لوگو پزشکت

مشاوره آنلاین پزشکی - پزشکت

رادیو پزشکت

آیا سرطان ریه قابل درمان است؟

آیا سرطان ریه قابل درمان است؟ || پزشکت

فهرست مطالب

فرم با 5 گزینه

تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

-----------------------------------------

اینکه آیا سرطان ریه قابل درمان است یا خیر، سوالی دشوار است که بتوان به روشی مستقیم به آن پاسخ داد. بهبود موفقیت آمیز و میزان  پیش آگهی درمان سرطان ریه بستگی به تشخیص زودهنگام بیماری و سایر بیماری های زمینه ای بیمار دارد. علاوه بر آن، همیشه این احتمال (گاهی اوقات بسیار کوچک) وجود دارد که سرطان ریه حتی پس از بهبودی برای سالها یا دهه ها عود کند.

به همین دلیل، بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی می گویند که سرطان ریه هرگز درمان نمی شود. اما خوشبختانه، بهبود در درمان سرطان ریه به بسیاری از افراد کمک کرده است که زنده بمانند. با این وجود، نرخ بالای مرگ و میر ناشی از آن، همچنان یک نگرانی جدی در جامعه پزشکی است.

گزینه های درمانی برای سرطان ریه

سرطان ریه مشابه سایر تومورهای جامد مانند سرطان سینه و سرطان روده بزرگ است که بهبودی طولانی مدت در آنها امکان پذیر است، اما پزشکان در مورد اینکه بگویند سرطان ریه درمان پذیر است، مردد هستند.

در واقع، تعداد کمی از سرطان ها را می توان به معنای اصلی “قابل درمان” اعلام کرد. مواردی که واقعاً قابل درمان هستند معمولاً سرطان های مرتبط با خون مانند لوسمی در کودکان هستند.

احتمال عود یا بازگشت بیماری در افراد مبتلا به آدنوکارسینوم ریه  بیشتر از سرطان ریه سلول سنگفرشی است. همچنین اگر سرطان به غدد لنفاوی انتشار یافته باشد یا اگر جراحی انجام نشده باشد (مانند تومورهای غیرقابل عمل) احتمال عود یا بازگشت بیماری بیشتر است.

دقیقاً مشخص نیست که چگونه سرطان می تواند سال ها یا حتی دهه ها پنهان و سپس دوباره ظاهر شود. یک نظریه این است که سلسله مراتبی از سلول‌های سرطانی وجود دارد که برخی از سلول‌ها (سلول‌های بنیادی سرطانی) نسبت به درمان مقاوم‌تر هستند و توانایی بازگشت و عود دوباره را دارند.

مطالعه بیشتر: ایمفینزی برای درمان سرطان ریه

یک استثناء در درمان سرطان ریه

یک استثنا برای موارد فوق وجود دارد. بیماران در مرحله 1A سرطان ریه، بدون درمان تهاجم عروقی بهبود می یابند، در این مرحله، تومور بسیار کوچک است و قبل از بهبودی به هیچ رگ خونی یا گره لنفاوی انتشار پیدا نکرده است.

در  سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) در مراحل اولیه، جراحی بهترین شانس را برای بقای طولانی مدت ارائه می دهد. پس از جراحی، اگر بعد از پنج سال هیچ شواهدی از سرطان وجود نداشته باشد، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است در واقع از کلمه “درمان شده” برای توصیف وضعیت سلامتی شما استفاده کنند.

مطالعه بیشتر: بیومارکرهای سرطان ریه کدامند؟

آیا سرطان ریه قابل درمان است؟ || پزشکت

انواع گزینه های درمانی بر روی سرطان ریه

حتی اگر سرطان ریه قابل درمان نباشد، تقریباً همیشه قابل درمان است. خوشبختانه، گزینه های درمانی جدیدتر اغلب عوارض جانبی کمتری نسبت به شیمی درمانی معمولی دارند. اما برای درک بهتر روند درمانی خود بهتر است وضعیت احتمالی هر مراحل از درمان را از نظر میزان بهبودی، پیش آگهی و عوارض احتمالی آن بشناسید.

جراحی برای درمان سرطان ریه

جراحی ممکن است برای کسانی که NSCLC مرحله 1، مرحله 2، یا مرحله 3A  دارند انجام شود. در این موارد، پیش اگهی و میزان بهبودی پنج ساله از 77 درصد برای افراد مبتلا به مرحله 1a NSCLC  (کمترین نوع با تومورهایی با اندازه بیش از 3 سانتی متر) تا 23 درصد برای افراد دارای تومور مرحله 3A متغیر است.

در مرحله 2B و مرحله 3، تومورها به غدد لنفاوی انتشار می یابند. بر همین اساس جراح ممکن است در طی جراحی به طور کامل یا جزئی غدد لنفاوی را حذف کند.

بررسی ها نشان می دهد  در مواردی که غدد لنفاوی باید برداشته شوند، میزان بقای پنج ساله برای افرادی که جراحی غدد لنفاوی داشتند تقریباً 74 درصد بوده است.  این میزان برای بیمارانی که جراحی جزئی غدد لنفاوی انجام داده اند ،63 درصد  تخمین زده می شود.

مطالعه بیشتر: درد مزمن پس از جراحی سرطان ریه

شیمی درمانی

شیمی درمانی از ترکیبی از داروها برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. برای سرطان ریه، دارو معمولاً به صورت داخل وریدی تجویز می شود.

این داروها معمولاً با هدف درمان سرطان ریه استفاده نمی شوند. در عوض، سه دلیل وجود دارد که معمولاً شیمی درمانی توصیه می شود:

درمان نئوادجوانت. در مواردی که تومورها بزرگ هستند یا سرطان به خارج از ریه ها گسترش یافته است، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی ممکن است قبل از جراحی برای کوچک کردن سرطان دارو تجویز کنند. شیمی درمانی نئوادجوانت می تواند معایبی نیز داشته باشد، به خصوص اگر داروها عوارض جانبی ایجاد کنند که جراحی را به تاخیر می اندازد.

درمان کمکی. با شیمی درمانی کمکی، دارو پس از جراحی برای از بین بردن سلول های سرطانی کشف نشده، معروف به میکرومتاستازها، که ممکن است به سایر قسمت های بدن انتشار یافته باشد، تجویز می شود.

درمان تسکینی. هدف اصلی دیگر شیمی درمانی سرطان ریه تسکین دهنده است  که برای افزایش عمر یا کاهش درد و ناراحتی علائم انجام می شود، اما برای درمان خود بیماری نیست.

توصیه های درمانی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، شیمی درمانی قبل یا بعد از جراحی ممکن است برای افرادی که مشکلات سلامتی دیگری دارند توصیه نشود.

با این حال، در صورت امکان، درمان کمکی ممکن است بهترین امید را برای بهبودی طولانی مدت ارائه دهد. یک مطالعه بر روی افرادی که یک ریه ( پنومونکتومی ) را به دلیل مرحله 3 NSCLC برداشته بودند نشان داد که درمان کمکی بعد از عمل در مقایسه با افرادی که درمان نئوادجوانت داشتند یا تحت عمل جراحی بدون شیمی درمانی قرار گرفته بودند به میزان قابل توجهی بقای پنج ساله بالاتری داشت.

شیمی درمانی
نرخ بقای 5 ساله
درمان کمکی
+ جراحی
60%
نئوادجوانت درمانی + جراحی 33%
جراحی به تنهایی 30%

هنگام بررسی گزینه های شیمی درمانی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود، درک نقش شیمی درمانی در حمایت از جراحی یا کاهش درد و علائم ناشی از سرطان بسیار مهم است. حتی اگر این گزینه های درمانی بیماری و سرطان را به طور کامل درمان نکنند، باز هم روند آنها می تواند مفید باشد.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی برای سرطان ریه

آیا سرطان ریه قابل درمان است؟ || پزشکت

رادیوتراپی

رادیوتراپی بدن استریوتاکتیک (SBRT) که معمولاً به عنوان روش‌های “چاقوی گاما” شناخته می‌شود، ممکن است به اندازه جراحی برای برخی از افراد مبتلا به سرطان ریه در مراحل اولیه که با جراحی قابل درمان نیستند، موثر باشد.

مانند شیمی درمانی، پرتودرمانی سنتی اغلب به عنوان یک درمان کمکی برای حمایت از جراحی استفاده می شود. همچنین ممکن است برای کاهش احتمال عود، افزایش عمر یا پیشگیری از علائم سرطان ریه مانند درد استخوان یا انسداد راه هوایی توصیه شود.

درمان های هدفمند

درمان‌های هدفمند جدیدتر برای NSCLC از داروها برای مبارزه با انواع خاصی از سلول‌های سرطانی استفاده می‌کنند. این درمان ها اغلب برای کاهش علائم و جلوگیری از گسترش تومورها در سرطان های پیشرفته ریه استفاده می شود. آنها یا همراه با شیمی درمانی یا به تنهایی استفاده می شوند.

از جمله درمان های هدفمند تایید شده برای سرطان ریه، عبارتند از:

  • مهارکننده های آنژیوژنز: این داروها رشد عروق خونی جدید در اطراف تومورها را هدف قرار می دهند تا سرطان نتواند رشد کند یا گسترش یابد.
  • داروهایی که تغییرات ژنی را هدف قرار می‌دهند: با استفاده از آزمایش جهش ژنی، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما می‌تواند تعیین کند که آیا تومورها به داروهایی که سلول‌ها را با تغییرات ژن EGFR، ALK، ROS1، BRAF، MET، NTRK یا KRAS هدف قرار می‌دهند، پاسخ خواهند داد. این داروها رشد را متوقف می‌کنند، تومورها را کوچک می‌کنند یا به روش‌های دیگر سرطان را مهار می‌کنند.

آزمایشات بالینی برای سایر درمان های هدفمند احتمالی در حال انجام است.

مقاومت در برابر درمان‌های هدفمند تقریباً همیشه به مرور زمان ایجاد می‌شود، اگرچه به نظر می‌رسد گزینه‌های جدیدتر برای مدت طولانی اثر می‌کنند.

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی نوید طول عمر بیشتری را برای حداقل برخی از افراد مبتلا به سرطان پیشرفته ریه می دهد. این داروها به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با سرطان کمک می کنند. داروهای ایمونوتراپی به روشی موثر برای درمان NSCLC تبدیل شده اند که به شیمی درمانی یا سایر درمان ها پاسخ نمی دهد.

Opdivo (nivolumab) و Keytruda (pembrolizumab) برای درمان سرطان ریه تایید شدند و دو داروی دیگر در این دسته اکنون نیز تایید شده اند. علاوه بر این، ترکیبی از داروهای ایمونوتراپی در آزمایش‌های بالینی در حال ارزیابی هستند و نتایج اولیه بسیار دلگرم‌کننده است.

به خاطر داشته باشید درمان هدفمند معمولاً تنها زمانی مؤثر است که فرد تحت درمان باشد یا برای مدت کوتاهی پس از درمان صورت بگیرد.

نتایج مثبت با داروهای ایمونوتراپی این امید را به وجود آورده است که ممکن است امکان بقای طولانی مدت و حتی درمان واقعی برای برخی سرطان ها وجود داشته باشد.

مطالعه بیشتر: فرق ایمونوتراپی و شیمی درمانی

آیا سرطان ریه قابل درمان است؟ || پزشکت

متاستازها

اگرچه نادر است، اما گاهی اوقات حتی زمانی که سرطان ریه به سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته است، احتمال زنده ماندن طولانی‌مدت بیمار وجود دارد. گزارش هایی از بیش از ده ها بیمار وجود دارد که 10 سال یا بیشتر پس از درمان متاستازهای مغزی ناشی از سرطان ریه زندگی کرده اند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که درمان متاستازها در چندین مکان با رادیوتراپی بدن استریوتاکتیک ممکن است راهی برای بهبود بقای طولانی مدت برای برخی از افراد مبتلا به سرطان ریه مرحله 4 در آینده باشد.

در حال حاضر، درمان‌های متاستازهای استخوانی، متاستازهای غده فوق کلیوی، متاستازهای مغزی و متاستازهای کبدی بر درمان سیستمیک، از جمله شیمی‌درمانی، ایمونوتراپی، و درمان‌های هدفمند تمرکز دارند.

مطالعه بیشتر: مدیتیشن در بهبود بیماران سرطانی

درمان های طبیعی

اینترنت مملو از تبلیغات برای به اصطلاح “درمان های طبیعی” سرطان است. متأسفانه، مطالعات تا به امروز نتوانسته‌اند هیچ نتایج مثبتی را از هر یک از این رویکردها نشان دهند.

برخی از درمان های جایگزین در واقع می توانند با شیمی درمانی یا سایر داروها تداخل داشته باشند. انتخاب درمان های جایگزین نیز ممکن است باعث تاخیر در شروع درمان های اثبات شده شود که می تواند امید به زندگی را کوتاه کند.

با این حال، برخی از این درمان‌ها – مانند طب سوزنی یا زنجبیل برای حالت تهوع ناشی از شیمی‌درمانی – ممکن است به افراد کمک کند تا با علائم درمان‌های پزشکی مرسوم سرطان کنار بیایند و با انجام این کار، کیفیت (اگرچه نه طول عمر) زندگی را بهبود بخشند.

اگر می‌خواهید از درمان‌های طبیعی همراه با درمان‌های مرسوم خود استفاده کنید، حتماً این کار را با توصیه یک متخصص مجاز و با مشورت متخصص پزشکی انجام دهید.

سوالات متداول

رایج ترین درمان سرطان ریه چیست؟ خط اول درمان بر اساس نوع سرطان ریه متفاوت است. جراحی بیشتر برای سرطان‌های ریه سلول‌های کوچک استفاده می‌شود، در حالی که شیمی‌درمانی یا ترکیبی از شیمی‌درمانی و پرتودرمانی برای اولین بار برای سرطان ریه سلول کوچک استفاده می‌شود.

آیا سرطان ریه سرطانی است که به سرعت در حال رشد است؟ سرعت رشد سرطان باتوجه به نوع تومور سرطان ریه متفاوت است. سرطان ریه سلول کوچک یک نوع سرطان با رشد سریع در نظر گرفته می شود. سرطان ریه سلول غیرکوچک شایع‌تر است و کندتر از سرطان ریه سلول کوچک گسترش می‌یابد.

چگونه می توان سرطان ریه را زود تشخیص داد؟ سرطان ریه معمولاً در مراحل پیشرفته‌تر بیماری تشخیص داده می‌شود، اما غربالگری‌ها می‌توانند آن را زودتر برای گروه‌های پرخطر مشخص کنند. غربالگری سرطان ریه برای افرادی که 50 تا 80 سال سن دارند، در حال حاضر سیگار می کشند یا در 15 سال گذشته آن را ترک کرده اند و سابقه مصرف سیگار 20 بسته سال دارند توصیه می شود.

سخن آخر

دانستن این موضوع که سرطان ریه شما ممکن است هرگز به طور کامل درمان نشود، می تواند ضربه سختی را به همراه داشته باشد، به خصوص زمانی که برای رسیدن به بهبودی بسیار تلاش کنید. ممکن است نتوانید جلوی پیشرفت یا عود سرطان را بگیرید، اما می‌توانید نحوه زندگی و ادامه درمان را کنترل کنید.

همین حالا سوال خودتون رو از بهترین متخصصان پزشکت بپرسید!

به این مقاله چه امتیازی می دهید؟

0 / 5. تعداد رای ها: 0

هنوز کسی نظرش را ثبت نکرده شما اولین نفر باشید.

0

مقالات مرتبط

نمایش کامنت‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاوره آنلاین پزشکی در هر ساعت از شبانه روز