لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

علائم و نشانه های بارداری دوقلويی

علائم و نشانه های بارداری دوقلويی | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

علائم و نشانه های بارداری دوقلویی، ممکن است در زنان مختلف متفاوت باشد. اما برجستگی شكم در بارداری دوقلویی بیشتر است. در واقع این امر می تواند ابتدایی ترین نشانه بارداری دوقلویی باشد. سونوگرافی راهی ایده آل برای تأیید تعداد جنین ها در دوران بارداری است. اما، علاوه بر سونوگرافی روش های دیگری نیز وجود دارد كه به كمك آنها می توانید بارداری دوقلویی را تشخیص دهید.

چه عواملی احتمال بارداری دوقلویی را افزایش می دهند؟

برخی از عوامل می توانند احتمال بارداری دوقلویی را در زنان افزایش دهد، از جمله:

  • احتمال بارداری دوقلویی در زنانی كه دارای BMI 30 یا بالاتر هستند، افزایش می یابد.
  • احتمال بارداری دوقلویی در زنانی كه از زایمان های قبلی خود دارای فرزندان دوقلو و یا چندقلویی هستند، بیشتر است.
  • در روش های کمک باروری مانند آی وی افIVF، چندین جنین به رحم منتقل می شوند که ممکن است منجر به بارداری دوقلویی شود.
  • بدن زنان پس از 30 سالگی FSH (هورمون تحریک کننده فولیکول) بیشتری تولید می کند که منجر به آزاد شدن بیش از یک تخمک از تخمدان می شود. این مساله احتمال بارداری دوقلویی را در زنان افزایش می دهد.

مطالعه بیشتر: علائم اولیه بارداری

نشانه های اولیه بارداری دوقلویی

  • در بارداری دوقلویی اشتهای شما افزایش می یابد زیرا بدن شما غذای بیشتری برای نوزادان در حال رشد نیاز دارد.
  • نوسانات خلقی به دلیل افزایش هورمون ها در بارداری دوقلویی تشدید می شود. این امر به خصوص از هفته ششم بارداری به راحتی قابل تشخیص است.
  • بارداری با افزایش سطح هورمون hCG در خون یا ادرار تشخیص داده می شود. اگر سطح هورمون hCG بالاتر از حد طبیعی باشد، نشانگر بارداری دوقلویی است.
  • اگر بارداری دوقلویی دارید در طول دو الی سه هفته اول بارداری دچار خستگی، خواب آلودگی و بی حالی زیادی خواهید شد. شما در بارداری دوقلویی برای رفع نیاز دو جنین به خواب مناسب و غذای کافی نیاز دارید.
  • بارداری دوقلویی را می توان به راحتی از بزرگی شكم تشخیص داد. زیرا برجستگی شكم در بارداری دوقلویی بیشتر از حد طبیعی است. رحم شما نسبت به مادران تک جنینی بیشتر منبسط می شود زیرا مجبور است دو نوزاد را در خود جای دهد.

بارداری دوقلویی و هورمون ها

افزایش سطح هورمون hCG منجر به تهوع شدید صبحگاهی در طی دو هفته اول بارداری می شود. در بعضی موارد، ممکن است دچار استفراغ های شدید شوید که اصطلاحاً آن را گراویداروم می نامند. در برخی موارد تهوع شدید حتی ممکن است حتی قبل از توقف دوره های قاعدگی ایجاد شود.

مطالعه بیشتر: مشکلات شایع بارداری

جهت ویزیت غیرحضوری و تلفنی با متخصص زنان آنلاین همین الان کلیک کنید.

علائم و نشانه های بارداری دوقلويی | پزشکت

علائم بیشتر بارداری دوقلویی

بسته به علائم اولیه، شما می توانید تشخیص دهید که آیا دوقلو باردار هستید یا خیر. اما با این حال علائم بیشتری نیز وجود دارد که به تشخیص بهتر بارداری دوقلویی كمك می كند. از جمله:

  • حساسیت و حالت تهوع نسبت به بوی غذا د بارداری های دوقلویی بیشتر است
  • زایمان زودرس در بارداری های دوقلویی بسیار شایع بوده و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.
  • گرفتگی عضلات شكمی یکی از علائم اولیه بارداری دوقلویی است زیرا رحم بیش از حد طبیعی بزرگ می شود.
  • در حاملگی دوقلویی، از آنجایی كه رحم دو جنین را در خود جا داده است، فشار بیش از حد رحم به دیافراگم باعث تنگی نفس بیشتر مادر می شود.
  • در بارداری دوقلویی گردش خون بدن برای رشد سالم دو جنین افزایش می یابد. افزایش جریان خون باعث فشار به وریدها شده و در نتیجه بر روی پاها رگ های واریسی بیشتری ظاهر می شود.
  • مشكلات گوارشی مانند نفخ، یبوست و سوزش سردل یكی از نشانه های اولیه بارداری است كه در بارداری دو قلویی تشدید می شود. از مصرف غذاهای تند و چرب پرهیز کنید. بدن خود را مرطوب نگه دارید. غذای خود را به وعده های كوچك تقسیم كنید.
  • پزشک مرتباً فاصله بین بالاترین نقطه رحم تا بالای استخوان شرمگاهی را بررسی می كند. این اندازه نشان دهنده سن رشد جنین و میزان پیشرفت بارداری است. اگر این اندازه بیش از یک سانتی متر در هفته باشد، به عنوان نشانه بارداری دوقلویی در نظر گرفته می شود.

در هفته چهارم و پنجم بارداری دوقلویی، ممکن است سینه های شما دچار درد و حساسیت شوند. این مساله به دلیل تغییرات هورمونی است. در هفته ششم یارداری، هاله ها و نوک سینه ها تیره می شوند. استفاده از سوتین مخصوص بارداری می تواند به کاهش درد کمک کند.

سلامت بانوان

مطالعه بیشتر: درمان خانگی نفخ در بارداری

مشکلات بارداری دوقلویی

یكی از مشكلات شایع بارداری دوقلویی كم خوابی است که به دلیل کمر درد، گرفتگی عضلات، سوء هاضمه، تهوع و خستگی رخ می دهد. بهترین روش خوابیدن در بارداری دوقلویی این است كه به پهلو خوابیده و یك بالش بین پاها و زیر شکم خود قرار دهید.

در بارداری های دوقلویی به دلیل افزایش وزن بیش از حد، بزرگ شدن رحم و تغییرات شدید هورمونی، كمردرد های بیشتری دارید. صاف ایستادن و بالا نگه داشتن سینه در كاهش كمردرد شما تاثیر زیادی دارد. در هنگام خواب و استراحت حتما از تخت استفاده کنید.

تکرر ادرار یكی از مشكلات شایع دوران بارداری است. اما در بارداری های دوقلویی، رحم در حال رشد شما فشار بیشتری را به مثانه وارد كرده و این مساله باعث افزایش تكرر ادرار در شما می شود. با این حال، مصرف مایعات را کاهش ندهید زیرا حتما باید بدن خود را هیدراته نگه دارید.

بارداری دوقلویی احتمال افسردگی پس از زایمان را افزایش می دهد. زیرا خیلی طول می کشد تا مادر با برنامه های روزمره دوران پس از زایمان سازگار شود. ضعف و خستگی مادر در بارداری های دوقلویی بیشتر است. مدیتیشن همراه با رژیم غذایی مناسب می تواند شما را از افسردگی نجات دهد.

در اواخر سه ماهه اول، پزشکان آزمایشی به نام تعداد ضربان قلب داپلر را برای تشخیص ضربان قلب جنین انجام می دهند. اگر دوقلو باردار باشید، می توانید صدای دو ضربان قلب را بشنوید. با این حال، نتیجه داپلر نسبت به سونوگرافی دقت کمتری دارد زیرا تشخیص دو ضربان قلب از هم كار دشواری است.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی در بارداری

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و زایمان 

علائم و نشانه های بارداری دوقلويی | پزشکت

تاثیر بارداری دوقلویی بر سلامت نوزادان

بارداری دوقلویی می تواند باعث نقص مادرزادی در نوزادان شود. ناهنجاری های مادرزادی باعث تغییراتی در عملکردهای مختلف بدن شده و یا ممکن است شکل اعضای بدن را تغییر دهد.

حاملگی دوقلویی می تواند تا حدی بر سلامت نوزادان تأثیر بگذارد. از جمله:

وزن کم هنگام تولد: نوزادانی که با وزن کمتر به دنیا می آیند اغلب به مشکلات سلامتی مانند رتینوپاتی نارس و فشار خون بالا مبتلا هستند. همچنین سایر عوارض بلند مدت مانند ضعف بینایی، کم شنوایی، فلج مغزی و عقب ماندگی ذهنی در این نوزادان بیشتر است.

زایمان زودرس: اغلب نوزادان دوقلو قبل از هفته 37 بارداری متولد شده و نیاز به نظارت دقیق پزشك دارند. زایمان زودرس می تواند منجر به بروز مشکلات مختلفی در سلامت نوزادان شود. به عنوان مثال مشكلات تنفسی و تاخیر در رشد نوزادان یكی از مهمترین عوارض زایمان زودرس است. این مساله اغلب منجر به ناتوانی کودک در دستیابی به نقاط عطف رشد و عملکرد نامطلوب در مدرسه می شود.

مشکلات رشد جنین: بارداری دوقلویی اغلب با مشکلات رشد جنین همراه است از جمله اینکه ممكن است دوقلوها ناهماهنگ بوده و یک نوزاد کوچکتر از دیگری باشد. سرعت رشد جنین نیز معمولا در هفته های 30 تا 32 بارداری کاهش می یابد، زیرا تقاضای بیشتری از مواد مغذی برای رشد جنین ها وجود دارد. در نتیجه کنترل رشد توسط جفت غیرممکن می شود. این وضعیت محدودیت رشد داخل رحمی نام داشته و منجر به وزن کم نوزاد در هنگام تولد می شود.

سندرم انتقال خون دوقلو(TTTS): حالتی است که هر جنین در یك كیسه آب متفاوت تشكیل می شود. در این وضعیت فقط یك جفت مشترك برای هر دو جنین وجود دارد. رگ های خونی مشترك جفت هر دو جنین را تغذیه می كند. اما ممكن است مواد غذایی و اكسی‍ن بین دو جنین به طور تساوی تقسیم نشود. در نتیجه ممكن است یك جنین اكسی‍ن و مواد غذایی كافی دریافت نكند. در برخی موارد با كمك عمل جراحی لیزر می توان این عارضه را درمان كرد. آمنیوسنتز یكی از آزمایشات دوران بارداری است كه از آن برای تشخیص TTTS استفاده می شود.

مطالعه بیشتر: مشاوره آنلاین پزشک زنان

علائم و نشانه های بارداری دوقلويی | پزشکت

تاثیر بارداری دوقلویی بر سلامت مادر

بارداری دوقلویی با وجودی كه تجربه بسیار خوشایندی است اما با عوارض بیشتری بر سلامت مادران همراه است.

برخی از مهمترین این عوارض عبارتند از:

پلی هیدرامنیوس

این وضعیت به دلیل وجود مایع آمنیوتیک اضافه در رحم رخ می دهد. درد شکم و تنگی نفس از مهمترین عوارض ابتلا به پلی هیدرامنیوس است. دیابت كنترل نشده و بارداری ها دو و چند قلویی یكی از مهمترین عوامل ابتلا به پلی هیدرامنیوس هستند.

كم خونی

كم خونی یكی از عوارض شایع دوران بارداری است كه در بارداری های دوقلویی به دلیل افزایش نیاز جنین ها به خونرسانی معمولا تشدید می شود. كم خونی هنگامی رخ می دهد كه گلبول های قرمز خون كاهش پیدا كنند. پزشک معمولاً در چنین مواردی مکمل آهن تجویز می کند.

دیابت بارداری

این وضعیت معمولا به طور ناگهانی در دوران بارداری رخ می دهد. افزایش سطح هورمون های جفت باعث افزایش مقاومت به انسولین می شود. دیابت بارداری در بسیاری از موارد بدون علامت است. تغییر در برنامه های غذایی و نظارت دقیق بر سطح انسولین خون می تواند تا حد زیادی از ابتلا به دیابت بارداری پیشگیری کند.

مرگ یكی از قل ها در شكم

در بارداری های دوقلویی ممكن است یكی از قل ها از بین رفته و دیگری همچنان به رشد طبیعی خود ادامه دهد. در برخی از موارد قل از بین رفته یا جذب رحم شده و یا در هنگام زایمان از بدن خارج می شود. ولی گاهی اوقات نیز ممكن است قل از دست رفته به جنین سالم آسیب برساند. در چنین مواردی پزشك ممكن است قل از بین رفته را با جراحی از بدن خارج كند.

كلستاز بارداری

جریان نامنظم صفرا باعث تجمع نمک های صفراوی اضافه در خون می شود. كستاز با خارش های شدید پوست همراه است. نظارت منظم پزشك و مصرف داروهای تجویزی به درمان موثر این بیماری کمک می کند. عدم درمان به موقع كلستاز با خطرات زیادی بر سلامت مادر و نوزادان همراه است. پرهیز از مصرف غذاهای چرب می تواند تا حد زیادی از ابتلا مادران باردار به كلستاز پیشگیری كند.

پره اکلامپسی

مسومیت بارداری كه در اصلاح پزشكی به آن پره اكلامپسی نیز گفته می شود در بارداری دوقلویی دو تا سه برابر بیشتر از بارداری های تك قلویی است. بارداری دوقلویی به خونرسانی بیشتری برای دو جنین نیاز دارد. این مساله باعث افزایش حجم خون و وارد شدن فشار بیشتر به دیواره رگ ها می شود.. پره اکلامپسی اغلب در هفته 20 بارداری رخ می دهد. وجود پروتئین در ادرار اصلی ترین راه تشخیص این بیماری است. پره اكلامپسی در صورت عدم درمان به موقع می تواند باعث تشنج و به خطر افتادن زندگی مادر و جنین شود.

علائم و نشانه های بارداری دوقلويی | پزشکت

مقابله با استرس بارداری دو قلویی

مطمئنا شما در بارداری دوقلویی به كمك و حمایت بیشتر اطرافیان و اعضای خانواده نیاز خواهید داشت. بارداری معمولا با استرس های بسیاری همراه است. استرس مادران به خصوص در بارداری دوقلویی تشدید می شود. راهكارهای زیر می تواند در مقابله با استرس بارداری به شما كمك كند:

  • اغلب مادران در دوران بارداری خود احساس خستگی شدید می كنند. بنابراین، به استراحت خود اهمیت داده و به اندازه کافی بخوابید.
  • ورزش كنید و هر روز تمرینات ملایم مانند پیاده روی را انجام دهید. ورزش باعث می شود كه به راحتی بتوانید بر استرس خود غلبه کنید.
  • سعی کنید برای برخورد با مشكلات از تجربیات مادران دیگری كه بارداری دوقلویی دارند، استفاده كنید به این ترتیب می توانید در هنگام مواجهه با استرس قدم های صحیح بردارید.
  • زایمان زودرس یكی از عوارض طبیعی بارداری های دوقلویی است. بنابراین باید انتظار زایمان زودرس را داشته باشید. از قبل برای زایمان خود برنامه ریزی کرده و همه چیز را در خانه درست و منظم کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

2.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز