لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

واکسن کرونا در بارداری و شیردهی

واکسن کرونا در بارداری و شیردهی | پزشکت

فهرست مطالب

واکسن کرونا در بارداری و شیردهی

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

تزریق واکسن کرونا در بارداری و شیردهی با ابهامات زیادی در مورد خطرات و مزایای آنها برای مادر و جنین همراه است. اکنون که واکسن های COVID-19 در حال آماده شدن هستند، زنانی که در دوران بارداری و شیردهی هستند سوالات زیادی درباره خطرات و مزایا این واکسن ها دارند. این در حالی است که در مرحله اول واکسیناسیون، بسیاری از کسانی که واکسن را در ایالات متحده دریافت می کنند، کارکنان مراقبت های بهداشتی خواهند بود، اگرچه گروه های بیشتری پس از این گروه واکسیناسیون خواهند شد. در این مقاله پاسخ برخی سوالات اساسی در مورد تزریق واکسن COVID-19 در دوران بارداری یا شیردهی داده خواهد شد. 

به خاطر داشته باشید که اطلاعات مربوط به واکسن کرونا به سرعت در حال تکمیل هستند. متخصص زنان و زایمان یا تیم پزشکی شما می توانند با توجه به خطرات بهداشتی شخصی، قرار گرفتن در معرض ویروسی که منجر به COVID-19 می شود و موارد دیگر، به شما مشاوره کامل تری بدهند. COVID-19به طور بالقوه برای همه افراد خطرناک است. اگرچه خطر واقعی، مانند بیماری شدید و مرگ در بین افراد باردار بسیار کم است. اما در مقایسه با سایر افراد بیشتر است. خانم های باردار بیشتر در معرض خطر بستری شدن در یک بخش مراقبت های ویژه قرار دارند. آنها به مراقبت بالایی از جمله پشتیبانی از تنفس به وسیله دستگاه نیاز دارند. حتی در صورت بروز این شرایط، در معرض خطر بیشتری برای مرگ هستند.

واکسن های mRNA COVID-19 در باردری

آزمایشات واکسن mRNA عمداً افراد باردار یا شیرده را شامل نمی شود. بنابراین دانش مستقیم ما در حال حاضر محدود است. برخی از شرکت کنندگان در آزمایش واکسن، به صورت ناخواسته باردار بودند. 18 نفر از این افراد واکسن دریافت کرده اند. اطلاعات بیشتر ممکن است در ماه های آینده در دسترس قرار بگیرد.

طبق مطالعات آزمایشات حیوانی، واکسنهای mRNA تاثیری در باروری نداشته و یا مشکلی در بارداری ایجاد نکرده اند. در انسان، ما می دانیم که انواع دیگر واکسن ها به طور کلی برای استفاده در دوران بارداری بی خطر هستند. در واقع بسیاری از آنها توصیه می شود. واکسن های mRNA هیچ ذره ویروسی ندارند. طی چند ساعت یا چند روز بدن ما ذرات mRNA مورد استفاده در واکسن را از بین می برد. بنابراین بعید است که این ذرات به جفت برسند یا از آن عبور کنند. مصونیتی که یک فرد باردار از طریق واکسیناسیون ایجاد می کند می تواند از جفت عبور کند. ممکن است به ایمن نگه داشتن کودک پس از تولد کمک کند.

عوارض جانبی تزریق واکسن در دوران بارداری کدامند؟

واکسن کرونا در بارداری و شیردهی | پزشکت

یکی از عوارض جانبی کوتاه مدت آزمایشات واکسن mRNA (که در طی یک تا دو روز پس از واکسیناسیون رخ می دهد) تب است. حدود 1٪ تا 3٪ از افراد بعد از اولین دوز واکسن mRNA و حدود 15٪ تا 17٪ بعد از دوز دوم تب را تجربه کرده اند. این تب ها به طور کلی کم بوده و با استامینوفن قابل کنترل هستند که مصرف آن در دوران بارداری بی خطر است. 

به ندرت، تب های طولانی در بارداری ممکن است منجر به نقایص مادرزادی شود. با فرض اینکه واکسن mRNA در دوران بارداری در دسترس شما است، پیش از انجام هر اقدامی حتما باید با پزشکتان مشورت کنید.

بعد از زایمان مدتی صبر کنید و سپس واکسن بزنید. اگر بارداری تنها عامل خطر ابتلا به بیماری شدید باشد، ممکن است این کار را انجام دهید و بتوانید با محدود کردن تعامل با افراد خارج از خانه و استفاده از اقدامات محافظتی (استفاده از ماسک، شستن دست و فاصله فیزیکی)، ابتلا به این ویروس را خود را کنترل کنید.

روش هایی را برای پیشگیری از در معرض قرار گرفتن در برابر COVID-19 و احتمالاً به تعویق انداختن واکسن در نظر بگیرید. اکثر افراد، دارای برخی از عوامل خطر و برخی از مواجهه های کنترل نشده احتمالی با ویروس عامل کرونا هستند. 

در بارداری چه زمانی برای واکسن کرونا باید اقدام شود؟

اگر علائم خاصی دارید می توانید در صورت امکان به خوبی خود را قرنطینه کنید. واکسیناسیون را به سه ماهه دوم بارداری که خطر طبیعی سقط جنین کمتر است موکول کنید. یا می توانید واکسیناسیون را تا بعد از تولد کودک به تأخیر بیندازید.

سلامت بانوان
بیماری ژنتیک

اگر می خواهید تزریق واکسن را به تعویق بیندازید، از پزشکتان بپرسید که آیا واکسیناسیون در تاریخ بعدی در دسترس شما قرار می گیرد یا خیر. پاسخ ممکن است بسته به منابع واکسن COVID و برنامه های واکسیناسیون محل زندگی شما متفاوت باشد.

یک نکته دیگر در مورد زمانبندی این است که تزریق واکسن آنفولانزای و Tdap (کزاز، دیفتری، سیاه سرفه) به طور معمول در دوران بارداری توصیه می شود. اگر واکسن COVID-19 را در دوران بارداری یا دوره پس از زایمان تزریق کنید، CDC توصیه می کند که آن را حداقل 14 روز قبل یا 14 روز بعد از هر واکسیناسیون دیگر انجام دهید. در مورد بهترین زمان برای تزریق واکسن COVID-19 با متخصصان زنان و زایمان مشورت کنید.

آیا خانم ها در شیردهی می توان واکسن کرونا دریافت کنند؟

واکسن کرونا در بارداری و شیردهی | پزشکت

کارشناسان، از جمله سازمانWHO معتقدند که واکسن mRNA COVID-19 در صورت شیردهی، بی خطر است. اگرچه وضعیت زنان شیرده در آزمایشات واکسن بررسی نشده است. اما مکانیسم واکسن های mRNA و تجربه سایر واکسن ها نشان می دهد که این واکسن ها در دوران شیردهی آسیبی ایجاد نمی کنند.

یاد آوری این نکته مهم است که در واکسن های mRNA هیچ ویروسی وجود ندارد. با واکسیناسیون ممکن نیست COVID بگیرید، یا به کودک خود COVID انتقال بدهید. موردی مشاهده نشده است که در آن اجزای واکسن به نوزادان شیرده آسیب می رسانند. هنگام دریافت واکسن، ذرات کوچک واکسن mRNA توسط سلولهای عضلانی شما در محل تزریق مصرف می شوند. بنابراین بعید است آنها وارد شیر مادر شوند. ذرات کوچک mRNA که به شیر مادر می رسند احتمالاً هضم می شوند.

وقتی فردی هنگام شیردهی واکسینه می شود، سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی ایجاد می کند که از شخص در برابر COVID-19 محافظت خواهد کرد. این آنتی بادی ها می توانند از طریق شیر مادر به کودک منتقل شوند. نوزادان مادران واکسینه شده ای که شیر می دهند می توانند از این آنتی بادی ها علیه COVID-19 بهره مند شوند.

بسیاری از افرادی که به زودی یا در آینده تصمیم به باردار شدن، نمی دانند که آیا واکسن های COVID-19 بر باروری تأثیر می گذارد یا نه. با این حال، طبق نظر ACOG و SMFM هیچ مدرکی مبنی بر اثبات تاثیر واکسن بر باروری جود ندارد.

آیا واکسن کرونا منجر به ناباروری می شود؟

 در حالی که آزمایشات واکسن انسانی به طور خاص باروری را مطالعه نکرده است. اما هیچ نشانه ای از ناباروری در مطالعات حیوانی مشاهده نشده است. هیچ گزارشی از دست دادن باروری در بین شرکت کنندگان در آزمایش واکسن و میلیون ها نفر از زمان اعطای مجوز استفاده اضطراری، گزارش نشده است. بنابراین از نظر علمی، از دست دادن باروری بعید است. هنگامی که واکسن در دسترس شما قرار گرفت، واکسیناسیون قبل از بارداری راهی عالی برای اطمینان از محافظت شما و بارداری تان است.

سخن آخر

واکسن کرونا در بارداری و شیردهی | پزشکت

واکسیناسیون COVID-19 برای افرادی که باردار یا شیرده هستند فواید بالقوه ای دارد. اما برخی از سوالات هنوز بی پاسخ مانده اند. بدانید که اطلاعات ممکن است به سرعت در حال تغییر می باشد. 

اگر باردار هستید، در صورت ابتلا به COVID-19 ممکن است در مورد خطرات آسیب به جنین نیز احساس نگرانی کنید. تحقیقات نشان می دهد که ابتلا به COVID-19 ممکن است خطر زایمان زودرس را افزایش دهد. به ویژه برای کسانی که بیماری شدید دارند. تاکنون، مطالعات هیچ نقص مادرزادی مرتبط با COVID-19 را شناسایی نکرده اند. اگرچه انتقال ویروس از مادر به کودک در دوران بارداری امکان پذیر است. اما به نظر می رسد این اتفاق به ندرت رخ می دهد.

آخرین توصیه کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن سازی (JCVI) این است که واکسن COVID-19 باید برای زنان باردار در نظر گرفته شود که خطر ابتلا به ویروس در آنها زیاد است و نمی توان از آنها جلوگیری کرد، یا اگر زن شرایط زمینه ای وجود دارد او در معرض خطر بسیار بالایی از عوارض COVID-19 است.

واکسن COVID-19 فقط در مواردی که مزایای احتمالی آن بیشتر از خطرات احتمالی برای زن و نوزاد باشد، باید در بارداری مورد استفاده قرار گیرد.

زنان باید مزایا و خطرات ناشی از واکسن را با پزشک خود در میان بگذارند و بر اساس شرایط فردی تصمیم مشترک بگیرند.

به دنبال بررسی نیاز بالینی آنها برای واکسیناسیون در برابر COVID-19 ، ممکن است به زنان شیرده واکسیناسیون داده شود.

زنانی که قصد بارداری دارند پس از واکسیناسیون نیازی به اجتناب از بارداری ندارند و هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد واکسن های COVID-19 بر باروری تأثیر می گذارد.

منابع:

 https://www.health.harvard.edu/blog/wondering-about-covid-19-vaccines-if-youre-pregnant-or-breastfeeding-2021010721722

https://www.rcog.org.uk/en/guidelines-research-services/coronavirus-covid-19-pregnancy-and-womens-health/covid-19-vaccines-and-pregnancy/covid-19-vaccines-pregnancy-and-breastfeeding/

 

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز