لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

خونریزی لثه در بارداری

خونریزی لثه در بارداری | پزشکت

فهرست مطالب

خونریزی لثه در بارداری

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

خونریزی لثه در بارداری یک مشکل شایعی است. به طوری که بسیاری از خانم ها متوجه شده اند که لثه های آنها در دوران بارداری به راحتی خونریزی می کند. دندانپزشک ممکن است خونریزی لثه در زنان بارداری را به التهاب لثه در بارداری ارتباط دهد. التهاب لثه، یک نوع خفیف از بیماری لثه، است.

احتمالاً زنان در دوران بارداری در سه ماهه دوم بارداری، با اوج گیری حساسیت و خونریزی در سه ماهه سوم، متوجه خونریزی لثه های خودشان خواهند شد. اگر قبل از بارداری به بیماری لثه مبتلا بوده اید، احتمالاً متوجه خواهید شد که این بیماری اکنون تشدید شده است.

علل خونریزی لثه در بارداری

علل احتمالی آن در دوران بارداری عبارتند از:

  • هورمون ها. یکی از دلایل التهاب لثه در بارداری، هورمون های بارداری (استروژن و پروژسترون) هستند که از طریق خون جریان پیدا کرده و جریان خون را به تمام غشاهای مخاطی افزایش می دهند.
  • تغییرات رژیم غذایی. زنان ممکن است در دوران بارداری کربوهیدرات، شیرینی و فست فودهای بیشتری بخورند. بررسی ها نشان می دهد که زنان ممکن است در دوران بارداری تمایل بیشتری به خوردن غذاهای غیرمفید داشته باشند.
  • کاهش بزاق. بارداری به معنای افزایش هورمون است و در برخی از افراد ممکن است منجر به کاهش بزاق شود. بزاق کمتر به این معنی است که کربوهیدرات هایی که می خورید به مدت طولانی تری روی سطح دندان های شما باقی می مانند و به طور بالقوه منجر به تجمع پلاک می شوند. پلاک ماده نرم و چسبنده ای است که روی دندان شما جمع می شود و مملو از باکتری است که باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه می شود.
  • تغییرات بزاق. نه تنها کاهش بزاق، بلکه بزاق بدن در دوران بارداری اسیدیته بیشتری نسبت به زنان غیر باردار دارد. این اسیدها همچنین می توانند خطر فرسایش و پوسیدگی دندان را افزایش دهند.
  • بیزاری از خمیر دندان. برخی از زنان ممکن است در طول دوران بارداری خود نتوانند بوی خمیردندان را تحمل کنند و بر همین اساس عادت مسواک زدن دو بار در روز را دوست نداشته باشند. سعی کنید مارک خمیردندان خود را تغییر دهید یا از طعم ملایم تری استفاده کنید.
  • بیماری صبحگاهی. زنانی که در طول دوران بارداری با ویار حاملگی دست و پنجه نرم می کنند بهتر است بعد از استفراغی، دهان خود را آب بکشند تا اسید معده از سطح دندان ها پاک شود. اگر می خواهید مسواک بزنید، حدود 1 ساعت صبر کنید، زیرا ممکن است اسید مینای دندان شما را نرم کند.

علائم خونریزی لثه در بارداری

خونریزی لثه در بارداری | پزشکت

خونریزی لثه می تواند نشانه اولیه بارداری باشد که در اوایل سه ماهه اول رخ می دهد. در این شرایط بهتر است عادت های بهداشت دهان خود را نیز تقویت کنید.

علائم احتمالی که همراه با خونریزی لثه در دوران بارداری رخ می دهد، عبارتند از:

  • لثه های متورم و دردناک. همراه با خونریزی لثه، ممکن است متوجه شوید که لثه های شما متورم، زخم و قرمز است. کاملاً درست می گویید: این یک درد است اما بروز آن کاملاً طبیعی است.
  • تومورهای بارداری. تومورهای بارداری ممکن است خطرناک به نظر برسد، اما اینها به طور کلی بی خطر هستند و 5/5 درصد زنان باردار آنها را تجربه می کنند. تومورهای بارداری، گرانولومهای پیوژنیک نیز نامیده می شوند که به صورت تورم های قرمز و خشن اغلب بین دندان ها اتفاق میفتد. آنها احتمالاً مربوط به پلاک اضافی روی دندان شما هستند. اما به نظر می رسد که این تومورهای بارداری بعد از زایمان، ناپدید می شوند.
  • اگر علاوه بر علائم بارداری دیگر، با گرفتگی بینی روبرو هستید، علت اصلی آن ممکن است همان هورمون هایی باشید که باعث تورم لثه می شوند. این هورمون ها تمام غشاهای مخاطی را هدف قرار می دهند.

درمان خونریزی لثه در بارداری

خونریزی لثه در بارداری | پزشکت

موثرترین راه ها برای مراقبت از خونریزی لثه در بارداری، عبارتند از:

  • بهداشت مناسب دهان و دندان. از مسواک با موی نرم استفاده کنید و به آرامی مسواک بزنید (دو بار در روز) تا لثه های حساس شما تحریک نشوند. در حالی که این کار را انجام می دهید، حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید. نخ دندان کمک می کند تا ذرات غذایی و باکتری های محبوس شده به دام بیفتد.
  • دهان شویه. اگر نمی توانید از مسواک و نخ دندان کشیدن به راحتی استفاده کنید، یا به دنبال مراقبت بیشتر از دندان های خودتان هستید، بهتر است دهان خود را با دهانشویه بدون الکل بشویید.
  • محدود کردن مصرف شکر. قند اضافی و دندان های خوب با هم سازگار نیستند. بر همین اساس بهتر است مصرف قند خود را محدود کرده و میوه ها و سبزیجات را که به هر حال برای لثه های شما نیز مفید هستند، را مصرف کنید.
  • مصرف ویتامین قبل از زایمان. ویتامین C برای سلامت لثه عالی است. کلسیم دندان ها را تامین کرده و استخوان های شما را قوی نگه می دارد. این ماده معمولاً در ویتامین های قبل از زایمان و همچنین در غذاهایی که برای بارداری مفید هستند مانند لبنیات و میوه ها یافت می شود.

رژیم غذایی مناسب

ممکن است شما در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه اول احساس خوبی نداشته باشید. اما سعی کنید از یک رژیم غذایی غنی از غذاهای متعادل و کامل استفاده کنید. انواع مختلف مواد غذایی زیر را بخورید:

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • محصولات لبنی

آب یا شیر را به جای آب میوه ها و سودا انتخاب کنید. از مصرف غذاهای شیرین و نشاسته ای مانند آب نبات، کلوچه، کیک و میوه های خشک خودداری کنید. با گذشت زمان، تمام آن قندها و نشاسته ها می توانند به دندان ها و لثه های شما حمله کنند. این نکات تغذیه ای فقط برای دهان شما مفید نیستند، اگر بخواهید بدن و کودک خود را سالم نگه دارید، رعایت آنها در اولویت قرار دهید.

مراجعه به دندانپزشک

ممکن است وسوسه شوید که از مراجعه منظم خود به دندانپزشک صرف نظر کنید، اما سعی کنید در دوران بارداری خود از یک دندانپزشک برای بررسی وضعیت دندان های خود مشورت بگیرید. به یاد داشته باشید که به دندانپزشک خود بگویید که باردار هستید تا بتوانید از اشعه ایکس و هر کاری که به بیهوشی نیاز دارد اجتناب کنید. معمولاً بهترین زمان مراجعه به دندانپزشک در ابتدای سه ماهه دوم دوران بارداری است.

داروهای خانگی برای خونریزی لثه در بارداری

خونریزی لثه در بارداری | پزشکت

شاید شما نتوانید هورمون های خود را کنترل کنید اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای محافظت از دندان ها و لثه های خود قبل و حین بارداری انجام دهید.

  • با استفاده از آبکشی روزانه دهان خود التهاب لثه را از بین ببرید. 1 قاشق چای خوری نمک به 1 فنجان آب گرم اضافه کرده و با آن دهان خود را آبکشی کنید. چند بار این مخلوط را در دهان خود چرخانده و پس از اتمام کار خود را بیرون بریزید (قورت ندهید). نمک دریا ممکن است التهاب ناشی از التهاب لثه را کاهش دهد و به بهبود لثه کمک کند.
  • مسواک زدن با خمیر جوش شیرین و آب ممکن است در از بین بردن پلاک دندان ها موثر باشد. پلاک کمتر به معنی التهاب کمتر است. جوش شیرین همچنین در صورت بروز تهوع صبحگاهی می تواند به خنثی سازی هرگونه اسید مضر روی دندان کمک کند.

عوارض خونریزی لثه در دوران بارداری

خونریزی لثه در دوران بارداری معمولاً خفیف است. اما حتی در صورت خفیف بودن آن هم بهتر است که به دندانپزشک مراجعه کنید تا بتوانید از بروز عوارض احتمالی مانند بیماری پریودنتال پیشگیری کنید. بیماری پریودنتال، عفونت لثه و استخوان اطراف است و می تواند منجر به شل شدن دندان ها و از دست دادن آنها شود.

اکثر بررسی ها نشان داده اند که بیماری پریودنتال ممکن است خطر زایمان زودرس، وزن کم هنگام تولد و پره اکلامپسی را افزایش دهد. با این حال، برخی بررسی ها این ارتباط را نشان نمی دهند. در هر صورت، با مراقبت خوب از دندان های خود می توانید احتمال بروز عوارض را کاهش دهید.

باور غلط در مورد خونریزی لثه در بارداری

خونریزی لثه در بارداری | پزشکت

شاید این جمله را شنیده باشید که در صورت ابتلا به خونریزی لثه در بارداری می توانید بعد از زایمان، دندان خودتان را بکشید. اما بهتر است این کار را نکنید. در حالی که پوسیدگی های دندانی و بیماری های لثه ممکن است در دوران بارداری شیوع بیشتری داشته باشند، اما شما می توانید با رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان از دندان های خود به نحو احسن مراقبت کنید.

التهاب لثه در بارداری

اگر دندان های خود را مسواک زده اید یا نخ دندان می کشید و متوجه مقدار قابل توجهی خون، درد یا تورم می شوید، ممکن است دچار التهاب لثه شده باشید. در دوران بارداری، سطح هورمون پروژسترون شما بالا است. این افزایش باعث می شود که مستعد ابتلا به پلاک باکتریایی باشید که می تواند به لثه های شما حمله کند.

به طور کلی علائم التهاب لثه، عبارتند از:

  • خونریزی لثه
  • بوی بد دهان
  • لثه های متورم
  • تحلیل رفتن لثه ها
  • قرمز شدن لثه ها
  • لثه های حساس و پف کرده

التهاب لثه بارداری معمولاً بین ماه های 2 تا 8 بارداری ایجاد می شود و ممکن است در سه ماهه سوم به اوج خود برسد. زنان باردار نیز با افزایش خطر پوسیدگی دندان و شل شدن دندان مواجه هستند.

دندانپزشک شما ممکن است برای ارزیابی سلامت کلی دهان و دندان خود، قرار ملاقات برای تمیزکاری دندان های شما در سه ماهه دوم یا سوم بارداری تعیین کنید.

سخن آخر

اما احتمالا در دوران بارداری حفظ سلامت دندان ها و لثه ها در لیست اولویت های شما قرار ندارد. اما تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند سلامت دهان شما را تحت تاثیر قرار دهد.

مانند بسیاری از علائم بارداری، خونریزی لثه نیز بعد از بارداری بهبود می یابد. فقط باید تا بعد از زایمان صبر کنید. اگر چه خونریزی لثه خوشایند نیست، اما می توانید با آن مقابله کنید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/pregnancy/bleeding-gums-pregnancy#causes

[advisers limit=3 online =true skill=”14″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز