لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان میخچه پا

درمان میخچه پا | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان میخچه پا در اکثر مواقع لازم نیست، شما می توانید با درمان های خانگی و اقدامات خود مراقبتی را برای کمک به بهبودی، کنترل درد و جلوگیری از عود مجدد انجام دهید. با این حال، اگر دیابت، گردش خون ضعیف یا تغییر شکل پا دارید، همیشه با پزشک مشورت کنید.

فشار و اصطکاک بیش از حد بر روی پا می تواند منجر به تشکیل یک تکه پوست ضخیم شده، معروف به میخچه شود. میخچه به صورت برجستگی، سخت و سفتی روی پا ظاهر می شود. میخچه پا مشکلی شایع و خفیف است که با پاکسازی پا از منابع فشار و اصطکاک، خود به خود برطرف می شود.

علل میخچه پا

عوامل زیر ممکن است در ایجاد یک میخچه پا دخالت داشته باشند:

  • ایستادن طولانی مدت
  • پابرهنه راه رفتن یا دویدن
  • عدم استفاده از جوراب با کفش
  • فشار مداوم روی پا در حین فعالیت
  • استفاده از جوراب های گشاد دارای آستر
  • استفاده از کفش های تنگ، کفش پاشنه بلند، یا کفش نامناسب

علائم میخچه پا

درمان میخچه پا | پزشکت

میخچه پا بصورت برجستگی ضخیم، خشن و پوسته پوسته ای روی پوست قابل مشاهده است. میخچه ها به سه نوع طبقه بندی می شوند:

  • میخچه نرم: شبیه زخم باز است.
  • میخچه بذر: معمولاً کوچک است و در کف پا ایجاد می شود.
  • میخچه سفت: زرد، ضخیم و سفت بوده و معمولاً مرکز آن خاکستری است.

صرف نظر از نوع آن، میخچه پا ممکن است علائم و نشانه های زیر را نشان دهد:

  • درد
  • احساس سوزش
  • ناراحتی هنگام راه رفتن یا ایستادن
  • احساس دردناک هنگام پوشیدن کفش

درمان های خانگی برای میخچه پا

درمان میخچه پا | پزشکت

درمان های خانگی زیر ممکن است در مدیریت میخچه پا و کمک به بهبود آن مفید باشد:

پاها را در آب گرم خیس کنید.

خیساندن پا در آب گرم می تواند به درمان میخچه پا کمک کند. خیساندن پاها در آب گرم رایج ترین توصیه پزشکان برای درمان میخچه پا و پینه است. آب گرم، خود به لطافت پوست کمک می کند و می توانید نمک اپسوم را نیز به آن اضافه کنید.

نمک های Epsom می توانند به تسکین درد و آبرسانی به لایه های خشک و کراتینه شده پوست کمک کنند. 1 فنجان نمک اپسوم را در یک گالن آب گرم مخلوط کنید. پاها را حدود 15 دقیقه در آن خیس کنید. همچنین در حین خیساندن، پینه را با حرکات دورانی به آرامی بمالید تا به از بین بردن پوست مرده کمک کند.

خمیر جوش شیرین بزنید.

استفاده از جوش شیرین برای درمان میخچه پا یک درمان محبوب سنتی است. جوش شیرین یک لایه بردار است که به نرم شدن پینه کمک می کند، بنابراین به برداشتن آن کمک می کند.

 1 قاشق چایخوری جوش شیرین را با چند قطره آب لیمو و آب مخلوط کنید تا به صورت خمیر در آید. یک لایه نازک از خمیر را به میخچه بمالید و با یک باند آن را بپوشانید. بگذارید یک شب بماند و صبح با آب ولرم بشویید. بعد از آن به آرامی با استفاده از سنگ پا لایه برداری کنید.

مقداری سرکه بزنید.

سرکه همچنین می تواند به نرم شدن میخچه و کاهش سایز آن کمک کند، اگرچه این درمان با شواهد علمی پشتیبانی نمی شود.

به نظر می رسد که اسیدیته سرکه بر روی کراتین اثر و آن را تجزیه کرده و در نتیجه سلول های مرده پوست را شل می کند.

مقداری سرکه را با سه قسمت آب گرم رقیق کنید. محلول را با استفاده از یک پنبه روی میخچه به مدت 10 دقیقه روی محل قرار دهید. بعد از آن از سنگ پا استفاده کنید. از خیساندن پاها در سرکه رقیق خودداری شود.

از پوست موز استفاده کنید.

ماساژ قسمت داخلی پوست موز به نرم شدن میخچه پا کمک می کند. از پوست موز به عنوان یک داروی حکایتی برای درمان میخچه پا استفاده می شود. کاربران گزارش می دهند که مالیدن داخل پوست موز به نرم شدن میخچه کمک کرده و با گذشت زمان آن را کوچکتر می کند. اگرچه هیچ مدرک علمی بر آن وجود ندارد، اما این درمان به طور کلی بی خطر بوده و ممکن است ارزش امتحان را داشته باشد.

یک سیب زمینی را مالش دهید.

از سیب زمینی می توان در درمان یک میخچه پا نیز استفاده کرد. شواهد حاکی از آن است که مالیدن سیب زمینی به میخچه پا به نرم و سیاه شدن و در نهایت باعث ریزش آن کمک می کند. با این حال، هیچ مطالعه علمی استفاده از سیب زمینی در درمان میخچه پا را تأیید نمی کند.

 محصولات بدون نسخه را امتحان کنید.

چندین محصول بدون نسخه مانند لایه برداری پا، پد چسب و کرم های لایه بردار به حذف میخچه پا کمک می کنند. این محصولات معمولاً حاوی اوره، هیدروکسید پتاسیم، سیلیکون، لاکتات آلومینیوم و اسید تری کلرواستیک هستند. علاوه بر این، می توانید برای جلوگیری از تحریک و اصطکاک، تا زمانی که درمان نتیجه ندهد، از پدهای چسب استفاده کنید.

اقدامات خودمراقبتی برای مدیریت میخچه پا

درمان میخچه پا | پزشکت

برای جلوگیری از فشار و اصطکاک بیشتر بر روی میخچه و جلوگیری از عوارض ناشی از آن، انجام برخی اقدامات خودمراقبتی برای میخچه می تواند موثر باشد، از جمله:

از برداشتن میخچه پا خودداری کنید. بهتر است که از برداشتن میخچه پا در خانه با استفاده از اشیاء تیز یا برش دهنده خودداری کنید زیرا این امر خطر عفونت را افزایش می دهد.

با استفاده از سنگ پا لایه برداری کنید. پای خود را در آب گرم خیسانده و خشک کنید. به آرامی با حرکات دورانی یک سنگ پا را روی پینه نرم شده بمالید تا پوست مرده از بین برود. این کار را چند روز تکرار کنید تا میخچه به تدریج برطرف شود. از استفاده از کاغذهای سنباده خودداری کنید زیرا باعث صدمات پوستی می شود.

از پشم بره استفاده کنید. مقداری پشم بره به جای پنبه بین انگشتان پا قرار دهید تا علائم میخچه نرم را کنترل کند.

کفش مناسب بپوشید. کفش های تنگ نپوشید. کفش هایی را انتخاب کنید که از قسمت انگشتان پا بازتر باشند تا فضای کافی بین انگشتان شما وجود داشته باشد.

پاهای خود را مرطوب کنید. همیشه بعد از دوش گرفتن از مرطوب کننده استفاده کنید تا از خشکی آن جلوگیری کند. می توانید از مرطوب کننده های حاوی لاکتات آلومینیوم، ژل بنزین یا موم استفاده کنید.

پیشگیری از میخچه پا

درمان میخچه پا | پزشکت

اقدامات پیشگیرانه زیر برای پیشگیری از تشکیل میخچه پا و عود آنها مفید است:

از کفش راحتی استفاده کنید.

کفش های پاشنه بلند و کفش هایی که از جلو باریک هستند باعث اصطکاک بین انگشتان پا و افزایش فشار بر روی پاها می شوند که اغلب منجر به ایجاد میخچه پا خواهند شد. بنابراین، بهترین کار این است که کفش های پاشنه کوتاه با بالشتک نرم را انتخاب کنید.

علاوه بر این، کفش هایی را انتخاب کنید که انگشتان شما فضای کافی برای تکان دادن را داشته باشد. توصیه می شود که در طول ظهر به خرید کفش بپردازید، زیرا در این زمان پاهای شما به دلیل استفاده مداوم متورم است، بنابراین انتخاب کفش مناسب را تضمین می کند.

 می توانید کفش های خود را در انگشتان پا نیز باز کنید. در صورت تغییر شکل پا از کفش های مخصوص و مناسب استفاده کنید. کفش های قدیمی را تعویض کنید زیرا کف های فرسوده نمی توانند از پاهای شما محافظت کنند.

  • همیشه جوراب بپوشید. پوشیدن جوراب هنگام استفاده از کفش و صندل ضروری است تا از اصطکاک بین کف پا و کفش جلوگیری شود.
  • ناخن های پا را کوتاه کنید. ناخن های بلند پا می توانند باعث فشار بیشتر شوند زیرا به قسمت جلوی کفش شما فشار می آورند.
  • سنگ پا خود را تمیز نگه دارید. همیشه سنگ را بعد از استفاده بشویید و از خشک شدن کامل آن مطمئن شوید تا از رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری کنید.
  • بهداشت پا را حفظ کنید. پاها را به خصوص بین انگشتان پا به درستی بشویید و خشک کنید. با استفاده از کرم های مرطوب کننده پا را مرطوب کنید. علاوه بر آن، پاها را با روغن ماساژ دهید تا گردش خون افزایش یابد و هر چند وقت یک بار فشار را کاهش دهید.

 اگر در هر نقطه ای احساس درد پا کردید، خواه میخچه داشته باشید یا نه، به پزشک مراجعه کنید.

آیا درمان های خانگی می توانند به درمان میخچه پا آلوده کمک کنند؟

داروهای خانگی مختلفی از جمله سیر، عسل، روغن ضروری درخت چای، لیمو، شیرین بیان و زردچوبه برای درمان میخچه های پا آلوده پیشنهاد شده است.

در حالی که این عوامل طبیعی خاصیت ضد میکروبی دارند، بهتر است از استفاده آنها در میخچه های پا خودداری کنید زیرا عفونت به راحتی انتشار می یابد. درعوض، با پزشک خود تماس بگیرید و در اولین فرصت درمان پزشکی مناسب را انجام دهید.

محصولات مبتنی بر اسید سالیسیلیک بدون نسخه یک روش درمانی معمول برای میخچه پا است. با این حال، برخی از پزشکان توصیه می کنند از استفاده از آنها خودداری کنید، زیرا اسید سالیسیلیک می تواند برای پوست اطراف مضر باشد. علاوه بر این، این محصولات نباید توسط کسانی که دیابت یا مشکلات گردش خون دارند استفاده شود.

بهتر است در مورد ایمنی و کارآیی این محصولات با پزشک خود مشورت کنید. در هر صورت، اطمینان حاصل کنید که محصول را فقط به میخچه بمالید و از نواحی آن به اطراف خودداری کنید.

سخن آخر

میخچه پا، یک مشکل شایع است که به طور کلی با حداقل مراقبت و اقدامات احتیاطی برطرف می شود. این موارد شامل استفاده از کفش راحت، لایه برداری ملایم و استفاده از ارتز است. در وهله اول جلوگیری از توسعه میخچه پا نسبتاً آسان است. با این حال، اگر هر گونه مشکل پزشکی مانند دیابت، گردش خون ضعیف یا تغییر شکل پا دارید، در صورت ابتلا به میخچه پا مشورت با پزشک ضروری است.

قبل از آزمایش داروهای درمانی میخچه پا، آزمایش پچ را برای بررسی هرگونه واکنش آلرژیک یا حساسیت انجام دهید. اگر دیابت دارید یا دارای اختلالات گردش خون یا تغییر شکل پا هستید، برای جلوگیری از عوارضی مانند زخم و مشکلات دیگر، قبل از هرگونه درمان خانگی با پزشک خود مشورت کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

2 دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید، من رفتم پیش جراح واسه میخچه پام بعد واسم آزمایش نوشت گفت اول آزمایشتا انجام بده بعد بیا ، میشه بگین این آزمایش واسه چیه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز