لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

پوست و مو و زیبایی

داروهای خانگی برای کنترل ریزش مو

داروهای خانگی برای کنترل ریزش مو

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

طول عمر هر رشته مو روی سر شما بین دو تا پنج سال است. فولیکول های مو یک چرخه رشد دارند که از سه مرحله فعال، انتقال و استراحت تشکیل شده است. برخی از شرایط و عوامل شیوه زندگی می تواند بر روی این چرخه تاثیر زیادی بگذارند و موهای را به چرخه استراحت منتقل کند که در طی این چرخه معمولا موها از بین می روند و ریزش پیدا می کنند به این روش telogen effluvium گفته می شود. تلوژن افلوویوم می تواند جزء علائم استرس باشد، یا بعد از بارداری، به عنوان یک اثر جانبی دارو یا به عنوان یک عارضه از یک وضعیت بهداشتی اساسی اتفاق بیفتد. برخی از مبتلایان به دنبال داروهای خانگی برای کنترل ریزش مو هستند.

راهکارهای خانگی برای درمان ریزش مو

برای پیشگیری از ریزش موهای خود بهتر است راهکارهای زیر را رعایت کنید:

موهای خود را زیاد نکشید.

مو انعطاف پذیر است و کشیدن بیش از حد موهای سر می تواند باعث آسیب دیدگی دائمی آن ها شود. مدل های مو مانند خرگوشی و دم اسبی می توانند موهای پوست سر را بکشد و پیوند بین مو و پوست سر را به مرور زمان شل کند و منجر به ریزش مو شوند.

از حرارت زیاد بر روی موهای سر خودداری کنید.

داروهای خانگی برای کنترل ریزش مو | پزشکت

استفاده از حرارت برای سبک، خشک کردن موها و یا فرم دادن آن ها می تواند منجر به آسیب دیدگی زیاد مو شود. سشوار، صاف کننده مو مانند اتو مو به مرور زمان می تواند باعث ریزش موهای شما شود.

با مواد شیمیایی موهای خود را درمان نکنید.

استفاده از مواد شیمیایی بر روی پوست سر باعث آسیب دیدگی فولیکول های مو می شود. اگر نگران ریزش مو هستید، استفاده از رنگ ها، هایلایت ها و درمان های پراکسید و مواد شیمیایی را محدود کنید.

از شامپوهای ملایم و مناسب موهای خود استفاده کنید.

هدف از استفاده شامپو، تمیز کردن موها از خاک و چربی اضافی است. اما بسیاری از شامپوهای تجاری حاوی مواد خشن هستند و می توانند منجر به آسیب دیدگی پوست سر شوند. مواد تشکیل دهنده شامپوی خود را بخوانید و شامپوی متناسب با مو های خود را خریداری کنید و در صورتی که متوجه شدید ریزش موهای شما بیشتر شده است سعی کنید شامپو خود را عوض کنید.

از یک برس نرم ساخته شده از الیاف طبیعی استفاده کنید.

داروهای خانگی برای کنترل ریزش مو | پزشکت

استفاده از یک برس نرم با الیاف طبیعی باعث افزایش سطح سبوم (روغن) سالم روی موهای شما می شود. برس زدن روزانه و به شیوه درست و مناسب (به آرامی در یک جهت و از سمت بالا به پایین) می تواند در از ریزش مو جلوگیری کند.

 نور درمانی سطح پایین را امتحان کنید.

بررسی ها نشان می دهد نور درمانی سطح پایین باعث رشد و ترمیم سلول و تقویت رشد مو در افراد مبتلا به آلوپسی می شود. این روش درمانی توسط پزشک قابل تجویز است.

مکمل مصرف کنید.

کمبودهای تغذیه ای می توانند باعث ریزش مو شوند. بدن موهایی قوی و سالم تولید می کند. اما باید به یاد داشته باشید که مکمل ها را فقط از منابع معتبر خریداری کنید، زیرا آنها توسط اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) مورد آزمایش قرار نمی گیرند.

برخی مکمل های زیر می تواند در پیشگیری از ریزش مو موثر باشند:

روغن های گیاهی را امتحان کنید.

روغن های اساسی مورد استفاده در آروماتراپی، عصاره گیاهان ترکیبات قدرتمند برای تقویت موهای سر هستند. روغن های ضروری را می توان با روغن های حامل مانند روغن جوجوبا و بادام مخلوط کرد تا درمانی برای تحریک رشد مو ایجاد شود.

برخی از روغن های اساسی مورد استفاده از آروماتراپی ممکن است موها را قوی تر کنند، از جمله:

  • نعناع تند
  • جینسنگ
  • jatamansi
پوست سر خود را ماساژ دهید.

بررسی ها نشان داده که ماساژ پوست سر در تحریک رشد مو تاثیر زیادی دارد و با افزایش گردش خون در ناحیه رشد، منجر به رشد سریع تر می شود. در مواقع شستن موها سعی کنید به آرامی پوست سر خود را ماساژ دهید.

کمبود ویتامین های خود را برطرف کنید.
  • کمبود ویتامینD و E با ریزش مو همراه است.
  • مصرف کافی ویتامین ها و رفع کمبود آن ها می تواند در ترمیم رشد مو موثر باشد.

اما از طرفی هم مصرف بیش از حد این ویتامین ها و همچنین ویتامین A می تواند منجر به بروز عوارض جانبی شدیدی مانند آلوپسی یا طاسی شود.

 رژیم غذایی مناسب داشته باشید.

داروهای خانگی برای کنترل ریزش مو | پزشکت

بررسی ها نشان داده که رژیم غذایی مناسب می تواند روی ریزش مو تأثیر بگذارد. خوردن یک رژیم غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها می تواند در مبارزه با علائم استرس اکسیداتیو و عوامل محیطی که به فولیکول های مو آسیب می رسانند موثر باشند. توت فرنگی، زغال اخته، لوبیا و حبوبات، اسفناج و کلم همه منابع آنتی اکسیدان هستند. قند، چربی های فرآوری شده، مواد نگهدارنده و الکل همگی می توانند در استرس اکسیداتیو نقش داشته باشند و خطر ریزش مو را افزایش دهند.

روغن نارگیل را امتحان کنید.

روغن نارگیل می تواند در اعماق موهای شما نفوذ کرده و از کمبود پروتئین و آسیب دیدگی و شکستگی مو که اغلب در اثر آسیب های جسمی مانند استفاده از محصولات خشن ایجاد شده، جلوگیری کند.

  • روغن نارگیل را به آرامی روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید.
  • حداقل یک ساعت بگذارید روی سربماند و بعد موهای خود را بشویید.
  • هر چند وقت یکبار (حداقل دو بار در هفته) باید این کار را انجام دهید.
ماست بخورید.
  • ماست منبع غنی از پروبیوتیک ها و مشخص شده که منجر به pH اسیدی می شود.
  • یک pH اسیدی باعث بهبود کوتیکول های مو و شادابی موهای سر می شود و از آسیب دیدگی و ریزش مو جلوگیری می کند. بر همین اساس بهتر است در طول روز سعی کنید ماست پروبیوتیک بخورید.

شما می توانید برای درمان ریزش مو های خود دارو های خانگی زیر را امتحان کنید:

شنبلیله

شنبلیله (Trigonella foenumgraecum) دارای خواص تقویت کننده رشد مو است و نه تنها ریزش مو را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد بلکه رشد جدید مو را تحریک می کند.

  • ½ فنجان تخم شنبلیله را در شب خیس کنید.
  • خمیر خیس شده را رنده کنید و آن را به عنوان ماسک بر روی مو های خود بمالید.
  • آن را به مدت 30-60 دقیقه روی پوست سر خود بگذارید و بعد را با آب بشویید.
  • بهتر است به عنوان یک راهکار درمانی برای پیشگیری از ریزش مو هر چند وقت یکبار این کار را انجام دهید.
 آب پیاز

بررسی ها نشان می دهد که استفاده موضعی از آب پیاز خام در پوست سر باعث رشد مجدد مو بخصوص در موارد آلوپسی آرئاتا می شود. بر همین اساس مبتلایان به این عارضه می توانند نصف یک پیاز را خرد کرده و آب آن را به دست آورده و آب آن را روی پوست سر خود به مدت 30-60 دقیقه بگذارند و سپس آن را با آب بشویند.

 چای سبز

خوردن چای سبز حاوی یک پلی فنل به نام اپی گالوکاتچین -3-گالات (EGCG) است. EGCG رشد سلول های پوستی پوستی پوست سر را تحریک کرده و می تواند در پیشگیری و همچنین درمان آلوپسی آندروژنتیک موثر باشد.

 ماسک زرده تخم مرغ

داروهای خانگی برای کنترل ریزش مو | پزشکت

پپتیدهای محلول در آب در زرده تخم مرغ دارای خاصیت تحریک کننده رشد مو هستند که ممکن است برای درمان ریزش مو مفید باشند.

  • زرده تخم مرغ را بزنید.
  • آن را روی پوست سر خود بمالید.
  • اجازه دهید حداقل 30 دقیقه روی آن بگذارید.
  • با استفاده از یک شامپوی معمولی آن را بشویید و سپس خشک کنید.
  • بهتر است هر چند وقت یکبار (هفته ای یکبار) این کار را انجام دهید.
حنا

حنا هنگام استفاده موضعی می تواند به رشد مجدد مو کمک کند. تقریباً حنا به اندازه ماینوکسیدیل (دارویی که برای درمان ریزش مو استفاده می شود.) در درمان ریزش مو ناشی از تلوژن افلوویوم موثر است.

 برگ های کاری

برگ های کاری به حفظ رنگ طبیعی موها و در عین حال تحریک رشد مو کمک می کند.

  • تعداد انگشت شماری از برگ های کاری را با نصف فنجان روغن نارگیل اضافه و آن را در یک قابلمه گرم کنید.
  • بعد از اینکه مخلوط به یک مخلوط سیاه تبدیل شد، اجاق گاز را خاموش کنید و بگذارید روغن خنک شود.
  • روغن آن را صاف کنید تا برگها را از مخلوط جدا کنید.
  • روغن را روی پوست سر خود بمالید و آن را لابه لای موهای خود پخش کنید 30-60 دقیقه بگذارید، بماند.
  • بعد از آن با شامپوی ملایم موهای خود را بشویید و خشک کنید.
  • بهتر است این روند درمانی را هفته ای یکبار را انجام دهید.

همه این راهکارها می تواند به کاهش ریزش مو کمک کرده و در صورت رعایت دقیق ممکن است تاثیر منفی داشته باشد. به یاد داشته باشید، این راهکارها برای نشان دادن نتایج به زمان نیاز دارند، بنابراین صبر و تداوم استفاده از این راهکارها بسیار مهم است.

پیشگیری ریزش مو در خانم ها

ریزش مو در خانم ها به طور معمول ناشی از ریزش موی الگوی ژنتیکی زنانه، آلوپسی آندروژنتیک، بیماری تیروئید، پیری یا سایر شرایط هورمونی است. حدود یک سوم خانم ها در طول زندگی دچار ریزش مو خواهند شد.

برخی از درمان های زیر را برای جلوگیری از ریزش موها در خانم ها عبارتند از:

پیشگیری ریزش مو در آقایان

داروهای خانگی برای کنترل ریزش مو | پزشکت

ریزش مو در مردان بیشتر از زنان است. طبق گزارش انجمن ریزش مو در آمریکا، حدود 85 درصد از مردان تا 50 سالگی موهای ریزش مو را تجربه می کنند. ریزش مو در آقایان به طور معمول ناشی از ریزش مو با الگوی ژنتیکی مردانه، آلوپسی آندروژنتیک، پیری یا کاهش سطح تستوسترون است. پزشک ممکن است استفاده از روژین (مینوکسیدیل) را برای پیشگیری از ریزش مو در مردان توصیه کند. برای درمان بهتر و شناسایی راهکارهای موثر در مرحله اول باید علت ریزش مو خود را شناسایی کنید.

پیشگیری ریزش مو بعد از بارداری

بسیاری از خانمها با تغییراتی هورمونی خود پس از بارداری، کمبود آب بدن، خستگی، استرس و افت سطح استروژن را تجربه می کنند. این تغییرات منجر به افزایش حساسیت در فولیکول های مو و منجر به یک دوره افزایش ریزش مو شود. برخی از این ریزش مو اغلب مربوط به استرس و فرسودگی ناشی بچه دار شدن است. این وضعیت موقتی است و باید ظرف یک سال پس از پایان بارداری برطرف شود. اما زنان بعد از دوران بارداری خود می توانند با خوردن رژیم غذایی سالم و جلوگیری از مدل موهای محکم که موها را از پوست سر دور می کند ریزش مو خود را به حداقل برسانند.

پیشگیری از ریزش مو در حین شیمی درمانی

داروهای خانگی برای کنترل ریزش مو | پزشکت

در این شرایط موها معمولاً طی دو تا چهار هفته پس از درمان شروع به ریزش می کنند. برخی از بیماران با اصلاح موهای خود قبل از شروع درمان، سعی دارند با این عارضه مقابله کنند اما شیمی درمانی در همه بیماران منجر به ریزش مو و طاسی نمی شود. بیمارانی که تحت جراحی شیمی درمانی قرار می گیرند می تواند در مورد درپوش خنک کننده پوست سر با پزشک خود مشورت کنند. این کلاه ها در طول درمان جریان خون به پوست سر را کاهش می دهند. کلاه های خنک کننده پوست سر. در حالی که کاملاً مؤثر نیستند می توانند به بیماران در حفظ بیشتر موها تاثیر داشته باشند.

راه کارهای پیشگیری از ریزش مو

علاوه بر راهکارهای فوق، نکاتی وجود دارد که ممکن است در جلوگیری از ریزش مو و آسیب رساندن مو ها موثر هستند.

برخی از این راه کارها عبارتند از:

  • سیگار کشیدن را ترک کنید.
  • از گره زدن موهای خود خودداری کنید.
  • موهای خود را پیچ و تاب ندهید و زیاد نکشید.
  • موهای خود را هنگام شستشو و شستن به آرامی ماساژ دهید.
  • از روش های خشن مانند مصرف روغن ها داغ روی موهای خود خودداری کنید.
  • موهای خود را با استفاده از کلاه و روسری در برابر اشعه های آفتاب محافظت کنید.

اگر می خواهید به طور موثری از موهای خود محافظت کنید باید روی یک رژیم مراقبت از مو مناسب سرمایه گذاری کنید. مراقبت از موها و شادابی آن ها می تواند در پیشگیری از ریزش مو و آسیب دیدگی آن ها موثر باشد. اگر به دلیل ارثی یا سایر عوامل زمینه ای دچار ریزش مو هستید، بهتر است با پزشک مشورت کرده و از روش های درمانی مداوم پزشکی استفاده کنید.

حقایقی در مورد ریزش مو

داروهای خانگی برای کنترل ریزش مو | پزشکت

  • کوتاه کردن موها باعث کاهش ریزش مو نمی شود. موهای شما درست بعد از کوتاه کردن مو احساس ضخیم تر بودن می کند چون به طور کلی پایه های موهای سر از بقیه قسمت های مو ضخیم تر هستند.
  • داشتن موهای بلند باعث ریزش آن نمی شود مگر اینکه همیشه موهای خود را بکشید و یا زیاد آن ها را بپیچانید.
  • اگر متوجه شدید که مصرف یک داروی خاصی باعث ریزش بیشتر موهای شما می شود، در مورد گزینه های احتمالی با پزشک خود مشورت کنید.
  • ماهی های چرب سرشار از امگا 3 مانند ماهی سالمون، ماهی خال مخالی و شاه ماهی می توانند به رشد مو کمک کنند. میوه های مرکبات مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت و انواع توت ها به دلیل داشتن ویتامین C زیاد در پیشگیری از بروز ریزش مو تاثیر زیادی دارند.
  • موهای شما در طول زمستان ریزش بیشتری پیدا می کنند زیرا هوا خشک است. آب و هوای خشک تمایل دارد تمام رطوبت پوست سر را از بین ببرد. یک پوست سر خشک باعث خشک شدن موها نیز می شود، بنابراین احتمال شکستن مو و ریزش مو در فصل سرد افزایش می یابد. سیستم گرمایشی نصب شده در خانه ها در طول زمستان می تواند آسیب دیدگی و ریزش مو را بیشتر کند.
  • داروهای تجویزی زیادی وجود دارد که مشخص می شود با ریزش مو همراه است. “برخی از دسته داروهای معمول تجویز شده که می توانند ریزش مو را تشدید کنند عبارتند از: ضد فشار خون (فشار خون)، کلسترول یا استاتین، جایگزینی هورمون مانند تیروئید، کنترل تولد، تستوسترون و برخی از داروهای ضد افسردگی.” به عنوان یک کلمه احتیاط، شما همیشه باید قبل از متوقف کردن هرگونه دارو، این عوارض جانبی را با پزشک خود در میان بگذارید.
سخن آخر

ریزش مو یک علامت شایع ناشی از بیماری ها و شرایط سلامتی است.

برای بسیاری از افراد که ریزش مو را تجربه می کنند، درمان هایی وجود دارد که این عارضه مو را متوقف می کند و حتی در ترمیم برخی از موها به بیماران موثر است. داروهای خانگی، شیوه زندگی و تغییر رژیم ها و داروهای بدون نسخه می توانند ظاهر موهای ضعیف را بهبود بخشند.

منابع:

https://www.healthline.com/health/how-to-prevent-hair-loss#summary

https://www.stylecraze.com/articles/home-remedies-to-control-hair-fall/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز