لوگو پزشکت
زبان

العربی

رادیو پزشکت

تعریق و بوی بد پس از زایمان

تعریق و بوی بد پس از زایمان || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:


بعد از بارداری در زنان اتفاقات زیادی از جمله تغییر سطح هورمون ها برای بدن رخ می دهد. برای بسیاری از زنان، تغییر در هورمون ها می تواند باعث تعریق شبانه بعد از زایمان شود. تعریق و بوی بد پس از زایمان شایع است، اما ممکن است ناراحت کننده باشد و خواب شبانه را مختل کند.

بارداری و دوره پس از زایمان می تواند زمان زیبایی باشد، اما می تواند طیف گسترده ای از عوارض و تغییرات بدنی را به همراه داشته باشد. ممکن است نسبت به برخی غذاها بیزار باشید، برای اولین بار دچار آکنه شوید، یا افزایش تعریق یا بوی بد بدن را تجربه کنید.

همه این علائم طبیعی هستند و به دلایل مختلفی در بازه زمانی پس از زایمان اتفاق می افتد. یک زن باردار تا 10 پوند مایع آمنیوتیک، خون و مایعات دیگر اضافه می کند. هنگامی که کودک او به دنیا می آید، مایع به جایی نیاز دارد که برود. به همین دلیل، زنان اغلب افزایش تعریق را تجربه می کنند. این روش بدن او برای دفع این مایعات اضافی است.

با افزایش عرق، احتمال افزایش بوی بدن وجود دارد. این شبیه زمانی است که هورمون ها در دوران بلوغ تغییر می کنند. همچنین روشی است که طبیعت به شما کمک می کند با نوزاد تازه متولد شده خود پیوند برقرار کنید. تغییر در بوی زنان پس از زایمان به هدایت نوزاد برای شیردهی به سمت او کمک می کند.

در واقع، در دوران شیردهی، خانم‌ها فرمون‌ های مختلفی را دفع می‌کنند. این فرمون‌ ها را با بزاق کودک مخلوط می‌ کند و می‌ تواند باعث ایجاد بویی شود که ممکن است برای زن جدید و ناآشنا باشد. ما در این مقاله درباره اینکه چگونه می‌توان این علائم ناخوشایند یا ناراحت‌کننده را به بهترین نحو مدیریت کرد و چه زمانی می‌توان انتظار فروکش کردن آنها را داشت، مطالبی جمع آوری کرده ایم.

علت تعریق بعد از زایمان چیست؟

تعریق شبانه پس از زایمان اغلب به دلیل کاهش سطح هورمون های استروژن و پروژسترون ایجاد می شود. بدن شما در دوران بارداری به سطوح بالایی از این هورمون ها نیاز دارد، اما پس از زایمان به این میزان نیاز ندارد.

معمولاً  بعد از بچه دار شدن چند هفته طول می کشد تا این سطوح به سطح قبل از بارداری بازگردد. این تغییرات بر دمای بدن شما در شب تاثیر می گذارد و باعث تعریق شما می شود. چند دلیل کلیدی برای افزایش عرق و بوی بد پس از زایمان وجود دارد. تغییرات هورمونی در دوره پس از زایمان، با کاهش سریع استروژن و پروژسترون و افزایش پرولاکتین به منظور تولید شیر، چشمگیر است.

این تغییرات هورمونی برای تولید شیر مورد نیاز است، اما بر خلق و خو، مو، میل جنسی و بوی بدن شما نیز تاثیر می گذارد. در حالی که تولید شیر شما در حال افزایش است، ممکن است متوجه تعریق بیشتر بخصوص در شب شوید. همچنین متوجه ترشحات واژن خواهید شد که بو و ظاهری متفاوت از یک دوره قاعدگی معمولی دارند.

بدن پس از زایمان، بوهایی را به همراه دارد که ممکن است با بوی بدن مرتبط با عرق اشتباه گرفته شود. این شامل ترشحات واژن به نام لوچیا است که ترکیبی از مایع آمنیوتیک، بافت و خون است. معمولاً تا شش هفته پس از زایمان از واژن عبور می کند. توجه به این نکته ضروری است که حتی اگر زایمان طبیعی نداشته باشید، می توانید ترشحات واژن پس از زایمان داشته باشید.

در سه ماهه چهارم، حواس شما تقویت می شود. زنان باردار پس از زایمان حس بویایی و چشایی تغییر یافته ای دارند و بنابراین به شدت از تغییرات بوی بدن که ممکن است برای دیگران کمتر آشکار باشد، آگاه هستند. کودک همچنین حس بویایی قوی دارد و فرمون ها و بوی بدن ممکن است سیگنال های مهمی برای زمان پیوند مادر و نوزاد جدید باشد.

سلامت بانوان

عوارض جسمی و روانی تولد نوزاد و بوی بدن

علاوه بر مایعاتی که بدن شما سعی دارد بعد از زایمان دفع کند، عوارض جسمی و روحی تولد نوزاد نیز می تواند بر بوی شما تأثیر بگذارد. خستگی کمکی نمی‌کند، زیرا برای بسیاری از زنان، منجر به افزایش هورمون‌ های استرس، اضطراب و مانند آن می‌ شود که به تعریق و بو کمک می‌ کند.

خبر خوب این است که این برای دوره پس از زایمان طبیعی است و این تغییرات در عرق و بوی بدن شما برای همیشه دوام نخواهد داشت. زمانی که هورمون های شما به تعادل برسند، آنها فروکش می کنند و این جدول زمانی از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود.

این بستگی زیادی به این دارد که آیا شیردهی درگیر است یا نه و چه زمانی پریود بازمی‌گردد. هنگامی که چرخه خود را بازیابی کردید، به این معنی است که هورمون ها در ترکیب هستند. بدون پریود به این معنی است که استروژن و پروژسترون کم است.

مدیریت بو و عرق چگونه است؟

تعریق و بوی بد پس از زایمان || پزشکت

راه های زیادی برای مدیریت این علائم نه چندان خوشایند وجود دارد، از دئودورانت خوب گرفته تا دوش آب گرم معمولی (چه طولانی و آرامش بخش باشد و چه شستشوی سریع پنج دقیقه ای در حین چرت زدن نوزاد). اگرچه این بوها طبیعی هستند، اما قابل درک است که یک زن نمی خواهد بو کند.

بهداشت خوب در کمک به از بین بردن بوها مهم است. یک مادر نه تنها در حال گذراندن دوره‌ای از استرس شدید و تغییرات فوق‌العاده است، بلکه ممکن است مسئول تهیه غذا برای نوزاد نیز باشند. هیدراتاسیون هم برای تولید شیر و هم برای کمک به دفع سموم و رقیق کردن بوها از بدن شما مهم است.

در حالی که برای آزاد کردن تجمع مایعات اضافی در دوران بارداری و زایمان بیشتر عرق می‌کنید، برای جلوگیری از سردرد، یبوست، کمبود تولید شیر و حتی بوی قوی‌تر بدن، باید این مقدار اضافی را جبران کنید. وقتی فقط چند ساعت می‌خوابید، خوردن غذا و نوشیدن آب می‌تواند سخت باشد، اما تغییرات رژیم غذایی نیز می‌تواند به این علامت پس از زایمان آسیب برساند یا به آن کمک کند.

سعی کنید چیزهایی که باعث افزایش بو و تعریق می‌شوند مانند کافئین (مخصوصاً قهوه)، استرس، اضطراب، سیر، پیاز، بخش‌های بزرگ غذاها، قندها و کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و الکل را کاهش دهید. همچنین اضافه کردن یک دسته از لوسیون‌ها، مواد شوینده یا دئودورانت‌های معطر برای پوشاندن بو ایده خوبی نیست.

ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد و منجر به واکنش آلرژیک برای شما یا کودکتان شود. بهتر است به دنبال دئودورانتی باشید که پایه آلومینیومی نداشته باشد و بدون عطر باشد.

همچنین شما می توانید راهکارهای زیر را دنبال کنید:
  • با لباس های سبک بخوابید.
  • قبل از خواب آب سرد بنوشید.
  • دمای اتاق خواب خود را کم کنید.
  • تهویه هوا را در شب روشن کنید.
  • کمتر قهوه بنوشید، مخصوصاً در شب
  • روی حوله بخوابید تا مقداری از عرق جذب شود.
  • قبل از خواب از روش های آرام سازی استفاده کنید.
  • از ملحفه های سبک وزن یا ضد رطوبت استفاده کنید.

چه زمانی نگران تعریق بعد از زایمان باشیم؟

برخی از بوها، هرچند آزاردهنده، نسبتاً بی ضرر هستند. معمولاً دلیلی برای نگرانی در مورد بوی زیر بغل وجود ندارد. این نشان دهنده هورمون های پایین، استرس و مشکلات سیستم گوارشی است. توصیه می شود که آنها را با یک رژیم غذایی مناسب، استراحت کافی، کاهش مصرف کافئین و تلاش برای به حداقل رساندن غذاهای فرآوری شده، درمان کنید.

هر مادر تازه وارد باید در این سه ماهه چهارم مرتباً با پزشک خود در تماس باشد. دو هفته پس از زایمان و همچنین بین شش تا هشت هفته اگر اوضاع خوب پیش می‌رود، با پزشک خود مشورت کنید یا به او مراجعه کنید.

اگرچه نگرانی‌های مربوط به بو بسیار رایج است، اما تب، تشدید خونریزی، چرک در محل بخیه‌ها یا افزایش درد طبیعی نیست. اگر بو همراه با چنین شکایاتی است، پس باید با پزشک مشورت کنید. لرز، مشکل در تنفس، سرگیجه یا غش نیز نشانه هایی هستند که باید فوراً با پزشکت تماس بگیرید.

در حالی که ترشحات واژن طبیعی و قابل انتظار است، مهم است که به هر تغییری توجه کنید، به خصوص زمانی که رابطه جنسی را از سر گرفتید . بو‌های بدن، به‌ویژه آنهایی که با ترشحات واژن مرتبط هستند، ممکن است مربوط به عفونت دستگاه ادراری، واژینوز باکتریایی، عفونت قارچی یا حتی یک بیماری مقاربتی باشد.

در نهایت، مراقب سلامت روحی و جسمی خود باشید. فقدان انگیزه برای دوش گرفتن و رعایت بهداشت ممکن است در نتیجه افسردگی پس از زایمان باشد که نیاز به مراجعه به پزشک نیز دارد.

بوی قوی تر یا متفاوت و عرق کردن بیشتر پس از زایمان طبیعی است. اغلب به دلیل اختلالات هورمونی و ریختن مایع آمنیوتیک، خون و بافتی است که در طول نه ماه بارداری در رحم شما ایجاد شده است. دوش گرفتن منظم، نوشیدن آب زیاد و رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش این علائم کمک کند.

اگر علائم عفونت مانند درد، خونریزی، تب، لرز یا چرک را دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. در غیر این صورت، هر بوی اضافی باید ظرف چند ماه خود به خود برطرف شود.

علائم تعریق پس از زایمان چیست؟

تعریق و بوی بد پس از زایمان || پزشکت

شما به راحتی می توانید تشخیص دهید که آیا عرق شبانه بعد از زایمان دارید یا خیر. واضح ترین علامت این است که شب هنگام خواب عرق می کنید. همچنین ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • خستگی
  • بوی شدید بدن
  • زیاد بیدار شدن
  • تحریک پذیری
  • احساس خیس شدن

سایر شرایط خود را بررسی کنید. اگر دیابت یا بیماری تیروئید دارید، پزشک ممکن است بخواهد سطح قند خون و سطح هورمون تیروئید شما را نیز بررسی کند. آنها ممکن است نیاز به تنظیم داروی شما داشته باشند تا احساس بهتری داشته باشید. گاهی اوقات دارویی که مصرف می کنید نیز می تواند باعث تعریق شبانه شود و ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد.

برای رفع اضطراب یا مشکلات عاطفی کمک بخواهید. بیشتر اوقات، تعریق پس از زایمان زمانی که هورمون‌های شما به حالت عادی بازگردد، خود به خود از بین می‌رود. اگر مشکلات زیادی در خواب دارید یا اضطراب و سایر مشکلات عاطفی دارید، پزشک ممکن است بتواند دارویی به شما بدهد که می تواند کمک کند.

درمان های طبیعی ممکن است بی خطر نباشند. گاهی اوقات خانم‌ها می‌خواهند از داروهای طبیعی استفاده کنند تا هورمون‌هایشان به حالت عادی بازگردد. در حالی که برخی ممکن است مفید باشند، اما همیشه در طول شیردهی ایمن نیستند. قبل از مصرف هر گونه مکملی حتما با پزشک یا مامای مشورت کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

بیشتر اوقات، تعریق شبانه پس از زایمان به دلیل تغییر هورمون ها ایجاد می شود و خود به خود از بین می رود. با این حال، اگر تب و لرز دارید، یا علائم غیرقابل توضیح دیگری مانند کاهش وزن را تجربه می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید زیرا می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای دیگر باشد. سایر شرایطی که عرق شبانه را به عنوان علائم دارند، عبارتند از:

  • دیابت
  • عفونت
  • اضطراب
  • هیپوگلیسمی
  • پرکاری تیروئید
  • تیروئیدیت پس از زایمان

برخی از غذاها و نوشیدنی ها نیز می توانند باعث تعریق شما در شب شوند. اینها شامل غذاهای تند و قهوه است. غذاهای تند و قهوه می توانند باعث افزایش دمای بدن شوند که می تواند باعث تعریق شود. اگر آنها را قبل از خواب بخورید ممکن است بدتر شود.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز