لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

چگونه دوقلو باردار شویم؟

چگونه دوقلو باردار شویم؟ | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

برخی از خانم ها در هنگام تصمیم به باردار شدن، به دنبال این هستند که چگونه دوقلو باردار شویم؟ ایده بارداری دوقلوها می تواند جذاب باشد. یک زن می تواند یا به طور تصادفی (عوامل ژنتیکی) یا به دلیل برخی از درمان های پزشکی دوقلو یا چندقلو باردار شود. هیچ راهی مطمئن برای باردار شدن با دوقلوها وجود ندارد؛ اما برخی از روش ها و راهکارها تا حدودی می توانند احتمال دوقلوزایی و یا چند قلوزایی در زنان را افزایش دهند.

به طور کلی دوقلوها، بر دو نوع، یکسان (غیر برادرانه) و غیر یکسان (برادرانه) تقسیم می شوند. تقریباً یک سوم دوقلوها دوقلوهایی یکسان هستند که به آنها دوقلوهای تک تک نیز گفته می شود.

دوقلوهای همسان. دوقلوهای همسان زمانی رخ می دهد که یک تخمک توسط یک اسپرم بارور و به دو جنین جدا تقسیم شود. آنها از نظر ترکیب ژنتیکی و جفت مشترک هستند.

دوقلوهای غیرهمسان. دوقلوهای غیرهمسان یا دیزیگوتیک، زمانی رخ می دهد که دو تخمک توسط دو نطفه بارور شوند. آنها منحصر به فرد هستند و از نظر ترکیب ژنتیکی یا جفت مشترک نیستند. از آنجا که دوقلوهای غیر همسان تنها نیمی از ترکیب ژنتیکی یکسان را دارند، همیشه از یک جنس نیستند.

چند درصد احتمال دارد یک زن دوقلو باردار شود؟

آمار قرن بیست و یکم نشان می دهد که احتمال داشتن دوقلو 3٪، یعنی 3 در 100 در میان جمعیت عمومی است. ارقام همچنین نشان می دهد که میزان دوقلوزایی، تقریباً 61 درصد از اوایل دهه 1980 افزایش داشته است. به روزرسانی اخیر مرکز ملی آمار بهداشت ایالات متحده نشان می دهد که نرخ زایمان دوقلوها 33.9 در هر 1000 تولد است.

مطالعه بیشتر: علائم بارداری دوقلویی 

چگونه دوقلو باردار شویم؟ | پزشکت

چه عواملی احتمال دوقلوزایی را بیشتر می کند؟

همانطور که قبلا گفته شد، دوقلوزایی های یکسان فقط به طور کاملا اتفاقی ممکن است اتفاق بیفتند؛ اما برخی عوامل ممکن است بر احتمال داشتن دوقلوهای غیرهمسان تأثیر بگذارد.

مطالعه بیشتر: بهترین دارو گیاهی برای باروری

برخی از مهمترین عوامل موثر در دوقلو زایی همسان، عبارتند از:

سلامت بانوان
سابقه خانوادگی و وراثت

اگر شما در خانواده خود دوقلو دارید و یا خودتان دو قلو هستید، احتمال اینکه دوقلو داشته باشید بسیار زیاد است. با این حال، اگر شریک زندگی شما دوقلو دارد یا در خانواده آنها دوقلو وجود دارد، این امر بر شانس یا دوقلو بودن یا نداشتن شما هیچ تأثیری نمی گذارد. احتمال باردار شدن دوقلو بیشتر به مادر بستگی دارد.

قومیت یا نژاد

به نظر می رسد که قومیت و یا نژاد افراد در احتمال دوقلوزایی تأثیر زیادی دارد. آسیایی ها و اسپانیایی زبان ها شانس کمتری برای دوقلوزایی دارند، در حالی که این شرایط در بین آفریقایی ها و اروپایی ها، شیوع بیشتری دارد.

نوع بدن (قد و وزن)

احتمال دوقلوزایی در بین زنان بلند قد نسبت به زنان کوتاه قد بیشتر است. همچنین، زنان با وزن بالاتر شانس بیشتری برای دوقلو شدن دارند. در زنانی که رژیم غذایی مناسبی را رعایت می کنند احتمال باردار شدن زیاد است.

یک مطالعه تحقیقاتی که توسط کالج زنان و زایمان آمریکا منتشر شده است، نشان می دهد یکی از دلایل افزایش نرخ چندقلوزایی به دلیل افزایش نرخ چاقی است. بررسی ها نشان داده زنان با شاخص توده بدنی BMI 30 و بالاتر احتمال بیشتری برای دوقلوزایی دارند.

سن مادر

احتمال داشتن دوقلو یا حتی چندقلوزایی ممکن است با بالارفتن سن مادر افزایش یابد. زنان بالای 35 سال نسبت به زنان جوان FSH تر (هورمون محرک فولیکول) بیشتری تولید می کنند. افزایش سطح هورمون محرک فولیکول، باعث افزاییش تعداد تخمک های آزاد شده در طی تخمک گذاری می شود. همین عامل ممکن است تعداد جنین های تشکیل شده را افزایش دهد.

مطالعه بیشتر: چگونه بعد از 35 سالگی باردار شویم؟

بارداری بیشتر

احتمال دوقلوزایی در زنانی که سابقه بارداری زیاد داشته اند، بیشتر است. از طرفی هم احتمال افزایش دوقلوها نیز ممکن است با افزایش تعداد حاملگی ها بیشتر شود.

درمان های باروری

درمان های باروری شانس دوقلوزایی را افزایش می دهند. خانم های که به دنبال درمان های برای باردار شدن هستند، بهتر است قبل از انتخاب گزینه های درمانی با پزشک مشورت کنند. پزشک می تواند بهترین گزینه را برای آنها پیشنهاد دهد.

لقاح آزمایشگاهی

احتمال دوقلوزایی در زنانی که تحت IVF قرار می گیرند بیشتر است. با این حال، این موضوع عمدتا به تعداد جنین های قرار گرفته در رحم بستگی دارد. در روش لقاح آزمایشگاهی، متخصصان ممکن است مجبور شوند برای افزایش احتمال بارداری، بیش از یک جنین را در رحم زن قرار دهند. در صورت کاشت و رشد موفقیت آمیز هر دو، احتمال حاملگی دوقلو وجود دارد.

لقاح داخل رحمی

در این روش اسپرم ها با استفاده از سرنگ به رحم تزریق می شوند. با این حال، IUI به تنهایی احتمال چندقلویی را افزایش نمی دهد. زنانی که تحت این روش درمانی قرار می گیرند ممکن است مجبور به استفاده از داروهای باروری برای افزایش احتمال بارداری خودشان باشند.

گنادوتروپین

این داروها ممکن است احتمال دوقلوزایی را بهبود بخشند زیرا سلامت کلی تخمک بالغ و بلوغ آنها را افزایش می دهد. گنادوتروپین ها احتمالاً باعث ترشح بیش از یک تخمک در یک زمان می شوند. پزشک می تواند یک مورد مناسب را برای خانم ها تجویز کند.

کلومیفن سیترات

مصرف قرص های کلومیفن سیترات و یا کلومیفن می تواند احتمال دوقلوزایی را تا 10 درصد افزایش دهد. این قرص ممکن است قبل از آزمایش درمان های کمک باروری مانند لقاح آزمایشگاهی، برای تقویت تشکیل تخمک مصرف شود. همچنین مصرف این دارو در مردان می تواند به درمان عدم تعادل هورمونی کمک کند. حتی مصرف آن ممکن است بر کیفیت و کمیت اسپرم و تحرک آنها تأثیر بگذارد.

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و زایمان 

چگونه دوقلو باردار شویم؟ | پزشکت

گیاهان دارویی برای افزایش احتمال دوقلوزایی

اگرچه هیچ علمی در مورد استفاده از گیاهان دارویی برای افزایش دوقلوزایی وجود ندارد، اما برخی از شواهد استفاده از برخی گیاهان را برای باروری و بارداری ترغیب می کند.

  • احتمالا روغن بذر کتان قدرت باروری و حتی دوقلوزایی را افزایش دهد.
  • به نظر می رسد کاساوا شیرین به دلیل خاصیت تخمک گذاری بیش از حد احتمال دوقلوها را افزایش می دهد.
  • مصرف شیرین بیان سطح هورمونی استروژن و تستوسترون را کنترل می کند و می تواند احتمال باردار شدن را افزایش دهد.
  • اعتقاد بر این است که روغن گل مغربی باعث تقویت مخاط سالم دهانه رحم می شود. این شرایط باعث می شود اسپرم در تخمدان برای مدت طولانی تری زنده بماند.

اگرچه این گیاهان طبیعی هستند، اما مصرف برخی از آنها ممکن است با بروز عوارض جانبی احتمالی همراه باشد. بنابراین، به خانم های که تصیم دارند از این گیاهان استفاده کنند بهتر است، قبل از آن با پزشک مشورت کنند.

اگر قصد بارداری دارید، بهتر است قبل از آن با متخصصان آنلاین زنان و مامایی مشورت کنید.

چگونه دوقلو باردار شویم؟ | پزشکت

درمان های خانگی برای افزایش احتمال دوقلوزایی

محصولات لبنی

به نظر می رسد احتمال دوقلوزایی در زنانی که لبنیات می خورند نسبت به زنانی که این محصولات را مصرف نمی کنند افزایش می یابد. تصور می شود که هورمون های رشد موجود در شیر ممکن است منجر به دوقلوزایی شود.

عدم مصرف قرص های جلوگیری از بارداری

بدن زنان از زمانی که مصرف داروهای ضد بارداری را متوقف می کنند، مدتی طول می کشد تا ریتم و وضعیت طبیعی خودش را به دست بیاورد. بررسی ها نشان می دهد که احتمال دوقلوزایی تا یک سال بعد از قطع داروهای ضد بارداری خوراکی وجود دارد.

بارداری در دوران شیردهی

بررسی ها نشان می دهد، احتمال دوقلوزایی در زنانی که هنگام شیردهی باردار می شوند، زیاد است. در دوران بارداری میزن ترشح پرولاکتین در بدن افزایش می یابد و این امر موجب افزایش احتمال دوقلوزایی در مادر می شود.

مصرف روی در مردان

روی به عنوان بهبود دهنده سطح اسپرم شناخته شده است. بنابراین خانم های که دوست دارند، دوقلو باردار شوند می توانند از شریک زندگی خودش بخواهند که غذاهایی مانند دانه کدو تنبل، گوشت بره، نخود سبز و ماست را که سرشار از روی هستند  را مصرف کنند.

رعایت فاصله بین بارداری ها

یکی دیگر از روش های افزایش احتمال بارداری دوقلویی ایجاد فاصله کافی میان بارداری ها است. اگر بلافاصله پس از یک حاملگی مجددا باردار شوید احتمال دوقلوزایی در شما کاهش پیدا می کند.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی در بارداری

چگونه دوقلو باردار شویم؟ | پزشکت

انتخاب موقعیت های جنسی مناسب

برخی معتقدند که یکسری از موقعیت های جنسی ممکن است احتمال دوقلوزایی را افزایش دهند؛ اما هیچ مطالعه علمی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد. برخی از موقعیت هایی که بر اساس اعتقادات و باورهای مردم تصور می شود در احتمال دوقلوزایی تاثیر دارند، عبارتند از:

پهلو به پهلو

در این روش هر دو شریک جنسی به پهلو دراز می کشند. زن زانوهای خود را اندکی خم کرده و مرد از پشت عمل دخول را انجام می دهد. در این روش به دلیل امکان تخلیه اسپرم ها در نزدیکی دهانه رحم احتمال بارداری دوقلویی افزایش می یابد.

مطالعه بیشتر: بهترین زمان برای بارداری

حالت ایستاده

به نظر می رسد حالت ایستاده، احتمال نفوذ عمیق را افزایش می دهد و میزان دوقلوزایی بیشتر می کند.

رو در رو

در این روش نزدیکی که در آن مرد بر روی زن قرار می گیرد اسپرم ها شانس بیشتری برای حرکت به سمت رحم و نفوذ به درون تخمک خواهند داشت. این موقعیت قرارگیری یکی از بهترین روش های نزدیکی برای زوج هایی است که تمایل به داشتن نوزادانی دوقلو دارند.

دخول از پشت

در این روش نزدیکی عمل دخول از پشت انجام شده و امکان تخلیه اسپرم در نزدیکی دهانه رحم بیشتر است.

سخن آخر

همانطور که در بالا ذکر کردیم، همه اینها تنها راه های بارداری با دوقلوها هستند و ممکن است همیشه موثر نباشند. در حالی که هیچ راهی مطمئن برای بهبود احتمال داشتن دوقلو وجود ندارد، شما می توانید شانس خود را با یک یا چند روش دیگر برای باردار شدن دوقلوها امتحان کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

5

مقالات مرتبط

5 دیدگاه

  1. من میخام دوقلو بار داربشم ? کمکم کنید دو دفعه حامله شدم سقط کردم

  2. سلام من تنبلی تخمدان دارم اما میخوام دوقلو باردار شم میشه؟از طرفی شنیدم خطرش زیاده ممکنه جنین اوتیسم یا مرده متولد بشه اگه تحت نظر پزشکم باشی بازم این اتفاقا ممکنه؟

    1. سلام اگر تحت نظر پزشکتان باشید جای نگرانی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز