لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آلوپسیا آره اتا یا طاسی منطقه ای

آلوپسیا آره اتا یا طاسی منطقه ای | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


طاسی منطقه ای یا آلوپسیا آره آتا یک اختلال خود ایمنی شایع است که اغلب منجر به ریزش مو غیرقابل پیش بینی در فرد مبتلا می شود. این عارضه تقریباً 6.8 میلیون نفر در ایالات متحده را درگیر خود کرده است. در بیشتر موارد، موها به شکل لکه های با ابعاد کوچک شروع به ریزش می کنند. برای اکثر افراد بروز بیماری آلوپسیا آره آتا، این ریزش مو چیزی بیش از ریزش به اندازه چند لکه روی پوست سر نیست. البته در بعضی موارد عارضه شدیدتر بوده و ممکن است قسمت های بیشتری از کف سر خالی شود.

گاهی اوقات، این عارضه می تواند منجر به ریزش کامل مو در پوست سر (آلوپسی توتالیس) یا در موارد شدیدتر موی کل بدن را درگیر کرده. و باعث بروز آلوپسیا یونیورسالیس شود. این بیماری بدون در نظر گرفتن سن و جنس ممکن است. هر کسی را تحت تأثیر خود قرار دهد. اگرچه در بیشتر موارد بیماری آلوپسیا آره اتا قبل از سن 30 سالگی رخ می دهد. آلوپسی آرئاتا شرایطی است که باعث ریزش مو به شکل لکه های کوچک می شود. در بعضی از موارد ممکن است حتی به چشم نیاید. این تکه ها ممکن است به مرور زمان به هم متصل می شود. حتی بخش قابل توجهی از کف سر را درگیر کنند. این بیماری زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله می کند. در نتیجه ریزش مو ایجاد می شود.

ریزش ناگهانی مو ممکن است در پوست کف سر ایجاد شود.

ولی در بعضی موارد ابرو ، مژه و صورت و سایر قسمت های بدن را درگیر خواهد کرد. همچنین این بیماری ممکن است به آرامی پیشرفت کرده و قسمت های بیشتری از سر را درگیر کرده یا بعد از مدتی خاموشی مجدداً برگردد.  این بیماری می تواند به ریزش کامل مو یا آلوپسیا آره اتا یونیورسالیس منجر شود. این نوع از آلوپسیا آره آتا شدیدتر بوده و و می تواند از رشد مجدد موها جلوگیری کند. در بعضی از موارد نیز هنگامی که مو رشد می کند، ممکن است دوباره مو از بین رفته و دچار ریزش مجدد شود. میزان این ریزش و رشد مو مجدد از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

در حال حاضر درمانی برای آلوپسی آره اتا وجود ندارد. با این وجود، درمان هایی وجود دارد که ممکن است به رشد سریع مو کمک کرده و از ریزش مو در آینده جلوگیری کند. البته روش های منحصر به فردی برای پوشاندن بخشی که موها دچار ریزش شده وجود دارد. آنها می توانند برای پوشاندن موقت قسمت های تاس سر استفاده نمود. می توان از شیوه های به خصوص برای کاهش استرس مرتبط با ریزش مو وجود دارد که می توان از این تکنیک ها برای کاهش ریزش ها در آینده استفاده کرد.

شیوع آلوپسیا آره اتا

آلوپسی آره اتا بیشتر در بزرگسالان 30 تا 60 سال رخ می دهد. با این حال، این بیماری می تواند در افراد مسن رخ داده یا حتی کودکان خردسال را نیز درگیر کند. آلوپسی آره اتا مسری نبوده و امکان انتقال آن از فردی به فرد دیگر وجود ندارد. ریختن مویی که در پی قطع مصرف هورمونهای استروژن و پروژسترون برای کنترل تولد نوزاد یا ریختن موهای مرتبط با پایان بارداری ایجاد شود، تمایز قائل شد. البته بیماری های قابل درمان دیگری وجود دارد که ممکن است با آلوپسی آره اتا اشتباه گرفته شود.

علت آلوپسیا آره اتا

آلوپسی آره اتا یک بیماری خود ایمنی است. هنگامی که سیستم ایمنی بدن سلول های سالم بدن را با مواد خارجی و مهاجم اشتباه بگیرن. وضعیت خود ایمنی ایجاد شده و به اشتباه به سلول های خودی حمله خواهند کرد. معمولاً ، سیستم ایمنی بدن از بدن شما در برابر مهاجمان خارجی مانند ویروس ها و باکتری ها دفاع می کند.

اگر مبتلا به آلوپسی آره اتا باشید، سیستم ایمنی بدن تان به اشتباه به فولیکولهای مو حمله کرده و باعث ریزش مو می شوند. فولیکول های مو ساختارهایی هستند که مو از داخل آن ها رشد می کنند. در نتیجه حمله سلول های ایمنی به فولیکول، فولیکول ها کوچکتر شده و تولید مو متوقف شده و  نهایتاً منجر به ریزش کامل موها خواهد شد.

محققان علت اصلی بروز ریزش مو و آلوپسیا آره اتا را نمی دانند.

با این حال، بیماری آلوپسیا آره اتا یا تاسی منطقه ای بیشتر در افرادی که سابقه خانوادگی سایر بیماری های خود ایمنی مانند دیابت نوع یک یا روماتیسم را دارند، اتفاق میفتد. به همین دلیل است که برخی دانشمندان تصور می کنند که ژنتیک ممکن است در بروز آلوپسی آره اتا نقش داشته باشد.

آن ها همچنین بر این باورند که عوامل خاص محیطی منجر به تحریک آلوپسی آره اتا در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد هستند، می شود.

در بعضی از موارد آلوپسی آره اتا ممکن است با دیگر بیماری های خود ایمنی همراه باشد:
  • بیماری تیرویید
  • پیسی
  • لوپوس
  • آرتریت روماتوئید
  • کولیت زخمی

احتمال تأثیر گذاشتن روند تشخیص و درمان این بیماری ها بر روی عارضه آلوپسیا آره اتا بسیار کم بوده و می توان آن را نادیده گرفت.

 علائم آلوپسیا آره اتا

اصلی ترین علامت آلوپسی آره اتا ریزش مو است. موها معمولاً به صورت تکه های کوچک روی پوست سر دچار ریزش شده و یک ناحیه کوچک از کف سر را درگیر می کنند. این تکه ها اغلب چندین سانتی متر یا حتی کمتر از این اندازه هستند.

ریزش مو فقط مختص کف سر نبوده و ممکن است سایر قسمت های صورت مانند ابرو، مژه و ریش و سایر قسمت های بدن را نیز درگیر کند. برخی از افراد در چندین قسمت مختلف موهای خود را از دست داده و برخی دیگر تقریباً همه قسمت های بدن و کل موهای بدنشان درگیر می شود.

ممکن است ابتدا متوجه وجود توده های مو روی بالش یا ریزش موها در زیر دوش شوید. اگر لکه ها در قسمت پشت سر شما باشد، ممکن است کسی وجود آن ها را به شما گوشزد کند. با این حال، بیماری های دیگر نیز می تواند باعث ریزش موها با  الگوی مشابه آلوپسیا آره اتا شود. به همین خاطر ریزش مو تنها فاکتور برای تشخیص آلوپسی آره اتا به حساب نمی آید.

در موارد نادر، برخی از افراد ممکن است ریزش مو گسترده تری را تجربه کنند. این ریزش شدید معمولاً نشانه نوع دیگری از آلوپسی مانند موارد زیر است:

آلوپسی توتالیس، که ممکن است باعث ریزش تمام موهای سر فرد شود.

آلوپسی یونیورسالیس که ممکن است باعث ریزش مو در تمامی قسمت های بدن فرد شود. پزشکان ممکن است از اصطلاحات “توتالیس” و “جهانی” برای اشاره به بیماری استفاده نکنند. زیرا در  برخی از افراد عارضه به وجود آمده چیزی بین این دو بوده و فرد همزمان شاهد بروز علائم هر دو نوع آلوپسیا است. به طور مثال فرد ممکن است تمام موهای روی بازو و کف سر خود را از دست داده باشد ولی موهای روی قفسه سینه اصلاً درگیر نشده باشد. در چنین موردی فرد دچار ترکیبی از انواع آلوپسیا شده و نمی توان نامی برای آن در نظر گرفت.

ریزش مو مرتبط با آلوپسی آره اتا غیرقابل پیش بینی بوده و پزشکان و محققان بر این باورند که این عارضه خود به خود و بدون هیچ علائم هشدار دهنده ای به وجود می آید. . موهای ریخته شد ممکن است در هر زمانی مجدداً رشد کرده و بلافاصله یا بعد از مدتی دوباره ریزش پیدا کند. میزان ریزش مو و رشد مجدد از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده این مورد نیز غیر قابل پیش بینی خواهد بود.

آلوپسیا آره اتا در مردان

آلوپسیا آره اتا یا طاسی منطقه ای | پزشکت

آلوپسی آره اتا ممکن است آقایان و خانم ها را درگیر کند، اما معمولاً این ریزش مو در آقایان قابل توجه تر از خانم ها است. همچنین احتمال سابقه خانوادگی ریزش مو در مردان بسیار بیشتر از زنان است.

آقایان ممکن است شاهد ریزش مو در موهای صورت، پوست سر، قفسه سینه و کمر خود باشند. عارضه آلوپسیا آره اتا در مقایسه با تاسی الگوی مردانه قسمت کمتری را درگیر کرده و به صورت لکه ای ظاهر خواهد شد.

آلوپسیا آره اتا در خانم ها

آلوپسیا آره اتا یا طاسی منطقه ای | پزشکت

احتمال بروز آلوپسیا آره اتا در زنان نسبت به مردان بسیار بیشتر است، اما هنوز علت اصلی این موضوع مشخص نیست. ریزش مو می تواند روی پوست سر، ابروها و مژه ها ایجاد شده و باعث ریزش لکه ای موها شود.

بر خلاف ریزش مو با الگوی زنانه که در نتیجه ابتلا به آن فرد شاهد نازک شدن تدریجی مو بوده و این نازکی مساحت زیادی از موی فرد را در بر می گیرد، آلوپسی آره اتا ممکن است فقط محدود به یک ناحیه کوچک از سر شود. این ریزش مو به صورت ناگهانی اتفاق افتاده و می تواند به مرور زمان قسمت های بیشتری از سر فرد را درگیر کند.

آلوپسی آره اتا در کودکان

آلوپسیا آره اتا یا طاسی منطقه ای | پزشکت

کودکان نیز ممکن است دچار بیماری آلوپسی آره اتا شوند. در حقیقت بیشتر مردم مبتلا به این عارضه، قبل از سن 30 سالگی شاهد اولین ریزش موی خود خواهند بود. در حالی که می توان یکی از علت های بروز آلوپسی آره اتا را زمینه ارثی دانست با این حال این عارضه از والدین به کودکان منتقل نخواهد شد. علاوه بر این، کودکان مبتلا به این عارضه ممکن است هیچ گاه والدین شان به این بیماری دچار نشده باشند.

علاوه بر ریزش مو، کودکان ممکن است دچار مشکلات و عیوب مربوط به ناخن مانند گود شدن یا بروز اضافات ناخن نیز بشوند. البته بزرگسالان نیز ممکن است در نتیجه ابتلا به آلوپسیا آره اتا دچار مشکلات و عیوب مربوط به ناخن ها بشوند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از بنیاد ملی آلوپسی آره اتا، کودکان کمتر از 5 سال که مبتلا به آلوپسی هستند، معمولاً دچار مشکلات احساسی به خصوصی نمی شوند اما بروز این عارضه بعد از سن 5 سالگی می تواند برای کودک مشکل ساز باشد، زیرا کودک بلافاصله متوجه تفاوت خود با دیگر کودکان و هم سن و سالان خود خواهد شد.

در صورتی که کودکتان به علت عارضه ریزش مو منطقه دچار استرس یا افسردگی شده، بهتر است به یک مشاور کودک مراجعه کنید.

انواع آلوپسیا آره اتا

بیماری آلوپسی آره اتا انواع مختلفی دارد که هر نوع با میزان ریزش مو و سایر علائمی که از خود نشان می دهد مشخص می شود. ناگفته نماند که هر نوع به خصوص از عارضه آلوپسیا نیاز به مراقبت و درمان به خصوصی خواهد داشت.

آلوپسی آره اتا (لکه ای)

مشخصه اصلی این نوع آلوپسی آره آتا بروز یک یا چند لکه به اندازه سکه و ریزش مو روی پوست سر یا بدن  فرد مبتلا است. اگر این بیماری گسترش یابد ، ممکن است به بیماری آلوپسی توتالیس یا آلوپسیا یونیورسالیس تبدیل شود.

آلوپسی توتالیس

آلوپسی توتالیس می تواند باعث ریزش مو در کل پوست سر فرد شده و تمام موهای سر را درگیر کند.

آلوپسی یونیورسالیس

علاوه بر از بین رفتن و ریزش موی پوست سر ، افراد مبتلا به این نوع از آلوپسی آرتا شاهد ریزش موهای دیگر قسمت های بدن خواهند بود. به عنوان مثال ممکن است دیگر موهای موجود در نواحی مختلف صورت، کمر، دست ها، پاها و ابرو و مژه ها دچار ریزش شوند.

تشخیص آلوپسی آره اتا

آلوپسیا آره اتا یا طاسی منطقه ای | پزشکت

پزشک به سادگی با مشاهده میزان ریزش مو و بررسی چند نمونه از موها در زیر میکروسکوپ قادر به تشخیص بیماری آلوپسی آره اتا خواهد بود. پزشک همچنین می تواند برای تشخیص دقیق تر نمونه برداری از پوست سر انجام دهد تا سایر شرایطی که باعث ریزش مو می شوند از جمله عفونت های قارچی مانند tinea capitis را به طور کامل شناسایی کرده و مورد درمان قرار دهد. در طی انجام نمونه برداری از پوست سر، پزشک یک قسمت بسیار کوچک از کف سر را بردارد. برای مطالعات بیشتر به آزمایشگاه ارسال خواهد کرد.

اگر فرد مراجعه کننده مشکوک به سایر بیماری های خود ایمنی باشد پزشک ممکن است برای فرد آزمایش خون تجویز کند. آزمایش خون تجویز شده بستگی به اختلال یا بیماری خاصی دارد که پزشک نسبت به وجود آن مشکوک شده است. با این حال، هدف پزشک از انجام خوم احتمالاً بررسی وجود یک یا چند آنتی بادی غیر طبیعی در خون فرد خواهد بود. اگر این آنتی بادی ها در خون فرد مراجعه کننده یافت شود، به این معنی است که فرد مبتلا به اختلال خود ایمنی است.

انواع دیگر آزمایش خون که می تواند به تشخیص این بیماری ها کمک کند، شامل موارد زیر می شود:
  • تستوسترون آزاد
  • سطح آهن خون
  • هورمونهای تیروئید
  • تست آنتی بادی آنتی نوکلار
  • آزمایش هورمون تحریک کننده فولیکولی
  • پروتئین واکنشی C و میزان رسوب گلبول های قرمز

پیشگیری از آلوپسیا آره اتا

آلوپسیا آره اتا یا طاسی منطقه ای | پزشکت

نمی توان مانع از ابتلا به بیماری آلوپسیا آره اتا یا ریزش سکه ای مو شد، زیرا علت اصلی بروز این بیماری هم چنان ناشناخته بوده و علت اصلی آن مشخص نیست.

بروز این اختلال خود ایمنی ممکن است نتیجه وجود چندین عامل باشد. این عوامل شامل سابقه خانوادگی، سایر بیماری های خود ایمنی و حتی ابتلای فرد به سایر بیماری های پوستی است. البته همه افراد به علت وجود این عوامل به بیماری آلوپسیا آره اتا مبتلا نخواهند شد. به همین دلیل جلوگیری از این بیماری در حال حاضر امکان پذیر نیست.

درمان آلوپسیا آره اتا

هیچ درمان یا معالجه ای برای آلوپسی آره اتا وجود ندارد، اما درمان هایی وجود دارد که می توان از آن ها برای کندتر کردن ریزش موها در آینده یا کمک به رشد سریع تر موها استفاده کرد.

پیش بینی شرایط فرد مبتلا به آلوپسیا دشوار است. برای یافتن راه درمانی که برایتان اثر گذار باشد نیاز به مقدار زیادی آزمایش و خطا خواهید داشت. برای برخی از افراد، حتی با درمان هم ممکن است ریزش مو بدتر شده و درمان هم نتواند جلوی ریزش مو را بگیرد.

درمان های دارویی آلوپسیا آره اتا

می توان با مصرف بعضی از داروها بر روی کف سر، رشد مجدد موها را تحریک کرد. می توانید داروهای زیر را بدون نیاز به نسخه تهیه کنید. حتی از آن برای رشد مجدد موهای خود استفاده کنید:

  • ماینوکسیدیل یکی از داروهایی است که می توان از آن به صورت روزانه دوبار بر روی کف سر، ابروها و ریش استفاده کرد. مصرف این دارو نسبتاً ایمن است. اما نتیجه گرفتن ممکن است یک سال زمان ببرد. البته شواهدی در این مورد وجود دارد که نشان می دهد این شیوه درمانی برای همه پاسخگو نیست. فقط روی بعضی از افراد مبتلا اثرگذار است.
  • کرم کورتیکو استروئید یکی از درمان های است که می توان از آن برای کاهش التهابات فولیکول مو استفاده کرد. می توانید علاوه بر کرم از فوم، لوسیون یا پمادهای حاوی کورتیکو استروئید استفاده کنید.
 تزریق

تزریق استروئید یکی از شیوه های درمانی برای آلوپسیا آره اتا خفیف محسوب می شود. حتی می تواند باعث رشد مو در قسمت های تاس مو شود. برای انجام این شیوه درمانی با استفاده از سوزن های نازک استروئید به قسمت های تاس مو تزریق خواهد شد. این درمان باید هر ماه یا هر دو ماه تکرار شود تا اینکه فرد شاهد رشد مجدد موها باشد. متأسفانه تزریق استروئید نمی تواند از ریزش موهای تازه درآمده جلوگیری کند.

درمان های خوراکی

قرص های کورتیزون یکی دیگر از مواردی است که ممکن است برای درمان آلوپسیا آره اتا شدید توصیه شود. البته مصرف این قرص عوارض جانبی بسیاری به همراه داشته و باید قبل از مصرف با پزشک مشورت شود.

نور درمانی

نور درمانی یا فتوشیمی درمانی یا فوتوتراپی یکی دیگر از شیوه های درمانی است. این نوع از پرتودرمانی ترکیبی از یک داروی خوراکی به نام psoralens و نور فرابنفش است. با استفاده همزمان از هر دو انجام خواهد شد.

سبک زندگی و درمان های خانگی آلوپسیا اره اتا

درمان های دارویی و پزشکی برای این بیماری به شدت محدود هستند. مطالعات به خصوصی در مورد درمان های خانگی و گیاهی برای آلوپسیا آره اتا صورت نگرفته و نمی توان قطعی بودن آن ها را تأیید کرد. برخی از افراد توصیه می کنند که قرار دادن و مالیدن آب پیاز یا سیر، چای سبز، روغن بادام، روغن رزماری، عسل یا شیر نارگیل بر روی پوست سر می تواند به کاهش ریزش و رشد مجدد موها کمک کند. در حالی که به نظر می رسد هیچ یک از این موارد به موها آسیب نخواهد رساند. اما از طرف دیگر اثربخشی آن ها نیز تأیید نمی شود.

نتیجه گیری

آلوپسی آره اتا یک بیماری خود ایمنی است. هنگامی که سیستم ایمنی بدن سلول های سالم بدن را با  مواد خارجی و مهاجم اشتباه بگیرند، وضعیت خود ایمنی ایجاد می شود. حتی در این شرایط به اشتباه به سلول های خودی حمله خواهند کرد. در نتیجه اگر مبتلا به آلوپسی آره اتا باشید، سیستم ایمنی بدن تان به اشتباه به فولیکول های مو حمله می کند. نهایتاً باعث بروز ریزش مو خواهند شد.

البته این ریزش مو تمام قسمت های سر را درگیر نکرده و تنها باعث ریزش موی سر به صورت سکه ای خواهد شد. بیماری آلوپسی آره اتا انواع مختلفی دارد. هر نوع آن با توجه به میزان ریزش مو و سایر علائمی که از خود نشان می دهد مشخص خواهد شد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز