لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آکنه نوجوانان و درمان های خانگی آن

آکنه نوجوانان و درمان های خانگی آن || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


آکنه نوجوانان یک مشکل رایج است. نوجوان شما ممکن است تمام درمان های خانگی ممکن را امتحان کند تا از شر آکنه آزار دهنده خلاص شود یا حداقل آنها را بی اهمیت جلوه دهد. اما آیا می توانیم به طور طبیعی از شر جوش های نوجوانی خلاص شویم؟ آیا این امن است؟

چه چیزی باعث آکنه در نوجوانان می شود؟

افزایش سطح هورمون ها در سال های نوجوانی باعث می شود که غدد چربی (غدد چربی داخل پوست) سبوم (روغن) بیشتری تولید کنند. این روغن با سلول های مرده پوست و سایر مواد زائد جمع می شود و فولیکول های مو را مسدود می کند و منجر به آکنه می شود. این منافذ مسدود شده توسط باکتری C. acnes عفونی می شوند که منجر به التهاب می شود.

آکنه ممکن است مشکلات جدی ایجاد نکند. هنگامی که دست نخورده باقی بماند، جوش ها یا زگیل ها بدون برجای گذاشتن جای زخم از بین می روند. با این حال، فولیکول های مسدود شده می توانند به طور دردناکی ملتهب شوند و در برخی شرایط ممکن است عفونی شوند. این می تواند منجر به ناراحتی شود و همچنین ممکن است آکنه را برجسته تر کند.

آکنه نوجوانی چه زمانی از بین می رود؟

معمولاً آکنه نوجوانان پس از عبور از بلوغ از بین می رود. با این حال، در برخی ممکن است کمی بیشتر طول بکشد و این می تواند به دلایل مختلفی مانند رژیم غذایی، استرس و اختلالات هورمونی باشد.

در بخش بعدی، ما در مورد چند درمان خانگی به شما می گوییم که ممکن است به کاهش شدت جوش ها یا زگیل ها به طور طبیعی کمک کند.

11 راه برای مدیریت آکنه نوجوانان در خانه

آکنه نوجوانان و درمان های خانگی آن || پزشکت

درمان های زیر ممکن است به کاهش شدت آکنه نوجوانان کمک کند. راه حل ها ممکن است درمان کامل آکنه در نوجوانان را ارائه نکنند، اما هنوز ارزش امتحان کردن را دارند.

صورت را با شستشوی صورت بدون روغن بشویید.

یک شوینده صورت بدون روغن بخرید و صورت را دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار در شب تمیز کنید. فقط از مقدار کمی برای تمیز کردن صورت بدون شستشوی پوست استفاده کنید. به جای پاک کردن، پوست را با حوله خشک کنید. می‌توانید شستشوی صورت را انتخاب کنید که دارای ویژگی لایه‌برداری باشد تا به از بین بردن لایه‌های پوست مرده روی سطح کمک کند. پوست مرده کمتر و بقایای سلول های مرده ممکن است احتمال گرفتگی فولیکول ها را کاهش دهد.

شستشوی صورت با ترکیبی به نام بنزوئیل پراکسید که باکتری های مضر روی پوست را از بین می برد و مجاری چربی را باز می کند، می تواند برای آکنه استفاده شود. پاک کننده های بنزوئیل پراکسید را می توان بدون نسخه بدون نسخه خریداری کرد. شستشوی صورت حاوی 5 درصد بنزوئیل پراکسید را انتخاب کنید و فقط یک بار در روز به مدت یک هفته از آن استفاده کنید. بعد از یک هفته، دو بار در روز تا چهار یا شش هفته از آن استفاده کنید تا از آکنه خلاص شوید.

مصرف محصولات روی را در نظر بگیرید.

تحقیقات نشان می دهد که روی و ترکیبات آن ممکن است به کاهش شدت آکنه کمک کند. استفاده موضعی از اکسید روی ممکن است مفید باشد زیرا روغن را جذب کرده و قرمزی پوست را کاهش می دهد.

مصرف خوراکی روی ممکن است آکنه را تسکین دهد. با این حال، اگر نوجوان رژیم غذایی سالمی داشته باشد، ممکن است نیازی به مکمل روی نداشته باشد زیرا در انواع غذاها از جمله جوانه گندم، بلغور جو دوسر، دانه‌های کنجد، محصولات طیور، غذاهای دریایی و گوشت یافت می‌شود.

ویتامین ها را دست کم نگیرید.

یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به آکنه ممکن است سطوح پایین ویتامین A و E در بدن خود داشته باشند. مصرف کافی این ویتامین ها ممکن است آکنه را کاهش دهد و وضعیت پوست را بهبود بخشد. اما آکادمی اطفال آمریکا بیان می‌کند که مکمل‌های ویتامین A «نه تنها می‌توانند غیر ضروری، بلکه خطرناک نیز باشند. آکادمی می گوید که اگر قصد تهیه مکمل های ویتامین برای نوجوان خود را دارید، باید با یک متخصص اطفال صحبت کنید.

منبع امن و سالم ویتامین A برای نوجوانان، میوه ها و سبزیجات است. طبق گفته دانشکده بهداشت عمومی هاروارد TH Chan، غذاهای زیر منابع خوبی از ویتامین A و E در رژیم غذایی هستند.

رژیم غذایی با ویتامین های A و E کافی ممکن است به کاهش شدت آکنه کمک کند و منجر به شفافیت پوست شود.

ماسک صورت عسل و دارچین را امتحان کنید.

آکنه نوجوانان و درمان های خانگی آن || پزشکت

تحقیقات نشان می دهد که ترکیبی از عسل و پودر دارچین می تواند در برابر باکتری های عامل آکنه موثر باشد (12) . برخی از ترکیبات طبیعی موجود در این مواد غذایی ممکن است علیه تکثیر پروپیونی باکتریوم آکنه و استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس، باکتری های مرتبط با تشکیل آکنه، عمل کنند. نوجوان شما می تواند یک یا دو بار در هفته از ماسک عسل و دارچین استفاده کند.

یک قاشق چایخوری پودر دارچین را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. صورت را بشویید، خشک کنید و مخلوط را به طور یکنواخت روی صورت بمالید. بگذارید 20 دقیقه بماند و آن را بشویید.

اسیدهای چرب امگا 3 را مصرف کنید.

مصرف رژیم غذایی سالم اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است شدت آکنه متوسط ​​و شدید را در نوجوانان کاهش دهد (13) . اسیدهای چرب امگا 3 ممکن است تولید ترکیبات التهابی در بدن و تولید بیش از حد سلول های پوست را کاهش دهند. این در نهایت می تواند احتمال بروز آکنه را به حداقل برساند.

برخی از منابع سالم اسیدهای چرب امگا 3 در رژیم غذایی عبارتند از: ماهی، دانه کتان، روغن بذر کتان، گردو، توفو و روغن سویا.

روغن درخت چای

تحقیقات نشان می دهد که روغن درخت چای ممکن است شدت آکنه را در میان افرادی که آکنه خفیف تا متوسط ​​دارند کاهش دهد. روغن درخت چای یک روغن ضروری است و از برگ های Melaleuca alternifolia یا درخت چای (غیر مرتبط با چای) به دست می آید. یک مطالعه نشان داد که استفاده از 5٪ روغن موضعی درخت چای می تواند به کاهش شدت آکنه کمک کند. روغن درخت چای ممکن است به کندی عمل کند و برخی از متخصصان بیان می کنند که ممکن است برای نشان دادن نتایج قابل مشاهده به سه ماه استفاده نیاز داشته باشد.

رقیق کردن روغن درخت چای با آب در خانه ممکن است خطرناک باشد زیرا مقادیر زیاد یا کنترل نشده روغن ممکن است باعث مشکلات پوستی شود. به عنوان مثال، برخی افراد ممکن است در اثر تماس با روغن درخت چای دچار بثورات درماتیت یا تحریک پوست شوند.

بنابراین، استفاده از ژل‌های مبتنی بر روغن درخت چای و شستشوی صورت که بدون نسخه در دسترس هستند، ایمن‌تر است، زیرا احتمالاً حاوی مقدار اندازه‌گیری شده و مطمئنی از روغن درخت چای هستند.

چای سبز

آکنه نوجوانان و درمان های خانگی آن || پزشکت

برخی از مطالعات مشاهده کردند که استفاده موضعی از ژل ها یا کرم ها با عصاره چای سبز باعث کاهش میزان سبوم تولید شده توسط غدد چربی می شود. این به دلیل وجود گروهی از ترکیبات به نام پلی فنول در چای سبز است.

پلی فنول ها بر روی روغن های موجود در سبوم اثر می کنند و مقدار آنها را کاهش می دهند. معلوم نیست که آیا چای سبز می تواند در مورد آکنه های شدید موثر باشد و آیا همیشه موثر است یا خیر. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که چای سبز ممکن است در موارد آکنه خفیف تا متوسط ​​مفید باشد.

چای سبز کاملاً در دسترس است و ارزش امتحان کردن را دارد.

می‌توانید مانند زمانی که چای سبز را برای نوشیدن درست می‌کنید، در آب داغ دم کنید. بگذارید چای خنک شود و سپس آن را با پنبه روی ناحیه آسیب دیده بمالید. با حوله خشک کنید. می توانید یک بار در روز آن را امتحان کنید.

از مصرف لبنیات پرهیز کنید.

شیر ممکن است نوجوان را در معرض هورمون ها و سایر ترکیباتی قرار دهد که ممکن است آکنه نوجوانی را تشدید کند. متخصصان سلامت اذعان دارند که محصولات لبنی می توانند در برخی افراد باعث آکنه شوند. علاوه بر وجود احتمالی هورمون، مشخص نیست که چگونه و چرا لبنیات ممکن است باعث آکنه شود.

با این حال، کارشناسان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گویند: «بیشتر متخصصان پوست بر این باور نیستند که غذا می‌تواند بر شرایطی مانند آکنه تأثیر بگذارد، اما اگر بیمار آن را قسم می‌دهد، ما همیشه می‌گوییم اگر به این باور دارید، از آن اجتناب کنید.

از مصرف لبنیات به مدت یک ماه یا بیشتر خودداری کنید و در صورت وجود تفاوت مشاهده کنید. اگر در رژیم غذایی متوجه کاهش آکنه و بهبود پوست بدون لبنیات شدید، کودک شما می تواند برای همیشه از محصولات لبنی دوری کند. در عین حال، اطمینان حاصل کنید که فرزندتان از لبنیات جایگزین استفاده می کند تا با نیازهای تغذیه ای خود مطابقت داشته باشد.

رژیم غذایی با گلیسمی پایین بخورید.

شاخص گلیسمی (GI) نشان می دهد که قند خون پس از مصرف یک ماده غذایی چقدر سریع یا آهسته افزایش می یابد. بار گلیسمی به شما می گوید که چگونه قند خون پس از مصرف یک وعده غذایی بالا می رود. آکادمی پوست آمریکا بیان می کند که یک رژیم غذایی با گلیسمی پایین ممکن است تعداد جوش های آکنه را کاهش دهد.

غذاهایی که معمولا GI و GL بالایی دارند، غذاهایی هستند که قند اضافه دارند. به عنوان مثال، نوشابه، آب میوه ها با شکر افزوده، شیرینی ها، دسرهای سرخ شده و شیرین و سایر محصولات قندی دارای GI بالایی هستند. برخی دیگر از غذاهایی که ممکن است باعث افزایش سریع قند خون شوند، نان سفید، برنج پف کرده و چیپس سیب زمینی هستند.

با وجود توصیه آکادمی، مشخص نیست که آیا اجتناب از غذاهای با رتبه گلیسمی بالا می تواند آکنه را به طور قطع تسکین دهد یا خیر. یک مطالعه مفصل هیچ ارتباطی بین شاخص گلیسمی و آکنه پیدا نکرد. مطالعه دیگری که برای تعیین اثر GI کربوهیدرات ها بر روی آکنه انجام شد، بیان کرد که تفاوت زیادی در بهبود آکنه با رژیم غذایی با GI پایین و GI بالا وجود ندارد. با این حال، روند بهبود کاهش آکنه در رژیم غذایی پایین GI مشاهده شد. اما محققان می گویند که به دلیل محدودیت های خاصی در تحقیق نتوانستند نتیجه ای بگیرند.

با این وجود، غذاهای با رتبه گلیسمی بالا عمدتاً ناسالم هستند. (نوشابه، فست فود سرخ شده، غلات شیرین) و باید از مصرف آنها پرهیز کرد. برای کاهش آکنه نوجوانان، به حداقل رساندن اندازه سروینگ آنها و افزایش وعده های غلات کامل، میوه ها و سبزیجات با فیبر بالا، ارزش امتحان کردن را دارد.

استرس را مدیریت کنید.

آکنه نوجوانان و درمان های خانگی آن || پزشکت

استرس عاطفی و ذهنی باعث ایجاد آکنه نمی شود، اما ممکن است آکنه موجود را تشدید کند. تحقیقات نشان می دهد که غدد چربی ممکن است تحت تأثیر هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین، هورمون استرس در بدن قرار گیرند. این هورمون می تواند منجر به تولید بیش از حد سبوم شود، بنابراین احتمال آکنه را افزایش می دهد.

به حداقل رساندن استرس عاطفی برای نوجوانان ضروری است، با توجه به اینکه آنها نیز در این سن دچار تغییرات فیزیکی متعددی می شوند. آکنه ممکن است به استرس اضافه کند، زیرا آنها از ظاهر خود آگاه می شوند. گذراندن وقت با خانواده و صحبت با والدین در مورد آنچه آنها را تحت فشار قرار می دهد می تواند آرامش بخش باشد. راه دیگر برای غلبه بر استرس این است که از نظر بدنی فعال بمانید .

ورزش کنید.

ورزش می تواند باعث شود که غدد فوق کلیوی هورمون های کمتری تولید کنند که باعث شعله ور شدن آکنه می شود. حتی ورزش منظم همچنین می تواند سطح هورمون های استرس را که می تواند باعث آکنه شود را کاهش دهد. ورزش تأثیر مثبتی بر سلامت کلی نوجوان دارد و برای کنترل آکنه ارزش امتحان کردن را دارد.

به یاد داشته باشید، همیشه قبل از اینکه به نوجوان اجازه دهید مکمل های غذایی مصرف کند، با پزشک مشورت کنید. همچنین، اگر نوجوان با وجود استفاده از درمان‌های خانگی بهبودی در آکنه خود نشان نداد، او را نزد پزشک ببرید.

آکنه ممکن است باعث نگرانی نوجوان شود، اما اغلب بخشی طبیعی از رشد است. اکثر بزرگسالان در طول سال های نوجوانی خود مجبور به مقابله با آکنه بوده اند. شدت آکنه در نهایت کاهش می یابد، زیرا کودک به سمت پایان سال های نوجوانی خود حرکت می کند. مراقبت، یک رژیم غذایی مناسب و شیوه زندگی و نگرش سالم می تواند به نوجوان کمک کند تا با آکنه نوجوانی مواجه شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز