لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

ریزش مو در نوجوانان و راه های درمان آن

ریزش مو در نوجوانان و راه های درمان آن | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اکثر مردم در طول زندگی خود تا حدی دچار ریزش مو می شوند. با این حال، اکثر افراد، در سنین بزرگسالی، متوجه ریزش مو می شوند. اما به ندرت، ما شاهد ریزش مو در نوجوانان هستیم. برخی از عوامل، می توانند باعث شوند که در دوران جوانی و نوجوانی، ریزش مو بروز پیدا کند.

ریزش مو می تواند برای هر کسی مشکل ساز و ناراحت کننده باشد. اما ریزش مو، به خصوص برای جوان تر ها، ناراحت کننده تر است. ریزش مو می تواند تاثیر زیادی بر عزت نفس فرد داشته باشد. بنابراین، افراد تلاش می کنند که با روش های موثر، از ریزش مو پیشگیری کنند.

علل ریزش مو در نوجوان

علل بالقوه ریزش مو در نوجوانان، شامل عوامل ژنتیکی، عدم تعادل هورمونی و بیماری های زمینه ای است. در برخی موارد، ریزش مو، با اتخاذ روش درمانی مناسب، قابل درمان است. به همین دلیل، بهتر است که با مشاهده ریزش مو، اول از همه با یک ‌پزشک مشورت کنید.

در این مقاله، طیف گسترده ای از علل بالقوه ریزش مو در نوجوانان را بررسی می کنیم. همچنین در این مقاله، به تعدادی از گزینه های درمانی مناسب برای هر کدام از علل ریزش مو، اشاره می کنیم. اگر می خواهید شروع به درمان ریزش مو کنید، ابتدا با یک ‌پزشک تماس بگیرید.

ژنتیک و ریزش مو در نوجوانان

در این بخش از مقاله، برخی از علل بالقوه ریزش مو در نوجوانان آورده شده است. ابتدا، به ارتباط علل ژنتیکی و ریزش مو در نوجوانان و جوانان اشاره می کنیم. عوامل ژنتیکی، از جمله علل احتمالی ریزش مو در افراد، به خصوص جوانان و نوجوانان به حساب می آید.

آلوپسی آندروژنتیک، یک نوع ژنتیکی ریزش مو است که به آن طاسی با الگوی مردانه یا طاسی با الگوی زنانه گفته می شود. این نوع ریزش مو، به خاطر ماهیت ژنتیکی که دارد، به طور معمول در یک الگوی قابل پیش بینی اتفاق می افتد. این نوع ریزش مو، از والدین و خانواده به ارث می رسد.

در مردان، به طور کلی، این نوع ریزش مو، به صورت خطوط ریزش مو به شکل های M، V، یا U و طاسی تدریجی در قسمت تاج سر، ظاهر می شود. زنان، معمولاً، با ابتلا به ریزش مو ژنتیکی، متوجه کم پشت شدن تدریجی قسمت های مختلف موی خود می شوند.

ریزش مو معمولاً در بزرگسالی شروع می شود. اما می تواند در دوران نوجوانی و جوانی نیز شروع شود. به طور کلی، در نوجوانان غیر معمول نیست که این نوع ریزش مو را تجربه کنند، اما در حال حاضر، میزان شیوع این نوع ریزش مو در میان نوجوانان و جوانان، مشخص نیست.

اگر بستگان نزدیکی داشته باشید که دچار ریزش مو شده اند، به احتمال زیاد دچار ریزش مو می شوید. زیرا صفت ها و ویژگی های ژنتیکی، نسل به نسل در بین افراد مختلف، به ارث می رسند. ریزش مو، یکی از مسائلی است که می تواند از طریق ژن ها، به ارث برسد.

آلوپسی آرئاتا و ریزش مو در نوجوانان

ریزش مو در نوجوانان و راه های درمان آن | پزشکت

آلوپسی آرئاتا، یک بیماری خود ایمنی است که باعث ریزش مو، به صورت تکه ای، می شود. شرایط خود ایمنی، هنگامی ایجاد می شود که بدن شما، سلول های سالم بدن تان را با مهاجمان خارجی اشتباه بگیرد. در مورد آلوپسی آرئاتا، سیستم ایمنی بدن شما به فولیکول های مو حمله می کند. با ابتلا به این اختلال، ممکن است متوجه ریزش مو در پوست سر، ابروها، مژه ها یا بدن خود شوید.

آلوپسی آرئاتا، در 2 درصد از جمعیت بشری، بروز پیدا می کند. اکثر مردم، قبل از 30 سالگی، به این نوع ریزش مو مبتلا می شوند. اما به طور کلی، آلوپسی آرئاتا، می تواند از همان دوران کودکی، شروع شود.

سوء تغذیه و ریزش مو در نوجوانان

سوء تغذیه، به معنای فقدان تغذیه مناسب است. سوء تغذیه می تواند ناشی از عدم خوردن غذای کافی، خوردن زیاد یا عدم دریافت مواد مغذی مورد نیاز تان، ایجاد شده باشد. عدم دسترسی به غذا، عدم تعادل رژیم غذایی، اختلالات خوردن یا شرایط گوارشی، برخی از علل بالقوه بروز سوء تغذیه هستند.

کمبود برخی از مواد مغذی، ممکن است باعث ریزش مو شود. از جمله این مواد مغذی، عبارت اند از:

  • آهن
  • بیوتین
  • نیاسین
  • سلنیوم
  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • فلز روی
  • ویتامین سی
  • ویتامین دی
  • اسید فولیک

اختلالات تیروئید و ریزش مو در نوجوانان

اختلالات تیروئیدی که منجر به کاهش تولید، و یا تولید بیش از حد هورمون های تیروئید می شوند، ممکن است باعث بروز ریزش یا شکنندگی مو در افراد مختلف، شوند. ریزش مو ناشی از بیماری تیروئید، معمولاً به صورت کم پشت شدن یکنواخت موهای سر افراد، ظاهر می شود.

بروز ریزش مو، بیشتر در افرادی با بیماری شدید یا طولانی مدت مربوط به غده تیروئید و عملکرد آن، شایع است. موهای از دست رفته در اثر اختلالات تیروئید، در اغلب اوقات، با اتخاذ روش درمانی مناسب، دوباره روییده می شوند. بنابراین، بهتر است که در این زمینه، با یک‌ پزشک مشورت کنید.

لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که توسط سیستم ایمنی بدن افراد، با حمله به بافت ها و اندام های خود فرد، ایجاد می شود. بیماری لوپوس، می تواند علائم و عوارضی مانند درد مفاصل، خستگی، بثورات پروانه ای شکل و ریزش مو را ایجاد کند.

افراد مبتلا به لوپوس ممکن است متوجه کم پشت شدن تدریجی موهای خود، شوند. موهای از دست رفته، ممکن است دوباره رشد کرده و یا نکند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک، یک بیماری و مشکل شایع در سلامت زنان است که منجر به افزایش سطح آندروژن یا هورمون های جنسی مردانه در بدن آن ها، می شود. تولید هورمون هایی مانند تستوسترون در زنان، طبیعی است. اما هنگامی که این هورمون ها، بیش از حد تولید می شوند، می توانند منجر به بروز علائمی مانند اختلال در چرخه قاعدگی، آکنه و کم پشت شدن مو شوند.

درمان عدم تعادل هورمونی در بدن شما، ممکن است منجر به رویش مجدد مو شود.

روش های درمان ریزش مو در نوجوانان

ریزش مو در نوجوانان و راه های درمان آن | پزشکت

تعدادی از داروها و روش های درمانی، می توانند منجر به ریزش مو شوند. برخی از این دسته از روش های درمانی، عبارت اند از:

  • ضد تشنج ها
  • داروی نقرس
  • شیمی درمانی
  • داروهای آکنه
  • آنتی بیوتیک ها
  • داروی فشار خون
  • دارو های ضد قارچی
  • داروهای ضد لخته شدن
  • داروهای کاهنده کلسترول
  • سرکوب کننده های سیستم ایمنی
  • درمان، رنگ آمیزی و حالت دادن مو
  • داروهای ضدافسردگی و تثبیت کننده خلق و خو

رنگ آمیزی منظم موها یا انجام شیمی درمانی، می تواند به موهای شما آسیب برساند. این دو مورد، به طور بالقوه، می توانند منجر به افزایش شکستگی موها شوند. این روش های درمانی، معمولاً بر ریشه مو شما تأثیر نمی گذارند. به همین دلیل، به محض قطع دوره درمانی، موهای شما دوباره رشد می کند.

کلر موجود در استخرها، سفید شدن موها و قرار دادن موها در معرض گرمای بیش از حد نیز، همگی از عوامل بالقوه وارد شدن آسیب به موها هستند.

سایر علل ریزش مو در نوجوانان

از جمله سایر علل ریزش مو در نوجوانان، عبارت اند از:

آلوپسی کششی. این شکل از ریزش مو، در اثر استرس ناشی از پوشاندن موها در پوشش های تنگ، مدل مو دم اسبی یا بافتن موها، ایجاد می شود. ریزش مو اغلب در امتداد خط موهای فرد رخ می دهد. در صورت مداخله زودهنگام، این نوع ریزش مو، ممکن است برگشت پذیر باشد.

تریکوتیلومانیا. این بیماری، یک یک اختلال روانی است که در آن فرد احساس می کند نیاز زیادی به کشیدن موهای خود دارد. علائم  این‌ اختلال، معمولاً بین سنین ۱۰ تا ۱۳ سالگی شروع می شود.

کرم حلقوی پوست سر. کرم حلقوی، یک عفونت قارچی است که می تواند باعث ایجاد خارش، لکه و پوسته پوسته شدن پوست سر شود. در برخی موارد، کرم حلقوی می تواند باعث بروز التهاب شود. التهاب می تواند منجر به ایجاد زخم و ریزش مو می شود.

تلوژن افلوویوم. تلوژن افلوویوم، یک نوع موقت ریزش مو است. این شرایط، باعث ریزش بیش از حد مو می شود. استرس، بیماری، زایمان یا کاهش وزن، برخی از علل بالقوه بروز این نوع ریزش هستند.

آیا بلوغ می تواند باعث ریزش مو در نوجوانان شود؟

ریزش مو در نوجوانان و راه های درمان آن | پزشکت

بلوغ، باعث بروز نوسان در سطح هورمون ها می شود. این نوسان در سطح هورمون ها، می تواند به طور بالقوه بر رشد موها تأثیر بگذارد. ریزش مو طبق الگو، می تواند بلافاصله پس از بلوغ شروع شده و با گذشت زمان پیشرفت کند. ریزش مو طبق الگوی خاص، شایع ترین علت ریزش مو در مردان و زنان است.

بسته به علت زمینه ای، ممکن است نوجوانان دچار ریزش موی تکه ای، کم شدن مو یا ریزش مو طبق الگوی خاص، شوند. اگر ریزش مو ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد، ممکن است که فرد، تعدادی از علائم دیگر را همراه با ریزش مو، تجربه کند.

اگر فرزند شما دچار ریزش مو شده است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. آن ها می توانند به شما در تعیین علت اصلی که منجر به ریزش مو شده، و یا عوامل ژنتیکی، کمک کنند. در برخی موارد، تشخیص زودهنگام، می تواند شانس رشد مجدد موها را افزایش دهد.

تشخیص علت زمینه ای ریزش مو در نوجوانان

ممکن است پزشک با معاینه فیزیکی و بررسی سابقه پزشکی شما، بتواند علت ریزش موی شما را تشخیص دهد. آن ها ممکن است یک آزمایش کشش، برای مشاهده تعداد موهای خارج شده، انجام داده و یا پوست سر شما را، با میکروسکوپ، بررسی کنند.

در صورت شک به عدم تعادل هورمونی یا کمبود مواد مغذی، پزشک ممکن است آزمایش خون را تجویز کند. آن ها همچنین ممکن است یک بیوپسی کوچک از پوست سر شما بگیرند.

بهترین گزینه درمانی برای نوع ریزش مو شما، بستگی به علت ایجاد کننده آن دارد. در برخی موارد، ریزش مو با درمان مناسب و به موقع، قابل برگشت است. برای انتخاب بهترین روش درمانی، با یک پزشک تماس گرفته و در این باره، با او مشورت کنید.

آیا می توان ریزش مو در نوجوانان را متوقف کرد؟

ریزش مو در نوجوانان و راه های درمان آن | پزشکت

برخی از علل ریزش مو در نوجوانان را می توان متوقف و به طور بالقوه معکوس کرد. به عنوان مثال، اگر دچار ریزش مو ناشی از عدم تعادل هورمون های تیروئید هستید، اصلاح عدم تعادل هورمونی ممکن است رشد مو را بهبود بخشد. علل دیگر، مانند ریزش موی ژنتیکی، هیچ درمان شناخته شده ای ندارند و احتمالاً با گذشت زمان پیشرفت خواهند کرد، اما با درمان می توان روند آن را کندتر کرد.

بهترین راه برای تشخیص اینکه آیا می توانید ریزش مو را متوقف کنید یا خیر، این است که با یک پزشک مشورت کنید.

ریزش مو در سنین پایین می تواند برای فرد، بسیار دشوار و ناراحت کننده باشد. فرزند شما ممکن است احساس کند که باید ریزش مو را پنهان کرده و از پیشرفت ریزش موی خود احساس استرس و اضطراب کند.

ریزش مو می تواند ناشی از استرس یا اضطراب در هر فردی، مانند نوجوانان، باشد. مقابله با ریزش مو می تواند مشکل باشد. ریزش مو، ممکن است باعث کاهش عزت نفس شده و تأثیر زیادی بر اعتماد به نفس داشته باشد.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز