لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

چگونه پوست برنزه را سفید کنیم؟

چگونه پوست برنزه را سفید کنیم؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


برنزه کردن صورت روشی است که پوست شما برای محافظت از خود، در برابر آسیب های نور و امواج خورشیدی از خود نشان می دهد، اما برای بسیاری می تواند این روش یک مشکل زیبایی باشد. بدن شما توسط لباس‌ها در برابر نور محافظت می‌شود، اما صورت شما در معرض مستقیم آفتاب قرار می‌گیرد. در این مقاله روش‌های مختلفی در خصوص پاک کردن برنزه صورت، مورد بررسی قرار می گیرند.

علل برنزه شدن پوست

نور خورشید، حاوی اشعه ماوراء بنفش (UV) است که می تواند به عمق پوست نفوذ کند و سلول های سالم آن را تا DNA خود از بین ببرد. اما پوست شما یک مکانیسم داخلی برای جلوگیری از این تشعشعات مضر دارد. هنگامی که نور خورشید بر روی پوست می افتد، سلول های تخصصی به نام ملانوسیت ها را تحریک می کند تا ترکیب رنگدانه ای به نام ملانین را آزاد کنند که اشعه UV را در سطح سطح جذب می کند. اما این ملانین اضافی پوست شما را تیره تر می کند که به آن برنزه می گویند. با کاهش مداوم لایه اوزون در طول سال ها، نفوذ اشعه ماوراء بنفش خورشید به اتمسفر زمین آسان تر شده و باعث آسیب شدیدتر پوست می شود.

درمان خانگی برنزه شدن پوست

برنزه شدن را می توان با گزینه های درمانی زیر مدیریت کرد.

سرم های ویتامین C. سرم های ویتامین C با کاهش تولید ملانین به روشن شدن پوست کمک می کنند و در کاهش رنگدانه های ناشی از نور خورشید موثر هستند.

از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. اگر می خواهید از پوست خود در برابر برنزه شدن و سایر اشکال آسیب خورشید محافظت کنید، استفاده از کرم ضد آفتاب ضروری است. یک لایه محافظ روی پوست ایجاد می کند که اشعه UV خورشید را مسدود می کند. از آنجایی که اشعه‌ها وارد پوست نمی‌شوند، ملانین آزاد نمی‌شود که باعث برنزه شدن پوست شود.

به دنبال یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع با SPF 30 یا بالاتر باشید و آن را در طول روز روی پوست در معرض قرار دهید، حتی زمانی که در داخل خانه هستید زیرا نور خورشید می تواند از پنجره ها وارد شود.

پاک کننده های صورت

چگونه پوست برنزه را سفید کنیم؟ || پزشکت

پاک کننده های صورت حاوی اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی، محصولات موثری برای مبارزه با برنزه شدن هستند. هر دوی این اسیدها دارای چندین مزیت پوستی هستند که نه تنها به کاهش برنزه شدن کمک می کند، بلکه ظاهر کلی پوست شما را نیز بهبود می بخشد. برای شروع، آنها مملو از آنتی اکسیدان هایی هستند که از پوست شما در برابر رادیکال های آزاد که از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید در پوست شما آزاد می شوند، محافظت می کند. به علاوه، این اسیدها پیوند بین سلول های مرده انباشته شده در سطح پوست را حل می کنند تا سریعتر از بین بروند. حذف لایه فوقانی تیره شده پوست به پوست سالم و تازه اجازه می دهد تا به سطح برود و به تدریج رنگ واقعی شما را بازسازی کند.

کرم های عصاره توت

کرم های عصاره توت از فعالیت آنزیمی به نام تیروزیناز که نقش مهمی در سنتز ملانین دارد، جلوگیری می کند. ملانین کمتر منجر به روشن شدن پوست می شود که به محو شدن برنزه و سایر لکه های تیره ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب محافظت نشده کمک می کند .

نیاسینامید

نیاسینامید، همچنین به عنوان ویتامین B3 شناخته شده است که میزان ملانین انتقال یافته به سطح توسط ملانوسیت ها را تا بیش از نصف کاهش می دهد. این باعث می شود که آن یک ترکیب موثر روشن کننده پوست باشد که می تواند در صورت استفاده منظم به اصلاح برنزه شدن شما کمک کند. می توانید سرم ها، مرطوب کننده ها و طیف وسیعی از محصولات مراقبت از پوست غنی شده با این ماده را پیدا کنید.

همچنین می توانید برای روشن کردن پوست برنزه به درمان های خانگی زیر را امتحان کنید.

توجه: همیشه مقدار کمی از این داروهای طبیعی را قبل از استفاده بر روی پوست خود آزمایش کنید تا اثرات نامطلوب یا حساسیت به هر یک از مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید.

پودر پوست پرتقال + لیمو + خامه

پوست پرتقال و لیمو حاوی اسید سیتریک و ویتامین C هستند که هر دو خاصیت روشن کنندگی قوی دارند. ویتامین C همچنین یک آنتی اکسیدان موثر است، در حالی که اسید سیتریک به عنوان یک لایه بردار ملایم پوست عمل می کند.

هر دو ماده همچنین حاوی پلی متوکسی فلاون ها (PMF) هستند که ترکیبات زیست فعالی هستند که سنتز ملانین را مهار می کنند. کرم شیر در این درمان برای تامین آبرسانی به پوست استفاده می شود و به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کند.

1 قاشق غذاخوری خامه شیر، 1 قاشق غذاخوری پودر پوست پرتقال و 2 تا 3 قطره آب لیمو را در یک کاسه بریزید. همه مواد را با هم مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست آید. خمیر را به صورت و گردن خود بمالید. قبل از اینکه آن را با آب بشویید، اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه خشک شود.

ماسک چای سبز

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان های حیاتی است که به مهار فعالیت رادیکال های آزاد و ترمیم آسیب های پوستی که ایجاد می کنند کمک می کند. به علاوه، سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های مفید است که می تواند به مهار تولید ملانین کمک کند تا برنزه شما روشن شود و همچنین پوست شما را تغذیه می‌کند تا درخشندگی سالم به آن ببخشد.

یک فنجان کوچک چای سبز تازه درست کنید و آن را کنار بگذارید تا خنک شود. با استفاده از یک تکه پنبه، چای تازه دم کرده را روی پوست برنزه خود بمالید. 10 دقیقه صبر کنید قبل از اینکه آن را با آب بشویید.

ماسک پودر شیرین بیان و خاک رس کائولن

چگونه پوست برنزه را سفید کنیم؟

شیرین بیان به عنوان یک مهار کننده تیروزیناز برای مهار تولید ملانین در پوست عمل می کند که به روشن شدن برنزه شما کمک می کند. به علاوه، دارای اثرات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که به التیام آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید کمک می کند. خاک رس کائولن لایه برداری ملایمی را ایجاد می کند که به برنزه شدن بیشتر کمک می کند.

½ قاشق چای خوری پودر شیرین بیان و ¾ قاشق چای خوری خاک رس کائولن را در یک کاسه ترکیب کنید. با کمی کشک یا خامه شیر مخلوط کنید تا خمیری با ضخامت متوسط به دست آید. صورت خود را بشویید، بگذارید خشک شود و این خمیر را روی پوست برنزه خود بمالید. قبل از اینکه آن را بشویید، 20 دقیقه صبر کنید.

شیر خام

شیر خام عمیقاً آبرسانی و مملو از آلفا هیدروکسی اسیدها، کلسیم و آنتی اکسیدان های قوی است که همگی آن را به یک داروی عالی برای برنزه کردن معکوس، جلوگیری از آسیب نور خورشید و مرطوب کردن پوست تبدیل می کنند.

یک تکه پنبه تمیز را در شیر خام خیس کنید و آن را روی صورت خود یا فقط ناحیه برنزه شده بمالید. اجازه دهید 20 تا 30 دقیقه خشک شود و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

آب سیب زمینی

آب سیب زمینی دارای خواص سفید کننده است که به کاهش برنزه شدن صورت و بازیابی رنگ طبیعی پوست شما کمک می کند. با استفاده مکرر، این درمان می تواند به وضوح رنگ پوست شما را روشن کند و حتی بافت پوست شما را بهبود بخشد.

1 تا 2 سیب زمینی پوست کنده را بشویید و به قطعات کوچکتر برش دهید. آنها را با مقداری آب به غذاساز اضافه کنید و 2 تا 3 دقیقه مخلوط کنید. رب را صاف کنید تا آب آن جدا شود. آب میوه را به نواحی برنزه صورت خود بمالید. اجازه دهید حدود 15 دقیقه خشک شود و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

تغییر سبک زندگی برای مدیریت پوست برنزه

چگونه پوست برنزه را سفید کنیم؟ || پزشکت

اگر به راحتی برنزه می شوید، توصیه می شود برای مراقبت از پوست عادات زیر را ایجاد کنید:

از کرم ضد آفتاب با کیفیت استفاده کنید.

در طول روز حتی زمانی که در خانه خود هستید یا هوای بیرون ابری است، از یک ضد آفتاب با کیفیت خوب و با طیف وسیع استفاده کنید. اشعه های UVA و UVB می توانند به راحتی به پنجره های خانه یا پوشش متراکم ابر نفوذ کنند تا به شما برسند. اگر بیرون می روید، حداقل 20 تا 30 دقیقه قبل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا محصول به خوبی در پوست شما نفوذ کند. برای محافظت مداوم در برابر آفتاب، آن را هر 2 ساعت یکبار تجدید کنید.

مصرف مایعات توصیه شده خود را با نوشیدن حداقل ۷ تا ۸ لیوان آب در روز تامین کنید. انجام این کار پوست شما را از داخل آبرسانی می کند، سد پوستی را تقویت می کند و از آسیب های خورشیدی جلوگیری می کند. پوست خشک راحت تر برنزه می شود.

صورت خود را لایه برداری کنید.

3 بار در هفته صورت خود را لایه برداری کنید تا لایه ای از پوست کدر، آسیب دیده و برنزه از سطح که به طور ناخواسته با پوست تازه تشکیل شده از زیر آن جایگزین می شود، پاک شود. این لایه برداری پوست به محو شدن سریعتر برنزه شدن پوست کمک می کند و به شما پوستی روشن تر و یکدست می دهد.

می توانید از مواد لایه بردار شیمیایی مانند AHAs، BHAs و اسید گلیکولیک یا اسکراب های DIY طبیعی که از مواد طبیعی مانند بلغور جو دوسر استفاده می کنند استفاده کنید. با متخصص پوست خود مشورت کنید تا به شما کمک کند تا بهترین انتخاب را برای نوع و وضعیت پوست خود داشته باشید.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید. سعی کنید زمانی که خورشید در اوج خود است در داخل خانه بمانید (بین ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر) اگر در این ساعات بیرون هستید، به دنبال سایه باشید.

صورت خود را بپوشانید. با استفاده از کلاه لبه پهن، عینک آفتابی یا روسری از صورت خود در برابر قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید محافظت کنید.

اگر پس از 2 هفته استفاده از درمان های بدون نسخه توصیه شده، برنزه شدن شما بهبود نیافته است، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان های پزشکی برنزگی پوست صورت

چگونه پوست برنزه را سفید کنیم؟ || پزشکت

میکرودرم ابریژن یک روش بالینی است که شامل برداشتن ملایم لایه فوقانی کدر و آسیب دیده پوست با استفاده از ابزارهای کم تهاجمی است. این به سرعت بخشیدن به روند بازسازی کلی پوست کمک می کند و در نتیجه پوستی صاف تر، جوان تر و یکنواخت تر می شود. ممکن است مجبور شوید چندین جلسه برای از بین بردن کامل برنزه شدن پوست انجام دهید.

لایه بردارهای شیمیایی برای برداشتن لایه فوقانی برنزه شده پوست استفاده می شود تا پوست جدید و تازه از زیر نمایان شود که به طور طبیعی روشن تر و یکنواخت تر است. این روش شامل استفاده از یک عامل شیمیایی در سراسر پوست است که سلول های مرده انباشته شده روی سطح را جدا می کند تا به راحتی از بین بروند.

لیزر درمانی شامل قرار دادن پوست برنزه شده در معرض یک پرتو لیزر کنترل شده است که ملانین اضافی را در پوست از بین می برد تا آن را روشن تر کند.

آیا برنزه شدن صورت نشانه آسیب پوست است؟

بله، برنزه شدن نتیجه قرار گرفتن محافظت نشده در برابر اشعه UV خورشید است. به عمق پوست نفوذ می کند تا سلول های سالم را از بین ببرد و حتی باعث آسیب DNA شود که می تواند منجر به سرطان پوست شود . این ایده که برنزه شدن از صورت شما در برابر آفتاب سوختگی یا سایر آسیب های پوستی محافظت می کند یک افسانه است.

آیا عسل پاپایا داروی خوبی برای از بین بردن برنزه از صورت است؟

پاپایا یک درمان خانگی محبوب برای از بین بردن برنزه صورت حاوی آنزیم پاپائین است، آنزیمی که برای روشن کردن پوست شناخته شده است. عسل به انعطاف پذیری پوست کمک می کند.

نحوه استفاده:

  1. 4 تا 5 مکعب پاپایای رسیده را له کرده و به آن 1 قاشق چایخوری عسل اضافه کنید.
  2. آنها را خوب مخلوط کنید تا خمیری بدون گلوله به دست آید و آن را روی پوست برنزه خود بمالید.
  3. بگذارید 20 تا 30 دقیقه خشک شود و سپس با آب بشویید.
سخن آخر

درمان‌های خانگی ذکر شده در بالا از اثرات روشن‌کنندگی پوست از ترکیبات کاملاً طبیعی استفاده می‌کنند تا برنزه شما را بدون تحریک پوست حساس محو کنند. فراموش نکنید که قبل از استفاده آنها را تست کنید تا مطمئن شوید به هیچ یک از مواد استفاده شده حساسیت ندارید. اگر احساس سوزش داشتید، از دارو استفاده نکنید.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که هیچ یک از این درمان ها با یک بار استفاده، برنزه شدن را از بین نمی برند. شما باید چندین روز از آنها به طور مداوم استفاده کنید تا شاهد بهبود باشید. بهبودی پوست فرآیندی تدریجی است و برای رسیدن به نتایج دلخواه باید صبور و متعهد باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز