لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

هپاتیت در دوران بارداری

هپاتیت در دوران بارداری || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


شواهد محدودی وجود دارد مبنی بر اینکه هپاتیت ویروسی ممکن است بر باروری مردان و عملکرد اسپرم تأثیر منفی بگذارد. در مقابل، عفونت های هپاتیت ویروسی با هپاتیت B و هپاتیت C اثر قابل توجهی بر باروری زنان را نشان نداده است. با این حال، عفونت هپاتیت در دوران بارداری ممکن است نشان دهنده افزایش خطر سایر عفونت های مقاربتی باشد که می تواند بر باروری تأثیر بگذارد. افراد و زوج هایی که در عفونت هپاتیت دارند و مشکلات باروری را تجربه می کنند باید این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارند.

تکنیک های کمک باروری ممکن است نیاز به تغییر داشته باشند تا خطر انتقال ویروس بین زوجین کاهش یابد. اگر تنها یک شریک به ویروس هپاتیت (معروف به زوج ناسازگار سروزی) آلوده باشد، واکسیناسیون نیز ممکن است گزینه ای برای کاهش خطر انتقال جنسی باشد.

هپاتیت می تواند حاملگی را پیچیده کند، از طرفی هم ممکن است حاملگی هپاتیت را نیز پیچیده کند. در شرایط نادر، بارداری می تواند باعث تشدید عفونت مزمن هپاتیت و افزایش آسیب کبدی شود. به همین دلیل ممکن است درمان هپاتیت در دوران بارداری و همچنین برای کاهش انتقال عفونت به نوزاد توصیه شود.

شیوع هپاتیت در دوران بارداری

در سرتاسر جهان، سالانه 4.5 میلیون نفر مبتلا به هپاتیت B زایمان می کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) تخمین می زند که در سال 2015، بیش از 20000 فرد باردار در ایالات متحده به هپاتیت B مبتلا شده اند .

تعداد افراد مبتلا به هپاتیت B از زمانی که واکسیناسیون برای اولین بار توصیه شد به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

درمان هپاتیت در دوران بارداری

هپاتیت در دوران بارداری || پزشکت

درمان هپاتیت در دوران بارداری به علت هپاتیت و میزان تأثیر آن بر سلامت فرد باردار بستگی دارد.

هپاتیت A به طور کلی در دوران بارداری درمان نمی شود. با این حال، پروفیلاکسی پس از مواجهه برای افرادی که ایمنی ندارند توصیه می شود. این درمان با واکسن هپاتیت A یا ایمونوگلوبولین پس از قرار گرفتن در معرض هپاتیت A است.

چندین درمان از جمله لامیوودین، تلبیوودین و تنوفوویر برای هپاتیت B در دوران بارداری بی خطر هستند. تنوفوویر به عنوان درمان ارجح در نظر گرفته می شود و حتی در سه ماهه اول بارداری بی خطر است. درمان لازم نیست، اما ممکن است برای افرادی که بار ویروسی بالایی دارند، به ویژه نزدیک به زمان زایمان توصیه شود.

هپاتیت C در حالت ایده آل باید قبل از باردار شدن فرد درمان شود. متأسفانه، هنوز اطلاعات خوبی در مورد اینکه آیا درمان هپاتیت C با داروهای ضد ویروسی با اثر مستقیم در دوران بارداری بی خطر است یا خیر وجود ندارد. بنابراین درمان در دوران بارداری توصیه نمی شود.

نه هپاتیت D و نه E در دوران بارداری درمان نمی شوند. این به این دلیل است که درمان‌های موجود، از جمله ریباویرین و اینترفرون پگیله، در دوران بارداری بی‌خطر تلقی نمی‌شوند. در صورت نیاز به درمان، معمولاً مراقبت حمایتی برای نارسایی کبد است. نارسایی حاد کبد ممکن است نیاز به پیوند داشته باشد.

خطرات هپاتیت و بارداری

هپاتیت A یک بیماری قابل پیشگیری با واکسن است. عفونت های جدید با هپاتیت A با افزایش خطر زایمان زودرس، جدا شدن جفت و پارگی زودرس غشاء همراه است. در موارد نادر، هپاتیت A می تواند باعث آسیب کبدی به جنین شود. هپاتیت B و C هر دو با افزایش خطر زایمان زودرس مرتبط هستند. عفونت هپاتیت C نیز با افزایش خطر سقط خود به خود و سقط جنین همراه است.

حدود 10 درصد از افراد مبتلا به هپاتیت C در دوران بارداری، ویروس را به نوزاد خود منتقل می کنند. سرعت انتقال هپاتیت B بسیار به بار ویروسی (چه مقدار ویروس در خون در گردش است) بستگی دارد. افرادی که قصد بارداری دارند باید برای هپاتیت B واکسینه شوند.

هپاتیت E در دوران بارداری بسیار جدی است. علاوه بر این که افراد باردار در معرض خطر ابتلا به هپاتیت E هستند، برای جنین بسیار خطرناک است. خطر مرده زایی و زایمان زودرس بالاست و می تواند باعث نارسایی حاد کبدی در نوزادان شود. خطر انتقال از مادر به جنین بین 33 تا 100 درصد تخمین زده می شود.

در مقابل، انتقال هپاتیت D در دوران بارداری بسیار نادر است. اطلاعات نسبتا کمی در مورد هپاتیت D در دوران بارداری وجود دارد. مشخص نیست که آیا بارداری پیشرفت بیماری کبدی را در افراد مبتلا به هپاتیت D افزایش می دهد یا خیر، اما سلامت کبد باید در دوران بارداری تحت کنترل باشد.

هپاتیت خودایمنی، یک بیماری نادر کبدی است که در اثر فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی ایجاد می شود. افراد باردار مبتلا به هپاتیت خودایمنی هم برای والدین و هم برای جنین در معرض خطر پیامدهای ضعیف هستند. هپاتیت خود ایمنی با افزایش خطر زایمان زودرس، محدودیت رشد جنین و آسیب کبدی همراه است.

علائم هپاتیت در بارداری

هپاتیت در دوران بارداری || پزشکت

افراد باردار مبتلا به هپاتیت باید از علائمی که می تواند نشان دهنده عفونت جدید یا بدتر شدن بیماری کبدی باشد آگاه باشند. این شامل:

  • زردی پوست و چشم
  • تیره شدن رنگ ادرار
  • کبودی یا خونریزی غیرمعمول در زیر پوست، که همچنین می تواند نشانه سایر شرایطی باشد که بر لخته شدن خون تأثیر می گذارد.
  • پیگیری منظم با متخصص زنان و زایمان می تواند شامل نظارت بر عملکرد کبد باشد. در صورت تشخیص شعله ور شدن، ممکن است نیاز به درمان باشد.

بهبودی هپاتیت در دوران بارداری

به طور کلی انتظار نمی رود که عفونت مزمن هپاتیت تأثیر قابل توجهی بر بهبودی فرد در دوره پس از زایمان داشته باشد. با این حال، اگر عوارض مرتبط با هپاتیت وجود داشته باشد (مانند خونریزی پس از زایمان) این می تواند دوره نقاهت را طولانی کند.

دوره های هپاتیت حاد نیز ممکن است تا حدودی در دوره پس از زایمان شایع تر باشد. اینها می توانند تأثیر قابل توجهی بر سلامت مادر داشته باشند.

شیردهی و هپاتیت

شیردهی به عنوان یک عامل خطر برای انتقال هپاتیت ویروسی در نظر گرفته نمی شود. نیازی نیست افراد مبتلا به هپاتیت ویروسی شیردهی خود را محدود کنند. با این حال، افرادی که نوک سینه‌هایشان ترک خورده یا خونریزی دارد، باید شیردهی را تا زمان بهبودی نوک سینه‌هایشان استراحت کنند.

افرادی که برای هپاتیت تحت درمان هستند باید در مورد اینکه آیا رژیم دارویی خاصی بر توانایی آنها در شیردهی تأثیر می گذارد یا خیر صحبت کنند. درمان هپاتیت C تا پس از اتمام شیردهی توصیه نمی شود.

چرا هپاتیت برای زنان باردار مضر است؟

هپاتیت در دوران بارداری || پزشکت

اشکال رایج هپاتیت ویروسی همگی می توانند مشکلات قابل توجهی برای سلامت مادر و جنین ایجاد کنند. عفونت های جدید با هپاتیت ویروسی ممکن است در دوران بارداری خطرناک باشد.

بنابراین، افراد باردار باید انجام رابطه جنسی ایمن و انجام سایر رفتارهای کاهش خطر را در نظر بگیرند. به عنوان مثال، مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی نباید از سوزن مشترک استفاده کنند.

هپاتیت E خطرناک ترین نوع هپاتیت ویروسی در دوران بارداری است اما شایع ترین آن نیست. هر دو هپاتیت C و هپاتیت B شایع تر هستند و بنابراین احتمال ایجاد مشکل بیشتر است.

از آنجایی که از هر دو هپاتیت A و هپاتیت B می توان با واکسن پیشگیری کرد، افرادی که قصد بارداری دارند، اگر هنوز واکسینه نشده اند، باید واکسیناسیون هر دو را در نظر بگیرند.

هپاتیت خودایمنی می تواند هم برای فرد باردار و هم برای جنین خطرناک باشد. با گزینه های درمانی بهتر، حاملگی با هپاتیت خودایمن ایمن شده است. با این حال، این نیاز به نظارت دقیق توسط متخصص زنان و زایمان دارد.

سوالات متداول
آیا در زمان بارداری آزمایش هپاتیت C می دهند؟

غربالگری معمول برای هپاتیت C در طول هر بارداری توسط CDC توصیه می شود. نشان داده شده است که غربالگری کلی موثرترین راه برای تشخیص هپاتیت C است. بنابراین، هر فرد باردار باید آزمایش شود. آزمایش شدن به این معنی نیست که ارائه دهنده شما فکر می کند شما در معرض خطر بالایی هستید.

چرا زنانی که می خواهند باردار شوند باید واکسن هپاتیت B را برای بزرگسالان دریافت کنند؟ فردی که در دوران بارداری به تازگی به هپاتیت B مبتلا می شود، به احتمال زیاد آن را به نوزاد خود منتقل می کند. واکسیناسیون هپاتیت B برای همه افراد غیر باردار که قصد باردار شدن دارند، و همچنین هر فردی که در حال حاضر باردار است، واکسن هپاتیت B ندارد، اما در معرض خطر بالای هپاتیت B است، توصیه می شود.

هر کسی که بخواهد از هپاتیت B محافظت شود، ممکن است واکسن را در دوران بارداری دریافت کند، با این فرض که هیچ گونه منع مصرفی برای واکسیناسیون ندارد.

هپاتیت B می تواند در نوزادان بسیار جدی باشد. حتی ممکن است مشکلات کوتاه مدت و بلند مدت ایجاد کند. واکسیناسیون یک روش ایمن و موثر برای پیشگیری از هپاتیت B هم در فرد باردار و هم در نوزاد است. صرف نظر از وضعیت واکسن مادر، همه نوزادان باید ظرف دو ماه پس از تولد برای هپاتیت B واکسینه شوند.

در حالت ایده آل، نوزادان باید اولین دوز واکسن هپاتیت B خود را در بدو تولد دریافت کنند و معمولاً این واکسن را در 6 تا 18 ماهگی کامل می کنند. کودکان و نوجوانان کمتر از 19 سال که قبلا واکسن را دریافت نکرده اند باید واکسینه شوند. به بزرگسالان 19 تا 59 ساله که واکسینه نشده اند و همچنین افراد 60 سال و بالاتر با عوامل خطر خاص نیز توصیه می شود که واکسن را دریافت کنند.

سخن آخر

بهترین راه برای مقابله با هپاتیت در بارداری، پیشگیری از آن است. در حالی که همه انواع هپاتیت قابل پیشگیری نیستند، واکسن‌های ایمن و مؤثر برای هپاتیت A و B در دسترس هستند. درمان مؤثری نیز اکنون برای اکثر انواع هپاتیت C در دسترس است. این واکسن می‌تواند قبل از بارداری برنامه‌ریزی شده برای کاهش خطر برای والدین و نوزاد استفاده شود.

اگر قبلا باردار هستید و به هپاتیت مبتلا شده اید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که با پزشک خود صحبت کنید. اگرچه خطرات مرتبط با هپاتیت و بارداری وجود دارد، بسیاری از افراد در حالی که با بیماری کبدی دست و پنجه نرم می کنند، نوزادان سالمی به دنیا آورده اند.

در برخی موارد، گزینه های درمانی ممکن است در دسترس باشد. در برخی دیگر، نظارت مناسب می تواند به پزشک شما کمک کند تا از خطرات سلامتی شما یا جنینتان مراقبت کند.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز