لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

حشره در گوش را چگونه خارج کنیم؟

حشره در گوش را چگونه خارج کنیم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


قبل از بررسی موضوع خروج حشرات از گوش باید بدانیم که ترس از وجود یک حشره در گوش البته کاملاً بی اساس نیست. در بدترین حالت، یک عنکبوت کوچک یا حشره دیگر می تواند هنگام خواب به داخل گوش شما بخزد. اما احتمال بروز این وضعیت بسیار نادر است. چون مواد تلخ موجود در موم گوش باعث خروج حشرات از گوش می شود. گوش انسان به  طور طبیعی از خود در برابر مزاحمان محافظت می کند.

ممکن است داستان هایی در مورد ورود حشرات در گوش شنیده باشید. این یک اتفاق نادر است. در بیشتر موارد، هنگامی که در خارج از منزل می خوابید ، مانند زمانی که در حال کمپینگ هستید ، یک حشره وارد گوش شما می شود. در غیر این صورت، هنگامی که بیدار هستید، معمولاً هنگامی که در حال کار یا دویدن در بیرون هستید، ممکن است یک حشره وارد گوش شما شود. ممکن است حشره در داخل گوش شما بمیرد. اما این امکان نیز وجود دارد که حشره زنده بماند و سعی کند راه خود را در خارج از گوش شما حفر کند. این می تواند دردناک، تحریک کننده و نگران کننده باشد.

در حالی که یک حشره در گوش شما معمولاً بی ضرر است، عوارض بیشتری ممکن است ایجاد شود. برهمین اساس بهتر است در صورت علائم احتمالی که نشان دهد حشره به گوش شما وارد شده حتما به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

اما اگر مگس، پروانه، مورچه یا حشره دیگری به داخل گوش راه پیدا کرد، آرام باشید. اگر خودتان نمی توانید به آرامی آن را خارج کنید، از مراجعه به پزشک گوش و حلق و بینی نترسید. تحت هیچ شرایطی سعی نکنید برای خارج کردن حشرات، موچین یا هر چیز مشابه دیگری را وارد گوش خود کنید. خطر آسیب خیلی زیاد است.

علائم وجود حشرات در گوش

حشره در گوش را چگونه خارج کنیم؟ || پزشکت

اگر حشره هنوز در گوش شما زنده است، وزوز و حرکت حشره اغلب بلند و دردناک است. بسته به کاری که حشره در داخل گوش شما انجام می دهد، مانند سوراخ کردن یا گاز گرفتن، به احتمال زیاد درد، التهاب و سوزش را تجربه خواهید کرد.

بافت های مجرای گوش و پرده گوش توسط اعصاب جمجمه عصب دهی می شوند. این بدان معنی است که آسیب یا تحریک این ناحیه به طرز باورنکردنی مخرب است. علاوه بر این، می تواند وجود داشته باشد:

  • سرخی
  • ورم
  • ترشح از گوش، از جمله خون یا چرک، که نشانه آسیب به گوش است.

در حالی که بزرگسالان به راحتی می توانند یک حشره را با وزوز و حرکات آن شناسایی کنند، تشخیص علت درد در گوش برای کودکان بسیار دشوارتر است. اگر کودک خردسالی را دیدید که یکی از گوش‌های خود را می‌مالد یا می‌خراشد، ممکن است نشانه‌ای از وجود یک حشره در داخل مجرای گوش باشد.

اما به طور کلی، وجود حشره در گوش نادر است، اما غیرممکن نیست. علائم احتمالی این شرایط عبارتند از:

  • احساس سوزن سوزن شدن و یا غلغلک غیر قابل توضیح
  • صداهای عجله‌ای مانند آب در گوش، یا صدای زنگ در گوش، که ممکن است با وزوز گوش اشتباه گرفته شود .
  • کاهش شنوایی خفیف با این تصور که گوش مسدود شده است.
  • احساس یک جسم خارجی در گوش

حتی این احتمال وجود دارد که متوجه وجود یک حشره در گوش خود نشوید. اگر حشره برای مدت طولانی در گوش باقی بماند، علامت آن می‌تواند التهاب مجرای گوش باشد که توسط یک حیوان کوچک یا مگس در گوش ایجاد می‌شود.

بیماری های گوش و حلق و بینی

آیا خروج حشرات از گوش امکان دارد؟

حشره در گوش را چگونه خارج کنیم؟ || پزشکت

بله، شما می توانید یک حشره را از گوش خود خارج کنید. برای انجام این کار، سه اقدام ایمن توصیه می شود. اما مراقب باشید! اگر با این روش ها حشره از گوش خارج نشد، لطفا با متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. خطر آسیب به پرده گوش بسیار زیاد است. در اینجا تکنیک های “خود مراقبتی” وجود دارد:

بخش مهمی از فرآیند حذف حشره گوش، حفظ آرامش است. ابتدا سعی کنید حشره را از مجرای گوش در خانه بردارید. از سواب پنبه ای یا سایر وسایل کاوشگر استفاده نکنید. چون می تواند حشره را بیشتر به داخل گوش فشار دهد و به طور بالقوه به گوش میانی یا پرده گوش آسیب برساند.

کشیدن آرام پشت گوش به سمت پشت سر کمک می کند تا مجرای گوش صاف شود. سپس، تکان دادن سر – نه ضربه زدن به آن – ممکن است حشره را از گوش خارج کند.

یک چراغ قوه بردارید و به یک اتاق تاریک بروید. نور را به در قسمت بیرونی گوش خود بتابانید. بسیاری از حشرات (به عنوان مثال مگس ها، حشرات، سوسک ها و پروانه ها) از منابع نور برای جهت گیری استفاده می کنند، بنابراین آنها به معنای واقعی کلمه توسط نور جذب می شوند و می توانند راه خود را از گوش پیدا کنند.

شستشوی گوش

اگر این روش جواب نداد، می توانید گوش خود را بشویید. سر خود را به گونه ای کج کنید که گوش آسیب دیده رو به بالا باشد. اجازه دهید آب به داخل گوش برود، سپس سر خود را بچرخانید تا آب دوباره خارج شود. سپس حشره باید خارج شود.

اگر شستشوی گوش با آب کمکی نکرد، می توانید روغن را امتحان کنید . مجدداً سر خود را با گوش آسیب دیده بالا نگه دارید و اجازه دهید روغن پخت و پز (مثلاً روغن زیتون) وارد گوش شما شود. چند دقیقه در این حالت بمانید. اگر گوش خود را پایین نگه دارید حیوان کشته می شود و سپس با روغن شسته می شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

از آنجایی که حشرات می توانند پرده گوش را خراش دهند و به آن آسیب برسانند، اگر خودتان نمی توانید حشره را بردارید، فوراً از پزشک کمک بگیرید.

پزشک (معمولاً یک متخصص گوش، حلق و بینی (ENT)) از چیزی به نام اتوسکوپ برای بررسی داخل گوش و تعیین اینکه آیا واقعاً یک حشره است استفاده می کند. آنها ممکن است از موچین یا فورسپس اصلاح شده برای گرفتن حشره و خارج کردن آن از گوش استفاده کنند. روش دیگر، آنها ممکن است از مکش ملایم استفاده کنند یا مجرای گوش را با آب گرم و کاتتر شستشو دهند. کودکان ممکن است در طول این فرآیند نیاز به آرام بخش داشته باشند.

اگر روغن در کشتن حشره ناموفق بود، پزشکان معمولاً از لیدوکائین، یک داروی بی حس کننده، برای از بین بردن موفقیت آمیز حشره قبل از شستشوی آن استفاده می کنند. اگر آسیب شدیدی به مجرای گوش وارد شده باشد، ممکن است پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند.

احتمال قرارگیری سایر اجسام خارجی در گوش بیشتر از حشرات هستند. به عنوان مثال، هنگام کار در خانه و باغ، قسمت هایی از گیاهان یا گرد و غبار و شن و ماسه ممکن است در گوش قرار گیرند. اجسام خارجی در مجرای گوش عمدتاً از طریق  مشکلات شنوایی  و احساس وجود چیزی در گوش قابل تشخیص هستند.

آیا حشره در گوش، عوارضی دارد؟

حشره در گوش را چگونه خارج کنیم؟ || پزشکت

شایع ترین عارضه حشره در گوش پارگی پرده تمپان یا پارگی پرده گوش است. اگر حشره، پرده گوش را گاز بگیرد یا خراش دهد، ممکن است این ضربه به گوش، پرده گوش را تحت تاثیر قرار دهد. اگر این اتفاق بیفتد، احساس درد خواهید کرد و معمولاً ترشحات خونی از پرده گوش را مشاهده خواهید کرد. همچنین ممکن است نتوانید بشنوید. متأسفانه، پارگی پرده حتی اگر پزشک بتواند حشره را بلافاصله پس از ورود به گوش خارج کند، ممکن است رخ دهد. اگر حشره به طور کامل خارج نشود، ممکن است عفونت گوش نیز رخ دهد.

چگونه از ورود حشره به گوش پیشگیری کنیم؟

اگرچه هیچ راه ساده‌ای برای جلوگیری از ورود حشرات به گوش وجود ندارد، اما می‌توانید اتاق خواب و سایر قسمت‌های خواب خود را تمیز نگه دارید تا از جذب حشرات به آن ناحیه جلوگیری کنید. هنگام کمپینگ، پوشیدن دافع حشرات و بستن کامل چادر نیز می تواند به جلوگیری از ورود حشرات به گوش شما کمک کند. نکات دیگری را برای گذراندن ایمن زمان در خارج از منزل، به ویژه با کودکان، بررسی کنید.

یک حشره چقدر می تواند در گوش شما زنده بماند؟ هنگامی که یک حشره وارد گوش شما می شود، معمولاً به سرعت می میرد. با این حال، گاهی اوقات حشرات می توانند در داخل گوش زنده بمانند و سعی کنند بالا بروند یا بیرون بیایند. اگر حشره هنوز زنده باشد، احتمالاً در داخل گوش احساس حرکت خواهید کرد.

ماگت گوش چیست؟ ماگت لارو مگس است. آنها شبیه کرم های کوچک هستند. خرچنگ گوش بسیار نادر است، اما زمانی که مگس وارد گوش می شود و در مجرای گوش خرچنگ می گذارد، ممکن است رخ دهد. اگر مگس در گوش شما پرواز کرد و احساس حرکت کردید، به پزشک خود مراجعه کنید.

سخن آخر

راه های مختلفی وجود دارد که حشره می تواند وارد گوش شود. ممکن است در طول شب در حالی که شخص خواب است بخزد، یا زمانی که در بیرون از خانه سپری می کند به داخل گوش او پرواز کند. اگر حشره وارد گوش شود، ممکن است فورا بمیرد. با این حال، این احتمال نیز وجود دارد که زنده بماند و به حرکت خود ادامه دهد.

در بیشتر موارد، یک حشره در گوش هیچ مشکل قابل توجهی ایجاد نمی کند، اما گاهی اوقات می تواند منجر به عوارض شود. صرف نظر از خطرات، بیشتر افراد می خواهند هر چه زودتر حشره را از گوش خود خارج کنند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4.7 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

3

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

3 دیدگاه

  1. من فک کنم ی چیز کوچولو رفته باشه اخه وقتی از خاب بیدار شوم داشت میرفت تو و کاملا حسش کردم ک چقد کوچیکه ولی خیلیییی میترسم لاله گوشمم ی چند بار تکون دادم حالا دیگ‌نمیدونم چیشد ولی ب کانال گوشم نزدیک شده بود و لاله ی گوشم رو ک تکون دادم دیگ هیچی حس نکردم فک کنم افتاد ولی سردرد گرفتم

  2. خدا خیرتون بده واقعا خیلی استرس کشیدم ، یهو دیدم صدای وز وز خیلی بلندی توی گوش راستم میاد انگار همزمان هم داشت دست و پا میزد آب توی گوشم ریختم برگردوندم دیدم یک مورچه خیلی ریز بود ممنون از راهنمایی تون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز