لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

عوارض استفاده از کرم ضد آفتاب

عوارض استفاده از کرم ضد آفتاب | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


اغلب توصیه می شود هنگام بیرون رفتن و در مقابل آفتاب از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم. محافظت در برابر آفتاب به ویژه برای پیشگیری از سرطان پوست، آفتاب سوختگی و پیری زودرس ضروری است. عوارض استفاده از کرم ضد آفتاب بخاطر این که ضدآفتاب های شیمیایی به دلیل برخی از داروهای استفاده شده در آنها مانند تتراسایکلین ها، داروهای سولفا، فنوتیازین ها و غیره می توانند خطراتی داشته باشند.

هنگام استفاد کرم  ضد افتاب بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • کرم ضد آفتاب را روی تمام پوست در معرض قرار دهید.
  • این کار را باید 30 دقیقه قبل از بیرون رفتن در مقابل آفتاب انجام دهید.
  • استفاده مجدد از ضد آفتاب پس از شنا، تعریق و غیره توصیه می شود.
  • حتی اگر در داخل خانه هستید، پس از هر 4 ساعت استفاده مجدد از ضد آفتاب را ادامه دهید.

اما این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف آن می تواند با عوارضی همراه باشد. برخی از عوارض ضد آفتاب، عبارتند از:

واکنش های آلرژیک

کرم های ضد آفتاب حاوی برخی مواد شیمیایی هستند که می توانند باعث تحریک پوست، قرمزی، التهاب و خارش شوند. این واکنش آلرژیک می تواند نتیجه مواد شیمیایی موجود در کرم های ضد آفتاب مانند عطرها و مواد نگهدارنده باشد. PABA به طور ایده آل در بسیاری از ضدآفتاب های تجاری استفاده می شود که می توانند میزان بالایی از واکنش های آلرژیک را ایجاد کنند. به همین دلیل، PABA از بسیاری  ضد آفتاب های معروف و برندهای معتبر حذف می شود.

شما می توانید ضدآفتاب هایی با برچسب “کم حساسیت” خریداری کنید. کرم‌های ضد آفتابی که حاوی PABA نیستند اغلب برچسب‌گذاری می‌شوند، اما برخی مواد شیمیایی دیگر می‌توانند منجر به یک مشکل آلرژیک شوند. اگر در مورد واکنش آلرژیکی که احتمال دارد توسط یک محصول ضد آفتاب ایجاد شود مطمئن نیستید، آزمایش پچ توسط متخصص پوست انجام دهید. از ضدآفتاب هایی استفاده کنید که حاوی اکسید روی هستند، زیرا حساسیت کمتری دارند.

ضد آفتاب ها می توانند آکنه را بدتر کنند.

اگر پوست مستعد آکنه دارید، برخی از مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب می تواند مشکل را بدتر کند. برای رهایی از این عارضه می توانید ضد آفتاب های غیر کومدون زا و غیر روغنی را انتخاب کنید. پیشنهاد می شود از کرم ضد آفتاب مناسب برای نوع پوست خود استفاده کنید. از استفاده ضدآفتاب های بدن روی صورت خودداری کنید، زیرا این کرم ها بسیار سنگین هستند.

تحریک چشم

قرار دادن کرم ضد آفتاب در چشم می تواند باعث درد و سوزش چشم شود. این کار همچنین منجر به حساسیت موقت به نور می شود. برخی ادعا می کنند که ضد آفتاب های شیمیایی نیز می توانند باعث نابینایی شوند. اگر کرم ضد آفتاب وارد چشم شد، آنها را کاملا با آب خنک بشویید یا به پزشک مراجعه کنید.

افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه

کرم ضد آفتاب شامل موادی است که می تواند اثرات استروژنی روی سلول های سرطان سینه داشته باشد. برخی از کرم های ضد آفتاب بر سطح استروژن خون تأثیر می گذارند. از استفاده ضدآفتاب های شیمیایی برای کودکان خود اجتناب کنید، زیرا پوست آنها مواد شیمیایی را فورا جذب می کند.

درد در نواحی مودار

انواع مختلفی از کرم های ضد آفتاب و در اشکال متفاوت مانند ژل، لوسیون، اسپری، پماد، کرم و چوب موم موجود هستند. انتخاب نوع ضد آفتاب انتخاب شخصی است. ژل ها برای نواحی پر مو مانند پوست سر یا سینه مردانه بهترین هستند. برخی از کرم های ضد آفتاب می توانند منجر به سفت یا خشک شدن پوست و باعث ایجاد درد در نواحی پر مو شوند.

چرک در فولیکول های مو

کرم‌های ضد آفتاب می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های خارش‌دار روی پوست شده که در نهایت منجر به جوش‌های قرمز ناهموار می‌شوند. گاهی اوقات، این جوش های قرمز به تاول های چرکی در اطراف فولیکول های مو تبدیل می شوند.

چگونه از بروز عوارض کرم پیشگیری کنیم؟

عوارض استفاده از کرم ضد آفتاب | پزشکت

برای پیشگیری از عوارض جانبی ناشی از کرم ضد آفتاب بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • اگر از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنید، فقط روی ناحیه صورت بمالید.
  • کرم ضد آفتاب را برای کودکان خود بسیار هوشمندانه انتخاب کنید.
  • از مصرف کرم ضد آفتاب برای کودکان کمتر از 6 ماه خودداری کنید.
  • اگر برای مدت طولانی بیرون هستید، کرم ضد آفتاب را هر 2 ساعت یکبار تجدید کنید.
  • اگر پوست چرب دارید، ضد آفتاب بدون روغن و غیر کومدون زا را انتخاب کنید.
  • در صورت ایجاد قرمزی یا تحریک، ضد آفتاب را بشویید و استفاده از آن را متوقف کنید.
  • در مورد استفاده از ضد آفتاب جدید با پزشک خود مشورت کنید یا از داروساز مشاوره بگیرید.

ضد آفتاب ها عوارض متعددی دارند. بهترین راه برای رهایی از چنین مشکلاتی استفاده از محصولات طبیعی بدون مواد شیمیایی است. برای پیشگیری از واکنش‌های آلرژیک یا اثرات استروژنی، می‌توانید از ضدآفتاب‌های مبتنی بر اکسید تیتانیوم یا روی انتخاب کنید.

کرم ضد آفتاب چگونه اثر می کند؟

کرم ضد آفتاب در درجه اول با مسدود کردن و جذب اشعه ماوراء بنفش از طریق ذرات مختلف فیزیکی و شیمیایی عمل می کند.

در حالی که ذرات فیزیکی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم به انعکاس اشعه ماوراء بنفش از پوست کمک می کنند، مواد شیمیایی موجود در کرم ضد آفتاب قبل از نفوذ به پوست با اشعه واکنش نشان می دهند. آنها همچنین پرتوهای خورشید را جذب  و انرژی را به صورت گرما آزاد می کنند.

همانطور که گفته شد، انتخاب ضد آفتاب مناسب می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. در بخش زیر، عواملی را که باید برای انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب در نظر بگیرید، فهرست کرده ایم.

چگونه کرم ضد آفتاب مناسب را انتخاب کنیم؟

عوارض استفاده از کرم ضد آفتاب | پزشکت

گذراندن وقت زیاد در خارج از منزل اغلب پوست را در برابر اثرات شدید خورشید قرار می دهد. در این مواقع محافظت از پوست با کرم ضد آفتاب مناسب یا سایر گزینه‌های ضد آفتاب ضروری است.

قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند باعث ایجاد یک سری مسائل فیزیکی مانند آفتاب سوختگی، چین و چروک، آسیب یا حتی افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود.

کاری که می توانید انجام دهید استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب است. با این حال، همه ضد آفتاب ها یکسان ساخته نمی شوند. انتخاب محصول مناسب می تواند تفاوت را ایجاد کند.

هنگام انتخاب کرم ضد آفتاب، توجه به هرگونه حساسیتی که احتمال دارد به مواد تشکیل دهنده خاص، ایمنی آن و سمیت احتمالی داشته باشید، ضروری است. همچنین باید مطمئن شوید که ترکیبات موجود در کرم ضد آفتاب تعادل هورمونی را مختل نمی کند.

 SPF (عامل محافظت از خورشید) را در نظر بگیرید.

SPF در درجه اول اندازه گیری میزان نور UVB است که کرم ضد آفتاب می تواند فیلتر کند. استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 15 به محافظت از شما در برابر قرار گرفتن روزانه در اشعه ماوراء بنفش کمک می کند.

اکثر متخصصان پوست استفاده از SPF حداقل 30 را توصیه می کنند زیرا حدود 97 درصد از اشعه های UVB را مسدود می کند (SPF 15 ممکن است تنها 93 درصد از اشعه های UV را مسدود کند).

اطمینان حاصل کنید که هر روز به اندازه کافی کرم ضد آفتاب را روی نواحی مختلف پوست استفاده می کنید. این امر به ویژه در روزهایی که احتمالاً دوره های طولانی را در خارج از منزل سپری می کنید بسیار مهم است.

 به دنبال مواد تشکیل دهنده فعال باشید.

مواد فعال موجود در ضد آفتاب را بررسی کنید. به دنبال فرمول هایی باشید که حاوی دی اکسید تیتانیوم، اکسید روی و آووبنزون هستند. از کرم های ضد آفتاب حاوی ویتامین A (که معمولاً به آن رتینیل پالمیتات گفته می شود) اجتناب کنید. تصور می شود ویتامین A میزان تومورهای پوستی را افزایش می دهد.

 طیف وسیع SPF را انتخاب کنید.

کرم ضد آفتابی با پوشش وسیع الطیف و SPF 30 تا 50 انتخاب کنید. این کرم از پوست در برابر آفتاب سوختگی و آسیب های ناشی از نور خورشید محافظت و همچنین به پیشگیری از اشعه UVA کمک می کند. از استفاده محصولاتی با SPF بسیار بالا (بیش از 50) اجتناب کنید. اغلب اعتقاد بر این است که چنین محصولاتی هیچ گونه محافظت اضافی ارائه نمی دهند و همچنین گران هستند.

فرمولاسیون ضد آفتاب

عوارض استفاده از کرم ضد آفتاب | پزشکت

فرمولاسیون ضد آفتاب معمولاً به فرمت ارسال یک ضد آفتاب اشاره دارد و بر احساس و ظاهر آن بر روی پوست فرد تأثیر می گذارد. سه فرمول ضد آفتاب رایج در بازار موجود است. اگرچه هر یک از این فرم ها مزایای خود را دارند، اما اگر درست استفاده شوند، می توانند محافظت در برابر آفتاب را ارائه دهند:

اسپری های ضد آفتاب

این نوع برای استفاده از کرم ضد آفتاب در نقاطی که دسترسی به آن ها سخت است بسیار مناسب هستند. آنها گزینه خوبی برای افرادی هستند که موهای بدنشان زیاد است. با این حال، مطمئن شوید که اسپری را هنگام استفاده استنشاق نکنید.

لوسیون های ضد آفتاب

لوسیون ها از رایج ترین و مرطوب ترین فرمولاسیون های ضد آفتاب و در شکل های مختلف برای پاسخگویی به انواع پوست موجود هستند.

استیک های ضد آفتاب

استیک ها از جمله قابل حمل ترین و با صرفه ترین گزینه های ضد آفتاب بوده که می توانید آنها روی پوست خود بمالید. آنها گزینه مناسبی برای مسافرت هستند وکمترین احتمال نشتی را دارند.

به طور کلی تمام ضد آفتاب ها سه سال ماندگاری دارند. برای بهترین نتیجه آنها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را در نظر بگیرید.

یکی از فاکتورهای ضروری دیگری که هنگام انتخاب کرم ضد آفتاب باید در نظر داشت میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. به عنوان مثال، باید در نظر بگیرید که چه مدت در معرض نور خورشید قرار می گیرید،  و چه فعالیت هایی را در هنگام قرار گرفتن انجام خواهید داد.

به طور معمول، قدرت خورشید بر روی شاخص فرابنفش (UV) اندازه گیری می شود که از 1 (کم) تا 11+ (افراطی) متغیر است. این اشعه ماوراء بنفش از ساعت 10 صبح تا 4 بعد از ظهر قوی تر است و زمانی که شاخص UV در 8 یا بالاتر باشد، پوست محافظت نشده  می تواند در 15 دقیقه یا کمتر بسوزد. بر اساس میزان قرار گرفتن در معرض آفتاب، باید ضد آفتاب خود انتخاب کنید:

در خارج از منزل: اگر برای مدت طولانی (دو ساعت یا بیشتر) در خارج از منزل هستید، بسته به رنگ پوست، از کرم ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

ورزش یا شنا: اگر قصد ورزش در فضای باز یا در آب را دارید، بهتر است  نوع ضد عرق یا ضد آب انتخاب کنید. با توجه به رنگ پوستتان از SPF 30 یا بالاتر استفاده و هر 40 تا 60 دقیقه یکبار آن را تجدید کنید.

هر روز: در روزهای معمولی که زیر آفتاب و سایه هستید، حتما از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 15 استفاده کنید.

به غیر از انتخاب کرم ضد آفتاب مناسب، چند اقدام دیگر نیز وجود دارد که می توانید برای محافظت از پوست خود در برابر آسیب های خورشید انجام دهید. برخی از آنها به شرح زیر است.

راه های دیگر برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید، عبارتند از:
  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید را محدود کنید.
  • اگر نیاز دارید زیر نور خورشید راه بروید، بهتر است یک چتر همراه داشته باشید تا به خوبی محافظت شوید.
  • وقتی بیرون می‌روید، سعی کنید قرار گرفتن در معرض مستقیم خورشید را با جستجوی سایه به شکلی محدود کنید.
  • لباس مناسب همراه با کلاه لبه پهن بپوشید و تا حد امکان از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید. با عینک آفتابی که اشعه های مضر را منحرف می کند از چشمان خود محافظت کنید.

کرم ضد آفتاب متناسب با به نوع پوست

عوارض استفاده از کرم ضد آفتاب | پزشکت

  • همیشه بدون توجه به فصل سال از ضد آفتاب استفاده کنید.
  • اگر لباس شنا می پوشید، کرم ضد آفتاب را به قسمت های در معرض بدن خود بزنید و در صورتی که از اسپری ضد آفتاب استفاده می کنید، مطمئن شوید که براقیت یکنواخت را روی کل بدن بمالید.
  • کرم ضد آفتاب را به تمام قسمت‌های در معرض بدن از جمله صورت، دست‌ها، پاها، گوش‌ها، گردن و بالای سر بمالید.
  • حداقل نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، حتماً یک لایه پایه با SPF 15 یا 30 روی تمام قسمت‌های در معرض نور قرار دهید. هر دو ساعت یکبار تجدید کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که پس از تعریق بیش از حد، شنا کردن، یا حوله کشیدن دوباره از ضد آفتاب استفاده کنید. همیشه دستورالعمل های برچسب را برای استفاده مجدد دنبال کنید. در نظر گرفتن نوع پوست  نیز یکی از جنبه های ضروری انتخاب ضد آفتاب مناسب است.
پوست های حساس یا مستعد آکنه

ضدآفتاب ها به عنوان مسدود کننده منافذ شناخته شده اند. از این رو، انتخاب فرمول های بدون روغن برای صورت ضروری است. می توانید از ضد آفتاب های غیر کومدون زا (که حاوی موادی که منافذ پوست را مسدود می کنند) استفاده کنید. برای پوست های خشک، می توانید به سراغ مرطوب کننده هایی  حاوی ضد آفتاب یا ضد آفتاب هایی که دارای مواد آبرسان هستند بروید.

پوست حساس

پوست حساس زمانی که در معرض کمترین مقدار از مواد قرار گیرد به آن واکنش نشان داده و شاداب و سرزنده باقی می ماند. یک ضد آفتاب فیزیکی یا معدنی را انتخاب کنید زیرا دارای اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم است که از پوست محافظت می کند. این دو ماده کلیدی چشم را نمی سوزاند. آنها با نشستن روی پوست اثر می کنند و مانعی برای محافظت از پوست در برابر نور خورشید تشکیل می دهند.

رنگ پوست  تا حد زیادی سطح SPF را که باید استفاده کنید، تعیین می کند. به عنوان مثال، اگر پوست روشنی دارید، بهتر است از SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. برعکس، اگر پوست متوسط تا تیره ای دارید یا معمولاً برنزه می شوید، می توانید با SPF 15 استفاده کنید.

حرف آخر

کرم ضد آفتاب از پوست ما در برابر اثرات شدید نور خورشید محافظت می کند. انتخاب بهترین ضد آفتاب معمولاً به عوامل مختلفی از جمله SPF، مواد تشکیل دهنده، نوع پوست، فرمولاسیون و میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید بستگی دارد. کرم ضد آفتاب مناسب بیشترین مزیت را ارائه می دهد. کرم ضد آفتاب خود را انتخاب و به طور منظم از آن استفاده کنید و با گذشت زمان پوستتان بهتر می شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز