لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

کلیتوریس و 8 حقایق جالب و باورنکردنی آن

کلیتوریس یا چوچوله || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


کلیتوریس یا چوچوله، بخشی از اندام تناسلی است که در افرادی که در بدو تولد زن تعیین شده اند یافت می شود که نقش کلیدی در تحریک و لذت جنسی ایفا می کند. اکثر قسمت های کلیتوریس در داخل بدن قرار دارد و با چشم قابل مشاهده نیست، اما دارای یک نوک کوچک (کلیتوریس گلانس) است که می توانید آن را ببینید. کلیتوریس از همان ساختارهای آلت تناسلی در جنین انسان ایجاد می شود و این دو در واقع خواص مشابه زیادی دارند. کلیتوریس در هنگام برانگیختگی و ارگاسم بسیار حساس است.

این مقاله از پزشکت در مورد کلیتوریس، محل آن، ساختار و عملکرد آن بحث می کند. همچنین برخی از مسائل بهداشتی را که می تواند بر کلیتوریس تأثیر بگذارد توضیح می دهد.

كليتوريس كجاست ؟

ولووا اصطلاحی است که برای توصیف تمام اندام تناسلی خارجی زنان استفاده می شود. واژن یک اندام داخلی است. فرج کل اندام تناسلی خارجی زن را توصیف می کند. این شامل لابیا، دهانه واژن، دهانه مجرای ادرار و کلیتوریس است.

دو دسته از لب ها وجود دارد که چین های پوستی هستند که از دهانه واژن در پشت تا کلیتوریس در جلو ایجاد می شوند:

  • لب های بزرگ یا لب های بیرونی گوشتی هستند و معمولاً از موهای ناحیه تناسلی پوشیده شده اند.
  • لب های کوچک یا لب های داخلی در داخل لب های خارجی قرار دارند.

هود کلیتورال فلپ کوچک پوست در نقطه‌ای که لب‌های داخلی به هم می‌رسند، است. هود کلیتورال نوک حساس کلیتوریس را احاطه کرده و از آن محافظت می کند.

کلیتوریس مرکز اصلی لذت در تمایلات جنسی زنانه است و هزاران پایانه عصبی دارد. کلیتوریزها از نظر اندازه متفاوت هستند اما معمولاً به اندازه یک نخود هستند. فقط نوک آن قابل مشاهده است، اما شفت دارای دو قسمت است که به داخل بدن، در دو طرف واژن، به اندازه 5 اینچ گسترش می یابد.

قسمت های فرج در اطراف واژن قرار دارند. این اندام ها عبارتند از:

  • کلیتوریس
  • لب های بزرگ، لب های بزرگتر/خارجی
  • لب های کوچک، لب های کوچکتر/ داخلی
  • دهلیز واژن، ناحیه ای که واژن را احاطه کرده است.
  • پیاز دهلیز که در دو طرف واژن یافت می شود.
  • غدد بارتولین که مخاط ترشح می کنند تا واژن را روان کنند.

کلیتوریس در نقطه ای قرار دارد که لابیاهای بزرگ در نزدیکی استخوان شرمگاهی به هم می رسند. کلیتوریس به لابیاها و همچنین ساختارهایی به نام سمفیز شرمگاهی متصل است. مونس پوبیس (پشتی از بافت چربی)، توسط رباط ها. آنها کلیتوریس را در وضعیت خمیده خود نگه می دارند. در  جراحی تعیین جنسیت برای ساختن آلت تناسلی ، این رباط‌ها آزاد می‌شوند تا به کلیتوریس اجازه صاف شدن و افزایش طول را بدهند.

کلیتوریس بخشی از اندام تناسلی است که در افرادی که در بدو تولد به آنها زن اختصاص داده شده است. این قسمت خارجی کوچکی دارد که می‌توانید ببینید، به نام کلیتوریس گلانس، در جایی که لابیا بزرگ (لب‌ها) در نزدیکی استخوان شرمگاهی به هم می‌رسند. بقیه کلیتوریس از بافت نعوظی که در داخل بدن قرار دارد تشکیل شده است.

8 نکات جالب که همه زنان باید درباره چوچوله بدانند!

نکات جالب که همه زنان باید درباره چوچوله بدانند || پزشکت

سلامت بانوان

برای اینکه به شما کمک کند کمی اطلاعات بیشتری در مورد کلیتوریس داشته باشید، در اینجا 8 واقعیت در مورد این بخش شگفت انگیز آناتومی شما آورده شده است.

کلیتوریس واقعا منحصر به فرد است.

جیم فاوس، دکترا، پروفسور و محقق جنسی در دانشگاه کنکوردیا در مونترال، می‌گوید: وقتی نوبت به اوج‌گیری می‌رسد، «کلیتوریس واقعاً بسیار مهم است». اما این تنها چیزی نیست که آن را خاص می‌کند: کلیتوریس در واقع تنها عضوی در بدن است که فقط وظیفه ایجاد لذت را دارد.

مدتهاست که چوچوله یک راز است.

تا سال 1998 اکثر کتاب های درسی فقط نمای بیرونی از کلیتوریس را نشان می دادند. این زمانی بود که هلن اوکانل، اورولوژیست استرالیایی، از طریق یک سری مطالعات MRI نشان داد که کلیتوریس در واقع یک سیستم اندام پیچیده و قدرتمند است که در مجموع از هجده قسمت تشکیل شده است که دو سوم آن قسمت داخلی است.  وقتی مردم در مورد کلیتوریس صحبت می کنند، معمولاً فقط در مورد غده “بخش بیرونی بسیار حساس” صحبت می کنند. اما برآمدگی که روی فرج می بینید فقط نوک یک کوه یخ است.

قسمت داخلی توسط اجسام غارنوردی، دو ناحیه اسفنجی از بافت نعوظ، به گلن متصل می شود. پایین تر، اجسام غارنوردی به یک جفت بال معروف به crura منشعب می شود که مانند یک استخوان جناغی به داخل بدن و اطراف کانال واژن امتداد می یابد. سپس، در زیر کرورا دهلیزهای کلیتورال یا پیازهای دهلیزی قرار دارند. مانند بسیاری از کلیتوریس، این ساختارهای کیسه‌مانند بافت زمانی که شما برانگیخته می‌شوید، با خون غرق می‌شوند.

کلیتوریس اعصاب زیادی دارد.

دکتر دبرا هربنیک، مربی بهداشت جنسی از موسسه کینزی، می‌گوید کلیتوریس غنی‌ترین بخش عصب فرج است. غده حاوی حدود 8000 پایانه عصبی است که آن را به نیروگاه لذت تبدیل می کند. حتی دو برابر بیشتر از آلت تناسلی است و پتانسیل آن به همین جا ختم نمی شود. این منطقه کوچک اروژن، این احساس را به 15000 عصب دیگر در لگن منتقل می کند، که توضیح می دهد که چرا احساس می کنید تمام بدن شما تحت تأثیر لحظه OMG قرار گرفته است.

چوچوله هر زنی متفاوت است.

هر زن بسته به بیولوژی منحصر به فرد خود، برای احساس رضایت به نوع متفاوتی از تحریک نیاز دارد. هربنیک می گوید: «فقط به این دلیل که حساس است به این معنی نیست که همه می خواهند مستقیماً تحریک شود. برخی از زنان ترجیح می دهند نزدیک کلیتوریس را لمس کنند

کلیتوریس نقطه جی واقعی است!

همه ما در مورد نقطه G بدنام شنیده ایم: آیا وجود دارد؟ آیا همه زنان یکی دارند؟ بله. دلیلش این است که نقطه G در واقع کلیتوریس است. این منطقه لذت بدنام در دهه 80 هیجان‌انگیز شد.

ربکا چالکر، دکترا، پروفسور جنسیت شناسی در دانشگاه پیس می گوید: اگر فقط بتوانید به نقطه G در داخل واژن دسترسی داشته باشید، ارگاسم زنانه را افزایش می‌دهداما از آن زمان متوجه شدیم که برخی از زنان ممکن است از طریق محورهای داخلی مجموعه کلیتورال احساس بیشتری داشته باشند (به همین دلیل برخی از زنان ممکن است نفوذ واژن را بیشتر از دیگران دوست داشته باشند)، در حالی که برخی دیگر لمس خارجی را ترجیح می دهند.

خیلی شبیه آلت تناسلی است!

چالکر توضیح می‌دهد که کلیتوریس و آلت تناسلی تا حدودی تصاویر آینه‌ای از یکدیگر هستند که به‌طور متفاوتی سازماندهی شده‌اند. در واقع، تا هفته دوم بارداری، همه جنین‌ها ماده هستند. تا هفته هشتم بارداری که تستوسترون شروع می شود و آلت تناسلی شروع به تشکیل می کند. چالکر می گوید: «هیچ یک از این قسمت ها ناپدید نمی شوند، فقط مرتب می شوند. به عنوان مثال، قسمت داخلی کلیتوریس، که از بافت نعوظ نیز ساخته شده است، به چارچوب آلت تناسلی تبدیل می شود. با در نظر گرفتن این مفهوم، چالکر خاطرنشان می کند: “اگر شما کلیتوریس را فقط از غده تشکیل شده است، مانند این است که بگویید تنها قسمت آلت تناسلی، نوک آن است.”

اندازه کلیتوریس مهم نیست!

مانند مردان، زنان نیز می توانند نسبت به قسمت های سکسی خود آگاه شوند. اما حدس بزنید چیست؟ درست مانند آلت تناسلی، باورهای غلطی در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارد. اندازه برای هیچکدام مهم نیست. به این موضوع فکر کنید: از آنجایی که مغز اندام جنسی اصلی شماست، اندام تناسلی به سادگی گیرنده های لذت هستند. چالکر می‌گوید: به جای اندازه واقعی کلیشه، این به تحریک بینایی، لمسی و دهانی مربوط می‌شود. بنابراین، در حالی که ممکن است چشم در زنان متفاوت باشد، این نباید بر پتانسیل لذت تأثیر بگذارد.

با افزایش سن می تواند رشد کند!

اگرچه اندازه کلیتوریس شما بر زندگی جنسی شما تأثیر نمی گذارد، اگر ابعاد آن در طول زندگی شما تغییر کند، تعجب نکنید. به گفته چالکر، به دلیل تغییر در سطوح هورمونی پس از یائسگی، ممکن است کلیشه برای بسیاری از زنان بزرگ شود. بنابراین اگر در طول زمان متوجه تفاوت‌هایی در اندازه قطعات خانم خود شدید، نگران نباشید.

شکل کلیتوریس و آناتومی

شکل کلیتوریس و آناتومی || پزشکت

قسمت هایی از کلیتوریس که می توانید ببینید، عبارتند از:

کلیتوریس گلانس: این قسمت کوچک کلیتوریس در بالای فرج قرار دارد. این مملو از اعصاب است و به تحریک بسیار حساس است.

کلاهک کلیتورال (پرپوس): این چین پوست، گلانس کلیتوریس را می پوشاند. از نظر فنی بخشی از لابیا مینور است، اما گاهی اوقات در آناتومی کلیتورال قرار می گیرد.

قسمت‌های داخلی کلیتوریس به دور مجرای ادرار (لوله‌ای که به ادرار اجازه خروج از بدن شما را می‌دهد) می‌پیچد و تا بالای واژن امتداد می‌یابد. این قطعات داخلی عبارتند از:

  • بدن (corpora) یا تنه: بدن کلیتوریس نسبتا کوتاه است. از دو استوانه جفتی از بافت نعوظ به نام اجسام تشکیل شده است.
  • کرورا: بدنه ها هر کدام به crura طولانی منشعب می شوند crura حدود 5 تا 9 سانتی متر به لگن می رسد. آنها از بافت نعوظ تشکیل شده اند و مجرای ادرار و مجرای واژن را احاطه کرده اند.
  • پیازها: پیازهای کلیتوریس نیز از بافت نعوظ تشکیل شده اند. آنها بین crura و در کنار سطح دیواره واژن، در امتداد خط لب های کوچک یافت می شوند. اندازه پیازها در طول تحریک جنسی دو برابر می‌شود و از 3 تا 4 سانتی‌متر شل و حدود 7 سانتی‌متر به حالت ایستاده می‌رسد.
  • ریشه: ریشه جایی است که تمام اعصاب هر یک از بدن های نعوظ کلیتوریس به هم می رسند. نزدیک به سطح بدن در محل اتصال کرورا، این ناحیه بسیار حساس است. قسمت پشتی ریشه کلیتورال نزدیک دهانه مجرای ادرار است.

عملکرد کلیتورال نیز به تعدادی از اعصاب مختلف متکی است: عصب پشتی، بخش هایی از  عصب پودندال و اعصاب غار. این اعصاب همچنین ساختارهای واژن را تامین می کنند، که ممکن است بخشی از دلیل تحریک کلیتوریس به تحریک جنسی باشد.

تفاوت های تشریحی کلیتوریس

تفاوت هایی در نحوه رشد اندام تناسلی در برخی افراد وجود دارد. به این شرایط اینترسکس می گویند.

برخی از این تغییرات شامل تغییرات کلیتوریس و ظاهر آن در هنگام تولد است. هیپرپلازی مادرزادی آدرنال به عنوان مثال، ممکن است منجر به یک کلیتوریس بزرگتر شود که بیشتر شبیه آلت تناسلی است.

جراحان این تفاوت ها را در گذشته “اصلاح” کرده اند. در سال‌های اخیر، مخالفت‌های بیشتری از سوی افراد اینترسکس و خانواده‌هایشان و همچنین بسیاری از پزشکان و محققان صورت گرفته است. بسیاری در حال حاضر توصیه می کنند که جراحی را تا زمانی که فرد به اندازه کافی بزرگ شود که خودش تصمیم بگیرد به تعویق بیاندازد. استثنا در مواردی است که این تفاوت های تشریحی ممکن است ادرار کردن را دشوار یا غیرممکن کند. این مشکلی است که به دلایل پزشکی باید با جراحی اصلاح شود.

نقش کلیتوریس در لذت جنسی

بیشتر کلیتوریس در واقع یک ساختار داخلی است که از بافت نعوظ تشکیل شده است. پاسخ آن به تحریک جنسی به جریان خون به کلیتوریس و بسیاری از اعصابی است که از حس حمایت می کنند. برخی از افراد ممکن است با کلیتوریس بزرگ شده به دنیا بیایند که ممکن است نشان دهنده یک بیماری بین جنسیتی باشد.

بر خلاف آلت تناسلی، کلیتوریس نقش مستقیمی در تولید مثل ندارد. عملکرد اصلی آن برانگیختگی و لذت جنسی در حین رابطه جنسی است. هنوز بحث هایی در مورد نقش آناتومی کلیتورال در عملکرد جنسی و  ارگاسم وجود دارد. مسیرهای خاصی برای تأثیر کلیتوریس بر انگیختگی و ارگاسم کاملاً مشخص نیست.

در برخی افراد، کلیتوریس در طول فعالیت جنسی کمی بزرگ می شود. وقتی این اتفاق می افتد، حتی حساس تر می شود.

تحریک کلیتوریس همچنین ممکن است مستقیماً بر جریان خون به سایر اندام های تناسلی از جمله دیواره های واژن تأثیر بگذارد.

بسیاری از افراد برای رسیدن به ارگاسم یا افزایش آن نیاز به تحریک کلیتوریس دارند. کلیتوریس در تولید مثل نقشی ندارد، اما نقش کلیدی در لذت جنسی دارد. برخی از آنها برای رسیدن به ارگاسم بدون تحریک آن مشکل دارند.

شرایط موثر بر کلیتوریس

مانند بسیاری از اندام ها، شرایط سلامتی وجود دارد که می تواند بر کلیتوریس تأثیر بگذارد. برخی از آنها بسیار خفیف هستند و به راحتی قابل درمان هستند. دیگران جدی تر هستند.

برخی از شایع ترین علائم عبارتند از:

  • درد ناشی از تحریک جنسی
  • یا درد ناشی از آسیب یا عفونت
  • درد یا خارش ناشی از سرطان فرج
  • یا درد ناشی از گرفتگی طولانی مدت
  • خارش ناشی از صابون ها، پاک کننده ها یا لوسیون ها

اکثر بیماری هایی که بر کلیتوریس تأثیر می گذارند، از جمله عفونت های قارچی یا بیماری های مقاربتی، قابل درمان هستند. بسته به علت، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک ها یا پمادهایی را برای تسکین سوزش پیشنهاد کند.

چند شرایط وجود دارد که می تواند به طور مستقیم بر ساختار یا سلامت کلیتوریس نیز تأثیر بگذارد:

کلیتورومگالی

این نام برای کلیتوریس بزرگتر از حد معمول است. ممکن است نیازی به درمان در نوزادان نباشد. با این حال، هنگامی که در دوران کودکی ایجاد می شود، اغلب به دلیل  نوروفیبروماتوز است، اختلالی که در آن تومورها روی بافت های عصبی تشکیل می شوند. در صورت نیاز می توان آن را با جراحی درمان کرد.

لیکن اسکلروزیس

لیکن اسکلروزوس وضعیتی است که با تکه هایی از پوست سفید و نازک مشخص می شود. در موارد نادر می تواند باعث ایجاد زخم در اندام تناسلی شود. در موارد شدید، بافت اسکار ممکن است بر عملکرد کلیتوریس تأثیر بگذارد.

چسبندگی کلیتورال

اینها زمانی اتفاق می‌افتند که هود کلیتورال به گلدان می‌چسبد و دیگر نمی‌تواند به طور کامل جمع شود. به نظر می رسد که چرا این اتفاق می افتد متفاوت است و به طور کامل درک نشده است. به نظر می رسد عوامل خطر عبارتند از آسیب اندام تناسلی، عفونت های قارچی، عفونت های دستگاه ادراری، لیکن اسکلروزوس و عدم تعادل هورمونی. این چسبندگی ها می تواند خفیف تا شدید باشد و ممکن است منجر به درد کلیتورال شود. جراحی کم تهاجمی ممکن است یک گزینه درمانی باشد.

سرطان متاستاتیک

اگرچه نادر است، اما سرطانی که از محل دیگری پخش می‌شود، می‌تواند باعث ایجاد ضایعات در کلیتوریس شود. دانشمندان در موارد  سرطان سینه، سرطان دهانه رحم و  سرطان آندومتر چنین گسترشی را به کلیتوریس گزارش کرده اند.

درمان اکثر بیماری‌هایی که بر کلیتوریس تأثیر می‌گذارند، مانند عفونت قارچی، نسبتاً آسان است. سایر تغییرات در کلیتوریس ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای باشد. اگرچه نادر است، اما ممکن است سرطانی باشد که از سایر نقاط بدن گسترش یافته است. اگر نگرانی دارید، با OB/GYN یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی صحبت کنید.

آزمایش های پزشکی برای وضعیت چوچوله

بعید است که برای مشکلات مربوط به کلیتوریس به آزمایش های پزشکی نیاز داشته باشید. اگر تغییراتی در اندازه یا شکل آن وجود داشته باشد، بیوپسی ممکن است به تعیین علت کمک کند. برای برخی از افراد در معرض خطر انتشار سرطان، ممکن است از تصویربرداری نیز استفاده شود.

یک استثنا زمانی است که نوزادان مبتلا به کلیتورومگالی متولد می شوند. ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی اغلب سعی می کنند علت بزرگی کلیتوریس را تعیین کنند. این ممکن است شامل آزمایش خون برای بررسی سطوح هورمونی یا آزمایشات ژنتیکی برای بررسی شرایط مختلف بالقوه بین جنسی باشد.

هود کلیتورال چیست؟

در آناتومی زنانه، کلاه کلیتوریس، هود کلیتورال چین پوستی است که سر کلیتوریس را احاطه کرده است. از کلیتوریس حساس در برابر اصطکاک یا مالش محافظت می کند. هود کلیتورال از نظر ظاهری از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است و هودهای بزرگتر یا کوچکتر کاملا طبیعی هستند. هیچ «راه درستی» برای نگاه کردن آنها وجود ندارد.

هود کلیتورال چه شکلی است؟

هود کلیتورال شبیه چین خوردگی پوست است که در جلوی فرج به لب های داخلی متصل است. هیچ دو هود کلیتورال شبیه هم نیستند. برخی بزرگتر و برخی کوچکتر هستند و ظاهر آن تا حدی به شکل ظاهری لابیاها بستگی دارد.

پهنای لب های بیرونی می تواند از یک چهارم اینچ تا بیش از 2 اینچ متفاوت باشد و برخی افراد دارای لب هایی با اندازه نابرابر خواهند بود. لب های داخلی، که به هم می رسند و هود بیرونی را تشکیل می دهند، می توانند از لب های بیرونی به سمت پایین امتداد پیدا کنند.

کلاه کلیتورال نوک کلیتوریس را احاطه کرده و از آن محافظت می کند. کلیتوریس هیچ عملکردی در تولید مثل ندارد، اما مرکز اصلی لذت زنان در طول رابطه جنسی است. پایانه های عصبی آن بیشتر از هر جای دیگری در بدن است. هنگامی که تحریک می شود، پر از خون می شود و حالت نعوظ پیدا می کند. هود کلیتورال از این غده حساس در برابر اصطکاک یا مالش مداوم در زندگی روزمره محافظت می کند.

جراحی های هود کلیتوریس

 

جراحی های هود کلیتوریس || پزشکت

همه اندام های تناسلی متفاوت به نظر می رسند و هیچ راه “مشخص و ثابتی” وجود ندارد که آنها باید به نظر برسند.

در مورد ظاهر اندام تناسلی هیچ حق و نادرستی وجود ندارد. با این حال، اگر فردی از ظاهر اندام تناسلی خود ناراحت باشد یا در زندگی روزمره مشکلاتی ایجاد کند، می تواند جراحی را انتخاب کند. این شامل کاهش هود کلیتورال نیز می شود. جراحان زیبایی اغلب به همراه لابیاپلاستی، سایز لب های خارجی را کاهش می دهند. در طول این عمل، جراح چین های اضافی در هود کلیتورال را برمی دارد. سپس زخم را معمولا با بخیه های قابل حل می بندند.

هر جراحی با خطراتی از جمله خونریزی و عفونت همراه است. برای کاهش خطر عوارض جانبی، متخصصان به زنانی که هر نوع جراحی زیبایی واژن را در نظر می گیرند، توصیه می کنند قبل از انجام جراحی، درباره جراح انتخابی خود به طور کامل تحقیق کنند.

سایر عوارض جانبی بالقوه کاهش کلاهک کلیتورال، عبارتند از:

جای زخم. جای زخم می تواند منجر به از دست دادن حس شود.

آسیب عصبی. به دلیل تعداد بالای پایانه های عصبی در ناحیه تناسلی زنان، این خطر وجود دارد که در طی یک عمل جراحی آسیب ببینند. این می تواند منجر به احساس بیش از حد (حس بیش از حد) یا کمبود حس (hyposensation) شود. اعصاب بازسازی نمی شوند، بنابراین هر گونه آسیبی که در طول عمل ایجاد شود دائمی است.

احتباس ادرار. یکی دیگر از عوارض جانبی بالقوه جوانسازی واژن، احتباس ادرار است که ممکن است در صورتی رخ دهد که بافت اسکار یا جوش خوردن لابیا مجرای ادرار را مسدود کند. این می تواند به طور جدی به کلیه ها آسیب برساند و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

بهبود. مدت زمان بهبودی پس از کاهش هود کلیتورال متفاوت است. اگر فرد لابیاپلاستی نیز انجام داده باشد، بهبودی بیشتر طول می کشد.

جراح اغلب به فرد توصیه می کند تا چند هفته پس از عمل چیزی بلند نکند. این به جلوگیری از خونریزی بیش از حد کمک می کند و احتمال عفونت را کاهش می دهد. پزشک همچنین افراد را تشویق می کند که در طول این دوره بهبودی از رابطه جنسی خودداری کنند.

سوالات متداول

کلیتوریس داخلی چیست؟ بخش هایی از اندام واقع در داخل بدن که بیشتر اندازه آن را تشکیل می دهند و تمام بافت نعوظ آن را در بر می گیرند.

چگونه کلیتوریس را پیدا می کنید؟ گلانس کلیتوریس (کلیتوریس خارجی) در بالای دهانه مجرای ادرار در محل اتصال لابیا مینور (لابیای داخلی) قرار دارد و توسط یک کلاه کلیتورال جمع شونده پوشانده شده است. بقیه داخلی هستند و به گلن متصل می شوند.

اندازه کلیتوریس چقدر است؟ طول از نوک گلانس تا انتهای هر کرورا تقریباً 9 سانتی متر (4 اینچ) است. دهانه خارجی حدود 2.5 سانتی متر (حدود 3/4 اینچ تا 1 اینچ) است و قطر مشابهی دارد.

ختنه زنان چیست؟ ختنه زنان برداشتن کلیتوریس برای جلوگیری از احساس لذت جنسی زن است. این به طور سنتی در برخی از کشورهای آفریقایی، خاورمیانه و آسیایی انجام می شود و اغلب زمانی که دختر به سن بلوغ می رسد انجام می شود. این یک نوع ختنه زنان (FGM) در نظر گرفته می شود. اگرچه امروزه در بسیاری از نقاط غیرقانونی است، اما هنوز در برخی کشورها ادامه دار

سخن آخر

کلیتوریس نقش اصلی را در تحریک و لذت جنسی در افرادی که در بدو تولد ماده هستند، ایفا می کند. بیشتر کلیتوریس در داخل بدن قرار دارد، اگرچه یک نوک کوچک خارجی وجود دارد که می توانید آن را ببینید.

مسائل بهداشتی مربوط به کلیتوریس نسبتا نادر است و در بیشتر موارد به راحتی قابل درمان است.

یکی از نگرانی‌های جدی‌تر، بزرگ شدن کلیتوریس در بدو تولد است که ممکن است به یک بیماری بین‌جنسی اشاره کند. یا اگر کلیتوریس در کودکان دیرتر بزرگ شود، ممکن است نشانه یک اختلال ژنتیکی سیستم عصبی به نام نوروفیبروماتوز باشد. این وضعیت باعث ایجاد تومور می شود و نیاز به درمان دارد. اگر در مورد ظاهر یا احساس کلیتوریس نگرانی دارید، حتما با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید.

هود کلیتورال چین پوستی است که در آن لب‌های لابیای داخلی در جلوی فرج به هم می‌رسند. روی کلیتوریس قرار می گیرد و از غده حساس در برابر اصطکاک محافظت می کند.

برخی از خانم‌ها به دلایل زیبایی، عمل کاهش کلاهک کلیتورال را انتخاب می‌کنند و مانند سایر روش‌های جراحی، این عمل با خطراتی همراه است. افرادی که در نظر دارند جراحی را انجام دهند، باید قبل از انجام جراحی، جراح خود را با دقت انتخاب کنند.

هنوز چیزهای زیادی در مورد بافت نعوظ کلیتوریس و نحوه ارتباط آن با سایر ساختارهای لگن وجود دارد.

هر فردی سطح حساسیت و ترجیحات خاص خود را در مورد تحریک کلیتوریس گلانس دارد. بهتر است سطوح مختلف فشار و تکنیک ها را امتحان کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

3.7 / 5. تعداد رای ها: 3

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

1

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

1 دیدگاه

  1. سلام بسیار اطلاع رسانی کاملی بود که مطالعه آن به و ویژه برای خانم ها لازم است تا بهتر خود را شناخته و به عظمت خلقت الهی توجه کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز