لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

روشن سازی پوست

روشن سازی پوست | پزشکت

فهرست مطالب

روشن سازی پوست

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شاید بخواهید پوست سفید تری داشته و تغییراتی که آفتاب روی رنگ پوست ایجاد کرده را از بین ببرید.  این عمل با روش های روشن سازی پوست انجام می شود.هر چند که نمی توان رنگ پوست را به یکباره چندین درجه روشن کرد اما می توان با استفاده از مواد طبیعی یا شیمیایی چند درجه ای رنگ پوست را تغییر داد. اینکه دقیقاً چه چیزی را روی پوست تان قرار می دهید اهمیت بسیار زیادی داشته و بهتر است قبل از امتحان کردن هر ماده ای روی پوست خود با پزشک مشورت کنید. بعد از مشورت گرفتن می توانید با خیال راحت از درمان های خانگی و محصولات آماده داروخانه ها برای رسیدن به خواسته تان استفاده کنید.

در ادامه این مقاله راه حل های خانگی برای روشن تر کردن پوست را به شما آموزش خواهیم داد.

استفاده آبلیمو  

هر چند که استفاده از آبلیمو برای روشن تر کردن پوست از نظر علمی تأیید نشده است اما بسیاری بر این باورند که استفاده از آب لیمو خاصیت روشن کنندگی داشته و می تواند رنگ پوست را تغییر دهد. برای عملی کردن این فرضیه کافی است یک لیمو ترش را از وسط نصف کرده و فقط نصف آن را داخل یک کاسه بچکانید. سپس پنبه ای را به آب لیمو آغشته کرده و به قسمت هایی که می خواهید سفید تر کنید بمالید.

آب لیمو را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی پوست گذاشته و سپس بشویید.

به منظور نتیجه گیری بیشتر، بهتر است:

  • برای شستن آب لیمو از آب گرم استفاده کرده و بعد از اینکار بلافاصله از مرطوب کننده استفاده کنید.
  • برای نتیجه گرفتن می توانید این کار را هفته ای 2 تا 3 بار تکرار کنید.
  • می توانید آبلیمو را به صورت، گردن یا هر جایی که می خواهید سفید تر شود بزنید.
  • فقط مراقب باشید که مبادا آب لیمو به داخل چشم هایتان برود.
  • اگر احساس می کنید که پوست تان بعد از استفاده از آبلیمو به شدت خشک و زبر می شود.
  • قبل از مالیدن آبلیمو روی پوست کمی آب به آن اضافه کنید تا قدرت آن کمتر شود.

ماسک آب لیمو صورت

روشن سازی پوست | پزشکت

استفاده از ماسک آبلیمو برای صورت باعث می شود تا لیمو به آرامی وارد منافذ پوست شده و ترکیب رنگ صورت را تغییر دهد. برای تهیه این ماسک ابتدا 1 قاشق غذا خوری (14.8 میلی لیتر) آب لیمو را به 1 قاشق آب گوجه فرنگی، 1 قاشق غذای خوری آب خیار اضافه کرده و سپس محلول به دست آمده را روی پوست صورت تان بمالید. اجازه دهید تا این محلول 15 تا 20 دقیقه روی پوست مانده و کاملاً به داخل آن نفوذ کند. سپس پوست صورت را به خوبی با آب گرم شسته و روی آن مرطوب کننده بزنید.

  • دقت کنید که نباید از ماسک های لایه برداری مثل ماسک آبلیمو بیش از حد استفاده کنید.
  • توصیه می کنیم از این ماسک فقط هفته ای 1 یا 2 بار استفاده کنید.
  • زیاده روی در استفاده از این ماسک باعث خشکی و آسیب پوستی خواهد شد.

 استفاده از لایه بردار لیمو ترش

لایه بردارها با استفاده از ترکیبات طبیعی موجود در خود مثل اسید سیتریک و از بین بردن لایه مرده پوست باعث روشن تر شدن پوست خواهند شد. برای تهیه یک لایه بردار فوری کافی است 2 قاشق غذا خوری (29.6 میلی لیتر) شکر قهوه ای، 1 سفیده تخم مرغ و 1 قاشق غذا خوری آب لیمو را با هم ترکیب کنید. لایه بردار را به آرامی و با حرکت دایره ای روی پوست خود به مدت 10 تا 15 دقیقه ماساژ دهید تا لایه برداری آغاز شود. سپس لایه بردار را به خوبی با آب گرم شسته و پوست خود را مرطوب کنید.

  • توجه کنید که از لایه بردارها نباید بیش از حد استفاده کنید.
  • توصیه می کنیم از این ماسک فقط هفته ای 1 یا 2 بار استفاده کنید.
  • زیاده روی در استفاده از این ماسک باعث خشکی و آسیب پوستی خواهد شد.
  • لیمو ترش حاوی اسید سیتریک یا همان آلفا هیدروکسی اسید (AHA) طبیعی است که به از بین بردن لایه مرده سطحی پوست کمک کرده و باعث می شود تا لایه جدیدی از پوست ایجاد شود.
  • از این خاصیت لیمو ترش می توانید برای تغییر رنگ های پوست بدن کمک بگیرید.

ماسک زردچوبه، آب لیمو و خیار

روشن سازی پوست | پزشکت

می توانید از زردچوبه برای بهبود رنگ پوست خود کمک بگیرید.

مصرف موضعی زردچوبه علاوه بر خاصیت روشن کنندگی پوست می تواند علائم خفیف چین و چروک و پیری پوست را بهبود ببخشد. برای تهیه ماسک زردچوبه کافی است نصف قاشق زردچوبه (2.5 گرم)، 2 قاشق غذاخوری آب لیمو (9.8 میلی لیتر) و 2 قاشق آب خیار (9.8 میلی لیتر) را با هم ترکیب کنید. سپس ماسک به دست آمده را روی نواحی ای که قصد روشن تر کردن شان را دارید بزنید. اجازه دهید تا ماسک قبل از آبکشی 15 دقیقه روی صورت باقی بماند. پیشنهاد می کنیم از این ماسک قدرتمند هفته ای چند بار استفاده کنید.

ممکن است بعد از استفاده از ماسک زردچوبه کمی رنگ صورت تان تغییر کرده، اما جای نگرانی نیست.

استفاده از آب نارگیل

هر چند که مطالعات و تحقیقات مؤثر بودن آب نارگیل بر روی روشن کردن پوست را تأیید نکرده است اما برای این کار می توانید از این راه حل خانگی نیز استفاده کنید. برای این کار پنبه را داخل کاسه آب نارگیل قرار داده و سپس مایع را روی تمامی قسمتی های صورت و پوست خود بزنید. اجازه دهید تا تمام طول شب آب نارگیل روی صورت باقی مانده و صبح بعد از بیدار شدن آن را بشویید. می توانید این شیوه را هر روز تکرار کنید. می توانید برای رطوبت رسانی بهتر پوست، آب نارگیل میل کنید. آب نارگیل منبع فوق العاده ای برای تأمین مواد معدنی ضروری بدن بوده و کالری زیادی نیز ندارد. روغن نارگیل نیز اثرات مثبت زیادی روی پوست خواهد داشت و می توانید از روغن آن هم برای بهبود پوست خود استفاده کنید.

برای افزایش رطوبت پوست و کاهش علائم اگزما بهتر است روزی 2 بار روغن نارگیل به پوست خود بزنید.

ژل آلوئه ورا

روشن سازی پوست | پزشکت

ژل موجود در داخل گیاه آلوئه ورا برای افزایش رطوبت، جوانی و نرم کنندگی پوست فوق العاده خواهد بود. البته بعضی از افراد تصور می کنند که با استفاده از آلوئه ورا می توان لکه های تیره پوست را روشن تر کرد. برای استفاده از ژل آلوئه ورا کافی است برگ آلوئه ورا را با چاقو برش داده و ژل موجود در داخل آن را خارج کنید. سپس ژل را روی پوست تیره شده خود بزنید. این کار را 15 روز پشت سرهم و روزی حداقل 4 بار تکرار کنید. آلوئه ورا اثر فوق العاده ای روی پوست داشته و می توانید بدون نگرانی از بابت عوارض جانبی از آن استفاده کنید. آلوئه ورا علاوه بر روشن کردن پوست می تواند به بهبود بیماری هایی مثل پسوزیاریس، سبوره، شوره سر، سوختگی های جزئی و ساییدگی پوست کمک کند.

سیب زمینی

بسیاری از افراد تصور می کنند که با استفاده از سیب زمینی می توانند پوست را سفید کنند. با این حال هیچ شواهد و مطالعاتی مؤثر بودن این شیوه را تأیید نمی کند. آب سیب زمینی حاوی مواد روشن کننده ای مثل ویتامین C است که می تواند به صورت طبیعی پوست فرد را روشن تر کند.  برای این کار تنها به یک سیب زمینی احتیاج خواهید داشت. کافی است یک سیب زمینی را از وسط نصف کرده و آن را به صورت رنده شده یا سالم روی پوست تیره شده خود بمالید. این کار را 15 دقیقه تکرار کرده و سپس پوست خود را به خوبی بشویید. می توانید بدون هیچ عوارض جانبی، هر روز از سیب زمینی بر روی پوست خود استفاده کنید.

محصولات روشن کننده پوست

در مصرف محصولات داروخانه ای یا طبیعی سفید کننده پوست باید احتیاط کنید زیرا مصرف بعضی از این مواد باعث بروز حساسیت و آسیب پوستی خواهند شد. همچنین استفاده مرتب از محصولات سفید کننده باعث پیری زودرس پوست شده و حساسیت پوست در برابر اشعه های UVA و UVB ناشی از نور خورشید را افزایش خواهد داد. در بعضی از محصولات از مواد شیمیایی برای سفید کردن پوست استفاده شده و این مواد می توانند به راحتی جذب جریان خون فرد شوند. در نتیجه باید مراقب محتویات به کار رفته در این محصولات باشید. استروئید موجود در داروها و محصولات سفید کننده باعث سفید تر شدن پوست خواهند شد ولی احتمال بروز عفونت و آکنه را تا حد قابل توجهی افزایش داده و عوارض جانبی به همراه خواهند داشت.

بهتر است از داروها و محصولاتی استفاده کنید که سازمان بهداشت آن ها را تأیید کرده باشند.

کرم های روشن کننده

بهتر است در انتخاب کرم های روشن کننده دقت کرده و ترجیحا از پزشک متخصص پوست برای انتخاب بهترین کرم سفید کننده کمک بگیرید. به دنبال کرمی باشید که به جای مواد مضر حاوی مواد مفید برای پوست باشد. به عنوان مثال کرمی خریداری کنید که حاوی اسید کوجیک، گلیکولیک اسید، آزلائیک اسید، آلفا هیدروکسی اسید و ویتامین C باشد. بیشتر محصولات روشن کننده پوست بر روی رنگدانه های پوستی اثر گذاشته و ملانین پوست را کاهش خواهند داد. ملانین پوست باعث می شود تا پوست بعد از قرار گرفتن در آفتاب تغییر رنگ داده و به مرور زمان پوست تیره تر شود.

لایه بردارهای شیمیایی یا میکرودرم ابریشن

روشن سازی پوست | پزشکت

گاهی اوقات متخصصان پوست برای روشن تر کردن پوست استفاده از لایه بردارهای شیمیایی و شیوه درمانی میکرودرم ابریشن را پیشنهاد می دهند. این دو شیوه درمانی با لایه برداری پوست و از بین بردن پوست تیره شده به روشن تر شدن پوست کمک خواهند کرد. این شیوه های درمانی فقط برای سفید تر کردن پوست مفید نبوده و می توان از آن ها برای کاهش اسکار آکنه، لکه های قهوه ای و مشکلات رنگدانه ای پوست نیز کمک گرفت. لایه برداری شیمیایی معمولاً با محلول حاوی اسید توسط پزشک متخصص پوست صورت می گیرد. اسید باعث از بین رفتن لایه خارجی و تغییر رنگ داده پوست شده و در نتیجه لایه زیرین پوست که شفاف تر و سفید تر است نمایان خواهد شد.

  • شیوه میکرودرم ابریشن نیز خاصیتی همچون لایه بردارها خواهد داشت ولی شیوه انجام آن کاملاً متفاوت است.
  • در این شیوه با استفاده از یک برس لایه رویه پوست برداشته شده و پوست سفید تر از قبل خواهد شد.

مراقبت از پوست بعد از سفید کردن

روشن سازی پوست | پزشکت

از ضد آفتاب استفاده کنید.

آفتاب می تواند مشکلات جدی برای پوست ایجاد کرده و به آن آسیب بزند. این آسیب ها ممکن است بروز آفتاب سوختگی یا حتی انواع سرطان های پوستی باشد. به همین خاطر است که توصیه می شود تا هر روز برای خروج از منزل از ضد آفتاب مناسب برای حفاظت از پوست خود استفاده کنید. برای روشن سازی پوست حتی در هوای ابری استفاده از ضد آفتاب ضروری خواهد بود زیرا هنوز هم اشعه های UV به سطح زمین رسیده و به پوست شما آسیب خواهد زد. بهتر است برای مصرف روزانه از ضد آفتاب با SPF حداقل 15 استفاده کنید. استفاده از ضد آفتاب بعد از روشن کردن پوست اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد زیرا درمان های خانگی و شیمیایی برای سفید کردن پوست، پوست را در برابر آفتاب آسیب پذیر تر کرده و در نتیجه حفاظت از آن ضروری است.

آب زیاد بنوشید.

  • حفظ رطوبت پوست به سالم ماندن آن کمک زیادی خواهد کرد.
  • برای بهترین نتیجه بهتر است روزی حداقل 6 تا 8 لیوان آب بنوشید.
  • همیشه بطری آب همراه خود داشته باشید، این کار باعث می شود تا ناخود آگاه آب بیشتری در طول روز بنوشید.
  • اگر بی مزه بودن آب برای تان غیر قابل تحمل است می توانید کمی آب میوه یا لیمو به آب اضافه کنید.

از پوست خود مراقبت کنید.

برای روشن سازی پوست بهتر است روزی دو بار صورت خود را با پاک کننده ها، پاکسازی کرده و سپس از محصولات مرطوب کننده پوست استفاده کنید. دقت کنید که باید محصولات مراقبتی پوست را با توجه به پوست و نوع آن خریداری کنید. هر محصولی برای نوع خاصی از پوست مناسب خواهد بود. اگر از محصولات نامناسب استفاده کنید، پوست تان دچار قرمزی و آسیب خواهد شد.

  • توصیه می کنیم هفته ای یک بار از لایه بردارها برای از بین بردن لایه رویه پوست استفاده کنید.
  • همیشه قبل از رفتن به رختخواب هر گونه کرم یا آرایش روی پوست را تمیز کنید.
  • ماندن روغن روی پوست باعث گرفتگی منافذ پوستی و بروز جوش و آکنه خواهد شد.

منبع:

https://www.wikihow.com/Make-Your-Skin-Lighter

[advisers limit=5 skill=”21″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز