لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

وزوز گوش و کاهش شنوایی در دوران بارداری

وزوز گوش و کاهش شنوایی در دوران بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

وزوز گوش و کاهش شنوایی در دوران بارداری

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

وزوز گوش و کاهش شنوایی در دوران بارداری در بیشتر مواقع عارضه ای بی ضرر است، اما با این حال می تواند نشان دهنده مشکل جدی تری در سلامت خانم های باردار باشد. بارداری یکی از مهمترین مراحل زندگی برای بسیاری از خانم ها است. این دوران به دلیل تغییرات زیاد هورمونی، عوارض جانبی شایعی مانند تهوع صبحگاهی و نوسانات خلقی را به همراه دارد. برخی از زنان باردار علاوه بر این عوارض شایع مشکلات دیگری مانند وزوز گوش و به ندرت کاهش شنوایی را هم در این دوران تجربه می کنند.

وزوز گوش، به معنای شنیدن صدای زنگ یا وزوز مداوم در گوش است. این صدا منشاء خارجی نداشته و در محیط اطراف شنیده نمی شود. وزوز گوش برای بسیاری از افراد به صدای زنگ شباهت دارد، در حالی که برای برخی دیگر مانند صدای سوت، جیرجیر، زمزمه، یا حتی صدای باد است. صدای وزوز ممکن است فقط در یک گوش و یا هر دو گوش شنیده شود. به نظر می رسد که صدا از داخل سر یا از راه دور می آید. همچنین وزوز گوش ممکن است ثابت یا متناوب باشد. تقریباً از هر 3 زن 1 نفر در دوران بارداری خود به وزوز گوش مبتلا می شود.

علائم وزوز گوش کدامند؟

 وزوز گوش صدایی بدون منشاء خارجی است که به صورت متناوب یا مداوم، در یک گوش یا هر دو گوش شنیده می شود. این صدا در افراد به صورت های مختلفی مانند صدای زنگ، سوت، جیرجیر کردن، صدای هیس و یا وزش باد توصیف می شود. صدای وزوز گوش در شب یا در زمان سکوت بیشتر احساس شده و آزاردهنده تر است. در برخی موارد همراه با وزوز گوش کاهش شنوایی نیز وجود دارد.

وزوز گوش ذهنی است، به این معنی که فقط فرد مبتلا می تواند سر و صدا را بشنود. ابتلا به این وضعیت در برخی از زنان باردار ممکن است با ریتم نبض یا ضربان قلب مطابقت داشته باشد که به وزوز گوش ضربان دار معروف است. وزوز گوش ضربان دار معمولا در هنگام خواب بیشتر شنیده می شود زیرا در طول شب به علت سکوت محیط اطراف، صدای خارجی کمتری برای پوشاندن وزوز گوش وجود دارد. وزوز گوش در موارد نادر می تواند نشانه تومور یا آسیب به رگ های خونی باشد.

از آنجایی که رگهای خونی زیادی در اطراف گوش وجود دارند فشار خون بالا می تواند به راحتی باعث ایجاد وزوز گوش شود. حتی اگر زنان باردار سابقه فشار خون بالا نداشته باشند، بارداری می تواند آن را در زنان سالم تحریک کند. در صورت ابتلا به فشار خون بالا نظارت و درمان صحیح توسط پزشک بسیار حیاتی است.

علت وزوز گوش در بارداری چیست؟

وزوز گوش و کاهش شنوایی در دوران بارداری | پزشکت

یکی از شایع ترین علل وزوز گوش و کاهش شنوایی در دوران بارداری تغییرات هورمونی و افزایش گردش خون است. در برخی موارد نیز ممکن است وزوز گوش ناشی از علل دیگری مانند ابتلا به فشار خون بالا، میگرن، سردرد، کم خونی، عفونت گوش، سینوزیت، استرس، کم خوابی و بسته شدن مجرای گوش باشد.

اگرچه وزوز گوش عارضه نگران کننده ای نیست اما با این حال بهتر است خانم های باردار در صورت ابتلا به پزشک مراجعه کنند زیرا وزوز گوش در برخی موارد نیاز به مراقبت سریع پزشکی دارد.

برخی از علل وزوز گوش در بارداری، عبارتند از:

فشار خون بالا

فشار خون بالا می تواند منجر به کاهش شنوایی و وزوز گوش شود زیرا ساختار ظریف گوش های داخلی نسبت به هرگونه تغییر در جریان خون بسیار حساس هستند. فشار خون بالا به ویژه در دوران بارداری یک بیماری خطرناک است.

سلامت بانوان
بیماری های گوش و حلق و بینی

فشار خون بالا در زنان باردار می تواند بیانگر پره اکلامپسی یا ابتلا به سندرم HELLP باشد که هر دو می توانند به موارد اضطراری پزشکی برای مادر و کودک تبدیل شوند. پره اکلامپسی بین 3 تا 10 درصد از بارداری ها را تحت تأثیر قرار می دهد. وزوز گوش و کاهش شنوایی در همه زنان باردار مبتلا به فشار خون بالا رخ نمی دهد اما با این حال ابتلا به آن یک وضعیت اضطراری محسوب می شود.

سردرد یا میگرن

زنان بارداری که مستعد ابتلا به سردرد هستند، در هنگام بارداری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به وزوز گوش یا سایر مشکلات شنوایی مانند حساسیت به صدا یا به اصطلاح هایپراكوزیس قرار دارند. بیماری میگرن معمولا در دوران بارداری شدیدتر می شود. به همین علت زنان باردار مبتلا به میگرن ممکن است در این دوران کم شنوایی، وزوز گوش یا گرفتگی گوش ها را هم تجربه کنند.

سرماخوردگی

بارداری علاوه بر عوارض جانبی شایع، سیستم ایمنی بدن را نیز تضعیف می کند. سیستم ایمنی بدن در حین بارداری به طور موقت سرکوب می شود. در نتیجه زنان باردار در این دوران بیشتر مستعد ابتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری های ویروسی می شوند. همچنین ممکن است علائم آلرژی نیز به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن در این دوران تشدید شود.

ابتلا به سرماخوردگی می تواند باعث عفونت های سینوسی یا عفونت گوش میانی شود. این عفونت ها می توانند به طور موقت باعث ایجاد مشکلات شنوایی شوند.

زنان باردار باید با مصرف مواد غذایی سالم، مصرف روزانه مکمل های بارداری، خواب کافی و دوری از افراد بیمار تا حد امکان از سرماخوردگی و سایر بیماری های ویروسی پیشگیری کنند. همیشه پیشگیری از بیماری بهتر از تلاش برای درمان آن است.

بسته شدن مجرای گوش بوسیله جرم

وزوز گوش و کاهش شنوایی در دوران بارداری | پزشکت

صدای وزوز گوش در واقع حسی-عصبی است، به این معنی که به دلیل کاهش شنوایی در عصب حلزون رخ می دهد. اما وزوز گوش ممکن است به دلایل دیگر نیز ایجاد شود. بدن به طور معمول صداهایی تولید می کند که به آنها اصوات سوماتیک گفته می شوند. شما معمولاً متوجه این صداها نمی شوید زیرا در حال گوش دادن به صداهای خارجی هستید.

بنابراین هر عاملی که شنوایی طبیعی را مسدود کند می تواند باعث باعث جلب توجه شما به صداهای سوماتیک شود. به عنوان مثال، وقتی موم به مقدار زیاد ترشح شده و مسیر گوش خارجی را مسدود می کند، صدای وزوز ایجاد می شود. این موم چسبناک ترشح شده می تواند گوش را از وجود میکروارگانیسم ها و گرد و غبار در امان نگه دارد؛ اما همچنین در برخی موارد نیز ممکن است نتیجه عکس بدهد. به این معنا که زیاد بودن جرم گوش می تواند منجر به کاهش شنوایی و وزوز گوش شود.

انسداد جرم گوش باعث کاهش شنوایی می شود و در صورت از بین رفتن موم اضافی بهبود پیدا می کند. برای درمان می توان از قطره های رفع جرم گوش در خانه استفاده کرد. همچنین پزشک با استفاده از ابزاری کوچک به نام کورت می تواند مقدار اضافه جرم را از بین ببرد. خوشبختانه، این معمولاً این عارضه نگران کننده نبوده و درمان آن آسان است.

کم خونی

زنان باردار در معرض خطر ابتلا به کم خونی فقر آهن قرار دارند. آهن به سلول های قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن را به همه اندام های بدن از جمله سیستم شنوایی منتقل کنند. زنان بارداری که در این دوران آهن کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنند، ممکن است با یک سری علائم از جمله مشکلات شنوایی مواجه شوند. بررسی ها نشان می دهد که کم خونی و اختلال شنوایی، از جمله وزوز گوش، با هم ارتباط دارند.

زنان باردار باید مکمل های آهن کافی دریافت کنند زیرا در دوران بارداری نیاز بدن آنها به آهن بیشتر شده و به دو برابر قبل می رسد. غذاهایی مانند اسفناج، حبوبات، بوقلمون، گوشت قرمز، کلم بروکلی و شکلات تلخ دارای مقادیر زیادی آهن هستند که مصرف آنها می تواند به پیشیگری از کم خونی در این دوران کمک کند.

استرس و کم خوابی

وزوز گوش و کاهش شنوایی در دوران بارداری | پزشکت

بارداری معمولا برای بسیاری از زنان تجربه ای استرس زا است. بررسی ها نشان می دهند که استرس مزمن به ویژه زمانی که با عوارضی مانند فشار خون بالا همراه است، می تواند باعث از دست دادن شنوایی شود.

دوری از استرس برای بسیاری از زنان باردار دشوار است. اما با این حال با استفاده از راهکارهای ساده ای مانند پیاده روی در فضای سبز، انجام تمرینات مراقبه، تنفس عمیق یا ماساژ می توان تا حد زیادی از استرس دوری کرد.

اختلال مفصل فکی گیجگاهی

مفصل فک رابطی است که استخوان فک را به استخوان جمجمه متصل می کند. بروز هر گونه آسیب یا التهاب در این مفصل باعث ایجاد اختلال در عملکرد فک می شود. این وضعیت در اصطلاح پزشکی اختلال مفصل گیجگاهی یا TMJ نام دارد. TMJ با علائمی مانند درد مفصل فک، صدای کلیک فک، قفل شدن فک و گوش درد همراه است. درد ناشی از اختلال مفصل گیجگاهی ممکن است علاوه بر فک سایر قسمت های صورت مانند چشم ها و گوش ها را هم درگیر کند.

ابتلا به اختلال مفصل گیجگاهی به دلیل تغییرات هورمونی، استرس و سایر عوامل در زنان باردار بیشتر دیده می شود. مشکلات مربوط به مفصل فک می تواند باعث ایجاد وزوز گوش یا احساس گرفتگی گوش شود. زیرا عدم تعادل در مفصل فک منجر به فشار در گوش می شود. زنان باردار در صورت ابتلا به این وضعیت باید با یک دندانپزشک متخصص بیماری های فک و صورت مشورت کنند.

در وزوز گوش و کاهش شنوایی در دوران بارداری چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

وزوز گوش و کاهش شنوایی در دوران بارداری | پزشکت

وزوز گوش قابل پیش بینی نیست. بعضی اوقات علائم یکسان باقی مانده و گاهی اوقات ممکن است بدتر شوند. ابتلا به این وضعیت در ده درصد از موارد باعث ایجاد اختلال در زندگی روزمره می شود. کاهش موقت شنوایی و وزوز گوش می تواند یک چالش بزرگ در هنگام بارداری باشد. در بیشتر مواقع وزوز گوش بی ضرر است، اما در برخی موارد هم می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی تری باشد.

وضعیت عمومی بدن بر شدت وزوز گوش تأثیر گذار است. بنابراین زنان باردار می توانند با رعایت رژیم غذایی مناسب، ورزش و فعالیت بدنی، خواب، استراحت و کاهش سطح استرس از ابتلا به وزوز گوش در این دوران پیشگیری کنند. همچنین درمان میگرن، افسردگی، اضطراب و بی خوابی تا حد زیادی خطر ابتلا به وزوز گوش را در زنان باردار کاهش می دهد. زنان باردار باید به طور منظم تحت مراقبت های دوران بارداری قرار گرفته و در صورت وجود هر گونه نگرانی با پزشک خود تماس بگیرند. هرگونه کاهش شنوایی ناگهانی یا وزوز گوش باید به سرعت درمان شود.

عوارض وزوز گوش چیست؟

وزوز گوش می تواند در امور روزمره فرد تداخل ایجاد کند. عوارض وزوز گوش، عبارتند از:

  • خستگی
  • افسردگی
  • اضطراب
  • اختلال خواب
  • تحریک پذیری
  • اشکال در تمرکز

وزوز گوش در بارداری چقدر طول می کشد؟

وزوز گوش و کاهش شنوایی در دوران بارداری | پزشکت

مدت زمان ابتلا به وزوز گوش به عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد. وزوز گوش در دوران بارداری در اغلب موارد موقتی است. ابتلا زنان باردار به وزوز گوش ناشی از تغییرات هورمونی و افزایش استرس در این دوران بوده و مدتی پس از زایمان از میان می رود.

در برخی دیگر از موارد وزوز گوش در بارداری ممکن است ناشی از پره اکلامپسی و یا ابتلا به فشار خون بالا باشد. ابتلا به این دو عارضه در بارداری بسیار خطرناک بوده و می توانند باعث به خطر افتادن زندگی مادر و جنین شود؛ بنابراین مادران باردار باید در صورت مواجهه با این امر باید در اسرع وقت به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند. با کنترل فشار خون، علائم پره اکلامپسی و وزوز گوش نیز برطرف می شوند.

منابع:

https://www.healthyhearing.com/report/53146-Causes-of-tinnitus-and-hearing-loss-during-pregnancy

https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/tinnitus-ringing-in-the-ears-and-what-to-do-about-it

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

2

مقالات مرتبط

2 دیدگاه

  1. سلام خانمی هستم ۳۳ساله در بارداری خود دچار وزوز گوش شدم هنوز هم که پسرم ۱۰ماهس من هنوز هم وزوز گوش دارم دکترم مشکل هورمون تشخیص داد و هیچ دارویی نداد خواهش میکنم منو راهنمایی کنید دیگه چاره ای ندارم .

    1. سلام اگر مشکل گوش نداشته باشید ممکن است نشانه ناراحتی عصبی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز