لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رژیم غذایی برای سرطان ریه

رژیم غذایی برای سرطان ریه | پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

هیچ رژیم غذایی برای سرطان ریه وجود ندارد که بتواند آن را به طور کامل درمان و یا از بروز عوارض جانبی آن پیشگیری کند. از طرفی هم، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد رژیم غذایی خاصی می تواند سرطان ریه را درمان کند. با این حال، تغذیه سالم ممکن است به بهبود سلامت کلی بیمار و سطح انرژی او کمک کند و در طول درمان، به او قدرت بیشتری ببخشد.

شاید با ابتلا به سرطان ریه، رعایت یک رژیم غذایی متعادل تا حدودی سخت باشد. از طرفی هم، سرطان ریه و درمان های آن می تواند اشتهای بیمار را کاهش دهد. به ویژه شیمی درمانی ممکن است طعم غذا را تغییر دهد، و دهان بیمار را برای خوردن هر چیزی بیش از حد دردناک کند. در این شرایط بیماران بهتر است برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب، با پزشک و یک متخصص تغذیه خود همکاری کرده تا یک برنامه غذایی سالم متناسب با وضعیت خود را شناسایی کنند. آنها به بیمار کمک می کنند در طول درمان سرطان ریه، غذاهایی را برای ادامه وزن و بهینه سازی سلامتی خود انتخاب کنند.

مطالعه بیشتر: آیا سرطان ریه قابل درمان است؟

بهترین رژیم غذایی برای سرطان ریه

رژیم ایده آل در مبتلایان به سرطان ریه به موارد زیر بستگی دارد:

  • وزن
  • اولویت های بیمار
  • سایر شرایط احتمالی، مانند دیابت یا بیماری قلبی
  • برنامه درمان سرطان ریه و هرگونه عوارض جانبی که بیمار تجربه می کند.

اهداف هر رژیم غذایی در سرطان ریه، عبارتند از:

  • کالری کافی برای جلوگیری از کاهش وزن
  • رفع عوارض جانبی درمان مانند اسهال، حالت تهوع یا یبوست
  • تامین مواد مغذی ضروری بدن از جمله ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین، چربی های سالم و کربوهیدرات ها

با پزشک و متخصص تغذیه آنلاین در زمینه سرطان تلفنی مشورت کنید. آنها می توانند یک رژیم غذایی را متناسب با نیازها و ترجیحات غذایی شما تنظیم کنند.

رژیم غذایی برای سرطان ریه | پزشکت

رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک یا کتو یک رژیم غذایی بسیار کم کربوهیدرات و پرچرب است. برخی از بررسی ها نشان می دهد  که رژیم کتو می تواند برای درمان سرطان های پیشرفته از جمله سرطان ریه موثر باشد. با این حال،  رعایت رژیم کتو برای افرادی که سرطان ریه دارند دشوار است. به ویژه هنگامی که تحت درمان هایی مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی قرار می گیرند. حتی این رژیم ممکن است منجر به کاهش کالری دریافتی در بیماران شود.

تحقیقات در این زمینه ادامه دارد. مهم است که قبل از هرگونه تغییر در رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید. تیم پزشکی با شما همکاری می کنند تا بهترین رژیم غذایی را بر اساس سلامت و وضعیت خودتان را تعیین کنند.

نقش تغذیه در سرطان ریه

غذا برای سلامتی ضروری است. علاوه بر آن، باید غذاهای مغذی را انتخاب کنید تا به بدن شما انرژی داده و قدرت شما را حفظ کند. رژیم غذایی مناسب می تواند به بهبود نتایج درمان و ارتقا رفاه عمومی کمک کند.

پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و غنی از میوه ها و سبزیجات و سایر غذاهای سالم ممکن است به شما در کاهش خطر ابتلا به تعدادی بیماری مزمن از جمله سرطان کمک کند.

 سعی کنید غذاهایی که پروتئین، چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی تأمین می کنند و وعده های غذایی و میان وعده های متعادل و غنی از پروتئین را انتخاب کنید. پروتئین، برای افراد مبتلا به سرطان بسیار مهم است. زیرا از دست دادن عضلات به خصوص در افرادی که سرطان های پیشرفته دارند، شایع است.

با این حال، مهمترین نکته این است که مطمئن شوید که از تغذیه کافی برخوردار هستید. کالری کافی می خورید تا انرژی خود را حفظ کرده و از کاهش وزن جلوگیری کنید. اگر می خواهید کالری کافی مصرف کنید، برای مشاوره با تیم پزشکی خود مشورت کنید.

مطالعه بیشتر: 15ماده غذایی ضدسرطان را بشناسید.

رژیم غذایی برای سرطان ریه | پزشکت

رژیم غذایی و پیشگیری از سرطان ریه

سیگار کشیدن دلیل اصلی سرطان ریه است. سیگار کشیدن باعث حدود 80 درصد مرگ های ناشی از سرطان ریه می شود. اما همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد رژیم غذایی تا حدودی در خطر ابتلا به سرطان ریه، به ویژه در افراد سیگاری نقش دارد.

در یک بررسی که در ژورنال تغذیه بالینی اروپا منتشر شده است، افرادی که مقدار زیادی غلات و میوه های کامل مصرف می کنند کمتر از کسانی که رژیم غذایی آنها در این غذاهای سالم کم است دچار سرطان ریه می شوند.

جایگزینی گوشت قرمز و سایر غذاهای سرشار از چربی اشباع با منابع چربی اشباع نشده مانند روغن زیتون، آجیل و آووکادو نیز ممکن است به ویژه در افرادی که سیگار می کشند، به کاهش خطر سرطان ریه کمک کند.

میوه ها و سبزیجات به عنوان یک ماده افزودنی مهم در رژیم غذایی ضد سرطان، به ویژه در افراد سیگاری است. مواد مغذی مانند بتا کاروتن و ویتامین A موجود در غذاهایی مانند سیب زمینی شیرین، هویج و طالبی ممکن است به کاهش خطر سرطان ریه کمک کند.

بررسی ها همچنین نشان می دهد که داشتن مقادیر بالای ویتامین D در خون ممکن است از سرطان ریه نیز پیشگیری کند.

بدن شما از نور خورشید، ویتامین D می سازد. ویتامین D نیز به برخی از غذاهای غنی شده اضافه می شود. با این حال، در صورت ابتلا به کمبود  ویتامین D  مکمل است به ویتامین D نیاز داشته باشید و با پزشک خود در مورد انجام آزمایش خون ویتامین مشورت کنید تا سطح شما را ارزیابی کند.

رژیم غذایی و درمان های سرطان ریه

هم خود سرطان و هم درمان هایی مانند شیمی درمانی می تواند منجر به کاهش وزن شود. اما رعایت یک رژیم غذایی مناسب  می تواند از کاهش وزن و سوءتغذیه جلوگیری کند. رعایت یک رژیم غذایی متعادل و سوختن بدن می تواند به سلامت شما در طول درمان سرطان ریه کمک کند. حتی ممکن است در پیشگیری برخی عوارض جانبی مرتبط با درمان مانند کاهش وزن موثر باشد. تغذیه مناسب می تواند انرژی و قدرت بیشتری برای شما فراهم کند و در بهبود کیفیت زندگی شما در طول درمان تاثیری زیادی دارد.

مطالعه بیشتر: ایمفینزی برای درمان سرطان ریه

رژیم غذایی برای سرطان ریه | پزشکت

رژیم غذایی و عوارض ناشی از درمان سرطان ریه

داروهای شیمی درمانی، داروهای قوی هستند که سلولهای سرطانی را در بدن از بین می برند. از آنجا که این داروها بسیار قوی هستند، می توانند عوارض جانبی زیادی را بروز دهند، از جمله:

  • اسهال
  • یبوست
  • تهوع و استفراغ
  • زخم های دهان
  • تغییر در بو و طعم
  • از دست دادن اشتها

خوردن برخی از غذاها و اجتناب از مصرف برخی از مواد غذایی ممکن است به کاهش این عوارض جانبی مرتبط با شیمی کمک کند.

هر شخصی نیازهای مختلفی دارد، بنابراین بهتر است که با تیم مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید تا یک برنامه غذایی مناسبی را برای شما تنظیم کنند. اما به طور کلی برای پیشگیری از بروز هر یک از عوارض می توانید، راهکارهای پیشنهادی را در نظر بگیرید:

حالت تهوع و استفراغ در سرطان ریه

برای پیشگیری از بروز عوارض جانبی برای حالت تهوع و استفراغ غذاهای نرم مانند نان تست، کراکر و برنج بخورید. به جای وعده های غذایی بزرگ، وعده های غذایی کم حجم و مکرر داشته باشید. علاوه بر این هم خوردن غذاهای سرد یا دمای اتاق ممکن است در هنگام احساس بیماری کمک کند.

اسهال در سرطان ریه

به منظور پیشگیری از عوارض گوارشی مانند اسهال می توانید برای جبران مجدد سدیم از دست رفته در اسهال، از غذاهایی که نمک دارند مانند چوب شور یا آبگوشت استفاده کنید. حداقل بعد از هر بار دفع مدفوع، حداقل 1 فنجان آب یا نوشیدنی ورزشی بنوشید. غذاهای نرم مانند برنج، موز و نان تست را بخورید تا زمانی که اسهال بهتر شود. از مصرف شیر، غذاهای پرچرب، غذاهای چرب و شیرینی ها که ممکن است اسهال را بدتر کند، خودداری کنید. علاوه بر آن، غذاهای حاوی فیبر بالا مانند غلات سبوس دار و میوه ها و سبزیجات تازه را محدود کنید، مگر اینکه پزشک دستور دیگری بدهد.

یبوست در سرطان ریه

مبتلایان به سرطان ریه حتی می توانند برای پیشگیری از یبوست از غذاهای حاوی فیبر بالا مانند غلات و نان های سبوس دار، سبزیجات تازه، میوه های تازه همراه با دانه ها و پوست، آب میوه ها و میوه های خشک مانند آلو خشک و زردآلو استفاده کنید. مایعات بیشتری، از جمله آب و آب میوه های پاستوریزه بنوشید. نوشیدنی های گرم مانند چای یا قهوه ممکن است به رفع یبوست کمک کنند. مصرف غذاهایی را که ممکن است یبوست را بدتر کنند مانند پنیر و تخم مرغ محدود کنید.

مطالعه بیشتر: درد مزمن پس از جراحی سرطان ریه

رژیم غذایی برای سرطان ریه | پزشکت

کاهش اشتها در سرطان ریه

برای از دست دادن اشتها در طول روز به جای سه وعده غذایی بزرگ، وعده های غذایی و میان وعده های کوچک مکرر بخورید. مقدار غذاهای پر کالری و پر پروتئین را در رژیم غذایی خود مانند کره بادام زمینی، مرغ، تخم مرغ های آب پز، هوموس و آجیل ها افزایش دهید.

تغییر طعم و بو در سرطان ریه

برای تغییر طعم و بو اگر نمی توانید بوی پخت و پز را تحمل کنید، غذاها را به صورت سرد یا در دمای اتاق سرو کنید. 1 قاشق چایخوری نمک و 1 قاشق چای خوری جوش شیرین را در 4 فنجان آب مخلوط کنید و قبل از خوردن غذا دهان خود را با آن بشویید تا به طعم بهتر غذاها کمک کند. به جای ظروف فلزی از چنگال، قاشق، چاقو و پلاستیک استفاده کنید. میوه ها را قبل از خوردن یخ بزنید. چاشنی ها و ماریناد های جدید را امتحان کنید تا زمانی که طعم دهنده های مورد علاقه شما را پیدا کنید

زخم های دهان در سرطان ریه

از پزشک خود بپرسید آیا می توانید قبل از غذا برای تسکین درد دهان دارو مصرف کنید. غذاهای نرم مانند جو دوسر و سس سیب بخورید. غذاهای یخ زده مانند یخ پاپ، ماست یخ زده، یا چیپس یخ را امتحان کنید. از غذاهایی که ادویه دار یا شور هستند پرهیز کنید. از مواد اسیدی مانند پرتقال، لیمو یا گوجه فرنگی استفاده نکنید.

 تغذیه بخش مهمی از درمان سرطان ریه است. خود سرطان و عوارض جانبی درمانی آن می تواند اشتهای شما را کاهش دهد و در نتیجه دریافت کالری و مواد مغذی مورد نیاز را برای شما سخت تر کند.

اگر خوب غذا نمی خورید و لاغر می شوید، با پزشک خود مشورت کنید. یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند تا خلا ء رژیم خود را پر کنید. افزودن غذاهای غنی از مواد مغذی و کالری بیشتر می تواند به شما کمک کند تا در طول دوره درمان قدرت خود را حفظ کنید و احساس بهتری داشته باشید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز