لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

شایع ترین علت چروک شدن پوست

شایع ترین علت چروک شدن پوست | پزشکت

فهرست مطالب

شایع ترین علت چروک شدن پوست

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

از شایع ترین علت چروک شدن پوست می توان از سالمندی، استرس، مصرف دخانیات، نوشیدن الکل، قرار گرفتن در معرض آفتاب و … نام برد. چین و چروک ها بخشی از پیری هستند و افراد اغلب با افزایش سن آنها را تجربه می کنند. با این حال، بسیاری از افراد در سنین بسیار کمتری دچار چین و چروک می شوند و حاضرند هزاران دلار برای خلاص شدن از شر آنها هزینه کنند.

چین و چروک ها، چین ها یا برجستگی های پوست است که بیشتر در مناطقی مانند صورت، گردن، دست ها و بازوها بیشتر دیده می شود. قرار گرفتن در معرض آفتاب دلیل اصلی ایجاد چین و چروک به ویژه در افراد پوست روشن بیشتر است. از دیگر عوامل موثر در این امر می توان به آلاینده ها، استعمال بیش از حد سیگار یا مشروبات الکلی، کم آبی بدن و برخی داروها و روش های درمانی اشاره کرد. بسیاری از عادت ها و رفتارهای ایجاد کننده چین و چروک نیز می توانند در ایجاد چین و چروک زودرس نقش داشته باشند. پرهیز از این عادت های بد می تواند به جوان تر به نظر رسیدن پوست برای سالهای آینده کمک کند.

برخی از این عادت های بد وعلت های شایع چروک شدن پوست، عبارتند از:

خوابیدن روی شکم و پهلو

شایع ترین علت چروک شدن پوست | پزشکت

 خواب برای سلامت پوست مهم است. داشتن حداقل 6 تا 7 ساعت خواب خوب در هر روز به شما کمک می کند تا سرحال و جوان باشید . با این حال، وقتی نوبت به چین و چروک می رسد، همراه با خواب با کیفیت باید به وضعیت خواب خود توجه کنید.

متخصصان زیبایی گزارش می دهند که خوابیدن روی شکم یا پهلو ممکن است باعث ایجاد چین و چروک شود. بالش شما هر چقدر نرم باشد، فرو رفتن صورت در بالش باعث فشار به الیاف کلاژن و الاستین در پوست می شود. با گذشت زمان، این منجر به خطوط ریز روی چانه، گونه ها و پیشانی شما می شود. برای جلوگیری از خطوط خواب یا چین و چروک، به پشت بخوابید. در صورت امکان از روبالشی ساتن نیز استفاده کنید.

لایه برداری بیش از حد پوست

لایه برداری برای از بین بردن آلودگی، چربی اضافی و سلولهای مرده پوست مفید است. لایه برداری منظم همچنین به نفوذ محصولات مراقبت از پوست در اعماق پوست کمک می کند. در نتیجه باعث درخشندگی و جوانی پوست می شود. با این حال، لایه برداری بیش از حد می تواند چربی های طبیعی پوست شما را از بین ببرد، پوست شما را قرمز کند و باعث تحریکات پوستی شود.

اگر پوستتان را لایه برداری می کنید، اگر پوستتان خشک است هفته ای یک بار یا اگر چرب است، هفته ای دو بار آن را نگه دارید. هنگام لایه برداری از حرکات ملایم استفاده کنید و پوست خود را به سختی مالش ندهید.

 حرکات و حالات تکراری صورت

شایع ترین علت چروک شدن پوست | پزشکت

 حالات صورت، قدرت ارتباطی ما را افزایش می دهد، اما تکرار همان عبارات می تواند به علائم پیری زودرس مانند چین و چروک و خطوط ریز کمک کند. تکرار حرکات خاص به طور مکرر می تواند ماهیچه های صورت شما را تحت تاثیر قرار دهد. در این شرایط، عضلات انعطاف پذیری خود را از دست می دهند، که منجر به برجستگی بیشتر خطوط در پوست می شود.

هر نوع حرکت عضلانی تکراری باعث ایجاد چین و چروک می شود. می توانید حالت های خاصی از صورت مانند پوزخند زدن، اخم و زور زدن را کنترل کنید که به عضلات صورت زیاد فشار وارد می کنند.

همچنین   کشیدن و کشش پوست خودداری کنید. قبل از خواب از یک کرم شب با کیفیت مناسب برای کمک به ترمیم پوست خود در هنگام خواب استفاده کنید.

از شایع ترین علت چروک شدن پوست مصرف الکل می باشد.

 نوشیدن بیش از حد الکل برای سلامت کلی شما و همچنین برای پوست شما مفید نیست. الکل روند پیری را تسریع می کند زیرا سطح ویتامین A بدن را کاهش می دهد، یک آنتی اکسیدان قوی که به تولید کلاژن کمک می کند. کمبود کلاژن به پیری زودرس کمک می کند.  نوشیدن بیش از حد نیز باعث تورم رگ های خونی می شود که به رگ های واریسی ناخوشایند کمک می کند.

به علاوه، الکل مانند ادرار آور عمل می کند، به این معنی که هرچه بیشتر بنوشید، بدن شما کم آب تر می شود. این کمبود آبرسانی همچنین بر روی پوست شما تأثیر می گذارد و پوست را مستعد علائم پیری زودرس مانند چین و چروک و خطوط ریز می کند.

برای اینکه پوست شما لطیف، تنش و جوان به نظر برسد، نوشیدن را کنار بگذارید. با کمک ورزش، طب سوزنی، یوگا، مراقبه و یک رژیم غذایی سالم می توانید نوشیدن را ترک کنید. در صورت نیاز، از متخصص کمک بگیرید.

سیگار کشیدن یکی دیگر از شایع ترین علت چروک شدن پوست می باشد.

شایع ترین علت چروک شدن پوست | پزشکت

 سیگار کشیدن باعث سرطان، بیماری های قلبی، ناباروری، فشار خون بالا و موارد دیگر می شود. با این حال، اگر هنوز انگیزه ای برای ترک سیگار ندارید، پس آماده باشید که در سنین پایین علائم پیری را تجربه کنید.

سیگار کشیدن منظم شرایط پوستی مانند پسوریازیس، رنگ پوست ناهموار و افتادگی پوست را تشدید می کند. علاوه بر این، سیگار کشیدن بیش از حد بر عضلات اطراف دهان شما اثر می گذارد، که با گذشت زمان باعث چین و چروک های عمیق می شود. حتی اگر سیگار نمی کشید، قرار گرفتن در معرض دود دست دوم نیز می تواند پوست شما را تحریک کند.

قرار گرفتن در معرض آفتاب

 قرار گرفتن در معرض اشعه های مضر اشعه ماورا بنفش (UV) یکی از دلایل اصلی بروز علائم پیری زودرس روی پوست است. علاوه بر این، خطر ابتلا به سرطان پوست، از جمله ملانومای جدی و خطرنام را افزایش می دهد.

برای جلوگیری از چین و چروک پوست، هرگز ضد آفتاب را کنار نگذارید. حتی چند دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند منجر به تجزیه کلاژن و ایجاد خطوط ریز و چین و چروک شود. در طول سال حداقل هر روز از ضد آفتاب با ضریب محافظت در برابر آفتاب استفاده کنید. همچنین از لباس های محافظ مانند کلاه های لبه باز، پیراهن های آستین بلند و عینک آفتابی استفاده کنید.

از آنجا که نور خورشید منبع حیاتی ویتامین D است، مهم است که روزانه چند دقیقه پوست خود را در معرض نور آفتاب صبح زود قرار دهید. اما در ساعات اوج آفتاب از ساعت 10 صبح تا ساعت 4 بعد از ظهر از آفتاب بیرون رفتن خودداری کنید.

دوش های طولانی با آب داغ

شایع ترین علت چروک شدن پوست | پزشکت

دوش آب گرم و طولانی بعد از یک روز خسته کننده بسیار آرامش بخش است. اما متأسفانه گرما می تواند مشکلات پوستی زیادی از جمله چین و چروک ایجاد کند. آب داغ روغن های طبیعی پوست را که به عنوان یک مانع محافظتی عمل می کنند، از بین می برد. بدون این محافظت طبیعی، پوست مستعد پیری زودرس می شود. بهترین راه حل لذت بردن از دوش آب گرم است. وقتی پوست شما شروع به قرمز شدن و خارش می کند حتما از دوش خارج شوید.

خوابیدن با آرایش

 در پایان یک روز پر فشار و خسته کننده، اکثر خانمها وقت نمی کنند قبل از خواب وقت خود را برای از بین بردن آرایش خود صرف کنند. با این حال، شما باید از این کار خودداری کنید زیرا خوابیدن با آرایش باعث آسیب قابل توجه به پوست شما و تسریع روند پیری می شود.

آرایش شما در طول روز باعث ایجاد آلاینده ها و رادیکال های آزاد می شود. اگر قبل از خواب تمیز نشود، می تواند منافذ پوست را مسدود کرده و باعث از بین رفتن فیبرهای کلاژن شود. مهم نیست که چقدر خسته  هستید، حداقل 10 دقیقه در شب پوست خود را ماساژ دهید. آرایش خود را پاک کنید، سپس صورت خود را با یک پاک کننده ملایم بشویید و یک مرطوب کننده بزنید. خوابیدن با صورت تمیز باعث می شود که پوست شما در طول شب نفس بکشد.

غفلت از پوست گوش، گردن و دست ها

حتی اگر صورت شما بی عیب و نقص و بدون چین و چروک باشد، پوست   در اطراف گردن و دستان چروکیده شما را پیرتر از سن نشان می دهد. برای حفظ ظاهر جوان با افزایش سن، توجه ویژه ای به گردن، گوش و دستان خود داشته باشید.

حداقل یک یا دو بار در هفته گردن، گوش و دستان خود را کاملاً بشویید. روزانه از مرطوب کننده استفاده کنید تا پوست شما رطوبت داشته باشد و چین و چروک آن نرم شود. در روزهای سرد زمستان هنگام بیرون آمدن از دوش، برای مرطوب نگه داشتن رطوبت، روی پوست مرطوب مرطوب کنید.

همچنین هنگام استفاده از ضد آفتاب بر روی پوست، از گردن، گوش و پشت دست خود غافل نشوید.

نادیده گرفتن سلامت چشم ها

شایع ترین علت چروک شدن پوست | پزشکت

 چین و چروک دور چشم، شما را پیرتر نشان می دهد. این امر عمدتا به این دلیل رخ می دهد که پوست اطراف چشم نازک است. به راحتی در اثر اشعه ماورا UV بنفش، تحریک و سایر عوامل محیطی آسیب می بیند.

برای جلوگیری از چین و چروک دور چشم، از این ناحیه ظریف پوستی بیشتر مراقبت کنید. از مالیدن چشم با انگشتان خودداری کنید. این کار باعث ایجاد چین و چروک و ماندگاری آن با گذشت زمان می شود. همچنین می تواند رگ های خونی زیر پوست شما را پاره کرده و تیرگی های شما را برجسته تر نشان دهد. برای از بین بردن هر نوع تحریک چشم، کافی است آب سرد را بر روی چشمان خود بمالید.

برای مرطوب نگه داشتن پوست از کرم دور چشم و مرغوب استفاده کنید. برای بهبود گردش خون و جوان سازی پوست، روزانه چند دقیقه اطراف چشم خود را به آرامی ماساژ دهید. همچنین هنگام بیرون رفتن از نور خورشید برای محافظت در برابر اشعه UV از عینک آفتابی استفاده کنید.

راهکارهایی برای پیشگیری از چروک پوست

  • از آلاینده های محیطی مانند دود و بخار بنزین خودداری کنید.
  • برای حفظ استحکام پوست خود روزانه ورزش های صورت انجام دهید.
  • از رژیم های که برای سلامتی و همچنین پوست شما مفید نیست جلوگیری کنید.
  • در طول روز مقدار کافی آب بنوشید زیرا کمبود آب بدن باعث خشک شدن و ایجاد چروک پوست می شود.
  • از غذاها و قندهای فرآوری شده و تصفیه شده خودداری کنید. زیرا باعث پیر شدن زودرس پوست شما می شود.
  • از حمام های سونا و بخار به میزان کم استفاده کنید. این روش های درمان آبگرم می تواند باعث افتادگی پوست شود.
  • سطح استرس خود را کنترل کنید زیرا می تواند در صورت و همچنین سلامت کلی شما اثری از خود برجای بگذارد.
  • از صابون سفت روی صورت خود استفاده نکنید. زیرا مواد شیمیایی سخت موجود در آن می تواند به پوست شما آسیب برساند.
  • از نوشیدن از طریق نی خودداری کنید. این کار شما را ملزم می کند لب های خود را جمع کنید که به دلیل حرکت مکرر عضلات، می تواند خطوط ریز در اطراف دهان شما ایجاد کند.
  • یک رویکرد سالم برای غذا خوردن حفظ کنید زیرا پوست شما برای حفظ فرم و عملکرد به تغذیه مناسب نیاز دارد. میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، آجیل و دانه های بیشتری را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

منبع: https://www.top10homeremedies.com/news-facts/10-bad-beauty-habits-that-are-giving-you-wrinkles.html

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

1 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید من نوزده سالمه و پوست دستم خیلیی چروکه دقیقا مثل دست یه پیرزن هفتاد ساله . البته اگزما آتوپیک هم دارم . راهی برای از بین رفتن و یا کاهش چروک دستم وجود داره؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز