پوسته شدن پوست شود و آن را بیشتر مستعد چین و چروک کند.

سوء مصرف الکل و مواد مخدر

علت چین و چروک در نوجوانان | پزشکت

الکل به دلیل اینکه ادرار آور است باعث خشکی می شود. اندام های مختلف بدن از جمله پوست را کم آب می کند. از دست دادن رطوبت پوست به دلیل مصرف زیاد الکل می تواند منجر به چین و چروک شود.

استفاده از مواد مخدر به طور کلی باعث تشدید پیری پوست می شود. ترکیبات موجود در مواد توهم زا ممکن است به الاستین و کلاژن آسیب برساند و در عین حال بر میزان رطوبت پوست نیز تأثیر بگذارد. نوجوانانی که از مواد مخدر سوء مصرف می کنند در نهایت می توانند بیشتر در معرض چین و چروک باشند.

فراتر از این علل، استفاده از برخی داروها ممکن است منجر به چین و چروک در برخی از نوجوانان شود.

ژنتیک ممکن است نقش داشته باشد و اگر والدینشان چین و چروک های نوجوانی داشته باشند یا پیری زودرس را تجربه کرده باشند، نوجوانان ممکن است دچار چین و چروک شوند، اگرچه تحقیقات بیشتری برای اثبات آن مورد نیاز است. برخی از اختلالات ژنتیکی مانند پروگریا (سندرم هاچینسون-گیلفورد) باعث ایجاد چین و چروک های زودرس می شود. با این حال، اینها دلایل پاتولوژیک و متفاوت از علل مرتبط با سبک زندگی هستند، که بیشتر علل ایجاد چین و چروک در بین نوجوانان بدون اختلال زمینه ای هستند.

 پیشگیری از چین و چروک در نوجوانان

اجتناب از علل بالقوه مختلف چین و چروک بهترین راه برای جلوگیری از چین و چروک نوجوانان است. یک نوجوان می تواند روش های مراقبت از پوست زیر را برای جلوگیری از چین و چروک امتحان کند.

از پوست در برابر نور خورشید محافظت کنید.

از نوجوان خود بخواهید هر زمان که زیر نور خورشید قرار می گیرد از یک ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30 یا بیشتر استفاده کند. اگر قصد دارند برای مدت طولانی در فضای باز بمانند، شنا می کنند یا تمایل به تعریق زیاد دارند، باید هر چند ساعت یکبار آن را دوباره استفاده کنند. پوشیدن یک پیراهن آستین بلند، شلوار، عینک آفتابی محافظ UV و کلاه لبه بزرگ نیز می تواند قرار گرفتن پوست در معرض اشعه های خورشید را به حداقل برساند.

یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید.

یک وعده غذایی متعادل با میوه ها و سبزیجات کافی بخورید. مقدار مناسبی از ویتامین های A ، C و E را در رژیم غذایی خود بگنجانید زیرا برای پوست شما مفید هستند. مصرف قند و کربوهیدرات را کاهش دهید. روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید.

مدیتیشن و ورزش کنید.

انجام منظم یوگا و مدیتیشن به کاهش استرس و شادابی بدن کمک می کند. ورزش منظم همچنین به کاهش سطح کورتیزول، هورمون استرس کمک می کند. هورمون های کاهش دهنده استرس مانند اندورفین نیز ترشح می شوند و به بهبود خلق و خوی شما کمک می کنند. این مداخلات می تواند چین و چروک ها را کاهش داده و ظاهر کلی پوست را بهبود بخشد.

بهبود عادات خواب

علت چین و چروک در نوجوانان | پزشکت

خواب کافی می تواند توانایی بدن برای ترمیم خود را بهبود بخشد. حتی می تواند سنتز کلاژن را تقویت کرده و ظاهر چین و چروک را کاهش دهد. خواب کافی همچنین سطح کورتیزول را کاهش می دهد. بنابراین، به سلامت پوست کمک می کند. کارشناسان توصیه می کنند که نوجوانان برای رشد سالم هر شب 9 تا 10 ساعت بخوابند.

محافظت در برابر آلاینده ها

کثیفی، آلاینده ها و عرق چسبیده به پوست می تواند باعث پیری زودرس شود. شستشوی ملایم صورت، بدون اسکراب، دو بار در روز می تواند مفید باشد. اجتناب از مکان‌های دارای آلودگی بیش از حد و استفاده از محافظ صورت، در صورت امکان، می‌تواند به محافظت از پوست در برابر آلاینده‌ها کمک کند.

عادات ناسالم را ترک کنید.

اگر نوجوان شما سیگار می کشد، از مواد مخدر استفاده می کند یا الکل مصرف می کند، به او کمک کرده و تشویق کنید تا این عادت را ترک کند. می‌توانید با یک گروه پشتیبانی محلی تماس بگیرید تا راه‌های کمک به نوجوان خود را برای ترک این عادت بیاموزید. با پزشک اطفال خود صحبت کنید، او ممکن است راه هایی را به شما آموزش دهد تا به نوجوانان در تلاش برای ترک عادت های ناسالم کمک کنید. به یاد داشته باشید که نوجوانان از والدین خود یاد می گیرند. اطمینان حاصل کنید که قبل از اینکه انتظار داشته باشید هر عادتی را خودتان انجام دهید، آن را ترک کنید.

چین و چروک های نوجوانی ممکن است برای یک نوجوان غافلگیر کننده باشد، اما به ندرت موضوعی برای نگرانی است. بیشتر موارد چین و چروک در نوجوانان نتیجه مسائل مربوط به سبک زندگی است و بهبود عادات سبک زندگی معمولاً برای رفع چین و چروک کافی است. اگر چین و چروک های کودک نوجوان شما مزمن است و به نظر می رسد شدت آن در حال افزایش است، از صحبت با یک متخصص پوست برای تعیین علت اصلی شک نکنید.

منبع:

https: //www.momjunction.com/articles/teenage-wrinkles-at-young-age-causes-prevention_00709200/

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز