لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

درمان عرق کردن پا

درمان عرق کردن پا || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


درمان عرق کردن پا در شرایطی که تعریق آن زیاد باشد مهم و ضروری است. معمولاً عرق کردن پا طبیعی است، اما تعریق بیش از حد می تواند نشان دهنده وضعیتی به نام هایپرهیدروز باشد. عرق کردن پاها همچنین می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی مانند بوی نامطبوع پا، پای ورزشکاران و قارچ ناخن پا شود. هایپرهیدروز تقریباً 5 درصد از مردم جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. کسانی که پاهایشان بیش از حد عرق می کند، به هایپرهیدروز پلانتار مبتلا هستند. غدد عرق همچنان مقدار زیادی عرق تولید می کنند که بسیاری از مردم آن را ناراحت کننده و شرم آور می دانند.

روش های زیادی برای رسیدگی به هایپرهیدروز پلانتار وجود دارد. در این مقاله، ما چند روش برای پیشگیری و مدیریت عرق کردن پا را شرح می دهیم.

علل عرق کردن پا

مشخص کردن علت دقیق این حملات عرق شدید همچنان برای محققان چالش برانگیز است، اما احتمالاً یک ارتباط ارثی وجود دارد. به طور معمول هایپرهیدروز در دوران کودکی یا نوجوانی خود را نشان می دهد، اما می تواند در هر سنی رخ دهد.

برخی از انواع هایپرهیدروز می توانند ثانویه باشند، به این معنی که نتایج بیماری های دیگری باشد. با این حال، هایپرهیدروز پلانتار معمولاً موارد زیر است:

  • همراه با تعریق زیاد روی کف دست
  • ایدیوپاتیک/اولیه، به این معنی که هیچ علت قابل شناسایی وجود ندارد.

به ندرت، برخی از سندرم های ژنتیکی می توانند علت ثانویه تعریق بیش از حد کف دست و پا باشند.

اگر نگران هستید که عرق کردن پای شما به دلیل بیماری تشخیص داده نشده است، با پزشک خود مشورت کنید.

پیشگیری از عرق کردن پا

پیشگیری از عرق کردن پا || پزشکت

وقتی نوبت به مدیریت عرق کردن پای شما می رسد، باید یک برنامه بازی جامد تهیه کنید. با پیروی از توصیه های آکادمی پوست آمریکا برای نگه داشتن مجله در مورد نحوه و زمان وقوع تعریق. این به شما کمک می کند محرک هایی مانند غذاهای خاص یا موقعیت هایی که باید از آنها اجتناب شود را شناسایی کنید.

افراد می توانند از روش های زیر برای پیشگیری از تعریق پا استفاده کنند:

رفع عرق پا با شستن روزانه پاها

رسیدگی به هایپرهیدروز پلانتار نیز شامل فراتر رفتن در مورد بهداشت است. حتماً هر روز دوبار در صورت لزوم پاهای خود را بشویید. حتماً پای خود را مخصوصاً بین انگشتان پا کاملاً خشک کنید. پوست مرطوب روی پا باعث افزایش خطر عفونت های باکتریایی و قارچی در پا می شود. پاهای خود را 20 دقیقه با 3 تا 4 قاشق غذاخوری جوش شیرین در آب گرم خیس کنید. 

همچنین استفاده از چای سیاه را برای خیساندن، به دلیل وجود تانن توصیه می شود. اینها می توانند به کوچک شدن منافذ و در نتیجه کاهش جریان عرق کمک کنند. به سادگی جوش شیرین را با دو کیسه چای سیاه عوض کنید و پاهای خود را برای 10 دقیقه دیگر در آن قرار دهید.

یادداشت کردن علائم بیماری

علائم و جزییات عرق کردن پاهای خود را یادداشت کنید تا بتوانید عوامل محرک آن را شناسایی کنید. این کار شما می تواند به شناسایی غذاها، موقعیت ها یا احساساتی که باعث تعریق پا می شوند، کمک کند. سپس می توان اقداماتی را برای محدود کردن یا اجتناب از این محرک ها انجام داد.

برای مشاوره آنلاین جهت رفع عرق کردن پا با پزشک پوست و مو مشورت کنید.

پوشیدن جوراب مناسب

برای تهویه مناسب فرد باید در ماه های گرم جوراب نخی بپوشد. سعی کنید بهترین جوراب را متناسب با فصل و فعالیت خودتان انتخاب کنید. جوراب پشمی برای ماه های زمستان گزینه مناسبی است. از جوراب با جنس نایلونی اجتناب کنید زیرا این پارچه مصنوعی می تواند رطوبت بیشتری جذب کند. برخی از تولید کنندگان نیز جوراب هایی می سازند که رطوبت را از پوست دور می کند. شما می توانید جوراب های جذب کننده رطوبت را در فروشگاه های لوازم ورزشی خریداری کنید. انواع دیگر جوراب های ورزشی حاوی مواد شیمیایی هستند که تعداد باکتری های روی پا را کاهش می دهد که این امر رطوبت و بوی پا را به حداقل می رساند.

جلوگیری از عرق پا با استفاده از پودرهای ضد قارچ

پودر ضد قارچ پا به خشک نگه داشتن پا و پیشگیری از بو کمک می کند. یک گزینه جایگزین استفاده از گرد سبک نشاسته ذرت است.

استفاده از ضد عرق پا

پاها بیشتر از هر قسمت دیگر بدن دارای غدد عرق هستند. تقریباً 125000 غدد عرق در هر پا وجود دارد. دئودورانت ضد تعریق یک داروی آسان برای استفاده در عرق کردن پا است. این محصولات با مسدود کردن موقت غدد عرق عمل می کنند. افراد باید این کار را برای 3 یا 4 شب متوالی دیگر تکرار کنند و بعد از آن هفته ای یک یا دو بار از آن استفاده کنند.

جلوگیری از عرق پا در کفش

به دنبال کفش های ساخته شده از پارچه ای با قابلیت تهویه مانند بوم یا چرم باشید. از استفاده کفش های پلاستیکی خودداری کنید زیرا جریان هوا را به درستی از خودشان عبور نمی دهند و ممکن است عرق را در داخل کفش جذب کند. بررسی کنید که اندازه کفش مناسب باشد. کفش هایی که خیلی تنگ هستند باعث عرق کردن پا می شوند. کفی های کفش عرق کردن پای شما را تا حدودی تسکین می دهند. به دنبال کفی های جاذب یا خوشبو کننده باشید تا رطوبت را دفع کرده و از بوی پا پیشگیری کنید.

نوشیدن آب کافی

نوشیدن مقدار زیادی آب، به ویژه در روزهای گرم یا هنگام ورزش، به تنظیم دمای بدن و کاهش احتمال تعریق کمک می کند.

بیشتر بدانید: درمان خانگی برای عرق کف دست

درمان عرق پا

درمان عرق کردن پا || پزشکت

حتی بهترین تکنیک های پیشگیرانه هم همیشه عرق کردن پاها را متوقف نمی کند. هنگام تعریق، انجام اقدامات زیر می تواند به شما کمک کند:

شستن پاها

شستن پا حداقل یک بار در روز برای پیشگیری از گسترش باکتری ها ضروری است. شستن پا نه تنها عرق و باکتری ها را از بین می برد بلکه باعث خنک شدن پوست و کاهش تعریق می شود.

سعی کنید پا ها را حداقل یک بار، اگر نه دوبار، در روز بشویید. از صابون ضد قارچی بدون نسخه (OTC) استفاده کنید یا چند قطره اسانس ضد میکروبی مانند درخت چای یا اکالیپتوس به آب اضافه کنید. پاها را به ویژه بین انگشتان پا را کاملاً خشک کنید. پاهای مرطوب اجازه می دهد تا باکتری ها و قارچ ها رشد کنند.

خیساندن پا در چای سیاه

استفاده از چای سیاه ممکن است راهی موثر برای پیشگیری از تعریق باشد. این درمان غیرمعمول شامل خیساندن پا در یک حوضچه آب گرم با دو کیسه چای سیاه است. تانن موجود در چای منافذ پوست را می بندد و تعریق را کاهش می دهد. اجازه دهید پاهای عرق کرده هر بار 20 دقیقه خیس بخورد. در صورت لزوم این درمان را روزانه تکرار کنید.

تعویض جوراب

هنگامی که امکان شستشو یا خیساندن پا وجود ندارد، جورابتان را تعویض کنید. باز هم، جوراب های پنبه ای طبیعی یا جذب کننده رطوبت را انتخاب کنید. در مدرسه یا محل کار جوراب های اضافی داشته باشید تا بتوانید فوراً جوراب را عوض کنید.

تعویض کفش

کفش های عرق کرده باعث گرم تر شدن و عرق کردن پا می شوند. هنگامی که پا شروع به عرق کردن می کند، به یک جفت کفش تازه و خنک تبدیل کنید. سعی کنید از پوشیدن یک جفت کفش در 2 روز متوالی خودداری کنید.

استفاده از الکل

برای تسکین سریع، مقدار کمی الکل را بین انگشتان پا یا نواحی عرق کرده پا بمالید. این کار باعث خشک شدن فوری پاها و پیشگیری از بوی پا می شود. با این حال، سعی کنید به طور منظم از این دارو استفاده نکنید زیرا می تواند پاها را بیش از حد خشک کرده و منجر به سوزش پوست شود.

امتحان یونتوفورزیس

یونتوفورز می تواند به طور موقت مانع عرق کردن پا شود. در یونتوفورزیس از آب برای عبور جریان الکتریکی خفیف از پوست پا استفاده می شود.

زمان مراجعه به پزشک

اگر نکات بالا تعریق پا را کاهش نمی دهد، بهتر است از مشاوره پزشکی استفاده کنید. پزشک می تواند به افراد در مدیریت هایپر هیدروز پلانتار کمک کند. پزشک می تواند گزینه های درمان تعریق زیاد در سایر نواحی بدن، مانند دست ها، صورت، پوست سر و زیر بغل را توضیح دهد.

پزشک با گرفتن شرح حال دقیق و انجام معاینه فیزیکی، تعریق بیش از حد را تشخیص می دهد. آنها همچنین ممکن است آزمایش ید را برای نشاسته انجام دهند. برای انجام این آزمایش، آنها محلول ید را روی پا قرار می دهند. پس از خیساندن ید، پزشک نشاسته ذرت را روی پا می پاشد. اگر پوست آبی تیره شود، این نشان دهنده میزان زیاد عرق است.

پس از تشخیص تعریق زیاد، پزشک ممکن است داروی ضد عرق قوی یا داروهای خوراکی به نام آنتی کولینرژیک را تجویز کند. از طرف دیگر، پزشک یک سری تزریق بوتاکس را توصیه کنند . اگرچه مردم معمولاً از تزریق بوتاکس برای اهداف زیبایی استفاده می کنند، اما این دارو می تواند تعریق بیش از حد را متوقف کند. تأثیرات به طور متوسط 6 تا 9 ماه طول می کشد و منجر به میزان بالایی از رضایت می شود.

موارد شدید هیپرهیدروز نیاز به سمپاتکتومی دارد. این روش جراحی شامل قطع اعصاب خاص برای قطع سیگنال هایی است که باعث تعریق بیش از حد بدن می شوند.

سخن آخر

عرق کردن پاها اغلب ناراحت کننده است و می تواند برای برخی افراد شرم آور باشد. بسیاری از داروهای خانگی برای پیشگیری و مدیریت عرق کردن پا وجود دارد. رعایت بهداشت پا برای مدیریت تعریق زیاد و پیشگیری از بو و عفونت پا ضروری است. اگر درمان های خانگی ناموفق باشد، پزشک می تواند گزینه های درمانی قوی تری را برای هایپرهیدروز پا توصیه کند.

در صورتی که از وضعیت خود رنج می برید و یا علائمی از بیماری های پوستی دارید می توانید از متخصص پوست و مو کمک بگیرید. علاوه بر آن، برای بررسی وضعیت خود ممکن است به مشاوره آنلاین و فوری با متخصص غدد و متابولیسم نیاز داشته باشید. در هر شرایط خدمات مشاوره آنلاین پزشکت امکان مشاوره با متخصصین پزشکی را برای شما فراهم کرده است.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 1

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز