لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

مسمومیت با وایتکس و شوینده ها

مسمومیت با وایتکس و شوینده ها || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


وایتکس یک ماده شیمیایی قوی با کاربردهای موثر در سراسر خانه است، اما قدرت آن به عنوان یک پاک کننده به این معنی است که در صورت عدم استفاده یا نگهداری صحیح می تواند خطراتی برای سلامتی شما ایجاد کند. اگر شما یا شخصی که می شناسید به طور تصادفی وایتکس خورده است، باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید. برای یادگیری نحوه شناسایی علائم مسمومیت با وایتکس برای کمک به شما در دانستن زمان اقدام، راهنمای ما می تواند کمک کند.

احتمالاً یک بطری وایتکس در جایی در اطراف خانه دارید که معمولاً برای سفید کردن لباس ها یا سایر پارچه ها در روز لباسشویی استفاده می شود. برخی از محصولات پاک کننده ای که در آشپزخانه یا حمام خود استفاده می کنید نیز ممکن است حاوی وایتکس باشند.

وایتکس یک ضد عفونی کننده موثر است زیرا می تواند برخی از انواع موارد زیر را از بین ببرد:

  • قالب
  • ویروس ها
  • باکتری ها
  • کپک زدن
  • جلبک ها

اگر چه به نظر می رسد وایتکس در کشتن ویروس ها روی سطوح بسیار خوب است، ممکن است تعجب کنید که آیا می توان از وایتکس برای کشتن ویروس ها در انسان ها هم استفاده کرد.

مسمومیت با وایتکس و شوینده ها || پزشکت

آیا مصرف خوراکی وایتکس می تواند شما را بکشد؟

دهان، گلو، معده و دستگاه گوارش شما بسیار انعطاف پذیر هستند. اما با این حال ممکن است در هنگام مصرف وایتکس آسیب ببینند. شدت و میزان آسیب به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • اندازه و سن
  • سایر بیماری های زمینه ای
  • میزان وایتکس یا شوینده مصرف شده
  • چه مواد شیمیایی دیگری با آن مخلوط شده
  • آیا باعث استفراغ شما می شود یا نه؟

باز هم، هیچ مدرکی مبنی بر تاثیر مصرف خوراکی وایتکس بر ویروس کرونا وجود ندارد. با این حال، شواهدی وجود دارد که می تواند مضر یا حتی کشنده باشد. با همه آن متغیرها، ارزش به خطر انداختن زندگی خود را ندارد.

علائم مسمومیت با وایتکس

مسمومیت با وایتکس (یا سفید کننده) می‌تواند عوارض جدی و حتی تهدیدکننده ایجاد کند. علائم مسمومیت با وایتکس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال شدید
  • استفراغ شدید
  • تنگی نفس
  • قرمزی چشم
  • نارسایی حاد کبد
  • کاهش سلول های خونی
  • فشار خون پایین به دلیل کم آبی بدن
  • کاهش هوشیاری
  • تیرگی ادرار
  • زردی پوست

در صورت مشاهده هر یک از علائم مذکور یا در صورت مسمومیت مشکوک با وایتکس، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را دریافت کنید.

مطالعه بیشتر: عوارض مواد ضدعفونی کننده

اگر علائم مسمومیت با وایتکس را دارید، بهتر است از یک پزشک آنلاین کمک بگیرید.

مسمومیت با وایتکس و شوینده ها || پزشکت

عوارض خوردن وایتکس

وایتکس یا سفید کننده حاوی مواد شیمیایی سمی مانند هیدروژن پراکسید است که می تواند عوارض زیر را ایجاد کند:

  1. آسیب گلو و مجرای هوایی: مصرف وایتکس ممکن است باعث تحریک و آسیب به بافت‌های گلو، مجرای هوایی و حتی ریه‌ها شود. این می‌تواند منجر به سوزش، تورم و التهاب گلو و مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس و سرفه شود.
  2. آسیب معده و روده: وایتکس می‌تواند بافت‌های معده و روده را تحریک کند و باعث التهاب، درد شکم، تهوع، استفراغ و اسهال شود. مصرف طولانی مدت و مقدار زیاد وایتکس ممکن است باعث آسیب جدی و خطرناک در معده و روده شود.
  3. آسیب کبد و کلیه: مصرف وایتکس می‌تواند به طور مستقیم آسیب به کبد و کلیه وارد کند. این ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی در عملکرد این اعضا شود و به علائمی مانند زردی پوست و چشم، تیرگی ادرار، تورم شکمی، کاهش ادرار و اختلالات آب و الکترولیتی منجر شود.
  4. عوارض عصبی: مصرف وایتکس می‌تواند باعث ایجاد عوارض عصبی شدید شود، از جمله تشنج، ضعف عضلانی، گیجی، کما و حتی مشکلات عصبی دیگر.
  5. عوارض سیستمیک: مصرف وایتکس می‌تواند به عوارض سیستمیک در سراسر بدن منجر شود، از جمله سردرد شدید، گیجی، ضعف، خستگی شدید و حتی شوک.

در صورت مصرف وایتکس به طور تصادفی یا در صورت بروز هر یک از علائم فوق، باید بلافاصله به مرکز سم‌شناسی محلی یا پزشک مراجعه کرده و درمان مناسب را دریافت کنید. همچنین، در صورت امکان، بطور فوری شماره مخاطبین اورژانس محلی خود را تماس بگیرید.

چقدر وایتکس سمی است؟

وایتکس با بافت های بیولوژیکی واکنش می دهد و می تواند باعث مرگ سلولی شود. بر همین اساس مصرف خوراکی هر مقداری از آن می تواند سمی باشد. بر همین اساس در صورت مصرف خوراکی سفیدکننده ها، میزان آنها مهم نیست بلکه در هر صورت باید به پزشک مراجعه کنید.

ممکن است وسوسه شوید که برای دفع سفید کننده، خود را مجبور به استفراغ کنید، اما این کار می تواند اوضاع را بسیار بدتر کند. معده شما ممکن است بتواند مقدار کمی از وایتکس را تحمل کند، اما وایتکس در مسیر برگشت می تواند باعث آسیب بیشتر شود. پس باید توجه کنید که مصرف خوراکی وایتکس از شما در برابر ابتلا به ویروسی که باعث COVID: 19 می شود محافظت نمی کند. حتی بدتر، خطرناک است. شواهدی وجود ندارد که مصرف خوراکی وایتکس به کووید: 19 یا هر بیماری دیگری کمک کند. در واقع، شما باید وایتکس را به دور از کودکان یا هر کسی که ممکن است آن را با چیز دیگری اشتباه بگیرد، نگهداری کنید.

جهت مشاوره فوری و آسان با پزشک همین الان کلیک کنید.

مسمومیت با سفیدکننده-پزشکت

اگر وایتکس خوردیم چه کنیم؟

اگر شما یا کسی دیگر وایتکس خورده باشید، باید بلافاصله اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. فوراً با آمبولانس تماس بگیرید. توضیح دهید که این ماده چیست، چه زمانی و چه مقدار مصرف شده است. هر گونه اطلاعاتی را که در مورد فرد مبتلا می دانید از جمله مشکلات پزشکی قبلی که ممکن است باعث عوارض شود، مانند نقص قلبی یا تنفسی موجود را گزارش دهید.
  2. ممکن است مواد باقی‌مانده در دهان به آسیب بیشتری منجر شود. با آب تمیز دهان خود را بشویید و سپس آب را بیرون بزنید. سعی کنید آنها را وادار به استفراغ نکنید یا چیزی برای مصرف خوراکی به آنها ندهید.
  3. بطری وایتکس را نزدیک دست نگه دارید تا بتوانید آن را به پزشکان بدهید. این به آنها کمک می کند تا بهترین درمان را به بیمار ارائه دهند. با پزشکان در تماس باشید و هر دستورالعملی که به شما می دهند را دنبال کنید.
  4. در کنار فرد بمانید و سعی کنید او را آرام کنید، در صورت بیهوشی او را در وضعیت مناسب قرار دهید و هر لباسی را که وایتکس روی آن است بردارید و پوستی را که با ماده شیمیایی تماس پیدا کرده است بشویید زیرا می تواند باعث سوختگی شود.

بیمارستان ها درمان هایی زیر را برای مسمومیت با وایتکس ارائه می دهد:

  • پادزهرها: مواد مختلفی هستند که سم را از کار کردن باز می دارند.
  • زغال فعال: این زغال چوب به سم متصل می شود تا از جذب آن در خون جلوگیری کند.
  • داروی ضد صرع: برای جلوگیری از تشنج در صورتی که فرد از آن رنج می برد.
  • تهویه: قرار دادن بیمار روی دستگاه تنفس برای اطمینان از دریافت هوای کافی.
  • آرام بخش ها: این داروها در صورت تحریک، فرد درگیر را آرام می کنند.

مطالعه بیشتر: مسمومیت با جیوه 

اگر بوی وایتکس وارد ریه شود چه کنیم؟

در صورتی که بوی وایتکس وارد ریه شده باشد یا شما تنفسی پر از بوی وایتکس داشته باشید، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. خارج شدن از منطقه آلوده: بلافاصله از آن منطقه خارج شوید و به هوای تازه و تمیز دسترسی پیدا کنید. در صورت امکان، به فضای باز بروید و هوای تمیز تنفس کنید.
  2. تهویه مناسب: اطمینان حاصل کنید که در مکانی با تهویه مناسب قرار دارید. باز کردن پنجره‌ها یا استفاده از سیستم تهویه مکانیکی می‌تواند به جریان هوای تازه و کاهش غلظت بوی وایتکس کمک کند.
  3. استفاده از ماسک: در صورتی که بوی وایتکس در محیطی با غلظت بالا وجود دارد و نمی‌توانید آن را ترک کنید، استفاده از ماسک می‌تواند به حفاظت از ریه‌ها کمک کند. انواع ماسک‌های با کلاس فیلتراسیون مناسب (مانند N95) بهترین حفاظت را در برابر ذرات معلق در هوا ارائه می‌دهند.
  4. آبیاری چشم و شستشوی صورت: در صورتی که بوی وایتکس وارد چشم یا بینی شما شده است، آبیاری چشم با آب تمیز و داغ و شستشوی صورت با آب لطیف می‌تواند کمک کند.
  5. مراجعه به پزشک: اگر علائمی مانند تنگی نفس، سردرد شدید، سرفه خونریزی، تهوع شدید و ضعف عمومی تجربه می‌کنید، باید به صورت فوری به پزشک مراجعه کنید یا به مرکز اورژانس بروید. آنها می‌توانند تشخیص دقیق بدهند و درمان لازم را تجویز کنند.

جهت ویزیت آنلاین با پزشک روی لینک کلیک کنید.

مسمومیت با وایتکس و شوینده ها || پزشکت

اگر وایتکس روی بدن شما ریخت چه باید کرد؟

وایتکس مایع خانگی (هیپوکلریت سدیم) برای تمیز کردن لباس ها، ضدعفونی کردن، کشتن باکتری ها و سفید کردن پارچه ها موثر است. اما برای استفاده ایمن، وایتکس باید با آب رقیق شود. محلول وایتکس توصیه شده برای مصارف خانگی 1 قسمت وایتکس به 10 قسمت آب است. وایتکس بوی قوی کلر آزاد می کند که می تواند به ریه های شما آسیب برساند. اگر با وایتکس روی پوست یا چشم خود تماس پیدا کردید، باید از خطرات ایمنی و نحوه حذف موثر آن آگاه باشید.

اگر وایتکس رقیق نشده روی پوستتان خورد، باید فوراً آن ناحیه را با آب تمیز کنید. هر گونه جواهرات یا پارچه ای که ممکن است با وایتکس تماس داشته باشد را بردارید و بعداً آن را تمیز کنید.

  • وایتکس روی پوست

محل را با چیزی که از مواد جاذب ساخته شده است، مانند یک دستمال ضخیم مرطوب، اسفنج کنید و آب اضافی را در سینک بچرخانید. سعی کنید هنگام تمیز کردن ناحیه آسیب دیده از استشمام بوی وایتکس خودداری کنید و به ویژه مراقب باشید هنگام تمیز کردن وایتکس به پیشانی، بینی یا چشمان خود دست نزنید.

اگرچه پوست شما کلر را جذب نمی کند، اما هنوز هم ممکن است خطرناک باشد. کلر بیش از حد در جریان خون شما می تواند سمی باشد. همچنین احتمال بروز واکنش آلرژیک به وایتکس روی پوست وجود دارد. هم سمیت کلر و هم آلرژی به وایتکس می تواند منجر به سوختگی روی پوست شما شود.

حوادث نظافت خانگی، مانند قرارگیری کمی وایتکس روی پوست هنگام تهیه محلول پاک کننده، اگر فورا به آنها رسیدگی شود، به راحتی برطرف خواهند شد.

اما اگر با مقدار زیادی از وایتکس رقیق نشده تماس پیدا می کنید، یا در شغلی کار می کنید که اغلب در معرض وایتکس هستید، به احتمال زیاد باعث آسیب ماندگار و عوارض طولانی مدت می شود.

وایتکس هنگامی که با پوست شما تماس پیدا می کند، می تواند مانع طبیعی پوست شما را ضعیف کرده و آن را بیشتر مستعد سوزش یا پارگی کند.

  • وایتکس در چشمان شما

اگر وایتکس در چشمانتان ریخته شده، احتمالاً فوراً متوجه خواهید شد. وایتکس چشم شما را می سوزاند. رطوبت طبیعی در چشمان شما با وایتکس مایع ترکیب می شود و اسید را تشکیل می دهد. فوراً چشم خود را با آب ولرم بشویید و هرگونه لنز تماسی را بردارید.

کارشناسان نسبت به مالش چشم و استفاده از هر چیزی غیر از آب یا محلول نمکی برای شستشوی چشم هشدار می دهد. اگر وایتکس روی چشم خود دارید، باید به دنبال درمان اورژانسی باشید و پس از شستشوی چشم ها و دست ها مستقیماً به اورژانس مراجعه کنید.

شوینده‌های نمکی و سایر درمان‌های ملایم دیگری وجود دارد که پزشک می‌تواند برای اطمینان از برطرف کردن سفیدکننده‌ در چشم شما تجویز کند تا از آسیب به چشم هایتان پیشگیری شود.

وایتکس می تواند باعث آسیب دائمی به اعصاب و بافت چشم شما شود. اگر وایتکس در چشمتان ریخت، آن را جدی بگیرید. در حالی که چشم خود را از وایتکس می شویید، لنزهای تماسی و هرگونه آرایش چشم خود را پاک کنید.

سپس به اورژانس یا چشم پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که چشم شما آسیب دائمی نخواهد دید. ممکن است 24 ساعت پس از تماس اولیه طول بکشد تا بتوانید تشخیص دهید که آیا چشم شما آسیب دیده است یا خیر.

مطالعه بیشتر: شایع ترین علائم مسمومیت با کپک

مسمومیت با وایتکس و شوینده ها || پزشکت

پیشگیری از مسمومیت با سفید کننده

پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین مهم است که بدانید چگونه از مسمومیت با وایتکس جلوگیری کنید:

  • هرگز وایتکس را با سایر مواد یا مواد شیمیایی مخلوط نکنید.
  • از وایتکس فقط طبق دستورالعمل روی بطری استفاده کنید.
  • از وایتکس در محیطی با تهویه مناسب استفاده کنید.
  • هنگام دست زدن یا استفاده از وایتکس از لباس های محافظ مانند دستکش استفاده کنید.
  • هرگز یک بطری وایتکس باز را در خانه خود جایی که دیگران آن را پیدا کنند، نگذارید.
  • همیشه وایتکس را دور از کودکان، حیوانات خانگی، بزرگسالان مبتلا به زوال عقل نگهداری کنید.
  • همیشه وایتکس را در یک ظرف دربسته و مناسب نگهداری کنید. آن را در بطری اصلی نگهداری کنید.

در صورت مخلوط کردن وایتکس با آب برای نظافت، یا قرارگیری وایتکس در داخل وسایلی مانند فنجان برای رفع لکه، مطمئن شوید که آن را به وضوح برچسب بزنید و آن را دور از دسترس دیگران قرار دهید تا از بلع تصادفی جلوگیری شود.

استفاده ایمن از سفید کننده

یکی از نگرانی های بزرگ در مورد قرارگیری منظم در معرض سفید کننده، ریه های شما است. کلر موجود در وایتکس بویی آزاد می کند که اگر در یک زمان در معرض مقدار زیادی قرار بگیرید یا به طور مکرر در طول زمان در معرض آن قرار بگیرید، می تواند سیستم تنفسی شما را بسوزاند.

همیشه از وایتکس در مکانی با تهویه مناسب استفاده کنید و هرگز آن را با سایر مواد شیمیایی پاک کننده (مانند شیشه پاک کن ها مانند Windex که حاوی آمونیاک هستند) مخلوط نکنید تا از ترکیب احتمالی کشنده جلوگیری کنید. وایتکس باید جدا از سایر محصولات پاک کننده نگهداری شود.

اگر در خانه خود بچه دارید، هر کابینتی که حاوی وایتکس است باید قفل مخصوص کودک بگذارید تا از دسترسی وایتکس توسط انگشتان کنجکاو جلوگیری شود.

در حالی که برخی از افراد برای دفع باکتری ها و جلوگیری از عفونت، وایتکس را روی زخم باز می ریزند، این داروی بسیار دردناک همچنین باکتری های مفیدی را که می تواند به محافظت از بدن در هنگام بهبودی کمک کند، از بین می برد. برای کمک های اولیه اضطراری، ضد عفونی کننده های ملایم تر مانند باکتین و پراکسید هیدروژن ایمن تر هستند.

در صورت راهنمایی بیشتر در زمینه مسمومیت با وایتکس می توانید با پزشک آنلاین در پزشکت مشورت نمایید.

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

4.5 / 5. تعداد رای ها: 2

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز