لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

سرفه چه مدت طول می کشد؟

سرفه چه مدت طول می کشد؟ | پزشکت

فهرست مطالب

سرفه چه مدت طول می کشد؟

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

مدت زمان سرفه، به نوع بیماری زمینه ای و علت اصلی آن بستگی دارد. به طور کلی، سرفه رفلکسی است که هوا را از مجاری تنفسی شما خارج می کند. این روش برای کمک به پاکسازی مجاری تنفسی از عوامل تحریک کننده مانند گرد و غبار، مخاط و میکروب ها است.

سرفه علامت شایع بسیاری از بیماری ها محسوب می شود. مدت زمان سرفه می تواند متفاوت باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد. ما در این مقاله بررسی کرده ایم که سرفه برای چند بیماری شایع چه مدت طول می کشد، در مورد سرفه مداوم چه باید بکنیم و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم.

سرفه برای بیماری های شایع چه مدت طول می کشد؟

سرفه در بیماری های شایع ممکن است وضعیت و مدت زمان متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، ممکن است سرفه هایی را ببینید که به عنوان خلط دار شناخته می شوند. اما برخی افراد ممکن است سرفه های خشک را تجربه کنند.

علاوه بر این، سرفه را می توان باتوجه به مدت زمانی که ادامه دارد، تعریف کرد:

  • سرفه حاد. سرفه حاد سرفه ای است که کمتر از 3 هفته طول بکشد.
  • سرفه زیر حاد. سرفه هنگامی که بین 3 تا 8 هفته طول بکشد، تحت زیر حاد در نظر گرفته می شود.
  • سرفه مزمن. سرفه مزمن، سرفه ای است که بیش از 8 هفته طول می کشد.

اکنون که از انواع مختلف سرفه را شناخته اید، بیایید بررسی کنیم که سرفه در بیماری های شایع چه مدت طول می کشد.

مدت زمان سرفه در سرماخوردگی

سرفه چه مدت طول می کشد؟ | پزشکت

سرماخوردگی یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است که می تواند تا بیش از 200 نوع از ویروس ها ایجاد می شود.

بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، سرفه، همراه با سایر علائم معمول سرماخوردگی، معمولاً طی 2 تا 3 روز از ابتلای فرد به ویروس سرماخوردگی شروع می شود. سرفه اغلب می تواند به مدت 10 تا 14 روز ادامه یابد و معمولاً آخرین علائم سرماخوردگی است که برطرف می شود. در بعضی موارد، سرفه ممکن است بیش از 2 هفته طول بکشد.

مدت زمان سرفه در آنفولانزا

همانند سرماخوردگی، آنفولانزا نیز عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است. این عامل توسط انواع مختلف ویروس آنفلوانزا ایجاد می شود. هر سال در پاییز و زمستان در سراسر جهان، اپیدمی های فصلی آنفلوانزا وجود دارد.

علائم آنفولانزا به طور معمول پس از 3 تا 7 روز کاهش می یابد. با این حال CDC خاطرنشان می کند که سرفه می تواند به مدت 14 روز یا بیشتر، به ویژه در افراد سالمند و افرادی که بیماری ریوی زمینه ای دارند، ادامه یابد.

مدت زمان سرفه در برونشیت

برونشیت بیماری است که در آن مجاری تنفسی بزرگ در ریه ها (برونش ها) ملتهب می شوند. این بیماری اغلب توسط عفونت های تنفسی ایجاد می شود، اما همچنین می تواند در اثر قرار گرفتن در معرض محرک های محیطی مانند دود سیگار و گرد و غبار رخ دهد. در بسیاری از موارد برونشیت حاد یا موقتی است. علائم، از جمله سرفه، معمولاً در کمتر از 3 هفته برطرف می شوند.

گاهی اوقات، برونشیت می تواند مزمن شود. در این موارد، یک سرفه روزانه می تواند به مدت 3 ماه ادامه داشته باشد و ممکن است سال به سال دوباره عود کند و برگردد.

مدت زمان سرفه در ذات الریه

ذات الریه بیماری است که در آن کیسه های هوای ریز (آلوئول) شما ملتهب می شود. این بیماری می تواند منجر به علائمی مانند سرفه، تب و تنگی نفس شود. در حالی که ویروس ها می توانند باعث ذات الریه شوند، بیشتر موارد ناشی از عفونت باکتریایی است.

به طور کلی، سرفه ناشی از ذات الریه معمولاً طی 6 هفته برطرف می شود. زمان بهبودی دقیق می تواند به تنهایی و همچنین بر اساس شدت بیماری متفاوت باشد.

مدت زمان سرفه در کرونا

سرفه چه مدت طول می کشد؟ | پزشکت

COVID-19 بیماری تنفسی است که توسط ویروس کرونا ایجاد می شود، همچنین به عنوان SARS-CoV-2 شناخته می شود. سرفه یک علامت رایج در بسیاری از افراد است که به COVID-19 مبتلا می شوند. برخی مطالعات نشان داده اند که سرفه ناشی از این بیماری تنفسی به طور متوسط 19 روز ادامه دارد.

علاوه بر این، سازمان بهداشت جهانی (WHO) خاطرنشان می کند که افرادی که از COVID-19 بهبود یافته اند ممکن است بیش از دوره ای که می توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند، دچار سرفه پس از ویروس شوند.

مدت زمان سرفه در سیاه سرفه

سیاه سرفه، یک عفونت باکتریایی بالقوه جدی در دستگاه تنفسی است. در حالی که در مراحل اولیه سیاه سرفه یک سرفه گاه به گاه رخ می دهد، اما ممکن است در مراحل بعدی سرفه های بیمار شدیدتر شود.

بر اساس CDC، سرفه های مرتبط با سیاه سرفه می توانند به مدت 10 هفته یا بیشتر ادامه داشته باشند. در حقیقت، در برخی مناطق جهان، این بیماری “سرفه 100 روزه” نامیده می شود.

مدت زمان سرفه در کروپ

کروپ یک عفونت تنفسی است که عمدتا در کودکان کم سن رخ می دهد. این می تواند توسط چندین نوع مختلف ویروس ایجاد شود. کروپ با سرفه بلند «پارس» مشخص می شود که غالباً هنگام شب بدتر می شود. علائم کروپ، از جمله سرفه، به طور معمول در 3 تا 7 روز برطرف می شود.

مدت زمان سرفه در آلرژی

آلرژی هنگامی اتفاق میفتد که سیستم ایمنی بدن شما به ماده محرک مانند گرده، گرد و غبار یا شوره حیوان خانگی واکنش نشان دهد. سرفه همراه با آبریزش بینی و خارش و آبریزش چشم، یکی از علائم احتمالی آلرژی است.

مدت زمانی که به دلیل آلرژی دچار سرفه می کنید، می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، سرفه ممکن است به صورت فصلی در فصل گرده رخ دهد. یا به طور مزمن در طول سال به صورت دوره ای رخ دهد.

علل سرفه مداوم

سرفه چه مدت طول می کشد؟ | پزشکت

در حالی که بسیاری از سرفه ها حاد هستند، بعضی از آنها ممکن است برای مدت زمان طولانی تری ادامه داشته باشند. سرفه به دلایل زیادی ممکن است طولانی شود، از جمله:

  • خلط پشت حلق. این وضعیت زمانی اتفاق میفتد که سینوس های شما مخاط بیش از حد تولید کنند. مخاط می تواند به گلوی شما بچسبد و باعث سرفه شما شود. آلرژی یکی از دلایل عمده خلط پشت حلق است.
  • عفونت ها. سرفه ای که حتی پس از برطرف شدن عفونت تنفسی نیز ادامه دارد ممکن است به دلیل اختلال و حساسیت بیش از حد در مجاری تنفسی ناشی از عفونت باشد.
  • بیماری زمینه ای. بیماری زمینه ای همچنین می تواند منجر به سرفه مداوم شود یا در آن نقش داشته باشد. این شامل شرایطی مانند بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)، آسم و فیبروز کیستیک است. ریفلاکس اسید همچنین می تواند منجر به سرفه مداوم شود.
  • سیگار کشیدن. سیگار کشیدن یکی از عوامل اصلی خطر ابتلا به سرفه مزمن یا مداوم است.

عوارض سرفه طولانی مدت

سرفه مداوم و طولانی مدت می تواند زندگی روزمره شما را مختل کند و منجر به بروز برخی عوارض جانبی شود، از جمله:

  • سردرد
  • خستگی
  • سرگیجه
  • استفراغ
  • گرفتگی صدا
  • مشکل خوابیدن
  • خونریزی در چشم
  • شکستگی دنده ها
  • دردهای عضلانی از سرفه
  • از دست دادن کنترل مثانه

درمان خانگی سرفه های طولانی مدت

سرفه چه مدت طول می کشد؟ | پزشکت

اگر سرفه طولانی دارید، راهکارهای زیر ممکن است در کنترل آنها و پیشگیری از بروز عوارض جانبی احتمالی موثر باشند:

  • مایعات زیادی بنوشید. نوشیدن مقدار زیادی مایعات ممکن است به دفع عوامل تحریک کننده احتمالی از گلو کمک کند. علاوه بر آب، روی مایعات گرم مانند چای و آبغوره تمرکز کنید. علاوه بر آن، افزودن رطوبت اضافی به محیط ممکن است به تسکین سوزش در مجاری تنفسی و گلو کمک کند. سعی کنید از مرطوب کننده هوا استفاده کنید یا در دوش بخار بایستید.
  • نوشیدنی های گرم با عسل بنوشید. مخلوط کردن 1 یا 2 قاشق چای خوری عسل در آب گرم یا یک چای گیاهی ممکن است به کاهش سرفه کمک کند. با این حال، به دلیل خطر بوتولیسم نوزاد، به کودکان زیر 1 سال عسل ندهید.
  • از تحریک کننده ها خودداری کنید. سعی کنید از تحریک کننده های رایج مانند دود سیگار، گرد و غبار و سایر مواد تحریک کننده محیطی که باعث بدتر شدن سرفه می شوند، دوری کنید.
  • داروهای بدون نسخه (OTC) مصرف کنید. برای سرفه ای که ناشی از آلرژی یا تجمع خلط پشت گلو است، داروهای ضد احتقان OTC یا آنتی هیستامین ها می توانند موثر باشند. با این حال، داروهای ضد سرفه OTC را با احتیاط کنید. اگرچه آنها می توانند سرفه حاد را درمان کنند، اما یک بیماری زمینه ای که باعث سرفه مداوم می شود را درمان نخواهند کرد.
سخن آخر

عوامل مختلفی از جمله عفونت های تنفسی، آلرژی یا آلودگی می توانند باعث سرفه شما شوند. بیشتر اوقات، سرفه حاد یا موقتی است. بیشتر سرفه های حاد حدود 3 هفته یا کمتر ادامه دارند.

بعضی اوقات، سرفه ممکن است بیش از 3 هفته طول بکشد و تحت زیر حاد یا مزمن شود. با نوشیدن مایعات، افزودن رطوبت به هوا و پرهیز از عوامل تحریک کننده، می توانید سرفه را در خانه درمان کنید.

با این حال، اگر سرفه شما بیش از 3 هفته طول کشید یا با علائم نگران کننده همراه است، با پزشک خود مشورت کنید.

دلایل زیادی از جمله آلرژی، عفونت و ریفلاکس اسید معده برای سرفه وجود دارد. برخی از داروهای طبیعی ممکن است به رفع سرفه کمک کنند. با این حال، لازم به یادآوری است که سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا یا FDA، گیاهان و مکمل های گیاهی را تایید نمی کند، بنابراین افرادی که از آنها استفاده می کنند ممکن است در معرض خطر عوارض یا افزودنی های بی کیفیت موجود در آن ها، قرار بگیرند.

افرادی که می خواهند از داروهای طبیعی برای درمان سرفه خود استفاده کنند باید در مورد این مواد تحقیق کنند. همچنین باید آگاه باشند که برخی از گیاهان و مکمل ها می توانند با داروها تداخل داشته باشند و ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. سرفه های شدید و یا طولانی مدت که بیش از چند هفته طول ادامه دارند را باید جدی بگیرید.

منبع:

https://www.healthline.com/health/how-long-does-a-cough-last#bottom-line

[advisers limit=3 online =true skill=”15 34″]

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز