لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

دوقلوهای همسان

دوقلوهای همسان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بسیاری از مردم بر این باورند که دوقلوهای همسان یا تک تخمکی شبیه به هم عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند و شبیه هم هستند و انتظار دارند از هر نظر مثل هم باشند.

با این حال، اصطلاح “دوقلوهای همسان” در واقع نحوه تشکیل دوقلوها را توصیف می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند، نه ظاهر آنها را. در حالی که این دو نوزاد از یک ماده ژنتیکی تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، جدا از هم رشد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. علاوه بر این، وقوع برخی جهش های ژنتیکی ممکن است باعث بروز برخی تفاوت ها در بین دوقلوهای همسان شوند. بنابراین، دوقلوهای همسان همیشه آنطور که فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنید یکسان نیستند.

دوقلوهای همسان چیست؟

دوقلوزایی یکسان رسما به عنوان یک تخمکی شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. دوقلوهای تک تخمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از یک تخمک (تک) بارور شده (زیگوت) تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. زیگوت پس از لقاح به دو قسمت تقسیم و در نتیجه دو جنین منفرد ایجاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. از آنجایی که این دو جنین حاصل یک ترکیب تک تخمک/اسپرم هستند، منشا ژنتیکی یکسانی دارند و بنابراین DNA یکسانی دارند.

دوقلوهای دو تخمکی (که معمولاً به عنوان دوقلوهای برادر شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند) نتیجه دو تخمک هستند که توسط دو اسپرم مجزا بارور می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند. دوقلوهای دو تخمکی حدود 50 درصد از ویژگی های ژنتیکی خود را به اشتراک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذارند.

علیرغم افزایش کلی دوقلوها و چند قلوها از اواخر دهه 1980، آمار نرخ زاد و ولد برای دوقلوهای همسان در طول سالها ثابت مانده است. احتمال داشتن دوقلوهای همسان حدود 3 در 1000 است، در حالی که نرخ تولد برای همه دوقلوها حدود 33 در 1000 است. دوقلوهای همسان همیشه همجنس هستند.

علل دوقلوزایی همسان چیست؟

علل اصلی دوقلوزایی تک تخمکی به طور کلی ناشناخته است. هیچ کس واقعاً نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌داند که چرا یک تخم مرغ شکافته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. هیچ ویژگی ارثی وجود ندارد که احتمال داشتن دوقلوهای همسان را افزایش دهد. به عبارت دیگر، زایمان دوقلوهای همسان در خانواده ها جنبه ارثی ندارند.

با وجود مجموعه ژن مشترک، دوقلوهای همسان افراد منحصر به فردی هستند. هیچ دو فردی دقیقاً شبیه هم نیستند. آنها پس از تولد تحت تأثیر تفاوت های جزئی در محیط در رحم و همچنین سایر عوامل قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند.

مطالعه بیشتر: چگونه دوقلو باردار شویم؟

دوقلو || پزشکت

شیوع بیماری های در دوقلوهای همسان

بارداری دوقلو ممکن است هم برای جنین و هم برای فرد باردار عوارض داشته باشد. علاوه بر آن هنگام حمل چند قلو، والدین در معرض خطر بیشتری از عوارض بارداری مانند دیابت بارداری، کم خونی، پره اکلامپسی و سقط جنین هستند.

در دوران بارداری، دوقلوها بیشتر با مشکلات رشد مواجه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، مثلاً یکی از دوقلوها بزرگتر از دیگری است (به این دوقلوهای ناسازگار گفته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود). برخی از انواع دوقلوهای تک تخمکی که جفت مشترک دارند ممکن است در معرض خطر سندرم انتقال خون دوقلو به دوقلو باشند. دوقلوهای “Mo-mo” (مونوکوریونیک/مونوآمنیونتیک) یک جفت و یک کیسه آمنیوتیک مشترک دارند و بند ناف آنها ممکن است در هم پیچیده و فشرده شود.

همه حاملگی های چندقلویی در معرض خطر بیشتری برای زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و مرگ نوزادان قرار دارند. بیش از 50 درصد از دوقلوها نارس (قبل از 37 هفته) به دنیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیند. نوزادان نارس بیشتر احتمال دارد که بیماری زمینه ای داشته باشند و به مراقبت های پزشکی در بخش مراقبت های ویژه نوزادان (NICU) نیاز داشته باشند. علاوه بر این، دوقلوها تقریباً دو برابر بیشتر از تک قلوها در معرض نقص مادرزادی یا ناتوانی هستند.

مطالعه بیشتر: علائم بارداری دوقلویی 

چگونه بفهمیم که دوقلو همسان هستند یا خیر؟

دوقلوهای همسان همیشه همجنس هستند (به استثنای بسیار نادر). بنابراین، اگر آنها دوقلوهای دختر و پسر به دنیا بیایند، می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانید که آنها همسان هستند. در حالی که بسیاری از دوقلوهای همسان شبیه هم هستند، اما لزوماً قابل تشخیص نیستند. نشانه‌های فیزیکی مانند مدل مو، خال یا کک و مک و حالت‌ها یا ژست‌های منحصربه‌فرد آنها سرنخ‌هایی را برای تشخیص دوقلوها فراهم می‌کند.

بسیاری از مردم تعجب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند که آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توان از اثر انگشت برای تمایز بین دو دوقلو که به طور قابل توجهی شبیه هم هستند استفاده کرد؟ پاسخ، با کمال تعجب، بله است. در حالی که اثر انگشت آنها مشابه خواهد بود، تفاوت های کوچک در محیط رحم ممکن است باعث ایجاد اثر انگشت کمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متفاوت شود.

ESP و زبان های مخفی در دوقلوهای همسان

بسیاری از مردم بر این باورند که دوقلوهای همسان ارتباط خاصی، از جمله توانایی خواندن ذهن یکدیگر دارند. برخی نیز فکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند دوقلوها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند زبان خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در واقع، یک مطالعه نشان داد که بسیاری از دوقلوهای همسان زبان خاصی را به اشتراک می‌گذارند و 60 درصد موارد تله پاتیک را گزارش کرده‌اند.

آیا دوقلوها باید دوستان مشابهی داشته باشند؟

با پیشینه ژنتیکی مشابه، بسیاری از دوقلوهای همسان متوجه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند که علایق و ترجیحات مشابهی برای برقراری روابط با همسالان دارند. اغلب، آنها بسیاری از دوستان مشابه دارند. یک مطالعه قدیمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نشان داد که دوقلوهای همسان در سن ابتدایی حدود 50 درصد دوستان مشترک دارند، در حالی که دوقلوهای غیرهمسان تنها حدود 25 درصد از دوستان مشابه دارند.

با این حال، بسیاری از دوقلوهای همسان نیز به دنبال دوستان متفاوتی هستند و از ایجاد هویت منحصر به فرد خود از طریق انتخاب های دوستی خود لذت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند.

جهت ویزیت غیرحضوری و تلفنی با متخصص زنان آنلاین همین الان کلیک کنید.

دوقلوهای همسان

چالش های دوقلوهای همسان

تربیت دوقلوهای همسان چالش ها و پاداش های خاص خود را دارد. برای همین بهتر است برای فرزندپروری موفق در بین دوقلوهای خود آمادگی لازم را پیدا کنید. برای این منظور بهتر است چالش های اصلی دوقلوهای همسان را بشناسید، از جمله:

زایمان برای بارداری دوقلو:

زایمان برای بارداری دوقلو نیز متفاوت و پیچیده تر است. برای بارداری دوقلو معمولا مادر را به جای اتاق زایمان استاندارد به اتاق عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌برند. چون بارداری دوقلو بیشتر به جراحی سزارین نیاز دارد. با این حال، امکان زایمان طبیعی برای مادران دوقلو وجود دارد.

چالش های تغذیه:

از آنجایی که دوقلوها بیشتر احتمال دارد زودتر از موعد به دنیا بیایند، آنها در نوزادی نیازهای تغذیه ای جدی دارند و غذا دادن به هر دو نوزاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند چالش برانگیز باشد.

فشارهای مالی:

والدین دوقلوها اغلب نیاز به خرید دو برابر پوشک، لباس، شیر خشک، غذای کودک و تجهیزات بیشتری دارند.

نیازهای اجتماعی:

در حالی که دوقلوها ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، آنها افراد متفاوتی هستند که شخصیت منحصر به فردی دارند.

حسادت خواهر و برادر:

تربیت و نگهداری از دوقلوها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند کاملاً وقت گیر و زمان بر باشند و خواهر و برادرهای بزرگتر ممکن است احساس کنند کنار گذاشته شده اند. سعی کنید فرزندان دیگر خود را تحت مراقبت از دوقلوها قرار دهید و زمان خاصی را برای آنها اختصاص دهید.

مطالعه بیشتر: مشکلات شایع بارداری

سوالی داری؟ کلیک کن.

ویزیت آنلاین با بهترین متخصصان زنان و زایمان 

دوقلو همسان || پزشکت

برای غلبه بر مشکلات مربوط به نگهداری از دوقلوهای همسان راهکارهای زیر را رعایت کنید:

برنامه ریزی کنید:

فرزندپروری دوقلوها سخت است و گذراندن زمان تنهایی با هر کودک می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند دشوار باشد. هر چند وقت یک بار که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید، هر بار با یک دوقلو وقت بگذارید.

فردگرایی را تشویق کنید:

به دوقلوهای خود فرصت دهید که هر کدام علایق و سلیقه های خودشان را شناسایی کنند. این کار حتی از بروز حسادت در بین آنها جلوگیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند.

یک برنامه تحصیلی مشخصی را تهیه کنید:

وقتی دوقلوهای شما به اندازه کافی برای مدرسه بزرگ شدند، با معلمان آنها صحبت کنید تا مشخص کنید که آیا آنها باید در یک کلاس باشند یا کلاس های جداگانه داشته باشند.

فرزندپروری دوقلوها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند فوق العاده لذت بخش و خسته کننده باشد. مهم است که نیازهای خود را در ذهن داشته باشید، مانند:

حمایت از سلامت روان:

افسردگی پس از زایمان (PPD) در زنانی که دوقلو داشته اند شایع تر است. علائم PPD را بشناسید و اگر نگران هستید با مشاور و یا روان شناس خود صحبت کنید.

منابع مالی: تخمین زده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود که هزینه زایمان دوقلو چهار برابر بیشتر از زایمان تک قلو است.

استراحت: مراقبت از دوقلوها از نظر جسمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سخت و از نظر احساسی استرس زا است. تا جایی که می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانید، زمانی را به استراحت اختصاص داده و به خواب خود اهمیت دهید.

سوالات متداول

آیا دوقلوهای همسان ذهن یکدیگر را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوانند؟ دوقلوهای همسان روش های منحصر به فردی برای برقراری ارتباط با یکدیگر دارند. در حالی که آنها واقعا نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند ذهن یکدیگر را بخوانند، اما حالات چهره و ژست های یکدیگر را یاد می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند زیرا زمان زیادی را با هم می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذرانند. این به آنها بینش منحصر به فردی نسبت به یکدیگر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.

آیا دوقلوهای همسان نادر هستند؟ دوقلوهای همسان حدود 3 درصد از تولدهای زنده در ایالات متحده را تشکیل می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند.

راه های دیگری برای تشخیص دوقلوهای همسان چیست؟ تشخیص دوقلوهای همسان در نوزادی حتی برای والدینشان دشوار است. اگر نگران تشخیص نوزادان خود از همدیگر هستید، از آنها بخواهید دستبندهایی با نام خود ببندند.

سخن آخر

موضوع دوقلو های همسان چندین دهه است که محققان و والدین را مجذوب خود کرده اند. در حالی که دوقلوهای همسان شبیه به هم هستند، شخصیت، علایق و نیازهای آنها ممکن است تا حدودی با هم فرق داشته باشد.

دوقلوهای همسان که به عنوان تک تخمکی نیز شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، در زمان لقاح یک تخمک مشترک دارند و همیشه یا هر دو پسر یا هر دو دختر هستند. دوقلوهای غیرهمسان، که به نام دو تخمکی نیز شناخته می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شونددوقلوها، از دو تخمک مجزا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیند که همزمان بارور شده اند. آنها می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانند هم جنس یا متفاوت باشند.

عواملی که شانس داشتن دوقلو را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهند شامل استفاده از داروها یا درمان های باروری، سن مادر بالای 30 سال و سابقه خانوادگی دوقلو یا چند قلو هستند. نوزادان دوقلو و چندقلو در معرض خطر بیشتر تولد نارس و با وزن کم هستند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز